עמוד 67 מתוך 88

Re: שתיית סודה לפני הבדלה

פורסם: ו' יוני 09, 2023 5:08 pm
על ידי עזריאל ברגר
איתן נוי כתב:האם מותר לשתות סודה לפני הבדלה כדין מים לפי הטעם שהביא שם העטרת צבי "שאינו משביע", ובכלל לפי "שאינו משביע" אה"נ גם שתחה מתוקה אינה משביעה מלבד חלב כדין שתיה לפני התפילה למשנ"ת שם במשנ"ב (סי' פט ס"ק כ"ג)?

שמעתי על האדמו"ר מאמשינוב (הנוכחי/הקודם) שכך הוא נוהג בעצמו לשתות סודה לפני הבדלה (שנערכת אצלו באיחור רב, כמנהגו המפורסם).
וכמדומני שהיה בפורום אשכול על הסודה.

Re: שתיית סודה לפני הבדלה

פורסם: ו' יוני 09, 2023 6:02 pm
על ידי איתן נוי
אליהו חיים כתב:
איתן נוי כתב:האם מותר לשתות סודה לפני הבדלה כדין מים לפי הטעם שהביא שם העטרת צבי "שאינו משביע", ובכלל לפי "שאינו משביע" אה"נ גם שתחה מתוקה אינה משביעה מלבד חלב כדין שתיה לפני התפילה למשנ"ת שם במשנ"ב (סי' פט ס"ק כ"ג)?

צ"ל סקכ"ב.
לפני כעשרים וחמש הייתי הייתי בשמחת שבע ברכות שמרן הגרח"ק זצ"ל היה נוכח, וכיבדו אותו עם כוס סודה ושאל אחד מן הנוכחים לענין שתיית סודה לפני התפילה אם זה נחשב כמים, והשיב שאולי תלוי לפי החשיבות אם זה נחשב כמים בעלמא מותר, ואם זה נחשב לשתייה חשובה קצת אסור (איני זוכר אם השותה הוא המודד לחשיבות זו או מנהג אנשי המקום קובע לזה). אך זה לפי הטעם בתפילה (שתלוי בהיראות גאווה שמחשיב ענייני הגוף לפני התפילה להקב"ה) אבל בענין שתייה לפני הבדלה לא חושב ששאלו אותו.


תיקון נכון, תודה.
כך נראה, שהגאוה לא לעניין הבדלה.
אגב, דין זה יהיה אף לענין שותה מים לצמאו, האם סודה בכלל. כמו"כ למ"ד שאין לשתות מים לפני תפילה משום גאוה (מגן גיבורים אלף המגן סימן פט ס"ק יד "והמחמיר שלא לשתות אפי' מים תע"ב כמ"ש הפר"ח בשם הרמב"ם והכלבו" עכ"ל. וכ"ה בבן איש חי שנה ראשונה פרשת יתרו אות ח"י "ואפילו במים בלבד יש להחמיר אם לא משום ישוב הדעת ") האם אף סודה בכלל?

Re: שתיית סודה לפני הבדלה

פורסם: ו' יוני 09, 2023 6:18 pm
על ידי אליהו חיים
איתן נוי כתב:תיקון נכון, תודה.
כך נראה, שהגאוה לא לעניין הבדלה.
אגב, דין זה יהיה אף לענין שותה מים לצמאו, האם סודה בכלל. כמו"כ למ"ד שאין לשתות מים לפני תפילה משום גאוה (מגן גיבורים אלף המגן סימן פט ס"ק יד "והמחמיר שלא לשתות אפי' מים תע"ב כמ"ש הפר"ח בשם הרמב"ם והכלבו" עכ"ל. וכ"ה בבן איש חי שנה ראשונה פרשת יתרו אות ח"י "ואפילו במים בלבד יש להחמיר אם לא משום ישוב הדעת ") האם אף סודה בכלל?

ברוך שכיוונת בדיוק פתחתי כעת המחשב להשלים שהשאלה שלכם נשאל באותו מעמד האם צריך דוקא לצמאו , אך גם בזה אני לא זוכר התשובה, ואולי אברר אצל חלק מהנוכחים אולי זוכרים מה השיב מרן זצ"ל, או אולי אחד מחבורת הפורום יודעים על שאלה זו (אולי גם זה תלוי עד כמה חביב וחשוב אצלו, אך י"ל דכיון דאין לו אלא טעם מים צריך צמאון דוקא).
לא הבנתי מה שכתבת בסוף אם מחמירים אף במים כ"ש שמחמירים בסודה

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ש' יוני 10, 2023 9:21 pm
על ידי עזריאל ברגר
כפי שכבר כתבתי - נושא ההשוואה בין סודה למים נידון בפורום בשני אשכולות. חבל לטחון מי-סודה פעם שלישית...

viewtopic.php?t=24573
viewtopic.php?t=23695

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' יוני 11, 2023 1:15 am
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
ללא עיון. יש תשובה מענינת מאד מהגר"מ הלברשטם למרן הסטייפלר בענין סודה בסעודה ג' אם זה נחשב מים.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' יוני 11, 2023 1:16 pm
על ידי איתן נוי
יוסף חיים אוהב ציון כתב:ללא עיון. יש תשובה מענינת מאד מהגר"מ הלברשטם למרן הסטייפלר בענין סודה בסעודה ג' אם זה נחשב מים.

תעלה כאן.

Re: שתיית סודה לפני הבדלה

פורסם: ב' יוני 12, 2023 1:23 am
על ידי הבאר ההיא
איתן נוי כתב:האם מותר לשתות סודה לפני הבדלה כדין מים לפי הטעם שהביא שם העטרת צבי "שאינו משביע", ובכלל לפי "שאינו משביע" אה"נ גם שתחה מתוקה אינה משביעה מלבד חלב כדין שתיה לפני התפילה למשנ"ת שם במשנ"ב (סי' פט ס"ק כ"ג)?

שמעתי פעם מהגר"ע אויערבך שליט"א לגבי פטל שהוא מסופק אם דינו כמים לענין זה, הנידון היה לגבי דיעבד במי ששכח אתה חוננתנו ולאחמ"כ שתה פטל קודם הבדלה.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ב' יוני 12, 2023 11:07 am
על ידי כדכד
לא הבנתי איך יתכן נידון כזה לענין דיעבד
ומה הקשר ששכח אתה חוננתנו

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ב' יוני 12, 2023 2:04 pm
על ידי איתן נוי
יש דין שמי שלא אמר אתה חוננתנו ושתה או אכל לפני הבדלה, צריך לחזור להתפלל ערבית.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ב' יוני 12, 2023 2:27 pm
על ידי כדכד
יישר כח

בדין "שהה לגמור את כולה".

פורסם: ב' יוני 12, 2023 8:34 pm
על ידי איתן נוי
הב"י הביא ירושלמי בית יוסף אורח חיים סימן קד: "וכתב הרשב"א בריש פרק היה קורא (יג. ד"ה מתני') דאהא דאמרינן שהה כדי לגמור את כולה חוזר לראש איתמר בירושלמי (ברכות פ"ב ה"א) בקורא משערין או בכל אדם משערין ואסיקו דבקורא משערין עכ"ל. ".
מאחר ובקורא משערין, האם ב"כדי לגמור את כולה" נכלל רק נוסח הברכות של המתפלל או אף אם רגיל להתפלל תפילות פרטיות בתוך הברכות (בסיום כל ברכה) או בשומע תפילה, נכלל אף זמן זה?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ב' יוני 12, 2023 9:16 pm
על ידי איתן נוי
כדכד כתב:יישר כח


מקור:
שולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן רצד: "...ואם טעם קודם שהבדיל על הכוס צריך לחזור ולהבדיל בתפלה".
משנה ברורה סימן רצד ס"ק ד: "ואם טעם וכו' - ואף על גב דקי"ל בסימן רצ"ט ס"ה דאם טעה ואכל קודם הבדלה יכול להבדיל אח"כ מ"מ כאן דטעה גם בתפלה קנסינן ליה וצריך לחזור ולהתפלל ולהבדיל בתפלה".

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ב' יוני 12, 2023 11:15 pm
על ידי האמת אדרוש
כתם הנמצא על ילד קטן גוי באופן שיש רגלים שבא מאשה ישראלית, האם טמאה משום כתם או דילמא יש לטהרה כדין כתם הנמצא על דבר שאינו מקבל טומאה?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' יוני 13, 2023 9:02 am
על ידי איתן נוי
מסברא נראה לומר כך:
הקו המנחה בכתמים הוא האם נפל על דבר שמקבל טומאה, בשר זה דבר שמקבל טומאה. ולכן כל עוד לא הוברר שיש במה לתלות בילד עצמו כגון פצע ובמקום הנראה שייך לפצע, ודאי שטמאה.
*רק שאני חושב שכדאי לנסח את השאלה באופן שיש לאשה אפשרות לתלות בילד הגוי.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' יוני 13, 2023 9:16 am
על ידי עזריאל ברגר
איתן נוי כתב:מסברא נראה לומר כך:
הקו המנחה בכתמים הוא האם נפל על דבר שמקבל טומאה, בשר זה דבר שמקבל טומאה. ולכן כל עוד לא הוברר שיש במה לתלות בילד עצמו כגון פצע ובמקום הנראה שייך לפצע, ודאי שטמאה.
*רק שאני חושב שכדאי לנסח את השאלה באופן שיש לאשה אפשרות לתלות בילד הגוי.

בשר של גוי - אינו מקבל טומאה.
או שהוא טהור (כגון ילד פחות מבן ט' שנים כמדומני) או שהוא טמא מדרבנן (שגזרו עליהם להיות כזבים), או שהוא טמא מדאורייתא - במותו.
אבל בשום שלב הוא לא קיבל טומאה ממשהו אחר.

ואם יש לה במה לתלות - טהורה אף בנמצא הכתם על דבר המקבל טומאה ולא על זה שאל השואל.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' יוני 13, 2023 9:18 am
על ידי עזריאל ברגר
במחשבה שניה - בשר שפרש מן החי יכול לקבל טומאת אוכלין אם חישב עליו לאכילה וכו'.
אבל לכאורה כשהוא מחובר אל החי - דינו כמו עור לא-מעובד, שעכשיו אינו מקבל טומאה, וכתמיו טהורים.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' יוני 13, 2023 5:06 pm
על ידי האמת אדרוש
איתן נוי כתב:*רק שאני חושב שכדאי לנסח את השאלה באופן שיש לאשה אפשרות לתלות בילד הגוי.

היה עמה תינוק אומנה במטתה.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' יוני 13, 2023 5:18 pm
על ידי האמת אדרוש
עזריאל ברגר כתב:
איתן נוי כתב:מסברא נראה לומר כך:
הקו המנחה בכתמים הוא האם נפל על דבר שמקבל טומאה, בשר זה דבר שמקבל טומאה. ולכן כל עוד לא הוברר שיש במה לתלות בילד עצמו כגון פצע ובמקום הנראה שייך לפצע, ודאי שטמאה.
*רק שאני חושב שכדאי לנסח את השאלה באופן שיש לאשה אפשרות לתלות בילד הגוי.

בשר של גוי - אינו מקבל טומאה.
או שהוא טהור (כגון ילד פחות מבן ט' שנים כמדומני) או שהוא טמא מדרבנן (שגזרו עליהם להיות כזבים), או שהוא טמא מדאורייתא - במותו.
אבל בשום שלב הוא לא קיבל טומאה ממשהו אחר.

ואם יש לה במה לתלות - טהורה אף בנמצא הכתם על דבר המקבל טומאה ולא על זה שאל השואל.

תודה שהבהרת את זה בצורה כל כך ברורה!

והעירוני, שלכאורה גם לענין דברים מחוברים וכדומה שדנו הראשונים לומר שדינם כמקבלי טומאה שמטמאים בנגע צרעת, היה ניתן לומר שאף שעכשיו הוא טמא מדאורייתא, אבל ״לא קיבל טומאה ממשהו אחר״. ויל״ע.

ואלו כופים להוציא

פורסם: ד' יוני 14, 2023 11:03 pm
על ידי האמת אדרוש
מישהו יש תח״י הנימוקים שהוזכרו בפס״ד המצורף?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ה' יוני 15, 2023 6:26 pm
על ידי עושה חדשות
האם יש איסור ערלה ב'רוזמרין'?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ה' יוני 15, 2023 6:37 pm
על ידי כדכד
לכאורה זה לא פרי
אלא אם נאמר כירושלמי על "קטפו זהו פריו" אבל כמדומני שזה רק לענין שביעית ולא לענין ערלה

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ו' יוני 16, 2023 1:47 pm
על ידי איתן נוי
האמת אדרוש כתב:
עזריאל ברגר כתב:
איתן נוי כתב:מסברא נראה לומר כך:
הקו המנחה בכתמים הוא האם נפל על דבר שמקבל טומאה, בשר זה דבר שמקבל טומאה. ולכן כל עוד לא הוברר שיש במה לתלות בילד עצמו כגון פצע ובמקום הנראה שייך לפצע, ודאי שטמאה.
*רק שאני חושב שכדאי לנסח את השאלה באופן שיש לאשה אפשרות לתלות בילד הגוי.

בשר של גוי - אינו מקבל טומאה.
או שהוא טהור (כגון ילד פחות מבן ט' שנים כמדומני) או שהוא טמא מדרבנן (שגזרו עליהם להיות כזבים), או שהוא טמא מדאורייתא - במותו.
אבל בשום שלב הוא לא קיבל טומאה ממשהו אחר.

ואם יש לה במה לתלות - טהורה אף בנמצא הכתם על דבר המקבל טומאה ולא על זה שאל השואל.

תודה שהבהרת את זה בצורה כל כך ברורה!

והעירוני, שלכאורה גם לענין דברים מחוברים וכדומה שדנו הראשונים לומר שדינם כמקבלי טומאה שמטמאים בנגע צרעת, היה ניתן לומר שאף שעכשיו הוא טמא מדאורייתא, אבל ״לא קיבל טומאה ממשהו אחר״. ויל״ע.


בכ"א גם אילו התינוק היה בגדר דבר המקבל טומאה, לא בכל גווני זה היה מטמא, רק אילו היה נמצא במקום שיתכן שהגיע מהאשה, אחרת השו"ע כתב כמה וכמה מקומות שלא ניתן לתלות כי לא יתכן שמאותו מקום יגיע לשם, ולכן ודאי תהיה טמאה כי אין במה לתלות.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ש' יוני 17, 2023 11:32 pm
על ידי יעקל
האם העניין שלא ללמוד מקרא בלילות השבוע שייך גם לשמו"ת ?

האם שייך גם בליל מוצ"ש ?

ומה עם ללמוד מקרא עם פירוש שבלול מתשב"כ והרבה תורה שבע"פ, האם זה עדיין נחשב כלימוד מקרא נטו ?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' יוני 18, 2023 10:51 am
על ידי כדכד
כיוון שהענין הוא על פי קבלה ובקבלה אני לא מבין אבל יש ספרים שכתבו הנהגות ע"פ הקבלה ובזה ראיתי קצת אז אכתוב מה שהבנתי מדבריהם:
לגבי שמו"ת - יש יותר בעיה מבמקרא לבד משום שגם תרגום אין זמנו בלילה ולכן גם בליל שבת שמקרא כן מתאים אז אין לקרוא שמו"ת בגלל התרגום.

בליל מוצ"ש אין שונה מלילה רגיל ולכן הפוסקים ע"פ הקבלה אמרו לא לקרוא את רשימת הפסוקים המובאת בחלק מהסידורים (אין כונתי ל"ויתן לך אלא לרשימות אחרות) אבל יתכן שיש בזה דעות שונות.

לענין פירוש שבלול גם מתורה שבעל פה - שמעתי להקל לא להחשיבו כמקרא ולהתיר ללמוד בלילה אבל איני יודע אם זה מוסכם

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' יוני 18, 2023 1:23 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
יעקל כתב:האם העניין שלא ללמוד מקרא בלילות השבוע שייך גם לשמו"ת ?
האם שייך גם בליל מוצ"ש ?
ומה עם ללמוד מקרא עם פירוש שבלול מתשב"כ והרבה תורה שבע"פ, האם זה עדיין נחשב כלימוד מקרא נטו ?

https://meshiv.co.il/shelot_vetshuvot/% ... %A4%D7%99/

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' יוני 18, 2023 2:04 pm
על ידי שילה צבי
במשנ"ב רה ס"ק יא מופיע הדין של מי בישול מזונות. ומובא שם המג"א שמביא מחלוקת תשובת הרא"ש עם הרמב"ם האם צריך כוונה לשתות את המים כשמבשל מזונות. דין זה מופיע עוד כמה פעמים בסימנים שאח"כ.
נפשי בשאלתי, לאין נעלם הרשב"א? הרי הרשב"א סובר שרק אם דרך הפרי/ ירק לישלק דינו כמיא דסילקא (הפוסקים דנים אם צריך רוב או דרך). והרי כאן ודאי שאין דרך החיטים לבשל (ודאי ודאי שלא רוב, ואם נגיד שהמיעוט הזה הוא נקרא דרך אז יוצא נפק"מ להמון ירקות ופירות שיש מיעוט שמתבשלים ולא משמע כך כלל בכמה ס"ק במשנ"ב).

[*חשבתי לת' כך: הרשב"א לא מצריך שרוב הירק לבישול, אלא שרוב הירק ל"אישתני". וא"כ, כיון שרוב חיטים לאפיה, כשמבשלים אותם יש להם דין מיא דסילקא. אבל תי' זה נראה לי עקום]

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' יוני 18, 2023 3:59 pm
על ידי מן הדרום
במקרה של הפסקת חשמל שכונתית, לפי הרבה פוסקים סומכים על כך שיש חולים וכו' ומתירים להשתמש בחשמל שחזר .
האם יש הבדל בין אוכל שהיה מוכן והתקרר לבין אוכל שלא היה מבושל כל צורכו וכעת חזר והמשיך להתבשל?
אני לא מבין מה ההבדל ורציתי להבין מה ששמעתי שיש אומרים כך

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' יוני 18, 2023 4:07 pm
על ידי כדכד
יוסף חיים אוהב ציון כתב:
יעקל כתב:האם העניין שלא ללמוד מקרא בלילות השבוע שייך גם לשמו"ת ?
האם שייך גם בליל מוצ"ש ?
ומה עם ללמוד מקרא עם פירוש שבלול מתשב"כ והרבה תורה שבע"פ, האם זה עדיין נחשב כלימוד מקרא נטו ?

https://meshiv.co.il/shelot_vetshuvot/% ... %A4%D7%99/

מ"ש בקישור שהביא מר שמותר לקרוא תרגום במוצ"ש אם קרא כבר את המקרא בשבת הוא תמוה כי לפי המקובלים אין מקום לתרגום בלילה ולפי הפוסקים ע"פ נגלה אין סיבה לאסור מקרא בלילה

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' יוני 18, 2023 4:13 pm
על ידי כדכד
מן הדרום כתב:במקרה של הפסקת חשמל שכונתית, לפי הרבה פוסקים סומכים על כך שיש חולים וכו' ומתירים להשתמש בחשמל שחזר .
האם יש הבדל בין אוכל שהיה מוכן והתקרר לבין אוכל שלא היה מבושל כל צורכו וכעת חזר והמשיך להתבשל?
אני לא מבין מה ההבדל ורציתי להבין מה ששמעתי שיש אומרים כך

איני יודע לענין ההיתר לשימוש בחשמל שחזר
אבל ההבדל בין אוכל שהתקרר לאוכל שנגמר בישולו הוא מובן כי לבשל אוכל עד שיתבשל כל צרכו היא מלאכה דאורייתא בשבת ואילו לחמם אוכל מבושל קר אינו איסור דאורייתא אם הוא יבש ולדעת הרבה פוסקים גם בלח
עוד הבדל לענין ההנאה מהמעשה שכשהאוכל היה קר אך מבושל הרי שנהנה מחימומו ויתכן שהיה יכול לאכלו גם קר אבל כשהאוכל לא היה מבושל כל צרכו ולא ניתן לאכילה אלא ע"י הדחק הרי שנהנה מכך שהאוכל התחמם בשבת

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' יוני 18, 2023 7:15 pm
על ידי כדכד
כדכד כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:
יעקל כתב:האם העניין שלא ללמוד מקרא בלילות השבוע שייך גם לשמו"ת ?
האם שייך גם בליל מוצ"ש ?
ומה עם ללמוד מקרא עם פירוש שבלול מתשב"כ והרבה תורה שבע"פ, האם זה עדיין נחשב כלימוד מקרא נטו ?

https://meshiv.co.il/shelot_vetshuvot/% ... %A4%D7%99/

מ"ש בקישור שהביא מר שמותר לקרוא תרגום במוצ"ש אם קרא כבר את המקרא בשבת הוא תמוה כי לפי המקובלים אין מקום לתרגום בלילה ולפי הפוסקים ע"פ נגלה אין סיבה לאסור מקרא בלילה

חפשתי באוצר החכמה "תרגום בלילה".
מצאתי שבאמת מובא בשם הרב חיד"א בשם גורי האר"י או בשם הרמ"ע מפאנו שלא לקרוא תרגם בלילה ועל פיהם כתבו כן הרבה מהפוסקים על פי הקבלה
אולם יש שכתבו שכיוון שמקור ההנהגה שלא לקרוא תרגום בלילה אינה מהאר"י הק' עצמו יש להקל בזה בשעת הדחק
ראיתי מי שהביא מהרע"י ביביע אומר שהאריך בזה ומסקנתו להקל (לא ראיתי בפנים).
לעומת זאת ההנהגה שלא לקרוא מקרא בלילה כנראה התקבלה יותר גם עליהם.
מעתה כיון שהתשובה בקישור הנל באה להעמיד דברי הראשל"צ שליט"א אין תימה שהולך בדרכי אביו זצ"ל להתיר התרגום ולאסור המקרא

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' יוני 18, 2023 7:23 pm
על ידי יעקל
עכשיו שאלתי - פסוקים בלשון ארמית מדניאל ועזרא, יש להם דין מקרא או תרגום ?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' יוני 18, 2023 8:00 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
כדכד כתב:
כדכד כתב:מ"ש בקישור שהביא מר שמותר לקרוא תרגום במוצ"ש אם קרא כבר את המקרא בשבת הוא תמוה כי לפי המקובלים אין מקום לתרגום בלילה ולפי הפוסקים ע"פ נגלה אין סיבה לאסור מקרא בלילה

חפשתי באוצר החכמה "תרגום בלילה".
מצאתי שבאמת מובא בשם הרב חיד"א בשם גורי האר"י או בשם הרמ"ע מפאנו שלא לקרוא תרגם בלילה ועל פיהם כתבו כן הרבה מהפוסקים על פי הקבלה
אולם יש שכתבו שכיוון שמקור ההנהגה שלא לקרוא תרגום בלילה אינה מהאר"י הק' עצמו יש להקל בזה בשעת הדחק
ראיתי מי שהביא מהרע"י ביביע אומר שהאריך בזה ומסקנתו להקל (לא ראיתי בפנים).
לעומת זאת ההנהגה שלא לקרוא מקרא בלילה כנראה התקבלה יותר גם עליהם.
מעתה כיון שהתשובה בקישור הנל באה להעמיד דברי הראשל"צ שליט"א אין תימה שהולך בדרכי אביו זצ"ל להתיר התרגום ולאסור המקרא

וזכרוני שהאריך בזה המקובל הגאון הימ"ה בספרו שו"ת וישב הים עיין עליו.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ב' יוני 19, 2023 9:07 am
על ידי עזריאל ברגר
יעקל כתב:עכשיו שאלתי - פסוקים בלשון ארמית מדניאל ועזרא, יש להם דין מקרא או תרגום ?

מסברא - מקרא. וכן "תרגום שבתורה" (יגר שהדותא) ושבנביאים (כדנא תימרון להום וגו').
ותרגומם ללה"ק - דינו כ"פירוש המקרא"...

השבת אבידה

פורסם: ב' יוני 19, 2023 10:06 pm
על ידי איתן נוי
מעשה שהיה בשבוע שעבר בחנות בה אחי עובד.
הגיע מבוגר שמצא קופסת סיגריות אשר לפי משקלה הסיק שהיא מלאה, הציע ונתנה לחברו של אחי מאחר והוא מעשן.
החבר פתח ומצא מלבד סיגריות עוד 520 ₪ . חשבו מה לעשות והסיקו להשיג את הזקן טרם יעלם מהעין והחליט הזקן לחלוק את הסכום.
חשבתי לומר כך:
1. מאחר וזו מתנה המוכחת שהיא בטעות ודאי שהם צריכים להשיב לו.
2. מאחר ואין לך סימן גדול לכסף זה, חייב הזקן בהשבת אבידה.
3. לגבי יתר הסיגריות, אף שסתם סיגריות הזרוקים בקופסתן לא יהוו סימן מאחר וקורה בהחלט מקרים כאלו ולמי יש סימן. אך בכה"ג שיש אף כסף בתוכה, הכסף (שהסתייע ע"י הסגריות להציל את הממון) יהיה סימן עבור הסגריות.
4. על הזקן יהיה לפרסם השבת אבידה.
5. שאלה: בכה"ג שמדובר ביראי שמים. בכה"ג שהזקן אינו יר"ש. האם יהיה מותר שלא להשיב לו את הקופסה (מאחר וברור הדבר שלא יפרסם אלא יקח לעצמו), ו-אלא מקבל ה"מתנה" הוא זה שיפרסם השבת אבידה. או שמא מאחר וסו"ס מי שזכה ב"השבת האבידה" הוא הזקן, יהיה גזל אילו לא יחזיר לו. ונומר בכה"ג הלעיטהו לרשע וימות?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ב' יוני 19, 2023 10:58 pm
על ידי עזריאל ברגר
אענה במשפטים קצרים, ויש להאריך בזה, ולמעשה - לפענ"ד צריכים לשאול דיין שבקי ורגיל בעניינים כאלו.

א. צ"ע אם הזקן זכה בכסף כשלא ידע על קיומו.
ב. הדעת נותנת שאכן זהו דבר שיש בו סימן.
ג. מכיוון שמצויים שם אנשים שחשודים על גזילת האבידה לעצמם - ממילא המאבד מתייאש - כמו מי שמצא אבידה בבית-מדרש שמצויים בו גויים.
ד. אילו נניח שיש בזה מצוות השבת אבידה - הדעת נותנת שהמצווה חלה על הראשון שהבין שזוהי אבידה שיש להשיבה.
ה. פשוט לי שאסור לתת אבידה למי שחשוד על גניבתה.
ו. הלעיטהו לרשע וימות - נאמר במקרים מסוימים בלבד, ולא נראה לי ששייך כאן.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ב' יוני 19, 2023 11:43 pm
על ידי חלא בר חמרא
יש"כ לר' עזריאל
האם הזקן התחייב בהשבה ובשמירה על כסף שלא ידע על קיומו- נידון בקצה"ח רצ"א סק"ד, ונה"מ סק"י, וחזו"א ב"ק סי' ו' סק"ו.
ועוד יש להאריך

ממונות

פורסם: ג' יוני 20, 2023 4:06 pm
על ידי איתן נוי
שאלה 1 מהחברותא שלי:
אחיו נתן לו שובר לרכישה ב"מחסני השוק" מאחר שלחברותא שלי יש רכב ולאחיו אין רכב. מאחר וככל הנראה האח חשב שמחסני השוק יש רק באשדוד או בטבריה אך לא ידע שיש אף במקום מגוריו (נוה יעקב). למעשה התברר למפרע (או שעד שבא להשתמש נפתחו סניפים נוספים) שיש סניף להם אף בנוה יעקב.
ונשאלת השאלה: האם יש לאמוד את דעת האח שאילו ידע מכך לא היה מוסר את השובר. ומאחר וכך, יש להשיב לו או לכהפ"ח לברר איתו פרט זה. או שמא יש לומר שכיון שכבר גמר בדעתו לתת, מתנתו מתנה, אך שוב יש לומר שלכאורה מתנה זו בטעות ניתנה?

שאלה 2:
שני אחים היו יחד עם ילדיהם באבות ובנים וכדו'. לכל ילד מחמשת האחים הבנים של אח אחד, ניתן במתנה-כדור. לאח השני (החברותא שלי) שתי בנות, הן לא קיבלו כדור. האב ביקש מאחיו שיארגן לו כדור אחד מאחד מבניו (מתוך מחשבה ארבעה כדורים למשפחה אחת נאה ויאה). האח היקר והאיכפתי נאות לבקשה וביקש מאחד מבניו לתת כדור, וכך נעשה.
כעבור מס' דק', יצאו לרחוב, כנראה הכדור היה נראה מיוחד, אחד מהולכי הרגל שם חמד את הכדור וביקש לקנותו. אף החברותא נאות למוכרו תמורת 30 ₪. כשראה האב (בעל חמשת הבנים) את המעשה, נורא כעס ספק נפגע וביקש על אתר את הכסף אל ידו. "לא לכך נתכוונתי" טען.
שאלות:
האם החברותא עבר על לא תחמוד או לא תתאוה (כמדומני) בכך שביקש כדור לבננותיו?
האם ההוא ברחוב עבר אף הוא על הלאוין הנ"ל
אגב, מאחר ולקטן יש יד לקנות אך לא להקנות. כל עוד האב לא נתן לו מתנה גמורה, זה עדיין ברשותו של האב ובידו לעשות ככל העולה על רוחו. האם זה מוחלט?
מאחר והאח גמר בדעתו לתת לו את הכדור. לא יוכל לתבוע שוב את שהיה שלו. או שמא כל דעתו היתה ע"מ שיהיה שמח לבנותיו אך לא במחשבה שימכור. וא"כ זה יהיה כתנאי במכר. וכשבטל התנאי בטל המקח?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' יוני 20, 2023 4:09 pm
על ידי דרומי
בהבדלה במוצ"ש, בירכו כבר בני הבית על מאורי האש, והנה לפתע נכבתה האש לפני שהתחיל המבדיל בברכת המבדיל.

האם יש איזה טעם להדליק את הנר שוב?

Re: השבת אבידה

פורסם: ג' יוני 20, 2023 8:58 pm
על ידי בברכה המשולשת
איתן נוי כתב:מעשה שהיה בשבוע שעבר בחנות בה אחי עובד.
הגיע מבוגר שמצא קופסת סיגריות אשר לפי משקלה הסיק שהיא מלאה, הציע ונתנה לחברו של אחי מאחר והוא מעשן.
החבר פתח ומצא מלבד סיגריות עוד 520 ₪ . חשבו מה לעשות והסיקו להשיג את הזקן טרם יעלם מהעין והחליט הזקן לחלוק את הסכום.
חשבתי לומר כך:
1. מאחר וזו מתנה המוכחת שהיא בטעות ודאי שהם צריכים להשיב לו.
2. מאחר ואין לך סימן גדול לכסף זה, חייב הזקן בהשבת אבידה.
3. לגבי יתר הסיגריות, אף שסתם סיגריות הזרוקים בקופסתן לא יהוו סימן מאחר וקורה בהחלט מקרים כאלו ולמי יש סימן. אך בכה"ג שיש אף כסף בתוכה, הכסף (שהסתייע ע"י הסגריות להציל את הממון) יהיה סימן עבור הסגריות.
4. על הזקן יהיה לפרסם השבת אבידה.
5. שאלה: בכה"ג שמדובר ביראי שמים. בכה"ג שהזקן אינו יר"ש. האם יהיה מותר שלא להשיב לו את הקופסה (מאחר וברור הדבר שלא יפרסם אלא יקח לעצמו), ו-אלא מקבל ה"מתנה" הוא זה שיפרסם השבת אבידה. או שמא מאחר וסו"ס מי שזכה ב"השבת האבידה" הוא הזקן, יהיה גזל אילו לא יחזיר לו. ונומר בכה"ג הלעיטהו לרשע וימות?


1. לכאורה דמי לעניין המטמון של האמוריים בכותל, שלא זכה בו כי לא ידע עליו.
2. נכון.
3. לענ"ד לא כזה פשוט שיש השבת אבידה בסיגריות, כי זה רעל.
4. נכון.
5. למה להכשיל אותו?

Re: ממונות

פורסם: ג' יוני 20, 2023 9:00 pm
על ידי בברכה המשולשת
איתן נוי כתב:שאלה 1 מהחברותא שלי:
אחיו נתן לו שובר לרכישה ב"מחסני השוק" מאחר שלחברותא שלי יש רכב ולאחיו אין רכב. מאחר וככל הנראה האח חשב שמחסני השוק יש רק באשדוד או בטבריה אך לא ידע שיש אף במקום מגוריו (נוה יעקב). למעשה התברר למפרע (או שעד שבא להשתמש נפתחו סניפים נוספים) שיש סניף להם אף בנוה יעקב.
ונשאלת השאלה: האם יש לאמוד את דעת האח שאילו ידע מכך לא היה מוסר את השובר. ומאחר וכך, יש להשיב לו או לכהפ"ח לברר איתו פרט זה. או שמא יש לומר שכיון שכבר גמר בדעתו לתת, מתנתו מתנה, אך שוב יש לומר שלכאורה מתנה זו בטעות ניתנה?

שאלה 2:
שני אחים היו יחד עם ילדיהם באבות ובנים וכדו'. לכל ילד מחמשת האחים הבנים של אח אחד, ניתן במתנה-כדור. לאח השני (החברותא שלי) שתי בנות, הן לא קיבלו כדור. האב ביקש מאחיו שיארגן לו כדור אחד מאחד מבניו (מתוך מחשבה ארבעה כדורים למשפחה אחת נאה ויאה). האח היקר והאיכפתי נאות לבקשה וביקש מאחד מבניו לתת כדור, וכך נעשה.
כעבור מס' דק', יצאו לרחוב, כנראה הכדור היה נראה מיוחד, אחד מהולכי הרגל שם חמד את הכדור וביקש לקנותו. אף החברותא נאות למוכרו תמורת 30 ₪. כשראה האב (בעל חמשת הבנים) את המעשה, נורא כעס ספק נפגע וביקש על אתר את הכסף אל ידו. "לא לכך נתכוונתי" טען.
שאלות:
האם החברותא עבר על לא תחמוד או לא תתאוה (כמדומני) בכך שביקש כדור לבננותיו?
האם ההוא ברחוב עבר אף הוא על הלאוין הנ"ל
אגב, מאחר ולקטן יש יד לקנות אך לא להקנות. כל עוד האב לא נתן לו מתנה גמורה, זה עדיין ברשותו של האב ובידו לעשות ככל העולה על רוחו. האם זה מוחלט?
מאחר והאח גמר בדעתו לתת לו את הכדור. לא יוכל לתבוע שוב את שהיה שלו. או שמא כל דעתו היתה ע"מ שיהיה שמח לבנותיו אך לא במחשבה שימכור. וא"כ זה יהיה כתנאי במכר. וכשבטל התנאי בטל המקח?


שאלה 1: למה לא לברר איתו? למה להסתמך על מסתמא ועל סברות כשאפשר לברר?
שאלה 2: למי ניתן הכדור? לילדים או לאב? הרי הפעוטות מקחן מקח במטלטלין