ראיתי מביאים בשם המנחת שלמה (ח"ב סי' ס"ו. לא מצאתי שם) עצה לענין שלא להתחייב בטבילת כלים (בשעת הדחק) לכוין שלא לקנות הכלי מהגוי.
כמו כן יש שכתבו ג"כ עצה זו לענין קניית תרופות חמץ לחולה שיב"ס.
ותמהני איך זה מועיל, הא דברים שבלב אינם דברים.
ואמנם סברתם היא ע"פ ב"ב נד: (דאם לא קנה הישראל נעשה הפקר), אבל צ"ע דהתם המעשה קנין בעצמו אינו מועיל לקנותו, וכיון שהגוי מוציאו מרשותו נעשה הפקר. אבל כאן הרי המעשה קנין מועיל (דאיכא משיכה וכסף) ואיך תועיל מחשבתו נגד מעשיו?