מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חיפוש הסבר בפירוש הרע"ב עמ"ס שבת

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

חיפוש הסבר בפירוש הרע"ב עמ"ס שבת

הודעהעל ידי סליחות » ג' ינואר 22, 2019 12:38 am

משנה שבת (פ"ט, מ"ז):
המוציא קופת הרוכלין אף על פי שיש בה מינין הרבה אינו חייב אלא חטאת אחת זרעוני גינה פחות מכגרוגרת רבי יהודה בן בתירא אומר חמשה זרע קשואין שנים זרע דלועין שנים זרע פול המצרי שנים חגב חי טהור כל שהוא מת כגרוגרת ציפורת כרמים בין חיה בין מתה כל שהוא שמצניעין אותה לרפואה רבי יהודה אומר אף המוציא חגב חי טמא כל שהוא שמצניעין אותו לקטן לשחוק בו.

בפירוש הר"ב שם:
"חגב חי כל שהוא - שמצניעין אותו לקטן לשחק בו".

בדפוסים שלפנינו נראה לשהקטע המצוטט במשנה מופיע כפירוש בדברי הר"ב, ולא ברור למה. אולי זו טעות דפוס?

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: חיפוש הסבר בפירוש הרע"ב עמ"ס שבת

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' ינואר 22, 2019 12:48 am

הוא מפרש זאת בדעת ת"ק שלא מפורש במשנה מה טעמו. (שלא תאמר שטעם ההיתר שלו אינו זה של ר' יהודה, וע"כ מתיר רק בטהור, אלא גם לדידיה ההיתר הוא בגלל שחוק הקטן, ורק ס"ל דרק חגב טהור מצניעין לו).

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: חיפוש הסבר בפירוש הרע"ב עמ"ס שבת

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ג' ינואר 22, 2019 9:44 am

כלל זה יהי בידך: בשביל להבין דברים מוקשים בפירוש הרע"ב, כדאי מאד לעיין בפירוש רש"י בגמרא, שקטעים רבים ממנו מצטט הרע"ב בפירושו כלשונם.
וכך פירש רש"י דברי ת"ק ורבי יהודה במשנתנו:
הַמּוֹצִיא חָגָב חַי כָּל שֶׁהוּא. שֶׁמַּצְנִיעִין אוֹתוֹ לְקָטָן לְשַׂחֵק בּוֹ, כְּדִמְפָרֵשׁ רַבִּי יְהוּדָה בְּסֵיפָא דְמַתְנִיתִין:
שֶׁמַּצְנִיעִים אוֹתוֹ לְקָטָן כוּ'. וְתַנָּא קַמָּא מֵהַאי טַעְמָא נַמֵּי מְחַיֵּב לֵהּ בְּחָגָב טָהוֹר, וּמִיהוּ אַטָּמֵא פְּלִיג, דְּלָא מַצְנְעִי לֵהּ לְשַׂחֵק, דִּילְמָא אָכֵל לֵהּ, כְּדִלְקַמָּן:

ודוגמה מובהקת לכלל האמור:
בריש פרק יש בכור, על הא דתנן 'מִי שֶׁלֹּא הָיוּ לוֹ בָּנִים וְנָשָׂא אִשָּׁה שֶׁכְּבָר יָלְדָה, עוֹדָהּ שִׁפְחָה וְנִשְׁתַּחְרְרָה, עוֹדָהּ נָכְרִית וְנִתְגַּיְּרָה, מִשֶּׁבָּאת לְיִשְׂרָאֵל יָלְדָה - בְּכוֹר לַנַּחֲלָה וְאֵינוֹ בְּכוֹר לַכֹּהֵן', פירש רבינו עובדיה:
אֲפִלּוּ עוֹדָהּ שִׁפְחָה בְּלֵדָה רִאשׁוֹנָה וְנִשְׁתַּחְרְרָה עַכְשָׁו, אוֹ נָכְרִית וְנִתְגַּיְּרָה, וּמִשֶּׁבָּאת לְיַד יִשְׂרָאֵל יָלְדָה, נַמֵּי הָוֵי בְּכוֹר לַנַּחֲלָה, שֶׁהֲרֵי לֹא הָיוּ לָזֶה בָּנִים.
והדברים מתמיהים: מאי 'אפילו'? אדרבה! בנשתחררה קודם לידה ראשונה הוי חידוש טפי דהולד השני הוא בכור לנחלה.
אך המעיין בפירוש רש"י על אתר (שממנו צוטטו הדברים) יראה שמפירוש הרע"ב נשמט סיומא דמילתא, ומתוך כך נוצר הקושי. וז"ל רש"י:
אֲפִלּוּ עוֹדָהּ שִׁפְחָה בְּלֵדָה רִאשׁוֹנָה וְנִשְׁתַּחְרְרָה עַכְשָׁו, אוֹ נָכְרִית וְנִתְגַּיְּרָה, וּמִשֶּׁבָּאת לְיַד יִשְׂרָאֵל יָלְדָה, נַמֵּי הָוֵי בְּכוֹר לַנַּחֲלָה, שֶׁהֲרֵי לֹא הָיוּ לָזֶה בָּנִים, וְלַכֹּהֵן לֹא, דְּאֵינוֹ פֶּטֶר רֶחֶם:

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: חיפוש הסבר בפירוש הרע"ב עמ"ס שבת

הודעהעל ידי סליחות » ד' ינואר 23, 2019 3:30 pm

תודה רבה על התשובות


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 153 אורחים