מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אמירת המן ביום שלישי של פרשת בשלח

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
לייבעדיג יענקל
הודעות: 1367
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: אמירת המן ביום שלישי של פרשת בשלח

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ד' פברואר 01, 2023 10:58 pm

עובר ושב כתב:
לייבעדיג יענקל כתב:באיוועלט הגיבו כמה מהכותבים שיש כו"כ אנשים ששמעו את סגולת ג' בשלח מהרב מפאייע עצמו בשם רא"ש מסטראפקוב, ודלא כמו שנטען בשם הרב בומרינד


מי יותר נאמן, בעל השמועה בעצמו (הרב מפאיע) שכתב במו ידיו ששמע ביום ג' לסדר בשלח על הסגולה לומר פרשת המן בכל יום, או כמה כותבים באיוועלט?

תם ונשלם, מקור ה"סגולה" בחוסר הבנת הנקרא.

היות שלא ראינו בעינינו את כתב ידו של הרב מפאייע, ורק יש שכתבו כן בשם מישהו שמספר שראה את כה"י, ולעומתו יש מספרים ששמעו ממנו כך וכך, בעיני השמועות שקולות והמאזניים עדיין מעויינים.

וונדרבר
הודעות: 1671
הצטרף: ב' אוקטובר 06, 2014 3:04 pm

Re: אמירת המן ביום שלישי של פרשת בשלח

הודעהעל ידי וונדרבר » ד' פברואר 01, 2023 11:23 pm

עובר ושב כתב:סיכום כל הנ"ל:
בספר פרשת המן (פרק י' עמ' שנ"ב) כתב שיש שהביאו סגולה לפרנסה לומר פרשת המן שמו"ת ביום שלישי לסדר פרשת בשלח, אולם לא נמצא שום מקור מוסמך לשמועה זו, ואדרבה בדברי כל הראשונים מבואר שסגולת קריאת פרשת המן היא לאומרה בכל יום.
מקור הסגולה הוא בספר "ילקוט מנחם החדש" (תשנ"א) בשם הרב שלמה יהודה ויינברגר, ששמע כך מפי הרב שלום מסטארפקוב, שאמר זאת בשם האדמו"ר מרימנוב.

מה שכתב בס' "מגדל נאה" שהמקור הראשון הוא משנת תשנ"א, בס' ילקוט מנחם החדש, שמעתי שכבר כמה שנים לפני כן, היה מתפרסם כל שנה, לקראת פרשת בשלח, מכתבים בעיתון המודיע על אודות הסגולה הזאת. [אולי כבר בשנת תשל"ט?].

עובר ושב
הודעות: 2540
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: אמירת המן ביום שלישי של פרשת בשלח

הודעהעל ידי עובר ושב » ד' פברואר 01, 2023 11:40 pm

לייבעדיג יענקל כתב:היות שלא ראינו בעינינו את כתב ידו של הרב מפאייע, ורק יש שכתבו כן בשם מישהו שמספר שראה את כה"י, ולעומתו יש מספרים ששמעו ממנו כך וכך, בעיני השמועות שקולות והמאזניים עדיין מעויינים.


זה לא סתם "מישהו", את הקונטרס כתב הרב אליהו אליעזר בוימרינד, הבנתי שהוא ראש כולל "מעטרי שביעי" בבני ברק וגם נתן הסכמות לכמה ספרים, משמע שהוא ת"ח מוכר.

לא סביר שהוא ישקר בריש גלי במילתא דעבידא לאיגלויי, בדבר שאין בו שום אינטרס חוץ מגילוי האמת.

מה שמעידים תלמידים, גם אם זה נכון, אין בזה שום סתירה להנ"ל. הוא דיבר על הרב שלמה יהודה ויינברגר, והם מעידים על בנו - הרב משה דב.

הרב משה דב זירז אנשים לומר ביום זה את הסגולה, מחמת שכך פורסם בשם אביו...

אבל אותו ת"ח שבדק את יומניו של הרב שלמה יהודה ויינברגר במקור, ראה את הטעות של המעתיק; מדובר בשמועה בשם הרב מרימנוב שהעביר הרב מסטראפקוב, והיא דיברה על אמירת פרשת המן בכל יום, כפי שמובא במקורות, ואין בה שום סגולה חדשה.

עובר ושב
הודעות: 2540
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: אמירת המן ביום שלישי של פרשת בשלח

הודעהעל ידי עובר ושב » ד' פברואר 01, 2023 11:43 pm

וונדרבר כתב:מה שכתב בס' "מגדל נאה" שהמקור הראשון הוא משנת תשנ"א, בס' ילקוט מנחם החדש, שמעתי שכבר כמה שנים לפני כן, היה מתפרסם כל שנה, לקראת פרשת בשלח, מכתבים בעיתון המודיע על אודות הסגולה הזאת. [אולי כבר בשנת תשל"ט?].


יתכן ש"החדש" יצא בשנת תשנ"א וקדם לו "ילקוט מנחם" שיצא לאור קודם לכן, וגם שם זה הופיע.
נערך לאחרונה על ידי עובר ושב ב ד' פברואר 01, 2023 11:43 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: אמירת המן ביום שלישי של פרשת בשלח

הודעהעל ידי ישראליק » ד' פברואר 01, 2023 11:43 pm

עובר ושב כתב:
לייבעדיג יענקל כתב:היות שלא ראינו בעינינו את כתב ידו של הרב מפאייע, ורק יש שכתבו כן בשם מישהו שמספר שראה את כה"י, ולעומתו יש מספרים ששמעו ממנו כך וכך, בעיני השמועות שקולות והמאזניים עדיין מעויינים.


זה לא סתם "מישהו", את הקונטרס כתב הרב אליהו אליעזר בוימרינד, הבנתי שהוא ראש כולל "מעטרי שביעי" בבני ברק וגם נתן הסכמות לכמה ספרים, משמע שהוא ת"ח מוכר.

לא סביר שהוא ישקר בריש גלי במילתא דעבידא לאיגלויי, בדבר שאין בו שום אינטרס חוץ מגילוי האמת.

מה שמעידים תלמידים, גם אם זה נכון, אין בזה שום סתירה להנ"ל. הוא דיבר על הרב שלמה יהודה ויינברגר, והם מעידים על בנו - הרב משה דב.

הרב משה דב זירז אנשים לומר ביום זה את הסגולה, מחמת שכך פורסם בשם אביו...

אבל אותו ת"ח שבדק את יומניו של הרב שלמה יהודה ויינברגר במקור, ראה את הטעות של המעתיק; מדובר בשמועה בשם הרב מרימנוב שהעביר הרב מסטראפקוב, והיא דיברה על אמירת פרשת המן בכל יום, כפי שמובא במקורות, ואין בה שום סגולה חדשה.


האב הוא הרב משה דוב זצ"ל, והבן הוא יבדל"ח הרב שלמה יהודה שליט"א!

עובר ושב
הודעות: 2540
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: אמירת המן ביום שלישי של פרשת בשלח

הודעהעל ידי עובר ושב » ד' פברואר 01, 2023 11:43 pm

שנקרא ע"ש סבו, שהוא בעל השמועה שיצאה מהקשרה.

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1367
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: אמירת המן ביום שלישי של פרשת בשלח

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ה' פברואר 02, 2023 1:09 am

מומלץ למי שמבין יידיש לקרוא בעצמו את מה שכתבו באייוועלט בנוגע לאלו ששמעו מאת הרב מפאייע עצמו (ולא מפי בנו), וכן לעיין שם באשכולות אחרים אודות שמות ותולדות הרב מפאייע (ר' משה דוב), אביו (ר' יחזקאל שרגא) ובנו (ר' שלמה יהודה שיח').
בשני הנושאים אין קשר בין העובדות לבין מה שהרב עובר ושב כתב באשכול זה.
אין לי שום ענין אישי בסגולה זו ודומותיה, וממש לא יפריע לי אם יוכח שהיא מומצאת לגמרי. אבל המצג שעובר ושב מציג כאן (הן ביחס לשמועה הנידונה ומוסריה, והן באשר ליחוס משפחת הרב מפאייע) הוא פשוט לא נכון.
התיאוריה יפה, אבל על מנת לברר אם היא נכונה צריך לבדוק את העובדות במקורן. מי שאינו מבין יידיש מותר לו להודות שאין בידו לעיין כראוי ויקבל שכר על הפרישה. אין מצווה להתעקש לקיים את התיאוריה ע"י סברות כרס, אוקימתות ותירוצים שגויים.
(חלק מהשיבושים מופיעים כבר במקורות שמהם העתיק הרב עובר ושב. זה שכבר כתבו כן אחרים בטעות לא עושה את זה לנכון ואין צורך להתעקש ע"ז, וכנ"ל.)

הירש חסיד
הודעות: 31
הצטרף: ג' ספטמבר 26, 2017 9:47 pm

Re: אמירת המן ביום שלישי של פרשת בשלח

הודעהעל ידי הירש חסיד » ה' פברואר 02, 2023 5:13 am

אינטערוויו: ג' בשלח, מקור פון די סגולה צו זאגן דינסטאג בשלח שנים מקרא ואחד תרגום https://www.yiddish24.com/interviews/12/13754
הרה”ח הישיש ר’ עקיבאלע גאנץ ז”ל תלמיד הרב מפאיע , עדות אישית , מומלץ לשמוע למי שמבין יידיש

עובר ושב
הודעות: 2540
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: אמירת המן ביום שלישי של פרשת בשלח

הודעהעל ידי עובר ושב » ה' פברואר 02, 2023 6:34 am

לייבעדיג יענקל כתב:וכן לעיין שם באשכולות אחרים אודות שמות ותולדות הרב מפאייע (ר' משה דוב), אביו (ר' יחזקאל שרגא) ובנו (ר' שלמה יהודה שיח').


אם אתה בעצמך היית מעיין באשכולות אחרים בפורום היידיש, היית רואה שהרב שלמה יהודה וינברגר מפאיע הוא אביו של הרב יחזקאל שרגא... ואידך זיל גמור.

אגב, בימינו אין צורך לדעת יידיש - תרגום גוגל בדרך כלל עוזר להבנה כללית של הענין.
קבצים מצורפים
מפורום היידיש.jpg
מפורום היידיש.jpg (143.54 KiB) נצפה 929 פעמים

כדכד
הודעות: 8397
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אמירת המן ביום שלישי של פרשת בשלח

הודעהעל ידי כדכד » ה' פברואר 02, 2023 11:28 am

עובר ושב כתב:
וונדרבר כתב:מה שכתב בס' "מגדל נאה" שהמקור הראשון הוא משנת תשנ"א, בס' ילקוט מנחם החדש, שמעתי שכבר כמה שנים לפני כן, היה מתפרסם כל שנה, לקראת פרשת בשלח, מכתבים בעיתון המודיע על אודות הסגולה הזאת. [אולי כבר בשנת תשל"ט?].


יתכן ש"החדש" יצא בשנת תשנ"א וקדם לו "ילקוט מנחם" שיצא לאור קודם לכן, וגם שם זה הופיע.

בילקוט מנחם לפני החדש זה לא מופיע
הרב גנוט בלוח דבר בעתו כותב שהשמועה על הסגולה היתה ידועה בשם רמ"מ מרימנוב אך לא רצה להביאה בלוח דבר בעתו כנראה מפני שלא היתה מבוססת ולא נראתה לו.
הוא התחיל להתייחס לזה לאחר שהשמועה הופיעה בילקוט מנחם החדש בשם הרב הנ"ל ששמע כנ"ל ואז ראה לנכון להתייחס מפני שנאמרה מפי גברא רבא.
כלומר, מה שהתחדש בתשנ"א הוא שאז זה נהיה כתוב בספר עם מקור (לפחות כך היה נראה) ולא עצם פרסום הסגולה בשם רמ"מ מרימנוב שהתפרסם בעל פה כדרכן של סגולות

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1367
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: אמירת המן ביום שלישי של פרשת בשלח

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ה' פברואר 02, 2023 11:50 am

עובר ושב כתב:
לייבעדיג יענקל כתב:וכן לעיין שם באשכולות אחרים אודות שמות ותולדות הרב מפאייע (ר' משה דוב), אביו (ר' יחזקאל שרגא) ובנו (ר' שלמה יהודה שיח').


אם אתה בעצמך היית מעיין באשכולות אחרים בפורום היידיש, היית רואה שהרב שלמה יהודה וינברגר מפאיע הוא אביו של הרב יחזקאל שרגא... ואידך זיל גמור.

אגב, בימינו אין צורך לדעת יידיש - תרגום גוגל בדרך כלל עוזר להבנה כללית של הענין.

כמובן עיינתי קודם ורק אח"כ כתבתי הא דלעיל.
א. קודם נתת להבין שרמ"ד הוא בנו של ר' שלמה יהודה, ורק בעקבות דברי בדקת ומצאת שהוא נכדו, אבל לא חשבת להודות שבכ"ז היו לך כמה טעויות.
ב. ר' יחזקאל שרגא היה רב בפאייע אבל אביו רש"י היה רב בניר באגאד (את זה אינך צריך לבדוק דווקא באייוועלט האידישאי, ראה למשל כאן: https://www.hamichlol.org.il/%D7%A8%D7% ... 7%92%D7%A8).
ג. בעל השמועה הוא רמ"ד ולא כדבריך לעיל שרשי"ו (מניר באגאד) הוא המקור.

אזא פנים האט די גאנצע צוגאנג ...

כפי שכתבתי לעיל אין לי ענין בקיום או בסתירת הסגולה. מה שהיה חשוב לי זה בירור האמת (בנוגע לטענות אודות מה שאמר הרב מפאייע או לא אמר) ומה שיצא לי הוא שיש כאן ספק אודות השמועה, וא"א לקבוע בזה מסמרות. אם לך דחוף יותר לסתור את הסגולה ולהעמיד את דבריך בכל מחיר, יערב לך.
אני סיימתי את הדיון.

עובר ושב
הודעות: 2540
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: אמירת המן ביום שלישי של פרשת בשלח

הודעהעל ידי עובר ושב » ה' פברואר 02, 2023 12:24 pm

אכן אני מודה ומתוודה שטעיתי, ובמקום לומר שהוא נכדו, התבלבלתי וכתבתי שהוא בנו (פלא עצום! מסתבר שגם אני עלול לטעות לפעמים!)

גם בקונטרס "כנגן המנגן" כתב בטעות שבעל השמועה הוא הרב מפאיע, אבל התבלבל (כנראה בגלל בן נכדו שנושא את שמו), ובאמת הרב מפאיע הוא בנו, הרב יחזקאל שרגא.

הטעויות הללו הן בדברים שוליים ביותר, שאין בהם שום נפק"מ.

כעת אפשר להמשיך?

יש כאן ת"ח מפורסם, שבדק בעצמו את יומני הרב שלמה יהודה וינברגר, ושם כתוב שהסגולה היא לומר בכל יום את פרשת המן, כפי שמופיע בכל המקורות, והוא שמע זאת ביום ג' פרשת בשלח.

מה מסובך?

באים תלמידים ומעידים שהרב מפאיע אמר להם... אה"נ, כי כך היה מקובל בשם סבו, עד שהתגלה מה הוא כתב באמת.

ולפ"ז מיושבות כל הקושיות:
מהיכן צצה לה סגולה זו פתאום,
ואיך זקני רימנוב לא מכירים אותה,
ואיך אינה מופיעה בשום ספר עד לדורנו אנו שהתגלה "ילקוט מנחם" שנדפס בתשנ"א,
ואיך אפשר לקחת סגולה שמופיעה בחז"ל ובראשונים שצריך לומר בכל יום, ולצמצם אותה ליום אחד, שזה ממש היפך המטרה, להפנים שה' זן ומפרנס בכל יום מחדש, כמו שנתן את המן בכל יום מחדש, ולא פעם בשנה.
נערך לאחרונה על ידי עובר ושב ב ה' פברואר 02, 2023 12:29 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עובר ושב
הודעות: 2540
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: אמירת המן ביום שלישי של פרשת בשלח

הודעהעל ידי עובר ושב » ה' פברואר 02, 2023 12:27 pm

לייבעדיג יענקל כתב:בעל השמועה הוא רמ"ד ולא כדבריך לעיל שרשי"ו (מניר באגאד) הוא המקור


זאת מנין לך?

(אלה לא דבריי, אני לא צד בענין. כך כתב בספר "פרשת המן" ובקונטרס "כנגן המנגן").

כדכד
הודעות: 8397
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אמירת המן ביום שלישי של פרשת בשלח

הודעהעל ידי כדכד » ה' פברואר 02, 2023 5:27 pm

עובר ושב כתב:....
מהיכן צצה לה סגולה זו פתאום,
ואיך זקני רימנוב לא מכירים אותה,
ואיך אינה מופיעה בשום ספר עד לדורנו אנו שהתגלה "ילקוט מנחם" שנדפס בתשנ"א,
ואיך אפשר לקחת סגולה שמופיעה בחז"ל ובראשונים שצריך לומר בכל יום, ולצמצם אותה ליום אחד, שזה ממש היפך המטרה, להפנים שה' זן ומפרנס בכל יום מחדש, כמו שנתן את המן בכל יום מחדש, ולא פעם בשנה.

שוב, בעיקר הדברים אני לא מתווכח אבל רוב הקושיות אינן קושיות
הסגולה לא צצה פתאום וכן הכירו אותה אלא שלא היתה כתובה בשום ספר עד תשנ"א וזה דרך סגולות שעוברות מפה לאוזן.
לא נראה לי שברימנוב נשארו זקנים שהיו עשוים לדע מהסגולה ותלמידי רמ"מ היו בעיקר במקומות אחרים
הקושייא האחרונה היא באמת קושיא אבל י"ל שהסגולה של שמו"ת מיוחדת ליום זה


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 185 אורחים