כתוב בפסוק בפרשת השבוע, פרשת ויחי "נפתלי אילה שלוחה הנותן אמרי שפר"
ומתרגם התרגום אונקלוס "נפתלי בארע טבא יתרמי עדביה ואחסנתיה תהי מעבדא פירין יהון מודן ומברכין".
וידוע מה שתמהו ע"כ שהרי חיוב ברכת הנהדין דרבנן, והביאור הפשוט, שאף שלא היה חובה לברך, אבל בוודאי שהיה מציאות כזו של הודאה לה' על טובו וחסדיו, והפסוק מתאר שזאת תהיה המציאות באלו שיאכלו מפרותיו של נפתלי.
בשו"ת ארץ צבי[ח"א סי' כז] מתרץ ע"כ "ובזה יש לבאר דברי ת"א ויחי נפתלי אילה וגו', תהא עבדא פירין יהון מודין ומברכין עליהון וק' הא ברה"נ דרבנן. ותו מה רבותא דנפתלי הרי כל הפירות מברכין עליהם, ולהנ"ל י"ל דקו' חדא מתורצת בחברתה, דבכל דוכתא ברה"נ דרבנן אך מירון מקומו של רשב"י ז"ל בעל זה"ק והזה"ק ס"ל ברה"נ מה"ת כנ"ל. וידוע כי במקומו הלכה כיחיד במקום רבים כדאיתא שבת ק"ל במקומו של ר"א הי' כורתין עצים וכו' וכמ"ש הר"ן פ' מקום שנהגו. ומירון הוא חלק נפתלי כידוע וע"כ שפיר כ' התרגום על נפתלי דאחסנתי' תהא עבדא פירין דמודין ומברכין עליהון. זה חידשתי בעזה"י במירון בל"ג בעומר תרצ"ה לפ"ק."
ומה שכותב לשאול עוד וכי רק על הפירות שגדלו בחלקו של נפתלי ברכו, מיושב לפי ההסבר הפשוט, שאין כוונת התרגום על חובת ברכה, שבזה באמת אין חילוק בין חלקו של נפתלי לחלקים אחרים, אלא שמדובר כאן על מציאות של הודיה לה', ובזה אין גדרים של חיוב, רק דרך האדם המאמין כשמרגיש טובה גדולה ומיוחדת מודה הוא להי"ת, וע"כ בפירות שיגדלו בחלק נפתלי, הם יהיו כל כך משובחים שבאופן טבעי האדם יתפעל מטובם ויודה לה'.
ויש לשאול על דבריו, האם כוונתו שרשב"י היה במירון בחייו, או כוונתו לזה שהוא קבור שם, שזה שהוא קבור שם בוודאי זה לא נקרא באתרי' דמר.
ומעניין לציין את דברי הריטב"א בברכות[מד' א'], שלפ"ד מיושב מה שכתב לשאול וכי דווקא בחלקו של נפתלי גדלו פירות שברכו עליהם. "באוכלי פירות גינוסר שנו. פירוש משום דפירות גינוסר הם שמנים ומתוקים הרבה ואינן נאכלין אלא עם מלח הרבה ולהחליש חריפותו של מלח אוכל הפת ונמצא שהפת טפילה לפירות לפיכך מברך על הפירות ופוטר את הפת וים כנרת בחלקו של נפתלי היתה וזהו שתרגם אונקלוס ואחסנתיה תהא עבדא פירין יהון מודן ומברכין עליהון מפני דלעולם הן עיקר ומברכין עליהם ופוטר השאר."
בהיות ואי"ה אדבר ע"כ בשיעור שאמסור, הייתי רוצה לומר כמה מילים על האזכור של בעל שו"ת ארץ צבי, שחידוש זה התחדש לו במירון ל"ג בעומר תרצ"ה.
המחבר הגאון המפורסם רבי אריה צבי פרומר זצוק"ל הי"ד היה מראשי ישיבת חכמי לובלין, אני מניח שבספרו של הרב אהרון סורסקי "מרביצי תורה מעולם החסידות" יש את תולדות חייו. אם למישהו יש גישה לספר זה, ויכול לראות אם כתוב שם כמה מילים על ביקורו בארץ ישראל, אודה לו מאוד על כך.