מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' יולי 13, 2020 1:29 pm

עושה חדשות כתב:
עזריאל ברגר כתב:
עושה חדשות כתב:הקנס של אונס ומפתה, האם זה גם במקרה שהנערה היא זאת שפיתתה את הבועל?
א. הוא כמובן לא יכול להיות "אונס".
ב. קנס המפתה - הוא לאביה, ואין לה רשות למחול עליו, ולכאורה עדיין יכול אביה לתבוע את הבועל.

לא שאלתי מצד מחילה, אלא שמא אין דין קנס כאשר היא יזמה את כל הענין, ולכן הזכרתי את אונס כדי להבחין שיש פה ג' דרגות, או שהוא אנס או שהוא פיתה או שהוא אפילו לא פיתה.

בכתובות לב,א "אפי' תימא אחותו נערה ביתומה ומפותה" - ממה שהצריכו "יתומה" משמע שאפילו אם היא פיתתה אותו הוא חייב בקנס לאביה.
ושם לט,א "אי הכי מפותה נמי אמר רב נחמן אמר רבה בר אבוה משל דמפותה למה הדבר דומה לאדם שאמר לחבירו קרע שיראין שלי והפטר שלי דאבוה נינהו" - גם מזה משמע לכאורה שאין גופה של הנערה ברשותה, ואין שום מצב שהבועל יהיה פטור מהתשלום.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ג' יולי 14, 2020 11:25 pm

איך מהמקרא של 'ואכלת ושבעת וכו' שמדבר ונמצא בפרשה שכולה עוסקת על ארץ ישראל, לומדים שכל מי שאוכל פת גם מחו"ל חייב בברכה?

שמואל דוד
הודעות: 6492
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

שיעור מלא לוגמיו

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' יולי 15, 2020 5:07 am

שו״ע אורח חיים סימן רע״א סעיף י״ג
צריך לשתות מכוס של קידוש כמלא לוגמיו דהיינו כל שיסלקנו לצד אחד בפיו ויראה מלא לוגמיו והוא רובו של רביעית

סעיף י״ד אם לא טעם המקדש וטעם אחד מהמסובין כמלא לוגמיו (פירוש מלא פיו) יצא כו׳

האם כוונת הרמ״א לחלוק על המחבר שכתב בסעיף יג שמלא לוגמיו הוא צד אחד מפיו וע״ז כתב הרמ״א שהכוונה פיו מלא?

לבי במערב
הודעות: 9239
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' יולי 15, 2020 6:15 am

ע"ד הפשט הכוונה, כי בעת שמברך על אכילתו - יזכור מתנת הארץ ויודה עלי'; ראה במפרשים על־אתר (רמב"ן, הטור הארוך, רלב"ג, 'אדרת אליהו' להבא"ח; ועיין במלבי"ם. אבל ראה רבנו בחיי).

ובזה"ק (ח"ב דף קנז) נתן טעם בזה, שמזון כל העולם נשפע מאה"ק.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ד' יולי 15, 2020 2:54 pm

ראיתי בינתיים רמב"ן הוא לא עונה על שאלתי הוא רק מגדיל אותה. כי הוא מפרש בפירוט את הפסוק על ארץ ישראל ומסיים שהיום [לאיזה 'היום' הכוונה?] הוא נוהג בכל מקום, ולא מבאר מדוע.
אני יודע כמובן שכך הפסוק מתפרש, אני רק שואל מדוע הוא מתפרש כך. האם יש ברשימה שציינת מישהו שמבאר את זה?

תלמיד-חכמים
הודעות: 366
הצטרף: ד' יוני 03, 2020 2:03 pm

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי תלמיד-חכמים » ו' יולי 17, 2020 12:03 am

מצוי שסוחטים לימון על דג מבושל כדי להשביח טעמו. האם יש לחשוש - במקרה שהלימון נחתך ע"י סכין חלבי\בשרי - לאיסור אכילת דג עם בשר או חלב, ויש להקפיד לחותכו רק בסכין פרווה? לכאורה יש ללימון דין דבר חריף.

גל של אגוזים
הודעות: 1266
הצטרף: א' מרץ 08, 2020 5:27 pm

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי גל של אגוזים » ו' יולי 17, 2020 12:21 am

לא מסתבר שיש חשש סכנה בבליעות.

[ובודאי לא לגבי דג עם חלב שהוא מנהג הנובע מט"ס - הגם שאלו שיש בידם מנהג זה ודאי שצריכין להקפיד ע"ז].

גל של אגוזים
הודעות: 1266
הצטרף: א' מרץ 08, 2020 5:27 pm

Re: שיעור מלא לוגמיו

הודעהעל ידי גל של אגוזים » ו' יולי 17, 2020 12:22 am

שמואל דוד כתב:שו״ע אורח חיים סימן רע״א סעיף י״ג
צריך לשתות מכוס של קידוש כמלא לוגמיו דהיינו כל שיסלקנו לצד אחד בפיו ויראה מלא לוגמיו והוא רובו של רביעית

סעיף י״ד אם לא טעם המקדש וטעם אחד מהמסובין כמלא לוגמיו (פירוש מלא פיו) יצא כו׳

האם כוונת הרמ״א לחלוק על המחבר שכתב בסעיף יג שמלא לוגמיו הוא צד אחד מפיו וע״ז כתב הרמ״א שהכוונה פיו מלא?


בלי להיכנס אם יש כאן מחלוקת, ידוע דהמונח בסוגריים אינו מהרמ"א

שמואל דוד
הודעות: 6492
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: שיעור מלא לוגמיו

הודעהעל ידי שמואל דוד » ו' יולי 17, 2020 1:56 am

גל של אגוזים כתב:
שמואל דוד כתב:שו״ע אורח חיים סימן רע״א סעיף י״ג
צריך לשתות מכוס של קידוש כמלא לוגמיו דהיינו כל שיסלקנו לצד אחד בפיו ויראה מלא לוגמיו והוא רובו של רביעית

סעיף י״ד אם לא טעם המקדש וטעם אחד מהמסובין כמלא לוגמיו (פירוש מלא פיו) יצא כו׳

האם כוונת הרמ״א לחלוק על המחבר שכתב בסעיף יג שמלא לוגמיו הוא צד אחד מפיו וע״ז כתב הרמ״א שהכוונה פיו מלא?


בלי להיכנס אם יש כאן מחלוקת, ידוע דהמונח בסוגריים אינו מהרמ"א

מקור?

גל של אגוזים
הודעות: 1266
הצטרף: א' מרץ 08, 2020 5:27 pm

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי גל של אגוזים » ו' יולי 17, 2020 2:07 am

עי' כאן

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' יולי 17, 2020 11:07 am

תלמיד-חכמים כתב:מצוי שסוחטים לימון על דג מבושל כדי להשביח טעמו. האם יש לחשוש - במקרה שהלימון נחתך ע"י סכין חלבי\בשרי - לאיסור אכילת דג עם בשר או חלב, ויש להקפיד לחותכו רק בסכין פרווה? לכאורה יש ללימון דין דבר חריף.

הדין בלימון הוא כמו בבצל.
דהיינו: כל מי שלא מקפיד כהאי גוונא בחיתוך בצל לדגים - אינו צריך להקפיד בלימון.
ומי שמקפיד בבצל - יקפיד בלימון.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4672
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ו' יולי 17, 2020 3:59 pm

מי שביקשו להורגו ולבסוף נתפייסו כמעשה דיעקב ועשיו האם מברך הגומל על הצלתו?

גל של אגוזים
הודעות: 1266
הצטרף: א' מרץ 08, 2020 5:27 pm

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי גל של אגוזים » ו' יולי 17, 2020 5:14 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:מי שביקשו להורגו ולבסוף נתפייסו כמעשה דיעקב ועשיו האם מברך הגומל על הצלתו?


נראה דאין זה בגדר 'הצלה' ואפי' בנפל אבן סמוך לראשו ממש איכא מח' (והמ"ב פוסק לברך בלי שם ומלכות).

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

חיסון בקרבן

הודעהעל ידי סליחות » א' יולי 19, 2020 12:13 am

האם יש צד לאסור חיסון (בזריקה) בבהמה של קרבן? כל זה בהנחה שזה נעשה ללא חשש טריפה (בשריר וכדו') אז אנו לא דנים מצד טריפה אלא אם יש צד אחר בלבד (כגון מום וכדו').

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: חיסון בקרבן

הודעהעל ידי שייף נפיק » א' יולי 19, 2020 1:17 am

וכי הקרבן לא נחבל עד שמקדישים אותו?

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: חיסון בקרבן

הודעהעל ידי סליחות » א' יולי 19, 2020 1:38 am

מה ההגדרה של נחבל בדבריך?

עובדיה חן
הודעות: 1836
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עובדיה חן » ב' יולי 20, 2020 5:36 pm

מי שאיבד חוש טעם וריח האם יכול לברך ברכות פרטיות או שיברך שהכל כי לדידו הכל אותו טעם,ולגבי בשמים לכאורה וואי שאין לו על מה לברך וצ"ע

להבין בינה
הודעות: 3
הצטרף: ב' יוני 22, 2020 10:28 pm

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי להבין בינה » ב' יולי 20, 2020 10:12 pm

גל של אגוזים כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:מי שביקשו להורגו ולבסוף נתפייסו כמעשה דיעקב ועשיו האם מברך הגומל על הצלתו?


נראה דאין זה בגדר 'הצלה' ואפי' בנפל אבן סמוך לראשו ממש איכא מח' (והמ"ב פוסק לברך בלי שם ומלכות).


מה שמחייב בברכת הגומל הוא לכאורה עצם הדבר שהיה במצב סכנה וניצל, ואם בא עשיו להרוג את יעקב בחיל גדול ודאי שהוא נמצא במצב סכנה, וכאשר ניצל ממנו עליו לברך הגומל, ואינו דומה לאבל שנפלה לידו שאז י"ל שהתברר שלא היה כלל במצב סכנה.

גל של אגוזים
הודעות: 1266
הצטרף: א' מרץ 08, 2020 5:27 pm

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי גל של אגוזים » ב' יולי 20, 2020 10:19 pm

עובדיה חן כתב:מי שאיבד חוש טעם וריח האם יכול לברך ברכות פרטיות או שיברך שהכל כי לדידו הכל אותו טעם,ולגבי בשמים לכאורה וואי שאין לו על מה לברך וצ"ע


מה פתאום 'שהכל', וכי הברכות נתקנו על ה'טעם'??? הגע עצמך, היום יש הרבה דברים בטעמים שונים וכי הו"א שניזל בתר טעמא? אתמהה על ההו"א.

ולגוף הנדון עי' כאן, ולגבי בשמים הדין מפורש בשו"ע שאינו מברך.

שמואל דוד
הודעות: 6492
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

יין של אינו יהודי לקידוש

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' יולי 21, 2020 6:13 am

משנה ברורה סימן ערב ס״ק כד:

שמקדשין‏ על שכר - ודוקא דהוי חמר מדינה דהיינו שאין יין מצוי בכל העיר בשנה הזו ועיקר שתייתן הוא משכר ושאר משקין ואם יש שם יין אלא שהוא ביוקר מקרי מצוי ואם אין יין ישראל מצוי אע"פ שיין א"י מצוי לא מקרי מצוי עי"ז

לכאורה דבר פשוט הוא ומה החידוש בזה.

שמואל דוד
הודעות: 6492
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' יולי 21, 2020 7:13 am

משנה ברורה סימן ערב ס״ק כה:
ושאר משקין - וחלב ושמן אין בכלל זה דהא אינו חמר מדי‎נ‎ה דאין רגילין לשתותו למשקה

לכאורה תמוה, הרי שתיית שמן מזיקו ואין מברכים עליו כמבואר בברכות לה. ומה ההו״א שמקדשים עליו.

לבי במערב
הודעות: 9239
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' יולי 21, 2020 8:54 am

וכי היוצא מן הזית לבדו איקרי 'שמן'?! (יעוין ר"פ במה מדליקין).

שמואל דוד
הודעות: 6492
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' יולי 21, 2020 4:51 pm

לבי במערב כתב:וכי היוצא מן הזית לבדו איקרי 'שמן'?! (יעוין ר"פ במה מדליקין).

שאר שמנים אינם מזיקים?

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עליך עיננו » ג' יולי 21, 2020 5:52 pm

המ"ב מביא בסי' תקנא סעי' יד' ב' טעמים לאסור לספר ולכבס לקטנים.. א. משום חינוך לאבלות ב. משום עוגמת נפש וכ' שם בשעה"צ צא' נ"מ למי שהוא פחות מבן שש שמטעם חינוך אין כאן..ועומ"נ יש כאן. וצ"ע עומ"נ למי? לקטן? הרי הוא לא מבין להורים? אז זה לא קשור לדין חינוך..?

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4672
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ג' יולי 21, 2020 5:58 pm

דרישה על יו"ד סימן שמ
מקרעין לקטן. על אביו שמת או על אמו שמתה מפני עגמת נפש. סימני אור זרוע. פירש רש"י שיבכו הרואים לפי שאף [בגד] הקטן נקרע כאבל פירוש אלפס (טז ע"ב ד"ה ומקרעין). מורי ורבי (שם ד"ה ופרש"י)

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עליך עיננו » ג' יולי 21, 2020 6:38 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:דרישה על יו"ד סימן שמ
מקרעין לקטן. על אביו שמת או על אמו שמתה מפני עגמת נפש. סימני אור זרוע. פירש רש"י שיבכו הרואים לפי שאף [בגד] הקטן נקרע כאבל פירוש אלפס (טז ע"ב ד"ה ומקרעין). מורי ורבי (שם ד"ה ופרש"י)

ייש"כ רק צ"ע לשונו של המ"ב שכ' ששני הטעמים זה מדין חינוך או אבלות או עוגמת נפש...

לבי במערב
הודעות: 9239
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' יולי 21, 2020 8:47 pm

שמואל דוד כתב:שאר שמנים אינם מזיקים?
במימרא דברכות (לה, סע"ב ואילך) לא נזכר כי־אם שמן זית לבדו (וכך העתיקו הפוסקים), ובלשון כ"ק אדה"ז נ"ע (בסדבה"נ פ"ו ה"ט): "שֶׁהַשֶּׁמֶן הַיּוֹצֵא מִזֵּיתִים – אֵינוֹ רָאוּי לַאֲכִילָה בְּלִי תַּעֲרוֹבוֹת".

שמואל דוד
הודעות: 6492
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' יולי 21, 2020 9:08 pm

לבי במערב כתב:
שמואל דוד כתב:שאר שמנים אינם מזיקים?
במימרא דברכות (לה, סע"ב ואילך) לא נזכר כי־אם שמן זית לבדו (וכך העתיקו הפוסקים), ובלשון כ"ק אדה"ז נ"ע (בסדבה"נ פ"ו ה"ט): "שֶׁהַשֶּׁמֶן הַיּוֹצֵא מִזֵּיתִים – אֵינוֹ רָאוּי לַאֲכִילָה בְּלִי תַּעֲרוֹבוֹת".

ייש״כ!

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

הכל לפי גדלו וקטנו

הודעהעל ידי סליחות » ה' יולי 23, 2020 7:14 pm

שו"ע יו"ד סימן כ' סעיף ב:
ובוושט, מתחלת המקום שכשחותכין אותו מתכויץ עד מקום שישעיר ויתחיל להיות פרצים פרצים ככרס; שחט למעלה ממקום זה, והוא הנקרא תורבץ הוושט, או למטה ממקום זה והוא מתחלת בני מעים, שחיטתו פסולה; ושיעור תורבץ הוושט שאינו ראוי לשחיטה, למעלה, בבהמה וחיה כדי שיאחוז בשתי אצבעותיו, הגה: וי"א כדי רוחב ד' אצבעותיו (רש"י ומהרי"ו); וקבלה ביד הקדמונים שבכל בהמה וחיה השיעור עד מקום שמגיע שם אוזן הבהמה או החיה כשכופפין אותה (הגה במהרי"ו); ובעוף, הכל לפי גדלו וקטנו .

ביחס למה 'הכל לפי גדלו וקטנו'? (ברור שזה ביחס לבהמה, אבל זה ממש משנה לאיזו כי יש סוגים שונים של בהמות)
(נ.ב. נא לא להפנות לשמ"ח ולפוסקים מאוחרים שכתבו שיעורים אחרים ידועים, אני שואל ע"פ השו"ע בלבד בשיעור הספציפי הזה כדי להבין את השו"ע בעצמו)

עושה חדשות
הודעות: 12639
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' יולי 24, 2020 5:13 pm

הבעל-קורא בשבת מגיע קצת מאוחר, (כשגומר לקרוא במקו"א), האם אפשר להקדים מוסף לקריה"ת, או שזה לא לכתחילה.

לבי במערב
הודעות: 9239
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי לבי במערב » ו' יולי 24, 2020 7:00 pm

ראה הנסמן בכה"ח סי' רפו סק"ד, שע"פ הסוד יש לקרוא בתורה בין חזרת שחרית לתפלת מוסף; אך יל"ע אי העמידו רבנן דבריהם במקום טורח ציבור.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי שש ושמח » ש' יולי 25, 2020 11:30 pm

עושה חדשות כתב:הבעל-קורא בשבת מגיע קצת מאוחר, (כשגומר לקרוא במקו"א), האם אפשר להקדים מוסף לקריה"ת, או שזה לא לכתחילה.

מותר וכמנהג הרבה מקומות בשמח"ת. וע"ע בהמצו"ב.
שמח''ת.PDF
(279.49 KiB) הורד 163 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12639
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' יולי 26, 2020 12:08 am

תודה לכם.

אם הנידון הוא מצד 'תדיר', אז לכאו' כאשר הבעל-קורא אמור להגיע עוד חצי שעה, ואז יתחילו לקרוא, צ"ע האם זה סיבה למנוע תפילת מוסף בזמן ההמתנה.

סיום הברייתא במס' סופרים ש'אין מעמידין תפילת המוספין פעם שניה', לא נעתק בשו"ע, אף שהועתק בהגה"מ המובא בב"י.

עכ"פ באמת כך הוא מנהג הרבה מקומות בשמח"ת.

[ובביאו"ד מס' סופרים הנ"ל ע"ע בשו"ת מהר"ם חלאווה סימן מה].
נערך לאחרונה על ידי עושה חדשות ב ד' אוקטובר 13, 2021 12:49 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » א' יולי 26, 2020 12:52 am

כמדומה שעל שמח"ת יש על זה בערה"ש.

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי צביב » א' יולי 26, 2020 1:01 am

תשובות והנהגות חלק ג' סימן רכ''א.

לענין קריאת התורה לפני שחרית,
רבי מאיר סנדר ציין לעיין בסידור צלותא דאברהם.
בספר אשל אברהם סימן רצ''ב.
ספר חיים סימן י''ז אות י''א.
נערך לאחרונה על ידי צביב ב א' יולי 26, 2020 7:47 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

לבי במערב
הודעות: 9239
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי לבי במערב » א' יולי 26, 2020 3:25 am

שומע ומשמיע כתב:כמדומה שעל שמח"ת יש על זה בערה"ש.
היכן? (בסי' תרסט ל"מ, לפו"ר).

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » א' יולי 26, 2020 5:07 am

לבי במערב כתב:
שומע ומשמיע כתב:כמדומה שעל שמח"ת יש על זה בערה"ש.
היכן? (בסי' תרסט ל"מ, לפו"ר).

לא זוכר, יתכן שאני טועה.

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

איך חישבו או שיערו את חודשי ההריון בתקופת חז"ל?

הודעהעל ידי סליחות » ב' יולי 27, 2020 6:20 pm

על פי איזה חישוב עמך בית ישראל נהגו לחשב את חודשי ההריון בתקופת חז"ל? האם זה באופן הדומה לימינו?
פחות שבוע או יותר שבוע עשויים להיות קריטיים לגבי כמה הלכות שיש בהם פיקו"נ ממש (למשל סוגיית בן ח' ועוד).

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: איך חישבו או שיערו את חודשי ההריון בתקופת חז"ל?

הודעהעל ידי עליך עיננו » ב' יולי 27, 2020 7:16 pm

נדה לח ע"ב עי"ש

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ב' יולי 27, 2020 10:48 pm

זוהתה חומרא חדשה:
הפמ"ג מחדש שמפה שהיה עליה נר, אין איסור לטלטל את חצי המפה שעליה לא היה הנר.
לפי זה הוא הדין לחומרא. שההיתר להניח בביה"ש דבר היתר [חלה וכו'], מועיל רק כשמטלטל את אותו חלק שעליו הונח ההיתר. אבל אם יטלטל את האיזור שעליו הונח הנר בלי לטלטל את החלק שעליו הונחה החלה, אסור.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 283 אורחים