מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
דרומי
הודעות: 9107
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי דרומי » ב' אוקטובר 26, 2020 6:02 pm

מענין לענין באותו ענין, תמיד מוקשה לי בפרשת בראשית כשרש"י כותב על 'עלה תאנה' - שתאנה הוא עץ הדעת והתורה לא רצתה לפרסם בפירוש את העץ כדי שלא לביישו.

והנה, רש"י עצמו כן מפרסם את העץ... אז מה הועילו.

לבי במערב
הודעות: 9276
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' אוקטובר 26, 2020 6:11 pm

דרומי כתב:רש"י עצמו כן מפרסם את העץ... אז מה הועילו.
ודאי שפרסומו של הכתוב בתורת משה גדול הרבה יותר, ובפרט שישנם אותם 'אויבער־חכמים' המתעקשים שלא לקבל את המסור לנו מפי חכמינו...
וכעת לגופא דמילתא:
ראה 'התוועדויות' תשמ"ז ח"ד ע' 182, ודון מינה.

בערקע חייט כתב:מה פשר הדברים, וכי מה תפקידם של מדרשי אגדה בכל מקום אם לא לגלות מה שכיסתה התורה?
אי ניזיל בתר פשטות לישנא דגמ' - גער בו על שדרש גז"ש מעצמו, אף שבמילי דאגדתא הוה (ולא אתי לידי חומרא או קולא), כיון שמזלזל עי"ז בכבודו של אותו צדיק (וראה באו"א ב'התוועדויות' שם). דרך דרוש - ראה בחת"ס עה"ת עה"פ.
נערך לאחרונה על ידי לבי במערב ב ב' אוקטובר 26, 2020 6:21 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

בערקע חייט
הודעות: 130
הצטרף: ד' מאי 13, 2020 12:42 am

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי בערקע חייט » ב' אוקטובר 26, 2020 6:21 pm

לא כך משמע בגמרא. הגמרא רק אומרת על *ר' יהודה בן בתירה* שהוא לא גמר גזירה שוה זו מרבותיו, וראה בתוספות מדוע לא קיבלה מר' עקיבא שכן גמרה מרבותיו.

אם היה מחלל שבת לא היה צדיק, ובכן שפיר עשה לזלזל בכבודו.

אגב, ה"אויבער-חכמים" שהזכרת הם ר' מאיר ור' יהודה (ברכות מ, א).

לבי במערב
הודעות: 9276
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' אוקטובר 26, 2020 6:23 pm

בערקע חייט כתב:אגב, ה"אויבער-חכמים" שהזכרת הם ר' מאיר ור' יהודה (ברכות מ, א).
ח"ו! כוונתי, כמובן, לאלו הממאנים (בכלל) מלקבל דרשות חז"ל בלשונות המקראות (יושַׁת נא לב אף לג' הנקודות).

לבי במערב
הודעות: 9276
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' אוקטובר 26, 2020 6:32 pm

בערקע חייט כתב:לא כך משמע בגמרא. הגמרא רק אומרת על *ר' יהודה בן בתירה* שהוא לא גמר גזירה שוה זו מרבותיו, וראה בתוספות מדוע לא קיבלה מר' עקיבא שכן גמרה מרבותיו.
התוס' מוכר לי, כמובן. הדגשתי 'אי ניזיל בתר פשטות לישנא דגמ'' (רעיון דומה, אם־כי לא זהה ממש, נמצא כמדומני באיזה ספרים).

עכ"פ - ציינתי מ"מ מספרי רבותינו, שדבריהם חשובים וקדושים באי"ע לגבי פלפולי־הסרק שלי. אמליץ שנית לעיין שם.

צולניק
הודעות: 1096
הצטרף: ב' מרץ 17, 2014 12:10 pm

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי צולניק » ג' אוקטובר 27, 2020 10:28 am

לגבי עיר הנידחת אמרו במשנה (סנהדרין דף קי"א ע"ב) 'וההקדשות שבה יפדו'. ובגמרא שם אמרו דהיינו בקדשי בדק הבית.

לפו"ר לא ראיתי מי ששואל למה יש לפדות את הנכסים, ומדוע לא ימסרו להקדש.

שמא הכוונה שאם ירצו יפדום, ואם לא יכולים למסרם להקדש? או שמא יש איזו מניעה למסרם כמות שהם להקדש?

עזריאל ברגר
הודעות: 13070
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אוקטובר 27, 2020 10:33 am

נראה שיש מניעה, שהרי הם אסורים בהנאה לעולם.

צולניק
הודעות: 1096
הצטרף: ב' מרץ 17, 2014 12:10 pm

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי צולניק » ג' אוקטובר 27, 2020 10:48 am

לכאורה זה גופא נתמעט, שנכסי הקדש אינם חלק מנכסי עיר הנידחת, ואינם בכלל האיסוה"נ.

לבי במערב
הודעות: 9276
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' אוקטובר 27, 2020 12:59 pm

ראה בארוכה ב'עבודת המלך' הל' ע"ז פ"ד הי"ג.

עובדיה חן
הודעות: 1847
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עובדיה חן » ב' נובמבר 02, 2020 4:08 pm

ברכת הגומל האם יש עניין להסמיכו לעליה לתורה.

אליהו חיים
הודעות: 970
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 9:55 pm

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי אליהו חיים » ב' נובמבר 02, 2020 4:22 pm

עובדיה חן כתב:ברכת הגומל האם יש עניין להסמיכו לעליה לתורה.

ביאור הלכה סי' קל"ז ד"ה בשבת ויו"ט בא"ד וז"ל:
מי שהיה חולה ונתרפא וכיו"ב שצריך לברך ברכת הגומל יש לקרותו קודם לאחרים כיון שנהגו לברך בשעת קה"ת, ומ"מ אינו דוחה שום חיוב כיון שמן הדין יכול לברך בעשרה אף בלאו עליה לס"ת יש לו לעשות כן ולא ידחה החיוב מפניו.

עזריאל ברגר
הודעות: 13070
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' נובמבר 02, 2020 6:36 pm

עובדיה חן כתב:ברכת הגומל האם יש עניין להסמיכו לעליה לתורה.

שו"ע ריט,ג.

עובדיה חן
הודעות: 1847
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עובדיה חן » ג' נובמבר 03, 2020 1:32 pm

מנין המקור לעניין שהמקדים את תורו[במכלת וכו] הרי זה גוזל זמן שלאחרים.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4683
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ג' נובמבר 03, 2020 1:34 pm

יש ס' התור בהלכה.

עזריאל ברגר
הודעות: 13070
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' נובמבר 03, 2020 1:37 pm

עובדיה חן כתב:מנין המקור לעניין שהמקדים את תורו[במכלת וכו] הרי זה גוזל זמן שלאחרים.

נכב"ב - viewtopic.php?f=17&t=6717
יישר כח לרי"ח דדלא חספא ואשכחית מרגינתא תותיה.

עושה חדשות
הודעות: 12698
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' נובמבר 04, 2020 12:10 am

קרפף יותר מבית סאתיים שלא הוקף לדירה, הוי רה"י מדאו', אבל גזרו בו רבנן דין כרמלית.
וכשאר כרמלית הקילו בו ג"כ דאין כרמלית למעלה מעשרה, (רש"י שבת ד"ז).
א"כ יוצא שבעשרה טפחים הוא כרמלית ומעשרה טפחים ומעלה הוא רה"י.
האם יהיה אסור להוציא מלמעלה למטה או להיפך?

עזריאל ברגר
הודעות: 13070
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' נובמבר 04, 2020 7:19 am

לפענ"ד י"ל שלגבי למטה מעשרה - החלק שלמעלה מעשרה הוא כמקום פטור ולא כרה"י.

עושה חדשות
הודעות: 12698
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' נובמבר 04, 2020 8:32 am

לענ"ד מסתבר כדבריך.
ועדיין יש לשאול האם מותר לטלטל מהקרפף הנ"ל למעלה מעשרה לכרמלית אחרת,
ע"פ מה דקי"ל בעירובין סז: דמותר לטלטל מקרפף לכרמלית.

נוריאל עזרא
הודעות: 1875
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » ד' נובמבר 04, 2020 9:16 am

עושה חדשות כתב:קרפף יותר מבית סאתיים שלא הוקף לדירה, הוי רה"י מדאו', אבל גזרו בו רבנן דין כרמלית.
וכשאר כרמלית הקילו בו ג"כ דאין כרמלית למעלה מעשרה, (רש"י שבת ד"ז).
א"כ יוצא שבעשרה טפחים הוא כרמלית ומעשרה טפחים ומעלה הוא רה"י.
האם יהיה אסור להוציא מלמעלה למטה או להיפך?

https://tablet.otzar.org/pages/?&restor ... book=53680

עושה חדשות
הודעות: 12698
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' נובמבר 05, 2020 12:17 am

אסור לקרות קרי"ש כנגד הערווה או באופן של שמיעת קול באשה ערווה וכל דבר המביא להרהור, ובאופנים מסויימים זה לעיכובא.
האם מצאנו הלכה במי שקרא קרי"ש תוך כדי שהרהר בפועל (אבל לא קרא כנגד הערווה) שזה מעכב?

לבי במערב
הודעות: 9276
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' נובמבר 05, 2020 5:51 am

לכאו' פשוט הוא בתכלית, דאם המביא להרהור נאסר (ואף לעיכובא, כאמור, באופנים מסוימים) - כ"ש וק"ו הרהור גופי'. ושמא משו"ה לא הוצרכו לאמרו בפירוש.

במסתרים
הודעות: 1824
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי במסתרים » ו' נובמבר 06, 2020 4:08 am

לבי במערב כתב:אם המביא להרהור נאסר (ואף לעיכובא, כאמור, באופנים מסוימים) - כ"ש וק"ו הרהור גופי'.

יל"ע בש"ע הרב סימן עג קו"א סק"ב

לבי במערב
הודעות: 9276
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי לבי במערב » ו' נובמבר 06, 2020 4:15 am

ייש"כ! אכן, נשמט ממני בחפזי.

נראה לומר בדא"פ דס"ל שגזה"כ היא, 'וְלֹֽא־יִרְאֶ֤ה בְךָ֙ עֶרְוַ֣ת דָּבָ֔ר' אמר רחמנא. ועצ"ע בזה.

רציני
הודעות: 881
הצטרף: ד' יולי 30, 2014 5:28 am

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי רציני » ו' נובמבר 06, 2020 8:45 pm

לבי במערב כתב:ייש"כ! אכן, נשמט ממני בחפזי.

נראה לומר בדא"פ דס"ל שגזה"כ היא, 'וְלֹֽא־יִרְאֶ֤ה בְךָ֙ עֶרְוַ֣ת דָּבָ֔ר' אמר רחמנא. ועצ"ע בזה.

אולם יש דינים של דרבנן שמא יבוא לידי הרהור כמו סימן עג [עיין במור וקציעא סימן עד] עיין בהקדמה של הביאור הלכה לסימן עג. ובזה אי אפשר גזה"כ.
ובעצם החקירה עיין בשו"ת אגרות משה (אורח חיים חלק ד, סימן טו, אות א, עמוד כד) וז"ל: ואם יזדמן שאחד יש לו הרהור ע"י ראייתו גם מקום המגולה יהיה אסור לקרות ק"ש כמו ביש לו הרהור בלא ראיית שום דבר דנמי אסור מלקרא עד שיסלק הרהוריו ואם א"א לו לסלק מלהרהר כשרואה האשה אסור לו לקרא כנגדה אף שהיא מכוסה ביותר. עכ"ל.
ועיין לבושה של תורה חלק א עמוד תלב מה שדן בדברי האגרות משה. [וכן עיין במשמרת חיים טוויל עמוד כג שציין לערוך השולחן סימן ע"ה ס"ג שאוסר].

לבי במערב
הודעות: 9276
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי לבי במערב » ש' נובמבר 07, 2020 8:05 pm

ציינתי דעדיין צריך לי הזעיר ודל עיון בדברי־קדשו [מלבד דיני דרבנן הנז' (בהם שייך לומר ד'כעין דאורייתא תקון' או עזה"ד), גם מצד הסברא קשה ביותר לומר כן, וכנ"ל].

ייש"כ על המ"מ לד' האג"מ.

לפו"ר ל"מ שדן הערוה"ש שם בזה.

רציני
הודעות: 881
הצטרף: ד' יולי 30, 2014 5:28 am

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי רציני » א' נובמבר 08, 2020 4:22 am

לבי במערב כתב:
לפו"ר ל"מ שדן הערוה"ש שם בזה.

כרגיל עוד פעם אתה צודק. הערוך השולחן כתב שאם מסתכל אסור אפילו במקומות הגלויים. ועל זה בא פירוש המחבר הנ"ל שכוונת הערוך השולחן משום שהוא מהרהר ואסור לקרוא כשהוא מהרהר.

לכשיבקע
הודעות: 561
הצטרף: ד' מאי 13, 2020 12:52 am

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי לכשיבקע » א' נובמבר 08, 2020 2:43 pm

א. האם ישנו היתר ברור לטחון תותים לצורך ריבה וכיו''ב כשכוונתו מלכתחילה לא הייתה לטחנם, אלא שעתה רוצה לטחנם כיון שאחר שקנה נתברר שהם מוחזקים בתולעים. הפנו אותי לתשובת רעק''א שדן מה הכוונה בשו''ע יו''ד פד , יד 'שאין כוונתו לבטל איסור אלא לתקן הדבש' ולא מצאתי

ב. האם מותר לכתחילה לערב בכף בשרית או חלבית שאינה בת יומא בסיר פרוה.

לבי במערב
הודעות: 9276
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי לבי במערב » א' נובמבר 08, 2020 3:05 pm

רציני כתב:שכוונת הערוך השולחן משום שהוא מהרהר ואסור לקרוא כשהוא מהרהר.
אך אי נימא דגזה"כ היא, 'ולא יראה' דוקא אסר רחמנא, אין מכאן ראי'.

קופא דמחטא
הודעות: 109
הצטרף: ג' יוני 12, 2018 3:50 am
מיקום: פיניקס

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי קופא דמחטא » א' נובמבר 08, 2020 3:16 pm

קטן שנפטר ל"ע, מברכים ברוך שפטרני?
(ב"ה לא למעשה)

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי גימפעל » א' נובמבר 08, 2020 4:04 pm

לכשיבקע כתב:א. האם ישנו היתר ברור לטחון תותים לצורך ריבה וכיו''ב כשכוונתו מלכתחילה לא הייתה לטחנם, אלא שעתה רוצה לטחנם כיון שאחר שקנה נתברר שהם מוחזקים בתולעים. הפנו אותי לתשובת רעק''א שדן מה הכוונה בשו''ע יו''ד פד , יד 'שאין כוונתו לבטל איסור אלא לתקן הדבש' ולא מצאתי


כמדומני שבאחד מעלוני 'עומק הפשט' דן בזה

קופא דמחטא
הודעות: 109
הצטרף: ג' יוני 12, 2018 3:50 am
מיקום: פיניקס

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי קופא דמחטא » א' נובמבר 08, 2020 4:50 pm

לכשיבקע כתב:א. האם ישנו היתר ברור לטחון תותים לצורך ריבה וכיו''ב כשכוונתו מלכתחילה לא הייתה לטחנם, אלא שעתה רוצה לטחנם כיון שאחר שקנה נתברר שהם מוחזקים בתולעים. הפנו אותי לתשובת רעק''א שדן מה הכוונה בשו''ע יו''ד פד , יד 'שאין כוונתו לבטל איסור אלא לתקן הדבש' ולא מצאתי


בספר בדיקת המזון כהלכה ח"א להרב משה ויא עמ' 137 - 140
דן בזה בארוכה ממקורות הדברים ומסיק לאיסור במאכל שמוחזק בתולעים
וציין שם בהערה 8 לשו"ת רע"א ח"א סימן עז לגבי מתיך דבש שיש בו נמלים

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4683
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' נובמבר 08, 2020 4:51 pm

הרב אופיר מלכה מתיר זאת.

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2090
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » א' נובמבר 08, 2020 5:26 pm

יש משחות נגד יבלות שלאחר מריחתם על היבלת - המשחה מתקשית ונהיית למעין פלסטיק שחופה ומקיף את כל היבלת.
האם זה חוצץ בנטילת ידים או לא?

עזריאל ברגר
הודעות: 13070
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' נובמבר 08, 2020 7:53 pm

אשרי יושבי ביתך כתב:יש משחות נגד יבלות שלאחר מריחתם על היבלת - המשחה מתקשית ונהיית למעין פלסטיק שחופה ומקיף את כל היבלת.
האם זה חוצץ בנטילת ידים או לא?

viewtopic.php?t=42940

עזריאל ברגר
הודעות: 13070
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' נובמבר 08, 2020 7:54 pm

קופא דמחטא כתב:קטן שנפטר ל"ע, מברכים ברוך שפטרני?
(ב"ה לא למעשה)

וכי נפטר האב מעונשו?!
כל ימיו עליו לתקן את חטאיו שבעטיים נפטר בנו!!!

לכשיבקע
הודעות: 561
הצטרף: ד' מאי 13, 2020 12:52 am

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי לכשיבקע » א' נובמבר 08, 2020 9:09 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:הרב אופיר מלכה מתיר זאת.


אשמח למקור והבהרה. ייש''כ!.

לכשיבקע
הודעות: 561
הצטרף: ד' מאי 13, 2020 12:52 am

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי לכשיבקע » א' נובמבר 08, 2020 9:13 pm

קופא דמחטא כתב:
לכשיבקע כתב:א. האם ישנו היתר ברור לטחון תותים לצורך ריבה וכיו''ב כשכוונתו מלכתחילה לא הייתה לטחנם, אלא שעתה רוצה לטחנם כיון שאחר שקנה נתברר שהם מוחזקים בתולעים. הפנו אותי לתשובת רעק''א שדן מה הכוונה בשו''ע יו''ד פד , יד 'שאין כוונתו לבטל איסור אלא לתקן הדבש' ולא מצאתי


בספר בדיקת המזון כהלכה ח"א להרב משה ויא עמ' 137 - 140
דן בזה בארוכה ממקורות הדברים ומסיק לאיסור במאכל שמוחזק בתולעים
וציין שם בהערה 8 לשו"ת רע"א ח"א סימן עז לגבי מתיך דבש שיש בו נמלים


ייש''כ על המציאה הגדולה שמצא.

קופא דמחטא
הודעות: 109
הצטרף: ג' יוני 12, 2018 3:50 am
מיקום: פיניקס

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי קופא דמחטא » א' נובמבר 08, 2020 9:28 pm

עזריאל ברגר כתב:
קופא דמחטא כתב:קטן שנפטר ל"ע, מברכים ברוך שפטרני?
(ב"ה לא למעשה)

וכי נפטר האב מעונשו?!
כל ימיו עליו לתקן את חטאיו שבעטיים נפטר בנו!!!


אתם צודקים
רק שיש לדון לגבי רבי יוחנן וכיו"ב
כמבו' בברכות ה,ב שהיו לו בנים ומתו ושהוא אופן של יסורים של אהבה.

אא"כ נאמר שבני ריו"ח מתו לאחר שהגדילו אבל במתו קטנים לעולם אינם יסורים של אהבה
אך ע"ז ק"ק שא"כ הגמרא יכלה לתרץ את הסתירה כאן במתו קטנים כאן לאחר שהגדילו
ועוד שאין מסתבר החילוק (במיוחד אם ננקוט שיש אופן שע"פ גלגול נגזר על הקטן שימות בקטנותו)
לכן יותר נראה שגם במתו קטנים יתכן שהוא יסורים של אהבה

ובאופן כללי יש לעיין מה נחמה ניחם ריו"ח את האבלים על בנים כשאמר דין גרמא דעשיראה ביר
שהרי אצלו היו יסורים של אהבה ואצל שאר אדם יש להם אחריות שמתו בניהם בחטאם אם היו קטנים, ואם היה לאחר שהגדילו ומתו הבנים בחטאי עצמם, בכ"א הצער הגיע לאב מחטאי עצמו, ומה נחמה יש כאן?

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2090
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » א' נובמבר 08, 2020 9:29 pm

עזריאל ברגר כתב:
אשרי יושבי ביתך כתב:יש משחות נגד יבלות שלאחר מריחתם על היבלת - המשחה מתקשית ונהיית למעין פלסטיק שחופה ומקיף את כל היבלת.
האם זה חוצץ בנטילת ידים או לא?

https://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=42940

השאלה אם הנידון של וזלין דומה לנידון של משחה שנהיית כמו חתיכת פלסטיק שצמודה ליד?
נערך לאחרונה על ידי אשרי יושבי ביתך ב ה' נובמבר 12, 2020 11:06 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

עושה חדשות
הודעות: 12698
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' נובמבר 10, 2020 10:44 pm

עמוד תשעה ברה"ר ורבים מכתפין עליו וזרק ונח על גביו חייב (תשעה ודאי מכתפין עילויה)
האם רוחב העמוד מצטרף להשלים שיעור ט"ז אמה הנצרך לרה"ר?


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 169 אורחים