מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ד' דצמבר 30, 2020 7:29 pm

האם מי שאינו סומך / במקום שאין עירוב, נהגו לטלטל הספרי תורה בשמחת תורה [כשלא חל בשבת כמובן]?

לבי במערב
הודעות: 9239
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' דצמבר 30, 2020 7:40 pm

למה לא?
[אא"כ כוונת כת"ר לחוששים מטלטול אף ביו"ט].

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ד' דצמבר 30, 2020 7:42 pm

לבי במערב כתב:למה לא?
[אא"כ כוונת כת"ר לחוששים מטלטול אף ביו"ט].

כי אין בזה הנאה וזה לא מצות היום.

נחומצ'ה
הודעות: 1023
הצטרף: א' מאי 24, 2020 8:17 pm

מעשה ברבן גמליאל

הודעהעל ידי נחומצ'ה » ד' ינואר 06, 2021 10:52 am

במשניות ברכות פרק ב', מובאים בזה אחר זה, ג' מעשיות עם רבן גמליאל [לימדתנו רבנו?!].
האם יש קשר בדרוש ואגדה בין המעשיות?
1. בחתנותו 2. שאשתו נפטרה. 3. שקיבל תנחומין על עבדו
[קבלת עול מלכות שמים=איסטניס=עבד כשר]

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2090
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

על הבריאים שלא יחלו - בברכת רפאנו

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ד' ינואר 06, 2021 6:41 pm

חכ"א שאלני האם בשמונה עשרה, בברכת 'רפאנו ה' ונרפא', שנוהגים שמוסיפים בבקשות פרטיות מענין הברכה (כל ברכה, אבל שם המנהג לעשות כן), ולהתחנן שם שם בפרטות.
האם אפשר גם לבקש על הבריאים שתתמיד בריאותם?
כי בפשטות זה מעניין הברכה של רפואה וכו', אך י"ל דענין הברכה זה רק - על החולים שיתרפאו, אבל לבקש על הבריאים שתתמיד בריאותם - זה כבר לא מענין הברכה.
מה דעת החברים בשאלה זו? (יש כאן שאלה בכלל?)

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2090
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: על הבריאים שלא יחלו - בברכת רפאנו

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ד' ינואר 06, 2021 6:52 pm

הראוני כעת במשנ"ב (סי' קיט סק"א): 'עי' בפמ"ג שכ' דדוקא אם הי' לו וכן בפרנסה דוקא אם צריך לפרנסה אבל אינו רשאי לבקש רחמים בברכה מאמצעיות על העתיד שלא יחלה ושלא יחסר לחמו וכה"ג משא"כ בש"ת אפי' על העתיד רשאי לבקש', עכ"ל.

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: על הבריאים שלא יחלו - בברכת רפאנו

הודעהעל ידי ביליצר » ה' ינואר 07, 2021 7:57 am

אכן הדין נותן שיצטרכו תפילה להקדים שלא יחלה לרפאינו דהרי אמרו דלעולם יתפלל אדם קודם שיחלה שאם יחלה וכו, והנה יש שפירש[ו] דזה כולל גם שלא יחלה,

https://beta.hebrewbooks.org/pagefeed/h ... 78_207.pdf

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: קווי ה' יחליפו כח ויראתו תתן עוז

הודעהעל ידי פרי יהושע » ה' ינואר 07, 2021 10:34 pm

לא שמעתם על 'ויחד לב ויגל אבן'

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2090
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: על הבריאים שלא יחלו - בברכת רפאנו

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ש' ינואר 09, 2021 8:37 pm

אשרי יושבי ביתך כתב:הראוני כעת במשנ"ב (סי' קיט סק"א): 'עי' בפמ"ג שכ' דדוקא אם הי' לו וכן בפרנסה דוקא אם צריך לפרנסה אבל אינו רשאי לבקש רחמים בברכה מאמצעיות על העתיד שלא יחלה ושלא יחסר לחמו וכה"ג משא"כ בש"ת אפי' על העתיד רשאי לבקש', עכ"ל.

הנה יתכן לומר דכ"ד המ"ב איירי בעלמא שלא יחלה אדם מכאן ולהבא, אבל בעת שיש מחלה מדבקת בינותינו, דלמא לא חשיב 'על העתיד' שכן בכל רגע נתון יכול אדם להדבק במחלה, וא"כ יתכן דשפיר יכול להתפלל ע"ז ברפאנו ואי"ז חשיב 'על העתיד' (והסכים עמי הג"ר נפתלי קופשיץ שליט"א).

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » א' ינואר 10, 2021 8:27 pm

כהנים נוטלים ידיים לאחר הלוית המת ל"ע?

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עליך עיננו » א' ינואר 10, 2021 9:46 pm

באחרונים משמע שרק בד' אמות של מת (פמ"ג סי' ד) ומ"ב שם מג' כ' כל שהולך ללוותו. משמע אפי' חוץ לד' אמות.
(ואולי כהנים שעומדים ממש בריחוק מקום יש לחלק.)

לכשיבקע
הודעות: 561
הצטרף: ד' מאי 13, 2020 12:52 am

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי לכשיבקע » ג' ינואר 12, 2021 9:40 pm

כף החיים יוד פד, קעט.png
כף החיים יוד פד, קעט.png (226.66 KiB) נצפה 7418 פעמים



וצ''ע מדוע צריך תולעים כלל, הלא יכול שלא לשים תולעים כלל ולומר לו ששמו תולעים, ומזה יירתע ויבריא.
ועו''ק דמשמע דהרתיעה מחמת האיסור היא באה, ולכאורה הרי אין כאן איסור כלל.
ואולי י''ל דהרתיעה אינה מועילה בלא תולעים, אך אי''ז משמע מלשון הכה''ח.
ויש שרצה לומר שאיסור שקר חמירא טפי מלהאכילו שרץ מרוסק לרפואה, וצ"ע.
היודע ליישב שכמ''ה.

HaimL
הודעות: 805
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי HaimL » ג' ינואר 12, 2021 9:59 pm

מילתא דעבידא לאיגלויי וכו', דכיוון שהכל יודעים, ליכא רתיעה

HaimL
הודעות: 805
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי HaimL » ד' ינואר 13, 2021 7:27 am

אפשר היה לתת לחלק מהחולים תולעי פלצבו

לכשיבקע
הודעות: 561
הצטרף: ד' מאי 13, 2020 12:52 am

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי לכשיבקע » ד' ינואר 13, 2021 2:09 pm

הרב חיימ'ל לכאו' משני התירוצים שכתבתם אכתי לא נתבאר הא דלא הוה ליה לאיצטעורי כיון שאין בכך איסור כלל וכמבואר בסו''ס פד.

שלחתי השאלה הנ''ל לחכ''א וכך השיבני:
לענ"ד פשוט כמו השורה הג' שכתב שהרתיעה אינה מועילה בלי התולעים, והא והא (גם תולע וגם רתיעה) איתנהו, ואדרבה כן משמע מלשון הזב"צ שתיאר בדיוק את התולעים, ואם כדבריך שהרתיעה לבד מהני הו"ל תולעים כלשהם, ואיזה תועלת ישנה מפירוט התולעים.

HaimL
הודעות: 805
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי HaimL » ד' ינואר 13, 2021 5:11 pm

מי אמר שהרתיעה היא מחמת האיסור, שמא היא מחמת מיאוס

(אני עצמי חש רתיעה, ואני, ת"ל, מדרי ארה"ק, ולא מהעיר הנ"ל)

סמל אישי של המשתמש
מגדל
הודעות: 1042
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am
מיקום: ירושלים
שם מלא: אלישע מגדל

גימטריא - מרובעת אחת אחת

הודעהעל ידי מגדל » ד' ינואר 13, 2021 6:41 pm

שלום וברכה,
בחלק ב' של כנפי יונה לרמ"ע מפאנו מובא ייחוד פסוק תפלה לעני כי יעטוף ולפני ה' ישפוך שיחו, וכך נכתב לכוין בתיבת "שיחו":

"ישפוך עולה תי"ו, שהן ד' יודי"ן של מילוי ע"ב מרובעת אחת אחת על ד' יודי"ן של ק"ל, הם ת'. ועוד עשר אותיות ע"ב וד' אותיות הפשוט, וע"ב ק"ל עצמן, הרי תי"ו."


מישהו יכול בבקשה להסביר לי פשר דבר?

סמל אישי של המשתמש
מגדל
הודעות: 1042
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am
מיקום: ירושלים
שם מלא: אלישע מגדל

Re: גימטריא - מרובעת אחת אחת

הודעהעל ידי מגדל » ד' ינואר 13, 2021 6:52 pm

אולי על פירושו כפול?
ורצונו לומר ד' יודי"ן של ע"ב כל אחת כפול י' אחת מהד' יודי"ן דק"ל? הווה אומר ד' פעמים עשר כפול עשר עולה ארבע מאות?

לכשיבקע
הודעות: 561
הצטרף: ד' מאי 13, 2020 12:52 am

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי לכשיבקע » ד' ינואר 13, 2021 7:39 pm

HaimL כתב:מי אמר שהרתיעה היא מחמת האיסור, שמא היא מחמת מיאוס

(אני עצמי חש רתיעה, ואני, ת"ל, מדרי ארה"ק, ולא מהעיר הנ"ל)


אף שאי''ז כ''כ במשמעות לשון הזב''צ, נראה כי כנים דבריך.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » א' ינואר 17, 2021 5:44 pm

עני שאין מי שיעזור לו מלבדך, הסברא נותנת שקודם לעניי עירך וכמת מצוה שהכל קרוביו. אכן?

לכשיבקע
הודעות: 561
הצטרף: ד' מאי 13, 2020 12:52 am

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי לכשיבקע » א' ינואר 17, 2021 8:31 pm

שומע ומשמיע כתב:עני שאין מי שיעזור לו מלבדך, הסברא נותנת שקודם לעניי עירך וכמת מצוה שהכל קרוביו. אכן?


בהלכות צדקה (יו''ד סי' רנא ס''ג) איתא דקרוב קודם לאחרים בצדקה.

הצעיר באלפי
הודעות: 978
הצטרף: ו' יוני 24, 2016 7:35 am

האם יש ענין להחמיר בהרחקות

הודעהעל ידי הצעיר באלפי » ב' ינואר 18, 2021 10:34 pm

מצד אחד מבואר בכמה ראשונים (רמב"ן נדה, פ"ח אות ז [הובא בסד"ט סי' קצה ס"ק ד], אור זרוע סי' שס) דיש ענין להחמיר בהרחקות, וכל המרבה בהרחקה הרי"ז משובח !
אך מצד שני ידועים דברי הפלתי (שם סוסק"א) שבהרחקות אין להוסיף דלא תוסיפו פן תגרעו !
מה פשר הדברים ?
האם נחלקו ? או שיש מקום לפשר דבריהם ?

יהושע100
הודעות: 306
הצטרף: ג' אוקטובר 02, 2018 1:21 pm

Re: האם יש ענין להחמיר בהרחקות

הודעהעל ידי יהושע100 » ב' ינואר 18, 2021 10:51 pm

מבואר בכמה מקומות שחכמים שקלו היטב ברוח קדשם ממה ראוי להרחיק וממה לא ראוי ועל כולם הגמרא בעירובין סג: גבי ישן בקלעא ושבת סד: גבי כוחלת ופוקסת.
ור' בתשובת יבי"א חלק ו יו"ד סימן כ ובעיקר בסוף התשובה (באות ה) שחומרות יתירות גורמות לבעיות בשלום בית.

ולכאורה דברי הרמב"ן אמורים דווקא בשכיבה על מטתה (שהיה אפשר לערער ע"ז כידוע מהבנין ציון) ולכן אמר ע"ז שיש להחמיר. או שנאמר שחומרות מעין אלו שהן רק על האיש שמתרחק מהאיסור ומהרהור בו ראויות, אך לא חומרות בהנהגה יחד עם אשתו.

יושב בשער
הודעות: 58
הצטרף: ב' יוני 15, 2020 4:52 pm

הנחת תפילין בחוה"מ ולא תתגודדו

הודעהעל ידי יושב בשער » ה' ינואר 21, 2021 6:53 am

ראיתי באיזו קהילות בחו"ל, שבחוה"מ עושים ב' מנינים בביהכנ"ס, בא' מהם מניחין תפילין ובא' לא. והשאלה היא ממ"נ, שאם יש בעיא בכך שבמנין יניחו קצתם ולא יניחו קצתם (ראה משנ"ב לא:ח) אז מהיכ"ת שאין אותו בעיא כשעושים ב' מנינים, כשהכל בביהכנ"ס אחת?

הוה אמינא
הודעות: 1456
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: הנחת תפילין בחוה"מ ולא תתגודדו

הודעהעל ידי הוה אמינא » ה' ינואר 21, 2021 9:54 am

זכורני שהמשגיח מרן הגה"צ רבי משה טיקוצ'ינסקי זצ"ל אמר, כשבהיכל הישיבה היה מנין לתפילת ערבית במוצאי צום 30 דק' אחרי השקיעה, ובחורים "מחמירים" נהגו להתפלל במנין שני בין העמודים למטה דוקא 40 דק' אחרי השקיעה, "לקיים מצוות עשה דאורייתא של לא תתגודדו".

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2090
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » א' ינואר 24, 2021 8:52 pm

אמנם עדיין לא הגיע הזמן שמחוייבים לשאול ולדרוש בהלכות פורים קודם לכן (אם בכלל), אך תורה היא וכו', והדבר נוגע לי לעכשיו:

אשמח מאד לדעת אם ידוע לא' מהחברים מי עוד מהמפרשים על מגילת אסתר עמד בקושיית המלבי"ם בהא דכתיב שאמרו חכמיו ואשתו להמן 'אם מזרע... נפול תפול לפניו'. שהדבר פלא והפלא, דאיזה עצה זה 'נפול תפול'. וכי רצו לזרוק אבן אחר הנופל ולהגיד לו שהוא אבוד?!

והמלבי"ם עמד בזה שם וביאר דייעצו לו איך לנסות לבטלו מתפילתו וכו' ובזה יש סיכוי שינצל אולי ע''ש.

אם ידוע לחברים מי עוד עומד בקושיא זו, אשמח מאד לדעת.
ייש"כ

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי נהר שלום » ד' ינואר 27, 2021 6:21 am

אשרי יושבי ביתך כתב:אמנם עדיין לא הגיע הזמן שמחוייבים לשאול ולדרוש בהלכות פורים קודם לכן (אם בכלל), אך תורה היא וכו', והדבר נוגע לי לעכשיו:

אשמח מאד לדעת אם ידוע לא' מהחברים מי עוד מהמפרשים על מגילת אסתר עמד בקושיית המלבי"ם בהא דכתיב שאמרו חכמיו ואשתו להמן 'אם מזרע... נפול תפול לפניו'. שהדבר פלא והפלא, דאיזה עצה זה 'נפול תפול'. וכי רצו לזרוק אבן אחר הנופל ולהגיד לו שהוא אבוד?!

והמלבי"ם עמד בזה שם וביאר דייעצו לו איך לנסות לבטלו מתפילתו וכו' ובזה יש סיכוי שינצל אולי ע''ש.

אם ידוע לחברים מי עוד עומד בקושיא זו, אשמח מאד לדעת.
ייש"כ

ראה בומתוק האור על מגילת אסתר עמ' 467

סמל אישי של המשתמש
מגדל
הודעות: 1042
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am
מיקום: ירושלים
שם מלא: אלישע מגדל

מוזיקת עבודה זרה

הודעהעל ידי מגדל » ד' ינואר 27, 2021 11:38 am

שלום וברכה,
כידוע אסור לשמוע מוזיקה של עבודה זרה.
האם כך הוא הדין גם כאשר המילים הן בלטינית והשומע אינו מבינם?
האם האיסור הוא גם בביצועים אינסטורמנטליים? ר"ל - ללא זמר, אלא ניגון בלבד.

תודה.

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עליך עיננו » ד' ינואר 27, 2021 11:58 am

האם יש מי שמיקל למעשה בפירות ישראל בחו"ל מתרומות ומעשרות?

דרומי
הודעות: 9071
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מוזיקת עבודה זרה

הודעהעל ידי דרומי » ד' ינואר 27, 2021 8:27 pm

אודה על האמת שאיני יודע מבחינה הלכתית 'יבשה',

אולם פשוט לכאורה שזה לא אמור להוסיף יראת שמים...

ומספר ר"י מונדשיין ע"ה על אחד שנכנס לרבי מליובאוויטש והתלונן על מחשבות של ספיקות באמונה כו'.

ואמר לו הרבי, שכאשר מכוונים את השעון האישי לפי השעון של הכנסייה - אין פלא שזו התוצאה...

ובנידון דידן כל שכן וקל וחומר.

במסתרים
הודעות: 1781
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי במסתרים » ה' ינואר 28, 2021 2:23 am

נמחק. וימצא כתוב בספרים.
נערך לאחרונה על ידי במסתרים ב ד' פברואר 03, 2021 8:18 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי נהר שלום » ה' ינואר 28, 2021 4:26 am

עליך עיננו כתב:האם יש מי שמיקל למעשה בפירות ישראל בחו"ל מתרומות ומעשרות?

עי' בחזון עובדיה תרומות ומעשרות

HaimL
הודעות: 805
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: מוזיקת עבודה זרה

הודעהעל ידי HaimL » ה' ינואר 28, 2021 7:19 am

וכמדומני גם שסופר על הרה"ק רמ"מ מליובאוויטש הקודם (הוא אדמו"ר הצ"צ) זצ"ל, שהעיד ע"ע שצלצול פעמוני הכנסיות בפטרבורג גרמו לו לשכחה (ושרא לי מרי אם שגיתי)

מ"מ, מסתבר לומר שזה כה"ג דרחב רחב נקרי, ביודעה ובמכירה

לכשיבקע
הודעות: 561
הצטרף: ד' מאי 13, 2020 12:52 am

ברכת בשמים על מקלות קינמון

הודעהעל ידי לכשיבקע » ה' ינואר 28, 2021 2:15 pm

מצוי בשוק תבלין 'מקלות קינמון'

והיות ואיני מחבב כלל ריח ציפורן, והעירוני שלפ''ז יש חשש לברך עליו ברכת הבשמים והוא בספק ברכה לבטלה (ואם אחרים נהנים כשר להשו''ע וכה''פ פליגי עליה כמבואר במשנ''ב על נדון אחר כעי''ז)

ושאלתי היא האם ניתן לברך על המקלות הנ''ל אף שעומד לבישול, והאם (לבני ספרד, כה''ח סי' רצז) ברכתם 'עצי', או 'מיני' בשמים כמבואר בשער הציון רטז יב, או דמיירי בטחון דייקא. ובליבון הברכה כתב לברך 'מיני'.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4672
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ה' ינואר 28, 2021 4:53 pm

הצפורן, הנקראת בערבית "קרונפול", (ומרן השלחן ערוך בסימן רט"ז סעיף ב' קורא אותה "קלאוו", וכן באנגלית היא נקראת "clove"), היא מין עץ. ולכן יש לברך עליה ברכת "בורא עצי בשמים". וכן מקלות קינמון, שהם מין עץ, יש לברך עליהם ברכת בורא עצי בשמים.
וכל זה כשהם שלמים, כלומר, מקלות הקינמון שלימות, וכן מקלות הצפורן שלמים. אבל אם הם טחונים, ואינם עשויים בעיקרם, אלא לשם מאכל כתבלין, אזי יש לברך עליהם "בורא מיני בשמים". (הלכה ברורה סימן רט"ז סעיף קטן יז).
כב' יתקן הסימן.

אברך
הודעות: 556
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 12:13 am

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי אברך » ה' ינואר 28, 2021 7:31 pm

בירך בורא פני העץ על תמרים, ואכל גם תפוח וכדו',
לאחר שאכל שיעור כזית מהתמרים, החליט לברך ברכה אחרונה - על העץ, על התמרים,
האם יכול להמשיך לאכול את התפוח לאחר מכן?
או לא, כיון שכבר בירך ברכה אחרונה על הברכה הראשונה?

לכשיבקע
הודעות: 561
הצטרף: ד' מאי 13, 2020 12:52 am

ברכת בשמים על מקלות קינמון

הודעהעל ידי לכשיבקע » ה' ינואר 28, 2021 7:59 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:הצפורן, הנקראת בערבית "קרונפול", (ומרן השלחן ערוך בסימן רט"ז סעיף ב' קורא אותה "קלאוו", וכן באנגלית היא נקראת "clove"), היא מין עץ. ולכן יש לברך עליה ברכת "בורא עצי בשמים". וכן מקלות קינמון, שהם מין עץ, יש לברך עליהם ברכת בורא עצי בשמים.
וכל זה כשהם שלמים, כלומר, מקלות הקינמון שלימות, וכן מקלות הצפורן שלמים. אבל אם הם טחונים, ואינם עשויים בעיקרם, אלא לשם מאכל כתבלין, אזי יש לברך עליהם "בורא מיני בשמים". (הלכה ברורה סימן רט"ז סעיף קטן יז).
כב' יתקן הסימן.



ייש''כ רב. בגוונא דידן מיירי במקלות שעשויים לתבלין (שמשווקים ע''י חב' תבלינים כפרג וכיו''ב) ומאידך לא נטחנו, וא''כ נתקיים בהם רק תנאי אחד ד'עצי' שהביא מע''כ מהלכה ברורה.

סי' רצז שציינתי הוא על ברכת הבשמים במוצ''ש דלהשל''ה מג''א ומשנ''ב שם יברך במוצ''ש מיני בשמים על הכל, ובכה''ח שם סקל''א מבואר שאין חילוק בין מוצ''ש לשאר השבוע, ואמנם כ''כ גם ברט''ז. בשו''ע רט''ז ס''ב וג לא מבואר מה דין קינמון בזמננו.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי כדכד » ה' ינואר 28, 2021 8:31 pm

דומני שיש אומרים שמה שעשוי לתבלין אינו נחשב עשוי לריח ואין לברך עליו כלל ברכת הריח
כך הבנתי מהשש"כ חלק ב

אברך
הודעות: 556
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 12:13 am

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי אברך » ו' ינואר 29, 2021 12:14 pm

אברך כתב:בירך בורא פני העץ על תמרים, ואכל גם תפוח וכדו',
לאחר שאכל שיעור כזית מהתמרים, החליט לברך ברכה אחרונה - על העץ, על התמרים,
האם יכול להמשיך לאכול את התפוח לאחר מכן?
או לא, כיון שכבר בירך ברכה אחרונה על הברכה הראשונה?


אחד מהת"ח כאן כתב לי בפרטי, שלדעתו צריך לברך שוב, כיון שכבר בירך על התמרים ברכה אחרונה.
לכאורה זה תלוי האם התפוח נפטר מדין טפל או שהברכה חלה גם עליו.
אם הברכה חלה גם עליו, א"כ הרי זה כאילו בירך עליו בפירוש, ועדיין לא בירך עליו ברכה אחרונה.
אלא שכאן לא שייך טפל, דהתפוח לא נפטר מדין טפל אלא מדין שזה אותה ברכה, וצל"ע בגדרי הדברים.
אשמח לשמוע מקורות לענין.
תודה

ראש צורים
הודעות: 41
הצטרף: ד' ינואר 13, 2016 5:03 pm

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי ראש צורים » ש' ינואר 30, 2021 7:10 pm

האם מותר בשעת צורך להפסיק בין תפילת יחיד לחזרת הש"ץ? המציאות היא שלא היה ספר תורה בשירות, והגיע בין תפילת יחיד לחזרת הש"ץ ואין מקום מכובד להניחו ויש להחזיקו בידיים, האם לקרוא מיד או לחכות?


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 300 אורחים