מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
יעקל
הודעות: 1180
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי יעקל » ד' ינואר 24, 2024 5:14 pm

אולי בציטוט ממקור אחר ממקורות הקודש ?...

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' ינואר 24, 2024 6:16 pm

מה הקשר?
וכי אסור לצטט דברים שאינם ממקורות הקודש, אם אין בהם בעיה מצד עצמם?

יעקל
הודעות: 1180
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי יעקל » ד' ינואר 24, 2024 6:22 pm

אתה אומר יפה, אבל הייתה לי הוה אמינא שכן, והראיה, בקושי ראינו בדרשות רבותינו ציטוטים מהפילוסוף קאנט למשל, או מחכמים אחרים מחכמי או"ה שהשיגו הרבה.
עכ"פ בנוגע לי, אף פעם לא שמעתי משגיח או אדמו"ר חסידי מביא משורר עברי בדרשתם...


איתן נוי
הודעות: 1552
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: סיוע למחלל שבת-פיקוח נפש

הודעהעל ידי איתן נוי » ד' ינואר 24, 2024 9:21 pm

יבנה כתב:
איתן נוי כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:
ר' גרונם יקום פורקן כתב:
איתן נוי כתב:מי שהלך בשבת וראה רכב שנוסע בלילה בלי אורות כמו"כ מדובר ברכב חשמלי-מנוע שקט. כך שיש סיכוי שיכנסו בו או יכנס באחרים/הולכי רגל. האם מותר לסמן לו ביד שידליק אורות (ואולי בשינוי)?

אין לפני עיוור במומר.

לא פשוט, מח' עצומה.

מי חולק?
ובאמת למה זה לא פשוט שמותר (כפי שמציין הרב יבנה)?

עי׳ ש״ך יו״ד קנ״א ס״ק ו׳ ובדגול מרבבה שעליו.

על כל הנ"ל הגעתי לבעיה אחרת בעניין זה. והיא "הגדרת ספק פיקוח נפש".
ומצאתי בחשוקי חמד שהביא מהגרש"ז זצ"ל שלא עלח כחל ספק פיקוח נפש מתירים חילול שבת. וכדלהלן:
יומא פד ע"ב: "מה הם גבולות ספק פיקוח נפש...כתב ה"מנחת שלמה" (ח"ב סימן כט אות ד) וז"ל: "ולענין מה נקרא ספק פיקוח נפש, ומה לא, ועד איפה הוא הגבול? גם אנכי הסתפקתי טובא בזה...והנה כביש כזה שאלף מכוניות עוברות בו בשלום ולא נזוקות אלא שלפעמים יורים והסכנה היא פחותה מאחד מאלף, אין זה נחשב לסכנה...".

יבנה
הודעות: 3688
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: סיוע למחלל שבת-פיקוח נפש

הודעהעל ידי יבנה » ד' ינואר 24, 2024 9:44 pm

בברכה המשולשת כתב:
יבנה כתב:מלבד זאת בנורות שאין בהן חוט מתכת לוהטת, לא ברור איסורו.

לפי החזו"א בונה
לפי ר' אשר וייס ועוד- מכה בפטיש
ויש שיטה ותיקה שקיימת עד היום שזה מבעיר.

רשז״א כבר הפריך את דברי החזו״א. ר׳ אשר וייס הוא שיטה מחודשת שרק הוא סובר כן.
מי סובר שיש מבעיר בדבר קר שרק מאיר?

יבנה
הודעות: 3688
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: סיוע למחלל שבת-פיקוח נפש

הודעהעל ידי יבנה » ד' ינואר 24, 2024 9:57 pm

איתן נוי כתב:על כל הנ"ל הגעתי לבעיה אחרת בעניין זה. והיא "הגדרת ספק פיקוח נפש".
ומצאתי בחשוקי חמד שהביא מהגרש"ז זצ"ל שלא עלח כחל ספק פיקוח נפש מתירים חילול שבת. וכדלהלן:
יומא פד ע"ב: "מה הם גבולות ספק פיקוח נפש...כתב ה"מנחת שלמה" (ח"ב סימן כט אות ד) וז"ל: "ולענין מה נקרא ספק פיקוח נפש, ומה לא, ועד איפה הוא הגבול? גם אנכי הסתפקתי טובא בזה...והנה כביש כזה שאלף מכוניות עוברות בו בשלום ולא נזוקות אלא שלפעמים יורים והסכנה היא פחותה מאחד מאלף, אין זה נחשב לסכנה...".

נסיעה במכונית שקטה ובלי אורות בלילה נראה פשוט שהוא בכלל ספק סכנה. והרי זה היה כוונתך מתחילה, לתאר מצב של סכנה.

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: סיוע למחלל שבת-פיקוח נפש

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' ינואר 25, 2024 9:01 am

יבנה כתב:
בברכה המשולשת כתב:
יבנה כתב:מלבד זאת בנורות שאין בהן חוט מתכת לוהטת, לא ברור איסורו.

לפי החזו"א בונה
לפי ר' אשר וייס ועוד- מכה בפטיש
ויש שיטה ותיקה שקיימת עד היום שזה מבעיר.

רשז״א כבר הפריך את דברי החזו״א. ר׳ אשר וייס הוא שיטה מחודשת שרק הוא סובר כן.
מי סובר שיש מבעיר בדבר קר שרק מאיר?


מן הסתם אין זה חדש לכתר"ה שליט"א שגם אחרי דברי מרן הגרשז"א זצ"ל, יש פוסקים הסוברים כדעת החזו"א בזה, או לכה"פ חוששים לה מאוד.
דברי הגראז"ו שליט"א אמנם מחודשים, אך הם מסתברים מאוד מאוד לענ"ד (ותיתי לי שכבר כו"כ שנים לפני שראיתי את דבריו טענתי כך) וגם איננה דעת יחיד.
מבעיר- דעת הגאון רבינו חיים ברלין זצ"ל.

איתן נוי
הודעות: 1552
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: סיוע למחלל שבת-פיקוח נפש

הודעהעל ידי איתן נוי » ה' ינואר 25, 2024 2:12 pm

יבנה כתב:
איתן נוי כתב:על כל הנ"ל הגעתי לבעיה אחרת בעניין זה. והיא "הגדרת ספק פיקוח נפש".
ומצאתי בחשוקי חמד שהביא מהגרש"ז זצ"ל שלא עלח כחל ספק פיקוח נפש מתירים חילול שבת. וכדלהלן:
יומא פד ע"ב: "מה הם גבולות ספק פיקוח נפש...כתב ה"מנחת שלמה" (ח"ב סימן כט אות ד) וז"ל: "ולענין מה נקרא ספק פיקוח נפש, ומה לא, ועד איפה הוא הגבול? גם אנכי הסתפקתי טובא בזה...והנה כביש כזה שאלף מכוניות עוברות בו בשלום ולא נזוקות אלא שלפעמים יורים והסכנה היא פחותה מאחד מאלף, אין זה נחשב לסכנה...".

נסיעה במכונית שקטה ובלי אורות בלילה נראה פשוט שהוא בכלל ספק סכנה. והרי זה היה כוונתך מתחילה, לתאר מצב של סכנה.

נכון שכך טענתי ועדיין אני טוען.
אך לאחר החשוקי חמד הנ"ל. יש להתבונן ולחשוב במציאות מה הם האחוזים/סיכויים לתאונת דרכים כשסה"כ יש אורות רחוב (וזה בלי לחשב שלפעמים הנהג נזכר בעצמו).

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' ינואר 26, 2024 12:09 am

נלענ"ד הלכה בדיני כתמים, אשמח מאד אם מישהו יעיין בדברים, ויוסיף לחיוב או לשלילה.

אשה ראתה על בגדיה כתם פחות מגריס, ואח"כ בדקה שוב וראתה שהתווסף עליו עוד עד שכבר נעשה הכל יחד יותר גדול מגריס. לכאו' היא טהורה, כי היא תולה במאכולת את מה שראתה בתחילה, ובמאכולת נוספת את מה שראתה בתוספת. ואף דבעלמא לא תלינן בב' מאכולת יחד, כי כן גדרו חז"ל בטומאת כתמים ונתנו שיעור לדבריהם דלא אמרי' שהכתם בא מב' מאכולת שנתכוונו יחד, מ"מ כל זה הוא רק היכא דאמרי' דהכתם כולו בא בבת אחת מן המקור, אבל היכא דידעינן דלא נתהווה בפעם אחת, א"כ הוי כמו ב' כתמים נפרדים שאין שיעור בכל אחד מהם, ומטהרינן ותלינן במאכולת.
ולכאו' כ"ה הדין גם בנמצאו ב' כתמים על בשרה ובכל אחד מהם ליכא גריס בפנ"ע (להסוברים דטהורה בבשרה אם הכל יחד פחות מגריס), דבעלמא דינא הוא דעל בשרה מצטרפין וטמאה, אבל נראה דהיכא דראתה הראשון וראתה שאין שני עמו, ורק אח"כ נתווסף השני, די"ל בכה"ג דה"ה טהורה, כי כל הצד לצרף את ב' הכתמים הוא רק אם תלינן דבאו יחד ביציאה אחת מן המקור, משא"כ אם ודאי באו בנפרד דאז יש לטהר כל כתם בפנ"ע שהוא פחות מכשיעור. (וכ"ז בפרט למש"כ הלחו"ש דשיעור גריס נקבע לפי שדרכה של אשה לראות שאינה רואה בדרך כלל פחות מזה).
ולכאו' נראה להתיר גם יותר מזה, אפילו היכא דראתה מתחילה כבר את הכתם עם התוספת, אלא שניכר להדיא שלא בא הכל בבת אחת ובזמן אחד, כי חלקו יבש וחלקו לח, דה"ה והוא הטעם דבכה"ג טהורה.

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' ינואר 26, 2024 12:10 am

שיעור טלית של ציצית נתפרש בגמ' ופוס' לפי ראשו ורובו של קטן, ושיעור נוסף כ' בזה שהגדול אינו בוש להתעטף בו באקראי וכו', והפוסקים שיערו זאת באמות, כפי שהובא במשנ"ב סי' טז ובשעה"צ שם מהארצוה"ח שהביא מה ששיער בס' פרי הארץ בשם ס' דרך חכמה, ושיעור אחר בשם ס' משמחי לב 'שמדד ומצא כן ראשו ורובו של קטן' שהוא אמה וחצי.
וצ"ע מה שהפוסקים בזמנינו כ' שהדבר תלוי בפולמוס השיעורים החזו"א ור"ח נאה וכו', ולכאו' זה לא תלוי כלל בפלוגתת השיעורים, אלא יש לברר מה נקט ה'משמחי-לב' ומה היה מקובל במקומו של ה'דרך-חכמה' מה קוראים "אמה".

יוצא פוניבז'
הודעות: 2082
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ו' ינואר 26, 2024 2:20 am

עושה חדשות כתב:שיעור טלית של ציצית נתפרש בגמ' ופוס' לפי ראשו ורובו של קטן, ושיעור נוסף כ' בזה שהגדול אינו בוש להתעטף בו באקראי וכו', והפוסקים שיערו זאת באמות, כפי שהובא במשנ"ב סי' טז ובשעה"צ שם מהארצוה"ח שהביא מה ששיער בס' פרי הארץ בשם ס' דרך חכמה, ושיעור אחר בשם ס' משמחי לב 'שמדד ומצא כן ראשו ורובו של קטן' שהוא אמה וחצי.
וצ"ע מה שהפוסקים בזמנינו כ' שהדבר תלוי בפולמוס השיעורים החזו"א ור"ח נאה וכו', ולכאו' זה לא תלוי כלל בפלוגתת השיעורים, אלא יש לברר מה נקט ה'משמחי-לב' ומה היה מקובל במקומו של ה'דרך-חכמה' מה קוראים "אמה".

כבר העירו כן, ראה בקונטרס בירור שיעור טלית קטן של הרב יהודה וייס (ישנו באוצר)

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' ינואר 28, 2024 8:48 pm

תודה למשיבים.

להסוברים דכסות יום חייבת בציצית גם כשלובשה בלילה וכו', מה הדין טלית של שותפין, לאחד היא מיוחדת רק ליום, ולשני רק ללילה. האם אצל שניהם היא חייבת בציצית בהיותה מיוחדת גם ליום, או שהשותף הלילי פטור מציצית בלבישתה?

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' פברואר 04, 2024 8:55 am

ועוד שאלה בהל' ציצית.
האם מותר 'לשחק' עם חוטי הציצית, כגון אלו שמגלגלים סביב האצבעות, או מכניסים לאוזן של ילד להקיצו או לשעשעו. לכאו' יש לאסור ע"פ הנפסק בשו"ע סי' כא "כל זמן שהם קבועים בטלית, אסור להשתמש בהם כגון לקשור בהם שום דבר וכיוצא בזה, משום בזוי מצוה".

יהודה בן יעקב
הודעות: 2918
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » א' פברואר 04, 2024 1:42 pm

עושה חדשות כתב:מכניסים לאוזן של ילד להקיצו או לשעשעו.

חשוקי חמד מסכת יומא דף כו עמוד ב
בהקדמת לב אליהו מסופר שרבינו אליהו לופיאן זצ"ל היה מעיר את תלמידי הישיבה, והקיצם לתפילה ע"י שהכניס קצה חוט הציצית לאזניהם, לא בגסות ובדחיפות. עכ"פ שמענו שהשתמש בקצה החוט של הציצית להקיץ בו תלמיד לתפילה.

אש משמים
הודעות: 2464
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי אש משמים » א' פברואר 04, 2024 2:32 pm

עושה חדשות כתב:ועוד שאלה בהל' ציצית.
האם מותר 'לשחק' עם חוטי הציצית, כגון אלו שמגלגלים סביב האצבעות, או מכניסים לאוזן של ילד להקיצו או לשעשעו. לכאו' יש לאסור ע"פ הנפסק בשו"ע סי' כא "כל זמן שהם קבועים בטלית, אסור להשתמש בהם כגון לקשור בהם שום דבר וכיוצא בזה, משום בזוי מצוה".

בדיוק השבוע סיפר לי ילד כמשיח לפי תומו שא’ מגדולי הפוסקים נתן מציציותיו באזנו אחר תפילת שחרית תו"כ הילוכו ברחוב.

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' פברואר 04, 2024 3:51 pm

רב המעשה השני על הראשון, שבראשון י"ל דההיתר הוא משום דהוי לצורך מצוה.
ורב המעשה הראשון שהמספר מעיד בגודלו, משא"כ ילד המשיח לפי תומו.
יישר כוחכם.

דרומי
הודעות: 9073
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי דרומי » ב' פברואר 05, 2024 12:49 am

האב נוסע בכל בוקר באוטובוס עם שני ילדים קטנים, פחות מגיל 5.

לפי החוק, ילד אחד נכלל בתשלום של האב, אך הילד השני דורש תשלום בפ"ע.

מצרף האב לנסיעה נער שהוא יותר מגיל 5 ויש לו 'חופשי חודשי', והנער פוטר את הילד השני.

עכשיו נשאלה השאלה, במקרה שהנער לא נוסע (נשאר בבית, הלך ברגל) - האם אפשר להשתמש בכרטיס 'חופשי חודשי' שלו על הילד השני, בלעדיו?

ולכאורה קל וחומר הוא: אם כשהנער בעצמו נוסע הוא פוטר את אחיו, הרי אם אינו נוסע בעצמו בוודאי יפטור הכרטיס את אחיו...

אלא שלאידך הרי כל ענינו של 'חופשי חודשי' הוא משהו אישי שאינו ניתן להעברה.

זאב ערבות
הודעות: 8648
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' פברואר 05, 2024 4:46 am

מובא בשם הקוצקר (?) שאמר, גם אני יכול לעשות אותות ומופתים כמו ביציאתת מצרים אבל אף אחד לא יפנה אלי, כי המופתים לא פעלו כי אם על בני ישראל שהיו בצער השעבוד ונפשם היתה מוכנה לגילוי ה'. מהו המקור לדברים אלו, או האם יש רעיון דומה.

עובדיה חן
הודעות: 1837
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עובדיה חן » ב' פברואר 05, 2024 9:47 am

האם יש עניין לכסות את היד המגולה של התפילין בתפילת שחרית .

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי כדכד » ב' פברואר 05, 2024 10:10 am

עובדיה חן כתב:האם יש עניין לכסות את היד המגולה של התפילין בתפילת שחרית .
זכור לי שהמשנה ברורה כותב שעדיף לכסות מפני שאין דרך לעמוד לפני מלכים כשהיד מגולה אבל איני מוצא כעת היכן זה.
עריכה: מצאתי בס"ד כעת בסימן כ"ז ס"ק מז שהמשנה ברורה כותב שלכתחילה טוב יותר לכסותם אך לא ראיתי בפנים את הטעם שהבאתי.
בשער הציון מפנה לאליה רבה ולארצות החיים ובא"ר משמע שהטעם הוא אחר ואם הבנתי נכון משום "לך לאות ולא לאחרים לאות".

עובדיה חן
הודעות: 1837
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עובדיה חן » ב' פברואר 05, 2024 3:16 pm

כדכד כתב:
עובדיה חן כתב:האם יש עניין לכסות את היד המגולה של התפילין בתפילת שחרית .
זכור לי שהמשנה ברורה כותב שעדיף לכסות מפני שאין דרך לעמוד לפני מלכים כשהיד מגולה אבל איני מוצא כעת היכן זה.
עריכה: מצאתי בס"ד כעת בסימן כ"ז ס"ק מז שהמשנה ברורה כותב שלכתחילה טוב יותר לכסותם אך לא ראיתי בפנים את הטעם שהבאתי.
בשער הציון מפנה לאליה רבה ולארצות החיים ובא"ר משמע שהטעם הוא אחר ואם הבנתי נכון משום "לך לאות ולא לאחרים לאות".

לכאורה הכוונה לגוף התפילן של יד שיהיה בכסוי,[בניגוד לתש"ר] אבל לא על עניין של גילוי הזרוע במקום שנמצא הרצועות.
נערך לאחרונה על ידי עובדיה חן ב ב' פברואר 05, 2024 6:28 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי כדכד » ב' פברואר 05, 2024 5:50 pm

לא הבנתי
את התפלין מניחים על הזרוע
אם את התפלין מכסים - איך הזרוע נשארת מגולה?

עובדיה חן
הודעות: 1837
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עובדיה חן » ג' פברואר 06, 2024 8:48 am

אדם שיש לו שקית חשובה ויקרה,האם מותר לו להניח בשבת זבל בתוכה , מאחר ויש כאן עניין של ביטול כלי מהיכנו, או שנאמר מאחר ויכול לנקות את השקית[ הגם שמסתבר שהוא לא יעשה זה אלא יזרוק את זה לפח האשפה] בכל אופן אין בזה ביטול כלי.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי כדכד » ג' פברואר 06, 2024 11:25 am

לכאורה שקית אינה כלי
מה שיכול לנקות אינו כלום דשהרי הזבל הוא מוקצה ואסור לפנותו בשבת מהשקית

אש משמים
הודעות: 2464
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי אש משמים » ג' פברואר 06, 2024 1:49 pm

כדכד כתב:לכאורה שקית אינה כלי
מה שיכול לנקות אינו כלום דשהרי הזבל הוא מוקצה ואסור לפנותו בשבת מהשקית

למה שקית אינה כלי?

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי כדכד » ג' פברואר 06, 2024 3:42 pm

כי כדי שמשהו יהפוך להיות כלי הוא צריך להיות כלי

עובדיה חן
הודעות: 1837
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עובדיה חן » ג' פברואר 06, 2024 6:34 pm

אכל מין שבעת המינים וכן ירקות ביחד לכזית, האם זה מצטרף לעניין ברכה אחרונה.
נערך לאחרונה על ידי עובדיה חן ב ד' פברואר 07, 2024 1:40 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי ישראליק » ג' פברואר 06, 2024 6:49 pm

עובדיה חן כתב:האם יש עניין לכסות את היד המגולה של התפילין בתפילת שחרית .

ראה חקרי מנהגים (גורארי') ח"א, סימן ז.
[וכת"ע כפר חב"ד גליון 784, מכתב של הרה"ח יהודה לייב גרונער, שאצל האדמו"ר מליובאוויטש זי"ע הי' התפילה של יד הי' מגולה, כפי שרואים ברוב התמונות]

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי ישראליק » ג' פברואר 06, 2024 6:53 pm

כדכד כתב:
עובדיה חן כתב:האם יש עניין לכסות את היד המגולה של התפילין בתפילת שחרית .
עדיף לכסות מפני שאין דרך לעמוד לפני מלכים כשהיד מגולה

אולי כוונתך למש"כ בכה"ח סימן צא, סקכ"ו:
במקום שמלבוש העליון שלהם מקום הזרועות הם צרים וצריך לחלצם מפני לבישת התפילין צריך לחזור וללבשם אחר כך כי אין כבוד לעמוד כך לפני המלך ולהתפלל יד חולצת ויד לובשת או יעשה להם קרסים כדי שלא יצטרך לחולצם ולחזור ללבשם אלא יתיר הקרסים:

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי כדכד » ג' פברואר 06, 2024 6:58 pm

בענין השאלה אם שני מינים שאין ברכותיהם האחרונות שוות מצטרפות לברכה אחת - כמדומני שהמשנ"ב היכן שהוא פוסק שלא (ע' רח סעיף יז) אבל יש חולקים עליו
טעיתי.
המשנה ברורה סימן רי ס"ק א הפוסק שמצטרפים לבורא נפשות
אכל חצי זית משבעת המינין וחצי זית אחר [ב] מברך אחריהן בורא נ"ר
עליו יש חולקים. עיין כה"ח רי ס"ק ד והלכה ברורה בסימן רי.
לפני מספר שנים פתחתי אשכול על שאלה אחרת בשם "צירוף לברכת מעין שלש" וכעת בדקתי שם וראיתי שהרב מה שנכון נכון והרב נהר שלום הפנו אותי למקורות אלו.
נערך לאחרונה על ידי כדכד ב ד' פברואר 07, 2024 10:43 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4672
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ג' פברואר 06, 2024 10:05 pm

עובדיה חן כתב:אדם שיש לו שקית חשובה ויקרה,האם מותר לו להניח בשבת זבל בתוכה , מאחר ויש כאן עניין של ביטול כלי מהיכנו, או שנאמר מאחר ויכול לנקות את השקית[ הגם שמסתבר שהוא לא יעשה זה אלא יזרוק את זה לפח האשפה] בכל אופן אין בזה ביטול כלי.

יש מאירי שבכל דבר המיועד אין ביטול כלי מהיכנו.
היום מריבוי השקיות, רובא דאינישי שמים גם בשקית חשובה זבל, ונראה דאין בזה משום בכ"מ.

אש משמים
הודעות: 2464
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי אש משמים » ד' פברואר 07, 2024 12:10 am

כדכד כתב:כי כדי שמשהו יהפוך להיות כלי הוא צריך להיות כלי

ומה הופך חפץ סתמי לכלי?

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי כדכד » ד' פברואר 07, 2024 10:13 am

אש משמים כתב:
כדכד כתב:כי כדי שמשהו יהפוך להיות כלי הוא צריך להיות כלי

ומה הופך חפץ סתמי לכלי?

שקית גם אינה חפץ.
אין הגדרה בהלכה של חפץ סתמי. יש הגדרה של כלי וזו הגדרה מציאותית לא הלכתית ושקית אינה כלי

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' פברואר 07, 2024 1:17 pm

דרומי כתב:האב נוסע בכל בוקר באוטובוס עם שני ילדים קטנים, פחות מגיל 5.
לפי החוק, ילד אחד נכלל בתשלום של האב, אך הילד השני דורש תשלום בפ"ע.
מצרף האב לנסיעה נער שהוא יותר מגיל 5 ויש לו 'חופשי חודשי', והנער פוטר את הילד השני.
עכשיו נשאלה השאלה, במקרה שהנער לא נוסע (נשאר בבית, הלך ברגל) - האם אפשר להשתמש בכרטיס 'חופשי חודשי' שלו על הילד השני, בלעדיו?
ולכאורה קל וחומר הוא: אם כשהנער בעצמו נוסע הוא פוטר את אחיו, הרי אם אינו נוסע בעצמו בוודאי יפטור הכרטיס את אחיו...
אלא שלאידך הרי כל ענינו של 'חופשי חודשי' הוא משהו אישי שאינו ניתן להעברה.

הפלפול שלך יפה ונאה, אך הכתובת שלו שגויה:
לא אנחנו המכריעים אלא מי שממנו נחסר הכסף, דהיינו משרד התחבורה.
אתה יכול לפנות למשרד התחבורה ולבקש מהם לשנות את התקנה כך שיהיה מותר להסיע ילד קטן עם כרטיס חופשי חודשי של אדם שאיננו נוסע איתו.
אבל כל זמן שהתקנה שלהם קיימת באופן מסוים - לא דנים בה קל וחומר.

וסימן לדבר: אם יבוא פקח - הוא יקנוס אותך, ולא יועיל לך הפלפול.

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' פברואר 07, 2024 1:21 pm

כדכד כתב:כי כדי שמשהו יהפוך להיות כלי הוא צריך להיות כלי

ושקית היא כלי לכל דבר. ואלת"ה - יהיה אסור לטלטל אותה בשבת!

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי כדכד » ד' פברואר 07, 2024 1:34 pm

מותר לטלטל אותה בשבת מפני שראויה לשימוש, היינו לכסות ב דברים וכדומה אבל זה לא עושה אותה כלי

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' פברואר 07, 2024 1:36 pm

כדכד כתב:מותר לטלטל אותה בשבת מפני שראויה לשימוש, היינו לכסות בה דברים וכדומה ...

כלומר שלגבי הלכות מוקצה היא נקראת "כלי שמלאכתו להיתר".
גם בהלכות טומאה וטהרה - היא נקראת כלי שמקבל טומאה (באם היא עשויה מחומרים המקבלים טומאה).
אז לגבי מה היא לא נקראת כלי?

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי כדכד » ד' פברואר 07, 2024 1:39 pm

שיהיה אסור לבטלה מהיכנה בשבת
שקית אינה עשויה מדברים המקבלים טומאה
כדי להתיר לטלטל בשבת דבר שניתן להשתמש בו בשבת טאין צורך להגדירו ככלי.

אש משמים
הודעות: 2464
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי אש משמים » ד' פברואר 07, 2024 1:44 pm

כדכד כתב:
אש משמים כתב:
כדכד כתב:כי כדי שמשהו יהפוך להיות כלי הוא צריך להיות כלי

ומה הופך חפץ סתמי לכלי?

שקית גם אינה חפץ.
אין הגדרה בהלכה של חפץ סתמי. יש הגדרה של כלי וזו הגדרה מציאותית לא הלכתית ושקית אינה כלי

חפץ סתמי בהלכה זה למשל, סתם אבן ברה"ר.
מהי ההגדרה המציאותית של כלי?


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 197 אורחים