עמוד 60 מתוך 88

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' פברואר 08, 2023 11:10 am
על ידי עזריאל ברגר
זיז שדי כתב:שיטת הגרש"ז והאג"מ היא שיטתם למיקרוגל, לאג"מ שזה איסור כתולדות האור דהכל תלוי בדרך בישול ה"נ הכא, אך לגרש"ז שצריך תולדות האור ממש לאיסור דאוריתא, או תולדות חמה ממש לאיסור דרבנן, א"כ בישול בחשמל יתכן לשמוע צד התר לגמרי. (ידוע לי שדרך הפוסקים לפסוק כאילו יש בזה איסור דאוריתא. אך זה דרך והנהגת כלל ישראל בחשמל ובדיעבד הרבה פוסקים מתירים)

בדבריך אני רואה ערבוב בין בישול בכלי בישול חשמלי רגיל - שעובד על גוף חימום (והוא אש לוהטת, שלרוב הדעות חייבים על הדלקתה משום מבעיר בשבת, ואין סיבה להניח שהמבשל בה איננו כמבשל באור), לבין בישול בתנור-מיקרוגל, שעובד בטכנולוגיה אחרת לגמרי, והדעת נותנת שהמבשל בו איננו כמבשל באור (ויש בדבר להקל ולהחמיר וכו').

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' פברואר 08, 2023 11:17 am
על ידי זיז שדי
עזריאל ברגר כתב:בדבריך אני רואה ערבוב בין בישול בכלי בישול חשמלי רגיל - שעובד על גוף חימום (והוא אש לוהטת, שלרוב הדעות חייבים על הדלקתה משום מבעיר בשבת, ואין סיבה להניח שהמבשל בה איננו כמבשל באור), לבין בישול בתנור-מיקרוגל, שעובד בטכנולוגיה אחרת לגמרי, והדעת נותנת שהמבשל בו איננו כמבשל באור (ויש בדבר להקל ולהחמיר וכו').

אני דן בעיקר בבישול בחשמל שלא הגיע לחימום של אש, או המבשל ע"י זרם חשמל ללא גוף לוהט. (הנידון בבית מדרשינו היה סיגריה אלקטרונית אם יש בו איסור בישול דאוריתא)

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' פברואר 08, 2023 11:26 am
על ידי יוצא פוניבז'
עושה חדשות כתב:בדיני ברכה"נ: מי שהחליט לא לאכול יותר מכמות מסוימת, אך לא קבע איזה חלק יאכל, וכעת חזר בו ורוצה לאכול יותר, האם צריך לחזור ולברך, או שהברכה חלה על הכל שהרי היה ברצונו שיוכל ליקח ממנו איזה חלק שיבחר.

עי' שער הציון (סימן קסח ס"ק כא)
אבל לענין ברכת בורא מיני מזונות תלוי בזה, אם היה נמלך גמור [דהיינו שהיה בדעתו מתחלה שלא לאכול יותר ואחר כך נמלך לאכול עוד], צריך לברך בורא מיני מזונות כן כתבו המחצית השקל ושאר אחרונים, ולכאורה בעניננו הלא בודאי אף דלא חשב בההיא מתחלה שלא לאכול יותר, כחשב דמי, דהלא ידוע דאם אוכל כשיעור קביעת סעודה מברך המוציא וגם נוטל ידיו, והוא כיון שבירך רק בורא מיני מזונות על כרחו דדעתו היה שלא לאכול כשיעור זה:

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' פברואר 08, 2023 2:58 pm
על ידי שמואל דוד
עזריאל ברגר כתב:
שמואל דוד כתב:יש להסתפק אם אשה יכולה ללעוס מסטיק קודם טבילה במקוה. אשמח בגמרא או סברא.

ראשית, יש סוגי מסטיקים שנדבקים מאוד לידיים וכדו', ומהם ודאי ראוי להימנע.
אך מסטיק רגיל (איכותי) - אולי דווקא כדאי ללועסו, כי הוא מסייע בניקיון השיניים.
ועכ"פ הצריכה לטבול בליל יו"ט שני וכיו"ב (שקשה יותר לנקות את השיניים מפני קדושת היום) - נלפענ"ד שכדאי לה ללעוס מסטיק סמוך לניקיון-שיניה שלפני הטבילה.

צריך לזכור שההלכות של המומלץ לאכול ביום הטבילה וכו' - אינן הלכה למשה מסיני, ולא תקנות או שיעורי חז"ל, אלא עצות טובות, ולכן העיקר הוא שהחכם עיניו בראשו, וצריכים לשים לב האם זה מוסיף בניקיונה או להיפך.

יישר כח גדול!

כוונתי ללעוס מסטיק רגיל אחר ניקוי השינים…

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' פברואר 08, 2023 3:40 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
זיז שדי כתב:אכן לכך כיוונתי, רק בגלל שיש 3 או 4 רבנים שקוראים לעצמם איחוד חכמי המגרב א"א לקרוא לשיטה הזאת שיטת כל חכמי המגרב.
דעתי נוטה מאוד להתר וכמו שביארתי מסברא, אך אכן לא מצאתי מבורר בזה. (לפי שבדיעבד כל מעשה שבת ויו"ט יש הרבה מקום להקל לאחרים)
שיטת הגרש"ז והאג"מ היא שיטתם למיקרוגל, לאג"מ שזה איסור כתולדות האור דהכל תלוי בדרך בישול ה"נ הכא, אך לגרש"ז שצריך תולדות האור ממש לאיסור דאוריתא, או תולדות חמה ממש לאיסור דרבנן, א"כ בישול בחשמל יתכן לשמוע צד התר לגמרי. (ידוע לי שדרך הפוסקים לפסוק כאילו יש בזה איסור דאוריתא. אך זה דרך והנהגת כלל ישראל בחשמל ובדיעבד הרבה פוסקים מתירים)

http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f= ... c6#p610087

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' פברואר 08, 2023 4:59 pm
על ידי עושה חדשות
יוצא פוניבז' כתב:
עושה חדשות כתב:בדיני ברכה"נ: מי שהחליט לא לאכול יותר מכמות מסוימת, אך לא קבע איזה חלק יאכל, וכעת חזר בו ורוצה לאכול יותר, האם צריך לחזור ולברך, או שהברכה חלה על הכל שהרי היה ברצונו שיוכל ליקח ממנו איזה חלק שיבחר.

עי' שער הציון (סימן קסח ס"ק כא)
אבל לענין ברכת בורא מיני מזונות תלוי בזה, אם היה נמלך גמור [דהיינו שהיה בדעתו מתחלה שלא לאכול יותר ואחר כך נמלך לאכול עוד], צריך לברך בורא מיני מזונות כן כתבו המחצית השקל ושאר אחרונים, ולכאורה בעניננו הלא בודאי אף דלא חשב בההיא מתחלה שלא לאכול יותר, כחשב דמי, דהלא ידוע דאם אוכל כשיעור קביעת סעודה מברך המוציא וגם נוטל ידיו, והוא כיון שבירך רק בורא מיני מזונות על כרחו דדעתו היה שלא לאכול כשיעור זה:

יש"כ.

מאידך, ז"ל המשנ"ב סי' תפ סק"ח - ואם שותהו בלא הסיבה, צריך לשתות פעם אחרת בהסיבה; מיהו לענין ברכה לפניה דוקא בכוס רביעי שלא חשב לשתות עוד כלל משא"כ בכוס שלישי שבלא"ה חשב לשתות עוד על סמך ברכה זו לא מיקרי היסח הדעת ואין צריך לברך.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' פברואר 08, 2023 6:42 pm
על ידי עזריאל ברגר
שמואל דוד כתב:
עזריאל ברגר כתב:
שמואל דוד כתב:יש להסתפק אם אשה יכולה ללעוס מסטיק קודם טבילה במקוה. אשמח בגמרא או סברא.

ראשית, יש סוגי מסטיקים שנדבקים מאוד לידיים וכדו', ומהם ודאי ראוי להימנע.
אך מסטיק רגיל (איכותי) - אולי דווקא כדאי ללועסו, כי הוא מסייע בניקיון השיניים.
ועכ"פ הצריכה לטבול בליל יו"ט שני וכיו"ב (שקשה יותר לנקות את השיניים מפני קדושת היום) - נלפענ"ד שכדאי לה ללעוס מסטיק סמוך לניקיון-שיניה שלפני הטבילה.

צריך לזכור שההלכות של המומלץ לאכול ביום הטבילה וכו' - אינן הלכה למשה מסיני, ולא תקנות או שיעורי חז"ל, אלא עצות טובות, ולכן העיקר הוא שהחכם עיניו בראשו, וצריכים לשים לב האם זה מוסיף בניקיונה או להיפך.

יישר כח גדול!

כוונתי ללעוס מסטיק רגיל אחר ניקוי השינים…

כפי שכתבתי, צריך לעשות ניסויים ובדיקות האם מסטיק משאיר עקבות בפה...

טילטול חוץ לתחום ליותר בהיתר לא רק מה שלבוש

פורסם: א' פברואר 12, 2023 11:02 pm
על ידי אליהו עזריאל
אשמח לקבל ולשמוע האם מה שכתב הגרשז"א זצוק"ל בשמירת שבת כהלכתה בעניין לטלטל אכול או שאר דברים לצורך חולה או נהג שיוצאים בהיתר מחוץ לתחום.

אשמח לתשובות עם מקורות

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ב' פברואר 13, 2023 4:51 am
על ידי yankev
האם בזמן קרבן פסח בליל פסח, יש איסור לאכול בשר כבש אחר כתוספת? (לא חגיגת פסח, אלא סתם בשר)

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ב' פברואר 13, 2023 9:27 am
על ידי עזריאל ברגר
yankev כתב:האם בזמן קרבן פסח בליל פסח, יש איסור לאכול בשר כבש אחר כתוספת? (לא חגיגת פסח, אלא סתם בשר)

מסתמא אין איסור.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ב' פברואר 13, 2023 10:22 am
על ידי עמים ינגח
האוכל בסעודה דברים שאינם באים מחמת הסעודה, צריך לברך עליהם, אבל נפטר עליהם בברכת המזון. כדאיתא בשו"ע.
איך הדין אם בדעתו להמשיך ולאכול אותם דברים אחר ברכת המזון, האם יכול לכוון שברכת המזון לא תפטור אותם או לא?
במשנה ברורה לא מצאתי.

איזו מידה מי"ג מידות שהתורה נדרשת בהם הספרי מביא בדרשה זו?

פורסם: ב' פברואר 13, 2023 11:03 pm
על ידי yankev
בספרי:
בחדש השני בארבעה עשר יום, הוסיף בו הכתוב שתי מצות חוץ ממצוה האמורה בגופו ואיזו זו זו ועצם לא ישברו בו: ככל חקת הפסח, במצות שבגופו הכתוב מדבר אתה אומר במצוות שבגופו הכתוב מדבר או אינו מדבר אלא במצות שעל גופו כשהוא אומר ככל חקותיו וככל משפטיו יעשו אותו הרי מצות שעל גופו אמורות הא מה ת"ל ככל חקת הפסח יעשו אתו במצות שבגופו הכתוב מדבר או אף לשבעה ולמצה ולביעור חמץ ת"ל ועצם לא ישברו בו עצם היה בכלל יצא מוצא מן הכלל ללמד על הכלל מה עצם מצוה שבגופו הכתוב מדבר אף כשהוא אומר ככל חקת הפסח יעשו אותו במצות שבגופו הכתוב מדבר איסי בן עקביא אומר חוקה האמורה בפסח אינה אלא בגופו (סליק פיסקא).

איזו מידה מי"ג מידות שהתורה נדרשת בהם הספרי מביא?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' פברואר 14, 2023 1:02 am
על ידי חלא בר חמרא
עמים ינגח כתב:האוכל בסעודה דברים שאינם באים מחמת הסעודה, צריך לברך עליהם, אבל נפטר עליהם בברכת המזון. כדאיתא בשו"ע.
איך הדין אם בדעתו להמשיך ולאכול אותם דברים אחר ברכת המזון, האם יכול לכוון שברכת המזון לא תפטור אותם או לא?
במשנה ברורה לא מצאתי.

כל ברכה אחרונה שבכחה לפטור מאכלים אלו, נחשבת בהכרח כהיסח הדעת מהם, אף אם כיון בהדיא שלא לפטרם. שערי הברכה פי"ג הערה ס"ז וס"ט.
ויש להוכיח זאת, כי אל"כ יחוייב כל אדם לכוין שלא תפטור ברהמ"ז את היין ששתה בסעודה, כדי למנוע ברכה שאינה צריכה, שלא יצטרך לברך אח"כ על כוס של ברכה. וע"כ דלא מהני כוונתו בזה.

Re: איזו מידה מי"ג מידות שהתורה נדרשת בהם הספרי מביא בדרשה זו?

פורסם: ג' פברואר 14, 2023 3:05 am
על ידי זיז שדי
לא הבנתי הקושיא, כל דבר שהיה בכלל ויצא מן הכלל ללמד לא ללמד ע"ע יצא אלא ללמד על הכלל כולו יצא.
וכך נדרש בבבלי

Re: איזו מידה מי"ג מידות שהתורה נדרשת בהם הספרי מביא בדרשה זו?

פורסם: ג' פברואר 14, 2023 5:09 am
על ידי yankev
זיז שדי כתב:לא הבנתי הקושיא, כל דבר שהיה בכלל ויצא מן הכלל ללמד לא ללמד ע"ע יצא אלא ללמד על הכלל כולו יצא.
וכך נדרש בבבלי

אין כאן קושיה. אני קצת עם הארץ שמנסה ללמוד קצת קדשים ושאלתי רק לוודא, כי לא הייתי בטוח בזה.
בכלל כתוב 'כל דבר שהיה בכלל ויצא מן הכלל ללמד לא ללמד על עצמו יצא אלא ללמד על הכלל כלו יצא', והלשון קצת בספרי היה נראה לי קצת אחרת. עכשיו כבר הבנתי הכל. תודה רבה!

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' פברואר 14, 2023 8:31 am
על ידי עושה חדשות
בשו"ע הל' ציצית - וטוב להניח אותו על ראשו רחבו לקומתו ולהתעטף בו, ויעמוד כך מעוטף לפחות כדי הילוך ד' אמות, ואח"כ ימשכנו מעל ראשו וילבישנו.

מהו השיעור של כדי הילוך ד' אמות, האם מי שלובש בגד ד' כנפות בפחות משיעור זה אינו מחוייב בציצית?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' פברואר 14, 2023 8:35 am
על ידי עושה חדשות
בחוו"ד סי' קפז ס"ק כה נקט לגבי הדין של תליה בדם בתולים דלא חיישי' שהיא רואה מחמת תשמיש, ולעולם מחזקינן שהם דם בתולים עד שתשמש פעם אחת ולא תראה דם מחמת תשמיש, "דאם לא בדקה עצמה פעם אחת דגם כן שוב אינה תולה". וצ"ע מה טעם בזה ומאי גרע אם שימשה ולא בדקה ממי שלא שימשה כלל.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' פברואר 14, 2023 9:26 am
על ידי yankev
עושה חדשות כתב:בחוו"ד סי' קפז ס"ק כה נקט לגבי הדין של תליה בדם בתולים דלא חיישי' שהיא רואה מחמת תשמיש, ולעולם מחזקינן שהם דם בתולים עד שתשמש פעם אחת ולא תראה דם מחמת תשמיש, "דאם לא בדקה עצמה פעם אחת דגם כן שוב אינה תולה". וצ"ע מה טעם בזה ומאי גרע אם שימשה ולא בדקה ממי שלא שימשה כלל.


לכאורה הרצף לתלייה נהרס, ואמרינן מסתמא החלימה ממנה באותה הפעם, וכעת זה דם אחר.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' פברואר 14, 2023 3:43 pm
על ידי עמים ינגח
חלא בר חמרא כתב:
עמים ינגח כתב:האוכל בסעודה דברים שאינם באים מחמת הסעודה, צריך לברך עליהם, אבל נפטר עליהם בברכת המזון. כדאיתא בשו"ע.
איך הדין אם בדעתו להמשיך ולאכול אותם דברים אחר ברכת המזון, האם יכול לכוון שברכת המזון לא תפטור אותם או לא?
במשנה ברורה לא מצאתי.

כל ברכה אחרונה שבכחה לפטור מאכלים אלו, נחשבת בהכרח כהיסח הדעת מהם, אף אם כיון בהדיא שלא לפטרם. שערי הברכה פי"ג הערה ס"ז וס"ט.
ויש להוכיח זאת, כי אל"כ יחוייב כל אדם לכוין שלא תפטור ברהמ"ז את היין ששתה בסעודה, כדי למנוע ברכה שאינה צריכה, שלא יצטרך לברך אח"כ על כוס של ברכה. וע"כ דלא מהני כוונתו בזה.

תודה רבה על המקור ועל התוספת ראיה.
האם מצינו בעוד מקומות היסח הדעת בעל כרחו?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' פברואר 14, 2023 9:15 pm
על ידי זיז שדי
עושה חדשות כתב:בשו"ע הל' ציצית - וטוב להניח אותו על ראשו רחבו לקומתו ולהתעטף בו, ויעמוד כך מעוטף לפחות כדי הילוך ד' אמות, ואח"כ ימשכנו מעל ראשו וילבישנו.

מהו השיעור של כדי הילוך ד' אמות, האם מי שלובש בגד ד' כנפות בפחות משיעור זה אינו מחוייב בציצית?

בכ"מ זה נחשב שיעור זמן הכי קטן להיחשב זמן, (לא היה להם שעון למדידת דקות ושניות, והכל נמדד בחשבון הליכה ופחות מד' אמות לא נחשב הליכה)

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' פברואר 15, 2023 8:54 am
על ידי עושה חדשות
שאלה בהל' גניבת דעת;
ראובן רוצה לתמוך בשמעון הנצרך, אבל מכיר בשמעון שלא ירצה לקבל ממנו. על כן נותן לשמעון את התמיכה בשם לוי, (ואולי גם 'מזכה' את הכסף ללוי לפני שנותנו לשמעון). כעת שמעון מכיר טובה ללוי על תמיכתו הנדיבה. האם יש בכך איסור של גניבת דעת, (ומי עובר באיסור זה), או דיש להתיר מכיון דסו"ס נעשה הכל לטובת שמעון ולא היה אפשר בדרך אחרת.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' פברואר 15, 2023 9:42 am
על ידי עזריאל ברגר
בפשטות אין כאן "גניבת" דעת אלא "מתנת" דעת.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' פברואר 15, 2023 2:00 pm
על ידי באמונתו
עושה חדשות כתב:שאלה בהל' גניבת דעת;
ראובן רוצה לתמוך בשמעון הנצרך, אבל מכיר בשמעון שלא ירצה לקבל ממנו. על כן נותן לשמעון את התמיכה בשם לוי, (ואולי גם 'מזכה' את הכסף ללוי לפני שנותנו לשמעון). כעת שמעון מכיר טובה ללוי על תמיכתו הנדיבה. האם יש בכך איסור של גניבת דעת, (ומי עובר באיסור זה), או דיש להתיר מכיון דסו"ס נעשה הכל לטובת שמעון ולא היה אפשר בדרך אחרת.

שמעון הלא אמור להבין לבד, כי אולי התמיכה היא באמת מראובן, לפי המצוי, שרבים מן התומכים מסתירים עצמם, באופנים אלו וכיו"ב.
באם שמעון, נאיבי הוא במידה כזאת, שלא תעלה על דעתו אפשרות כזאת, אינו אלא גונב דעת עצמו, ולא ראובן גונב כאן דעתו.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' פברואר 15, 2023 3:12 pm
על ידי חלא בר חמרא
עמים ינגח כתב:
חלא בר חמרא כתב:
עמים ינגח כתב:האוכל בסעודה דברים שאינם באים מחמת הסעודה, צריך לברך עליהם, אבל נפטר עליהם בברכת המזון. כדאיתא בשו"ע.
איך הדין אם בדעתו להמשיך ולאכול אותם דברים אחר ברכת המזון, האם יכול לכוון שברכת המזון לא תפטור אותם או לא?
במשנה ברורה לא מצאתי.

כל ברכה אחרונה שבכחה לפטור מאכלים אלו, נחשבת בהכרח כהיסח הדעת מהם, אף אם כיון בהדיא שלא לפטרם. שערי הברכה פי"ג הערה ס"ז וס"ט.
ויש להוכיח זאת, כי אל"כ יחוייב כל אדם לכוין שלא תפטור ברהמ"ז את היין ששתה בסעודה, כדי למנוע ברכה שאינה צריכה, שלא יצטרך לברך אח"כ על כוס של ברכה. וע"כ דלא מהני כוונתו בזה.

תודה רבה על המקור ועל התוספת ראיה.
האם מצינו בעוד מקומות היסח הדעת בעל כרחו?

שינוי מקום

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' פברואר 15, 2023 3:19 pm
על ידי חלא בר חמרא
שו"ע יו"ד קצ"ח סעיף כ"ד יש נוהגות שלא לאכול בשר ביום הטבילה שמא ישאר חציצה בין שיניה.
והנה זהו מנהג טוב גרידא, ומקילין בחולה ובשבת.
ויל"ע מאי שנא מהלכות בשר בחלב שחיוב ממש יש להמתין שש שעות שמא יש בשר בין שיניו [יו"ד פ"ט לטעם הרמב"ם]
לכאורה באיסור כרת היה לנו להחמיר יותר?
[ואף דהוי רק חציצה דרבנן, הרי גם בבב"ח הוא רק דרבנן כי לא נתבשלו יחד]

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' פברואר 15, 2023 5:45 pm
על ידי עזריאל ברגר
חלא בר חמרא כתב:שו"ע יו"ד קצ"ח סעיף כ"ד יש נוהגות שלא לאכול בשר ביום הטבילה שמא ישאר חציצה בין שיניה.
והנה זהו מנהג טוב גרידא, ומקילין בחולה ובשבת.
ויל"ע מאי שנא מהלכות בשר בחלב שחיוב ממש יש להמתין שש שעות שמא יש בשר בין שיניו [יו"ד פ"ט לטעם הרמב"ם]
לכאורה באיסור כרת היה לנו להחמיר יותר?
[ואף דהוי רק חציצה דרבנן, הרי גם בבב"ח הוא רק דרבנן כי לא נתבשלו יחד]

א. אם נשאר בין השיניים רק שמנונית-בשר וכיו"ב - אינה חוצצת, אבל יש להימנע מלאכלה בחלב.
ב. לא פלוג רבנן, ולכן:
1. גזרו שלא לאכול חלב אחרי בשר זמן ארוך, בלי לחלק אם ניקה שיניו בינתיים.
2. לא אסרו שום דבר (מדינא) לפני הטבילה, כי פעמים רבות מזדמנת טבילה אחרי שכבר אכל (כגון שלפתע נגע בשרץ או ראה קרי, ועליו להיטהר). ומאידך - כל אדם (שטובל טבילה המחויבת מעיקר הדין) יודע שעליו להתנקות היטב לקראת הטבילה ואפשר יותר לסמוך על הניקיון שינקה את שיניו.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' פברואר 15, 2023 5:55 pm
על ידי עושה חדשות
באמונתו כתב:
עושה חדשות כתב:שאלה בהל' גניבת דעת;
ראובן רוצה לתמוך בשמעון הנצרך, אבל מכיר בשמעון שלא ירצה לקבל ממנו. על כן נותן לשמעון את התמיכה בשם לוי, (ואולי גם 'מזכה' את הכסף ללוי לפני שנותנו לשמעון). כעת שמעון מכיר טובה ללוי על תמיכתו הנדיבה. האם יש בכך איסור של גניבת דעת, (ומי עובר באיסור זה), או דיש להתיר מכיון דסו"ס נעשה הכל לטובת שמעון ולא היה אפשר בדרך אחרת.

שמעון הלא אמור להבין לבד, כי אולי התמיכה היא באמת מראובן, לפי המצוי, שרבים מן התומכים מסתירים עצמם, באופנים אלו וכיו"ב. באם שמעון, נאיבי הוא במידה כזאת, שלא תעלה על דעתו אפשרות כזאת, אינו אלא גונב דעת עצמו, ולא ראובן גונב כאן דעתו.
אני שואל באופן שהכל נעשה בתחכום רב, ואין שום סיבה בעולם ששמעון יחשוב אחרת. כך שאין לטעון כאן איהו דאטעיה אנפשיה. [ומעשה שהיה כך היה].

עזריאל ברגר כתב:בפשטות אין כאן "גניבת" דעת אלא "מתנת" דעת.
לא הבנתי. שמעון מכיר טובה ללוי בטעות, וזהו לכאו' יסוד האיסור של גניבת דעת.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' פברואר 15, 2023 5:56 pm
על ידי עושה חדשות
זיז שדי כתב:
עושה חדשות כתב:בשו"ע הל' ציצית - וטוב להניח אותו על ראשו רחבו לקומתו ולהתעטף בו, ויעמוד כך מעוטף לפחות כדי הילוך ד' אמות, ואח"כ ימשכנו מעל ראשו וילבישנו.

מהו השיעור של כדי הילוך ד' אמות, האם מי שלובש בגד ד' כנפות בפחות משיעור זה אינו מחוייב בציצית?

בכ"מ זה נחשב שיעור זמן הכי קטן להיחשב זמן, (לא היה להם שעון למדידת דקות ושניות, והכל נמדד בחשבון הליכה ופחות מד' אמות לא נחשב הליכה)
אז למעשה סגי ברגע כמימריה?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' פברואר 15, 2023 5:58 pm
על ידי עושה חדשות
yankev כתב:
עושה חדשות כתב:בחוו"ד סי' קפז ס"ק כה נקט לגבי הדין של תליה בדם בתולים דלא חיישי' שהיא רואה מחמת תשמיש, ולעולם מחזקינן שהם דם בתולים עד שתשמש פעם אחת ולא תראה דם מחמת תשמיש, "דאם לא בדקה עצמה פעם אחת דגם כן שוב אינה תולה". וצ"ע מה טעם בזה ומאי גרע אם שימשה ולא בדקה ממי שלא שימשה כלל.

לכאורה הרצף לתלייה נהרס, ואמרינן מסתמא החלימה ממנה באותה הפעם, וכעת זה דם אחר.
במה יותר טובה אשה שלא שימשה, משימשה ולא בדקה.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' פברואר 15, 2023 6:00 pm
על ידי עזריאל ברגר
עושה חדשות כתב:
זיז שדי כתב:
עושה חדשות כתב:בשו"ע הל' ציצית - וטוב להניח אותו על ראשו רחבו לקומתו ולהתעטף בו, ויעמוד כך מעוטף לפחות כדי הילוך ד' אמות, ואח"כ ימשכנו מעל ראשו וילבישנו.

מהו השיעור של כדי הילוך ד' אמות, האם מי שלובש בגד ד' כנפות בפחות משיעור זה אינו מחוייב בציצית?

בכ"מ זה נחשב שיעור זמן הכי קטן להיחשב זמן, (לא היה להם שעון למדידת דקות ושניות, והכל נמדד בחשבון הליכה ופחות מד' אמות לא נחשב הליכה)
אז למעשה סגי ברגע כמימריה?

לא. דאלת"ה הוה להו למימר כדי הליכת אמה אחת וכיו"ב.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' פברואר 15, 2023 6:02 pm
על ידי עזריאל ברגר
עושה חדשות כתב:
באמונתו כתב:
עושה חדשות כתב:שאלה בהל' גניבת דעת;
ראובן רוצה לתמוך בשמעון הנצרך, אבל מכיר בשמעון שלא ירצה לקבל ממנו. על כן נותן לשמעון את התמיכה בשם לוי, (ואולי גם 'מזכה' את הכסף ללוי לפני שנותנו לשמעון). כעת שמעון מכיר טובה ללוי על תמיכתו הנדיבה. האם יש בכך איסור של גניבת דעת, (ומי עובר באיסור זה), או דיש להתיר מכיון דסו"ס נעשה הכל לטובת שמעון ולא היה אפשר בדרך אחרת.

שמעון הלא אמור להבין לבד, כי אולי התמיכה היא באמת מראובן, לפי המצוי, שרבים מן התומכים מסתירים עצמם, באופנים אלו וכיו"ב. באם שמעון, נאיבי הוא במידה כזאת, שלא תעלה על דעתו אפשרות כזאת, אינו אלא גונב דעת עצמו, ולא ראובן גונב כאן דעתו.
אני שואל באופן שהכל נעשה בתחכום רב, ואין שום סיבה בעולם ששמעון יחשוב אחרת. כך שאין לטעון כאן איהו דאטעיה אנפשיה. [ומעשה שהיה כך היה].

עזריאל ברגר כתב:בפשטות אין כאן "גניבת" דעת אלא "מתנת" דעת.
לא הבנתי. שמעון מכיר טובה ללוי בטעות, וזהו לכאו' יסוד האיסור של גניבת דעת.

האיסור הוא שלא יכיר טובה על חינם (כמדומני שמפורש כך בדברי רבותינו), וכאן אין זה בחינם אלא תמורת טובה אמיתית שהוא קיבל, אלא שבמקום שיכיר אותה לראובן - הוא מכיר ללוי, וזה מה שכתבתי שראובן נותן ללוי במתנה את הכרת-טובתו של שמעון.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' פברואר 15, 2023 6:05 pm
על ידי עזריאל ברגר
עושה חדשות כתב:
yankev כתב:
עושה חדשות כתב:בחוו"ד סי' קפז ס"ק כה נקט לגבי הדין של תליה בדם בתולים דלא חיישי' שהיא רואה מחמת תשמיש, ולעולם מחזקינן שהם דם בתולים עד שתשמש פעם אחת ולא תראה דם מחמת תשמיש, "דאם לא בדקה עצמה פעם אחת דגם כן שוב אינה תולה". וצ"ע מה טעם בזה ומאי גרע אם שימשה ולא בדקה ממי שלא שימשה כלל.

לכאורה הרצף לתלייה נהרס, ואמרינן מסתמא החלימה ממנה באותה הפעם, וכעת זה דם אחר.
במה יותר טובה אשה שלא שימשה, משימשה ולא בדקה.

מי ששימשה ולא בדקה - מחזיקה את עצמה לקולא בחזקת שלא ראתה בתשמיש זה, וכיצד תטען עכשיו שלא נרפאה מכתה ותחזיק את עצמה לקולא שראתה תמיד בכל פעם ששימשה?!
הוי ליה תרי קולי דסתרן אהדדי!

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' פברואר 15, 2023 6:38 pm
על ידי כדכד
באמונתו כתב:
עושה חדשות כתב:שאלה בהל' גניבת דעת;
ראובן רוצה לתמוך בשמעון הנצרך, אבל מכיר בשמעון שלא ירצה לקבל ממנו. על כן נותן לשמעון את התמיכה בשם לוי, (ואולי גם 'מזכה' את הכסף ללוי לפני שנותנו לשמעון). כעת שמעון מכיר טובה ללוי על תמיכתו הנדיבה. האם יש בכך איסור של גניבת דעת, (ומי עובר באיסור זה), או דיש להתיר מכיון דסו"ס נעשה הכל לטובת שמעון ולא היה אפשר בדרך אחרת.

שמעון הלא אמור להבין לבד, כי אולי התמיכה היא באמת מראובן, לפי המצוי, שרבים מן התומכים מסתירים עצמם, באופנים אלו וכיו"ב.
באם שמעון, נאיבי הוא במידה כזאת, שלא תעלה על דעתו אפשרות כזאת, אינו אלא גונב דעת עצמו, ולא ראובן גונב כאן דעתו.

דברי מר אינם נראים כלל
הרי ראובן יודע ששמעון לא יקבל ממנו
וכשנותן בשם לוי הוא כן מקבל
שמע מינה שהמקבל אינו יודע מי הנותן
ושמא כוונת מר רק שהיה על המקבל להעלות בדעתו שלוי אינו הנותן אלא קבל מאדם אחר ואינו יודע מיהו וא"כ א"צ להחזיק טובה ללוי
אבל פשוט שאינו יודע שזה ראובן
כבר בימי חז"ל אמרי אינשי חמרא למריה וטיבותא לשקייה

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' פברואר 15, 2023 8:41 pm
על ידי זיז שדי
עושה חדשות כתב:
זיז שדי כתב:
עושה חדשות כתב:בשו"ע הל' ציצית - וטוב להניח אותו על ראשו רחבו לקומתו ולהתעטף בו, ויעמוד כך מעוטף לפחות כדי הילוך ד' אמות, ואח"כ ימשכנו מעל ראשו וילבישנו.

מהו השיעור של כדי הילוך ד' אמות, האם מי שלובש בגד ד' כנפות בפחות משיעור זה אינו מחוייב בציצית?

בכ"מ זה נחשב שיעור זמן הכי קטן להיחשב זמן, (לא היה להם שעון למדידת דקות ושניות, והכל נמדד בחשבון הליכה ופחות מד' אמות לא נחשב הליכה)
אז למעשה סגי ברגע כמימריה?

בזמנם נמדד זמן ע"פ שיעור הליכה והשיעור הכי קטן היה ד"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' פברואר 15, 2023 10:23 pm
על ידי עזריאל ברגר
זיז שדי כתב:בזמנם נמדד זמן ע"פ שיעור הליכה והשיעור הכי קטן היה ד"א

כמדומני ששיעור "אותיום" קטן ממנו, עכ"פ לפי חלק מהדעות בחז"ל.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' פברואר 15, 2023 10:58 pm
על ידי במסתרים
זיז שדי כתב:בכ"מ זה נחשב שיעור זמן הכי קטן להיחשב זמן, (לא היה להם שעון למדידת דקות ושניות, והכל נמדד בחשבון הליכה ופחות מד' אמות לא נחשב הליכה)...
בזמנם נמדד זמן ע"פ שיעור הליכה והשיעור הכי קטן היה ד"א

למה במדידת זמן א"א להתחשב בהליכה שאינה "נחשבת הליכה", או לומר תוכ"ד.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ו' פברואר 17, 2023 1:17 am
על ידי עושה חדשות
האם שואל יכול לחזור בו באמצע זמן השאלה
להחזיר את החפץ למשאיל ולהיפטר משמירתו וחיוב אונסים?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ו' פברואר 17, 2023 12:00 pm
על ידי עזריאל ברגר
עושה חדשות כתב:האם שואל יכול לחזור בו באמצע זמן השאלה
להחזיר את החפץ למשאיל ולהיפטר משמירתו וחיוב אונסים?

מהסמ"ע סימן רצג ס"ק ד משמע שיכול, כפי שציין שם לשו"ע סימן עד סוף סעיף ב לגבי לווה "שקביעות הזמן לתקנת הלווה הוא".

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' פברואר 19, 2023 8:36 pm
על ידי האמת אדרוש
הא שלא הותר לעשות ספק ספיקא בידים כמדומה הוא מכח שאין מבטלין איסור לכתחילה. האם מצינו שמותר לגרום ספק ספיקא כשאין כוונתו ל״ביטול״?
למשל אם יש פרי בחשש מיעוט המצוי של תולעים, אם א״א לבודקו, האם מותר לבשלו אם בלא״ה הפרי צריך בישול?

בדין הוטעה הגוי הכל לשליח

פורסם: א' פברואר 19, 2023 10:38 pm
על ידי זיז שדי
ראובן ביקש משמעון לגבות כסף שכירות מגוי, ושמעון טעה וחשב שהגוי חייב לראובן יותר ממה שהיה חייב בעצם. ולכן ביקש מהגוי סכום של כמאה דולר נוספים ממה שהגוי היה חייב, והנה הגוי טעה (או הוטעה) ושילם אותם מאה דולר, והנה ראובן לא גר באותו עיר ששמעון גר בה ולכן שמעון שלח את הכסף ביד מיודעם לוי הגר בעיר של ראובן. (וקיבל רשותו של ראובן לכך)
והנה לפני שהגיע הכסף ליד ראובן נודע לשמעון על טעותו, וכעת הוא מבקש מלוי את המאה דולר ע"פ תוס' כתובות צט ד"ה ואמר, ונפסק כן להלכה, שכשהוטעה הגוי הכל לשליח, אך לוי טוען שלא זכה בזה שמעון, והוא הפקר ויכול לזכות בו, וראובן טוען שמאחר שהמעות יצאו מרשות שמעון אם כן הם שלו שע"מ כן שלחם.
היכי נדיינו דייני להאי דינא?