עמוד 56 מתוך 88

משחק ע"י כתיבה בחול המועד

פורסם: ה' אוקטובר 13, 2022 11:43 pm
על ידי איתן נוי
האם מותר (לגדול) לשחק משחק סודוקו ע"י כתיבה-מילוי משבצות, לתוצאה של פתרון חידה או צורה שהיוצאת ממילוי המשבצות?

Re: כפרות "מורח גבר".

פורסם: ה' אוקטובר 13, 2022 11:56 pm
על ידי איתן נוי
יבנה כתב:
איתן נוי כתב:מה ביאור המילים (מתשובות הגאונים החדשות – (עמנואל (אופק) סימן י)תשלא.) "אעפ"י כן תרנגול מובחר מפני ששמו גבר מורח גבר".

בהערות שם הציעו להגיה ״תמורת גבר״.

חזק וברוך. כעת אני כרואה שכן מעתיקים ארבים בשם רב ששנא גאון. יש"כ.
איזה הגהות?

Re: כפרות "מורח גבר".

פורסם: ו' אוקטובר 14, 2022 8:01 am
על ידי יבנה
איתן נוי כתב:
יבנה כתב:
איתן נוי כתב:מה ביאור המילים (מתשובות הגאונים החדשות – (עמנואל (אופק) סימן י)תשלא.) "אעפ"י כן תרנגול מובחר מפני ששמו גבר מורח גבר".

בהערות שם הציעו להגיה ״תמורת גבר״.

חזק וברוך. כעת אני כרואה שכן מעתיקים ארבים בשם רב ששנא גאון. יש"כ.
איזה הגהות?

בספר שציינת יש הגהות על הדף, וכך מופיע בהערה 10.

תקלה בברכה

פורסם: א' אוקטובר 16, 2022 12:14 am
על ידי איתן נוי
מי שבירך במוצאי יוה"כ על נר ששבת, באופן שאמר כך: בא"י אמ"ה וכאן כבה הנר כיצד ינהג?

Re: כפרות "מורח גבר".

פורסם: א' אוקטובר 16, 2022 4:54 am
על ידי איתן נוי
יבנה כתב:
איתן נוי כתב:
יבנה כתב:
איתן נוי כתב:מה ביאור המילים (מתשובות הגאונים החדשות – (עמנואל (אופק) סימן י)תשלא.) "אעפ"י כן תרנגול מובחר מפני ששמו גבר מורח גבר".

בהערות שם הציעו להגיה ״תמורת גבר״.

חזק וברוך. כעת אני כרואה שכן מעתיקים ארבים בשם רב ששנא גאון. יש"כ.
איזה הגהות?

בספר שציינת יש הגהות על הדף, וכך מופיע בהערה 10.

יש"כ

Re: תקלה בברכה

פורסם: א' אוקטובר 16, 2022 7:26 am
על ידי יבנה
איתן נוי כתב:מי שבירך במוצאי יוה"כ על נר ששבת, באופן שאמר כך: בא"י אמ"ה וכאן כבה הנר כיצד ינהג?

שולחן ערוך אורח חיים הלכות ברכת הפירות סימן רו סעיף ו
נטל בידו פרי לאוכלו ובירך עליו, ונפל מידו ונאבד או נמאס, צריך לחזור ולברך אף על פי שהיה מאותו מין לפניו יותר כשברך על הראשון. הגה: רק שלא היה עליו דעתו לאוכלו (הגהות מיימוני פ"ד וכל בו ואבודרהם ותשובת מהרי"ל סי' צ"ב). וצריך לומר: ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד על שהוציא ש"ש לבטלה;

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ה' אוקטובר 20, 2022 10:52 pm
על ידי יעקל
האם יש לחד מחו"ר הבמה הזאת מ"מ בעניין קריאת מזמורי תהילים לישועת הפרט בלילות השבוע ? (על אף אזהרת הרב אריז"ל)

בברכה

סעודת מרעים

פורסם: א' אוקטובר 23, 2022 11:26 pm
על ידי איתן נוי
יומולדת-ארוחת ערב לאבא (שאינה נחשבת כסעודת מצוה), האם האחים שלו שבתוך שנה יכולים להצטרף או שמא משפחה מורחבת רק בניו ונכדיו אך לא האחים שלו?

Re: תקלה בברכה

פורסם: א' אוקטובר 23, 2022 11:33 pm
על ידי איתן נוי
יבנה כתב:
איתן נוי כתב:מי שבירך במוצאי יוה"כ על נר ששבת, באופן שאמר כך: בא"י אמ"ה וכאן כבה הנר כיצד ינהג?

שולחן ערוך אורח חיים הלכות ברכת הפירות סימן רו סעיף ו
נטל בידו פרי לאוכלו ובירך עליו, ונפל מידו ונאבד או נמאס, צריך לחזור ולברך אף על פי שהיה מאותו מין לפניו יותר כשברך על הראשון. הגה: רק שלא היה עליו דעתו לאוכלו (הגהות מיימוני פ"ד וכל בו ואבודרהם ותשובת מהרי"ל סי' צ"ב). וצריך לומר: ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד על שהוציא ש"ש לבטלה;

מה זה עונה על שאלתי?
מה כאן היה מאותו המין הראשון או נמאס ונאבד?

Re: סעודת מרעים

פורסם: ב' אוקטובר 24, 2022 12:47 am
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
איתן נוי כתב:יומולדת-ארוחת ערב לאבא (שאינה נחשבת כסעודת מצוה), האם האחים שלו שבתוך שנה יכולים להצטרף או שמא משפחה מורחבת רק בניו ונכדיו אך לא האחים שלו?

סעודת מריעות לכל דבר. חכם דוד טהרני כותב שארוחת ערב בעלמא מיחשבא סעודת מריעות.

Re: סעודת מרעים

פורסם: ב' אוקטובר 24, 2022 9:28 am
על ידי איתן נוי
יוסף חיים אוהב ציון כתב:
איתן נוי כתב:יומולדת-ארוחת ערב לאבא (שאינה נחשבת כסעודת מצוה), האם האחים שלו שבתוך שנה יכולים להצטרף או שמא משפחה מורחבת רק בניו ונכדיו אך לא האחים שלו?

סעודת מריעות לכל דבר. חכם דוד טהרני כותב שארוחת ערב בעלמא מיחשבא סעודת מריעות.

אמת בדבריך. אך לא זו שאלתי. השאלה היא האם בסעודת מרעים (שמותר להשתתף בה בני ביתו) יהיה מותר גם לאחי האבל להשתתף ככל בני ביתו. מה לי משפחה מצומצמת מה לי משפחה מורחבת. כל עוד אין כאן חברים שרי.

הסח דעת והפסק בברכה

פורסם: ג' נובמבר 08, 2022 9:23 am
על ידי איתן נוי
מה ההבדל בין הסח הדעת להפסק?
כלומר: לדוג' מי שיושב בבימ"ד ובירך שהכל ותוך כדי שדעתו על השתיה יצא מחוץ לרשות ביהמ"ד האם צריך לשוב לברך?
וכן מה הדין בכה"ג שנמצא בביהמ"ד ונרדם על השולחן או עבר לסוגיא עמוקה וכבר לא היתה דעתו עוד על השתיה, האם עצם כך שעדיין נמצא באותה רשות משאיר אותו מחובר לברכה?
כמו"כ האם יש הבדל בזה בין ברכות הנהנין לבין ברכות הבשמים?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' נובמבר 08, 2022 10:03 am
על ידי כדכד
לפחות הדין הראשון מובא בש"ס ופוסקים שזה שינוי מקום וצריך לברך
אם דעתו על השתיה והתכון מראש לשתות במקום אחר אז א"צ לברך רק אם המקום השני הוא חדר אחר באותה רשות
אבל שינוי מקום גמור אינו פוטר מברכה גם אם היתה דעתו עליה
לכאורה שינוי מקום אינו רק בגלל היסח הדעת

Re: הסח דעת והפסק בברכה

פורסם: ג' נובמבר 08, 2022 2:12 pm
על ידי איתן נוי
איתן נוי כתב:מה ההבדל בין הסח הדעת להפסק?
כלומר: לדוג' מי שיושב בבימ"ד ובירך שהכל ותוך כדי שדעתו על השתיה יצא מחוץ לרשות ביהמ"ד האם צריך לשוב לברך?
וכן מה הדין בכה"ג שנמצא בביהמ"ד ונרדם על השולחן או עבר לסוגיא עמוקה וכבר לא היתה דעתו עוד על השתיה, האם עצם כך שעדיין נמצא באותה רשות משאיר אותו מחובר לברכה?
כמו"כ האם יש הבדל בזה בין ברכות הנהנין לבין ברכות הבשמים?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' נובמבר 08, 2022 3:33 pm
על ידי איתן נוי
כדכד כתב:לפחות הדין הראשון מובא בש"ס ופוסקים שזה שינוי מקום וצריך לברך
אם דעתו על השתיה והתכון מראש לשתות במקום אחר אז א"צ לברך רק אם המקום השני הוא חדר אחר באותה רשות
אבל שינוי מקום גמור אינו פוטר מברכה גם אם היתה דעתו עליה
לכאורה שינוי מקום אינו רק בגלל היסח הדעת

כדאי להגיב כציטוט!

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' נובמבר 08, 2022 4:08 pm
על ידי איתן נוי
בכ"א,
ראיתי את הדברים כתובים בצורה מאוד ברורה הן בדיני הסח הדעת בסעודה והן בדיני ברכת הבשמים. שו"ע+משנ"ב+ושעה"צ.
בספר הליכות ברכות לג"ר אופיר מלכא שלי'. לסימן רי"ז מבאר את הסוגייא בטוטו"ד.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' נובמבר 08, 2022 5:01 pm
על ידי כדכד
מה ראית?
תשובה לשאלות האחרות שלך?
תשובה לשאלה שעניתי עליה?
אם כן אז האם ראית תשובה כמו שכתבתי או לא?
יותר מהכדאיות של לכתוב כציטוט כדאי לכתוב ברור

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' נובמבר 08, 2022 7:53 pm
על ידי איתן נוי
אכן ראיתי תשובות לשלושת השאלות.
נ.ב- לא סותר זא"ז לצטט ולכתוב ברור. כשמצטטים, יש את האפשרות לכתוב מי כתב ועל מה. אחרת, זה נראה כתגובה תלושה ולא ברור תמיד עבור מה.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' נובמבר 09, 2022 11:02 am
על ידי כדכד
כשאני מגיב ישירות אחרי ההודעה שלך אז ברור בדיוק למה אני מגיב.
אם ראית תשובות ברורות לשאלות אולי גם תשתף אותנו במה היו התשובות.
גם מראה המקום "שו"ע, משנ"ב, שעה"צ" אינו מספיק מדוייק

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ו' נובמבר 11, 2022 1:20 am
על ידי עושה חדשות
ראיתי להסתפק; כאשר הש"ץ הוא כהן, ובחזרה הוא מסתובב כלפי הקהל לברכם ברכת כהנים, האם האיסור לעבור לפני המתפלל כעת הוא ממנו ולמערב או ממנו ולמזרח?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ו' נובמבר 11, 2022 9:01 am
על ידי עזריאל ברגר
עושה חדשות כתב:ראיתי להסתפק; כאשר הש"ץ הוא כהן, ובחזרה הוא מסתובב כלפי הקהל לברכם ברכת כהנים, האם האיסור לעבור לפני המתפלל כעת הוא ממנו ולמערב או ממנו ולמזרח?

או שעכשיו איננו "מתפלל"?

סדר קריאת שמו"ת

פורסם: ו' נובמבר 11, 2022 12:18 pm
על ידי איתן נוי
בדין קריאת שמו"ת האם מוכרח להיות כסדר מקרא ורק אח"כ או שמא יכול לקרוא ראשית תרגום ורק אח"כ מקרא.
בענין זה: האם בקריאת רש"י יש לקרוא דווקא לאחר התרגום או יכול לקרוא רש"י ורק לאחר מכן שמו"ת?

Re: סדר קריאת שמו"ת

פורסם: ו' נובמבר 11, 2022 1:57 pm
על ידי עזריאל ברגר
ע"פ המבואר בשו"ע הרב:
א. לא חייבים לפי הסדר.
ב. לא נראה שיש תלות כלשהי בין לימוד החומש עם רש"י (וכפי שביאר שם, שלא די בקריאת דברי רש"י בלבד, כי הוא לא מעתיק את כל לשון המקרא) לבין התרגום.

Re: סדר קריאת שמו"ת

פורסם: ו' נובמבר 11, 2022 3:02 pm
על ידי יעקל
מעניין, אם אני לא טועה הרמ"א שם מביא שפירש"י יכול לשמש כתחליף לת"א. יתקנוני נא אם שגיתי...

Re: סדר קריאת שמו"ת

פורסם: א' נובמבר 13, 2022 12:10 pm
על ידי בברכה המשולשת
שו"ע (ע"פ הדיון בסמ"ג) ויעויין בביאור הלכה שם

Re: סדר קריאת שמו"ת

פורסם: א' נובמבר 13, 2022 12:11 pm
על ידי בברכה המשולשת
עזריאל ברגר כתב:
איתן נוי כתב:בדין קריאת שמו"ת האם מוכרח להיות כסדר מקרא ורק אח"כ או שמא יכול לקרוא ראשית תרגום ורק אח"כ מקרא.
בענין זה: האם בקריאת רש"י יש לקרוא דווקא לאחר התרגום או יכול לקרוא רש"י ורק לאחר מכן שמו"ת?

ע"פ המבואר בשו"ע הרב:
א. לא חייבים לפי הסדר.
ב. לא נראה שיש תלות כלשהי בין לימוד החומש עם רש"י (וכפי שביאר שם, שלא די בקריאת דברי רש"י בלבד, כי הוא לא מעתיק את כל לשון המקרא) לבין התרגום.


למיטב זכרוני הסדר מעכב שתחילה מקרא

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ו' נובמבר 18, 2022 1:07 pm
על ידי עושה חדשות
כ' האו"ש בהל' מאכ"א -
וכזה אמרתי דהא דקוצר חייב בשבת, אם היה נטיעה נברכת לארץ, והיתה גדילה משני קצותיה, וחתך צד אחד מן הקרקע, לא מחייב משום קוצר, דאף על גב דלכאורה משמע מהא דפירשו תוספות ביצה דף כ"ב (ע"א ד"ה והמסתפק) גבי המסתפק ממנו חייב משום מכבה, דמשום דקליש נהורא תיכף, וא"כ כאן קליש גידולו, דאינו יונק רק מצד אחד הנשאר בארץ, בכ"ז פטור, ודמיא למלאכת הוצאה, דאם איגודו בפנים פטור (שבת צ"א ע"ב), או קרומיות שלה יוצאין למעלה מעשרה טפחים (שם ח' ע"א), דלא נעשה המלאכה בשלימותה, ולא נעקר לגמרי מן הארץ, דהוי עדיין מחובר, ומה דקליש הגידול לא איכפת לן, דהא לא דמי למלאכת מכבה, דתמן המלאכה לא נכנס בסוג השיעור כלל, דמכבה בכל שהוא, לכן מה שנקלש האור הוי זה בסוג מכבה, אבל מלאכת קוצר, דהמלאכה איכא בה שיעור, וכן מלאכת ההוצאה דשייך בה שיעור, דשיעוריהן כגרוגרות וכיו"ב, מידי דחשיב, א"כ איך תוכל לחשוב האיכות למידי דשיעורא מה שיונק מעט מקודם, שהיה נטוע משני צדריו בארץ, שאין האיכות משלים להשיעור, ואינו נחשב כלל בסוג מידי דבעי שיעור, ויעיין תוס' ס"פ המוציא (שם פ"א ע"ב) ד"ה והניחו ע"ג יתדות ומוכח כמ"ש ודוק.

ובקיצור, למה המכהה את האש יש בו משום מכבה, ואילו המקליש את היניקה אין בו משום קוצר? משום שמלאכת קוצר יש בה שיעור וא"כ חצי איכות של קצירה ל"ח קוצר, משא"כ מכבה שאין בו שיעור.

וכעת הוקשה לי ממלאכת מבשל, שהרי יש בה שיעור, ומ"מ כ' הפוסקים (עי' משנ"ב שיח,נ וכן מנח"ש ב,כ,ב) דלהסוברים דאיכא איסור בישול גם אחרי שנתבשל כמאכל בן דרוסאי כי ל"ח עדיין כמבושל, יש בזה איסור מלאכה על כל משהו של תוספת בישול.

Re: סדר קריאת שמו"ת

פורסם: ו' נובמבר 18, 2022 2:09 pm
על ידי איתן נוי
בברכה המשולשת כתב:
עזריאל ברגר כתב:
איתן נוי כתב:בדין קריאת שמו"ת האם מוכרח להיות כסדר מקרא ורק אח"כ או שמא יכול לקרוא ראשית תרגום ורק אח"כ מקרא.
בענין זה: האם בקריאת רש"י יש לקרוא דווקא לאחר התרגום או יכול לקרוא רש"י ורק לאחר מכן שמו"ת?

ע"פ המבואר בשו"ע הרב:
א. לא חייבים לפי הסדר.
ב. לא נראה שיש תלות כלשהי בין לימוד החומש עם רש"י (וכפי שביאר שם, שלא די בקריאת דברי רש"י בלבד, כי הוא לא מעתיק את כל לשון המקרא) לבין התרגום.


למיטב זכרוני הסדר מעכב שתחילה מקרא

צריך לעיין

Re: סדר קריאת שמו"ת

פורסם: ב' נובמבר 21, 2022 2:18 am
על ידי חלא בר חמרא
בספר ביכורי חיים.
על הלכות קריאת שמו"ת.

שם בפרק ג' סעיף ג' הביא דעות שונות בזה.

טיפול ביואורגונמי

פורסם: ד' נובמבר 30, 2022 9:01 am
על ידי מן הדרום
מישהו יודע מה דינו, האם מותר? ראיתי כמה תשובות ולא יצאתי עם דבר ברור

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ו' דצמבר 02, 2022 10:40 am
על ידי מן הדרום
נשאלתי -האם מותר לשתות תה באמצע פסוקי דזמרה, האם זה כדיבור או שרק דיבור נאסר

מחפש מקור שמתיר לאשכנזים לצרף קטן לזימון

פורסם: ו' דצמבר 02, 2022 10:48 am
על ידי הראל דביר.
נשאלתי האם יש פוסקים שהתירו לאשכנזים לצרף קטן לזימון. אשמח לעזרה (גם מי שעיין בסוגיה ואומר *שאין* מקור כזה - אשמח שיכתוב זאת). תודה רבה.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ו' דצמבר 02, 2022 12:30 pm
על ידי עזריאל ברגר
מן הדרום כתב:נשאלתי -האם מותר לשתות תה באמצע פסוקי דזמרה, האם זה כדיבור או שרק דיבור נאסר

viewtopic.php?t=24282

חובת חינוך על האב או על הקטן - דעת המחבר בשו"ע

פורסם: ג' דצמבר 06, 2022 8:07 pm
על ידי אראל
ידוע מחלוקת רש"י והרמב"ן עם תוספות (ברכות דף מח.) בענין חובת חינוך, אם מוטלת רק על האב, ולא על הקטן כלל, או שגם הקטן נחשב קצת בר חיובא בחינוך
נחוץ לי לדעת, אם יש בשו"ע, איך נוטה דעת המחבר בזה?

הזכרת שם שמים לבטלה בדרך לגלוג

פורסם: ד' דצמבר 07, 2022 9:50 am
על ידי עזריאל ברגר
אמרו בגמרא (סוטה ט,ב) לגבי שמשון ודלילה "אביי אמר ידעה בו באותו צדיק דלא מפיק שם שמים לבטלה כיון דאמר (שופטים טז, יז) נזיר אלקים אני אמרה השתא ודאי קושטא קאמר", כלומר: שמכיוון שהוא דיבר אמת - לכן היה מותר לו להזכיר שם אלוקים, ואילו דיבר שקר - היה זה נחשב "שם שמים לבטלה".

והנה מצאנו ראינו בספר מלכים (א כב טו) שבזמן שאחאב התלבט אם לצאת למלחמת רמות גלעד - הגיע הנביא מיכיהו בן ימלה ואמר לו בתחילה "עלה והצלח ונתן ה' ביד המלך" (למרות שכנראה כבר ידע מיכיהו שנחתם גזר דינו של אחאב להריגה בעוון דמי נבות היזרעאלי וכו').
והנה רש"י פירש שהיה זה בדרך תפילה, ועל פי דבריו אין קושיא על מה שהזכיר שם שמים - שאמנם כבר נחתם גזר דינו, אבל התפלל עליו, וכדקיי"ל שאפילו חרב חדה מונחת על צוארו של אדם אל ימנע עצמו מן הרחמים.
אבל במצודת דוד כתב (בפירושו השני) "שאמר בלעג והתול בסגנון נביאי הבעל".

וע"פ דבריו יש להקשות: וכי מותר להזכיר על כך שם שמים?! ועוד: וכי לא היה יכול לומר זאת בלא שם ה'?!
וכפי שהבאנו לעיל משמשון שאילו דיבר שקר - לא הותר לו להזכיר שם אלוקים, ואילו מיכיהו (לפי פירוש זה) דיבר לכאורה שקר, והזכיר על זה שם המיוחד ברוך הוא. הכיצד?!

ברכת המוציא בשבת

פורסם: ג' דצמבר 13, 2022 2:19 pm
על ידי איתן נוי
1. האם צריך שיהיו ב' לחמים בזמן הקידוש או בלבד שיהיה פת כלשהוא?
2.כשבוצע על לחם משנה. בכה"ג שאחת החלות נמצאת בשקית, האם יש בזה חציצה או עדיפות שיהיו נוגעות זב"ז?

Re: ברכת המוציא בשבת

פורסם: ג' דצמבר 13, 2022 7:20 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
איתן נוי כתב:1. האם צריך שיהיו ב' לחמים בזמן הקידוש או בלבד שיהיה פת כלשהוא?
2.כשבוצע על לחם משנה. בכה"ג שאחת החלות נמצאת בשקית, האם יש בזה חציצה או עדיפות שיהיו נוגעות זב"ז?

עי' בשו"ע סי' קס"ז סעי' ד'. ובמשנ"ב ס"ק כ"ג. ובכה"ח ס"ק ל"א. ובשו"ת רבבות אפרים ח"א סי' כ"א. ובשו"ת שבט הקהתי ח"ב ס' קי"ד. בספר השבת והלכותיה זכאי ציינם שצריך להוציא מהניילון.

Re: ברכת המוציא בשבת

פורסם: ג' דצמבר 13, 2022 7:35 pm
על ידי איתן נוי
יוסף חיים אוהב ציון כתב:עי' בשו"ע סי' קס"ז סעי' ד'. ובמשנ"ב ס"ק כ"ג. ובכה"ח ס"ק ל"א. ובשו"ת רבבות אפרים ח"א סי' כ"א. ובשו"ת שבט הקהתי ח"ב ס' קי"ד. בספר השבת והלכותיה זכאי ציינם שצריך להוציא מהניילון.


יש"כ.
ומה בנוגע לשאלה 1?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' דצמבר 13, 2022 7:42 pm
על ידי עובדיה חן
האם מותר לברך בבית כנסת על נרות חנוכה ,מאוחר אחר שכולם בירכו בביתם?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' דצמבר 13, 2022 7:54 pm
על ידי איתן נוי
עובדיה חן כתב:האם מותר לברך בבית כנסת על נרות חנוכה ,מאוחר אחר שכולם בירכו בביתם?

הגרע"י כתב ע"כ, וז"ל: "אם חל ליל כ"ה כסליו בליל שבת, שכל אחד ואחד מן הקהל הדליק נר חנוכה מבעוד יום, ובירך כל שלשת הברכות, ואחר כך הולכים לבית הכנסת להתפלל, המדליק נר חנוכה בבית הכנסת לא יברך אלא ברכת להדליק נר חנוכה, ולא יברך ברכת שעשה נסים ושהחיינו, מאחר שכל הקהל בירכו ברכות אלה בביתם ויצאו י"ח. וההדלקה והברכה נעשית שוב בבית הכנסת רק משום פרסומי ניסא".