מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כיצד מעוררים שנאה לעמלק?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עקביה
הודעות: 5430
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

כיצד מעוררים שנאה לעמלק?

הודעהעל ידי עקביה » ג' מרץ 05, 2019 7:38 pm

נצטווינו לזכור את מה שעשה לנו עמלק, וכן נצטווינו לא לשכוח את מה שעשה לנו עמלק.

בפשטות, טעם המצווה, כפי שמשמע מהפסוקים עצמם המסמיכים מחייה לזכירה, הוא כהכנה למצוות מחיית עמלק. כלומר, לשמור על אש קטנה או גדולה את האיבה לעמלק, כדי שכאשר ניקרא אל הדגל תחת הנהגתו של המלך הנבחר, ניחלץ חושים להשמדתו.

כך גם משמע מלשון הרמב"ם: והמצוה הקפ"ט היא, שצונו לזכור מה שעשה לנו עמלק מהקדימו להרע לנו, ושנאמר זה בכל עת ועת, ונעורר הנפשות במאמרים להלחם בו, ונזרז העם לשנוא אותו, עד שלא תשכח המצוה ולא תחלש שנאתו ותחסר מן הנפשות עם אורך הזמן.

לכאורה באמרו "עד שלא תשכח המצוה" לא מתכוון הרמב"ם למצוות הזכירה, שכן אין בזה טעם, אלא למצוות המחייה שמנה קודם (מצוה קפ"ח).

וכך הוא גם במשנה תורה (מלכים ה ה): ומצות עשה לזכור תמיד מעשיו הרעים ואריבתו, כדי לעורר איבתו.

כלומר, מטרת זכירת מעשיו הרעים היא כדי לעורר אצלינו איבה אליו.

(מדברי החינוך במצוה תר"ג עולה אולי טעם אחר, אך לא אעסוק בו כעת).

עוד כתב הרמב"ם (מצוה קפ"ט): הלא תראה שמואל הנביא, כשהתחיל לעשות המצוה הזאת איך עשה, שהוא זכר תחלה מעשהו הרע ואחרי כן צוה להרגם, והוא אמרו יתעלה (שמואל א' טו) 'פקדתי את אשר עשה לך עמלק לישראל אשר שם לו בדרך בעלותו ממצרים'.

הרמב"ם מסביר שזו הייתה שיטת עבודתו של שמואל ע"פ ה'. שתחילה הכשיר את הקרקע למלחמה ע"י שעורר אצל ישראל איבה לעמלק, ואח"כ ציווה על החרמתם.

מה שלא ברור לי הוא, כיצד אנו אמורים לקיים מצוה זו.

בשלמא בימי שמואל, עמלק היה עם ידוע ומלך בראשו. עם זה הצטרף למצירים לישראל לפחות פעמיים בימי השופטים, ומן הסתם היה זה עם בעל תודעה עמלקית, קרי, יודעים את ייחוסם ומתכוונים להתגאות בו.

במצב עניינים כזה יש למי ולמה לעורר איבה.

משא"כ בימינו. עמלק, אם הוא קיים, אינו עם אחד, אלא מפוזר ומפורד בין העמים. אין סיבה מיוחדת לחשוב שאותם יחידים הם בעלי תודעה עמלקית, ומה אעשה שקשה לי להתעורר לשנוא אנשים רק בגלל משהו שעשו אבות אבותיהם לפני למעלה משלושת אלפים שנה.

כאשר מחבל מתאבד עושה מה שעושה, והמראות והקולות מזעזעים לב כל אדם, לאו דווקא יהודי, ואילו אחיו ובני גילו של המחבל ששים וצוהלים - מובן שאין בעיה לשנוא אותם. כך גם ניאו-נאצים, שאינם נחרדים ממה שהיה בשואה, אלא הם דווקא בעד.

אבל המלחמה שעשה עמלק בישראל לאחר יציאת מצרים אינה מעניינת אף גוי. אף אחד לא תומך בעמדה העמלקית דאז (ואף אחד לא מתנגד לה), והשנאה מאין תימצא?

הלא לא מדובר כאן בשנאת משנאי ה' סתם כך (כפי שהביאו ודנו באשכול זה http://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=17348), אלא בשנאה תכליתית. שנאת אנשים מסוימים לשם התעוררות להשמדתם בבוא העת.

אודה לכל מי שיעמידני בקרן אורה.

נ.ב. בקובץ 'תבונות', ח"א כרך א' עמ' ש"ע, הובא שיעור של ר' הלל זקס בעניין זה. בעניותי דבריו מוזרים בעיני.

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: כיצד מעוררים שנאה לעמלק?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' מרץ 05, 2019 7:40 pm

יעויין במה שצירפתי להודעה זו
viewtopic.php?f=48&p=529186#p528876

עקביה
הודעות: 5430
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: כיצד מעוררים שנאה לעמלק?

הודעהעל ידי עקביה » ג' מרץ 05, 2019 7:43 pm

ייש"כ.
שמא תמקד אותי לאחד מאותם קבצים?

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: כיצד מעוררים שנאה לעמלק?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' מרץ 05, 2019 7:58 pm

תשע"ו, תשע"ז
(גם האחרים קשורים)

עקביה
הודעות: 5430
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: כיצד מעוררים שנאה לעמלק?

הודעהעל ידי עקביה » ד' מרץ 06, 2019 1:02 am

כנראה שבעיקר תשע"ז קשור. תודה על הדברים.
אבל מה שכתוב שם בעצם לא קשור לשנאת עמלק, אלא לחובה למחותו. ממש כשם שאין צורך לעורר שנאה לחמץ בערב פסח. צריך לשרוף אותו, ועושים את זה, ושלום על ישראל.

כלומר, כדי להגיע להבנה של מש"כ הדר"ג (השייך כנראה בעיקר לרובד הסוד) אי"צ להשקיע כלום בשנאת עמלק, אלא בהסברת מהלך העניינים בשמים.

אני שאלתי על דרכו של הרמב"ם בהבנת טעם מצוות 'זכור', ותשובה עדיין לא קיבלתי.

איש ימיני
הודעות: 215
הצטרף: א' אפריל 10, 2016 12:40 am

Re: כיצד מעוררים שנאה לעמלק?

הודעהעל ידי איש ימיני » ד' מרץ 06, 2019 4:41 pm

"פתחת בכיצד וסיימת במדוע" אם הבעיה היא את מי יש היום לשנוא, אז התשובה היא שאין... אין אדם מסויים שידוע שהוא עמלקי. ואם לא כתב הרמב"ם שמצווה זו בטלה לאחר שנתערבו העמלקים באומות, מכאן שהמצווה לשנוא את זרע עמלק באשר הוא. כדי שנוכל למחותו כשבבוא הזמן נדע (אולי) מי הוא.
אך אם אינך מבין מדוע יש למחות עם שאבותיו עשו כך וכך, זו קושיה אחרת בתחום המדוע... ואם זה קשה, אפשר להתאמץ...

עקביה
הודעות: 5430
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: כיצד מעוררים שנאה לעמלק?

הודעהעל ידי עקביה » ד' מרץ 06, 2019 5:44 pm

איש ימיני כתב:"פתחת בכיצד וסיימת במדוע" אם הבעיה היא את מי יש היום לשנוא, אז התשובה היא שאין... אין אדם מסויים שידוע שהוא עמלקי. ואם לא כתב הרמב"ם שמצווה זו בטלה לאחר שנתערבו העמלקים באומות, מכאן שהמצווה לשנוא את זרע עמלק באשר הוא. כדי שנוכל למחותו כשבבוא הזמן נדע (אולי) מי הוא.
אך אם אינך מבין מדוע יש למחות עם שאבותיו עשו כך וכך, זו קושיה אחרת בתחום המדוע... ואם זה קשה, אפשר להתאמץ...

לא שאלתי "מדוע יש למחות עם שאבותיו עשו כך וכך".

השאלה שלי היא על מצוות 'זכירת מעשה עמלק'.
מהרמב"ם נשמע שכדי לקיים מצווה זו כמו שצריך עלינו לעורר שנאה בלבנו לעמלק, ועל כך שאלתי.

הרי לא את עמלק של לפני 3300 שנה עלינו לשנוא. אלה כבר מתו, ולא צריך למחות אותם, ולכן אי"צ לשנוא אותם. אלא את זרעם החי בימינו. ועל כך אני שואל - כיצד.

עקביה
הודעות: 5430
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: כיצד מעוררים שנאה לעמלק?

הודעהעל ידי עקביה » ה' מרץ 07, 2019 12:30 am

מדברי החינוך במצוה תר"ג עולה אולי טעם אחר, אך לא אעסוק בו כעת

למען האמת ודאי שאין זה כך, שהרי החינוך כותב בהמשך: ונוהגת מצוה זו בכל מקום ובכל זמן, בזכרים כי להם לעשות המלחמה ונקמת האויב, לא לנשים.
א"כ שיטתו ברורה שהזכירה אינה עניין לעצמה, אלא אך ורק לשם התעוררות למלחמה. וכאמור, כך משמע מלשון הרמב"ם. ויעויין מנחת חינוך שם המפקפק בזה.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: כיצד מעוררים שנאה לעמלק?

הודעהעל ידי מקדש מלך » ה' מרץ 07, 2019 8:38 am

עקביה כתב:
איש ימיני כתב:"פתחת בכיצד וסיימת במדוע" אם הבעיה היא את מי יש היום לשנוא, אז התשובה היא שאין... אין אדם מסויים שידוע שהוא עמלקי. ואם לא כתב הרמב"ם שמצווה זו בטלה לאחר שנתערבו העמלקים באומות, מכאן שהמצווה לשנוא את זרע עמלק באשר הוא. כדי שנוכל למחותו כשבבוא הזמן נדע (אולי) מי הוא.
אך אם אינך מבין מדוע יש למחות עם שאבותיו עשו כך וכך, זו קושיה אחרת בתחום המדוע... ואם זה קשה, אפשר להתאמץ...

לא שאלתי "מדוע יש למחות עם שאבותיו עשו כך וכך".

השאלה שלי היא על מצוות 'זכירת מעשה עמלק'.
מהרמב"ם נשמע שכדי לקיים מצווה זו כמו שצריך עלינו לעורר שנאה בלבנו לעמלק, ועל כך שאלתי.

הרי לא את עמלק של לפני 3300 שנה עלינו לשנוא. אלה כבר מתו, ולא צריך למחות אותם, ולכן אי"צ לשנוא אותם. אלא את זרעם החי בימינו. ועל כך אני שואל - כיצד.

מנין לך שצריך לשנוא את הזרע הקיים היום (מבחינה מציאותית - מבחינה הלכתית הוא לא קיים)?
צריך לשנוא את העם הקדום ולכעוס עליהם.
אין מישהו שחי היום שצריך לשנוא אותו, כי הולכים אחרי הרוב ואחר רבים להטות.
ואני לא מבין איך אתה אמור לשנוא מישהו שכלל אינך יודע מיהו? הרבה יותר הגיוני ופשוט לשנוא את העם הקדום. כמו שאנו שונאים בהצלחה רבה את הנאצים ימ"ש, על אף שהתפגרו בין לבין.
גם אם היינו מזהים מישהו כעמלקי, לדעת הרבה ראשונים (ואם איני טועה גם הרמב"ם מכללם) אין כל חובה להורגו, כי מחיית עמלק היא מצוות הציבור בדרך מלחמה, לא שפיכת דם אקראית בידי יחידים. וגם דווקא בלא השלימו. אבל אם קבלו מס ושעבוד ושבע מצוות בני נח, אין הורגים אותם.

איתן
הודעות: 990
הצטרף: ו' יולי 08, 2016 1:37 pm
מיקום: ביתר עילית
שם מלא: איתן קלמנס

Re: כיצד מעוררים שנאה לעמלק?

הודעהעל ידי איתן » ה' מרץ 07, 2019 8:59 am

לפי דעת הרמב"ם מצוות מחיית העמלק היא מדיני המלחמה, וחלה רק על אלו שלא השלימו. הלכות מלכים ומלחמות ו,ו:
במה דברים אמורים, במלחמת הרשות, שהיא עם שאר האומות. אבל שבעה עממין ועמלק שלא השלימו, אין מניחין מהם נשמה: שנאמר "כן תעשה לכל הערים . . . רק, מערי העמים . . . לא תחייה, כל נשמה" (דברים כ,טו-טז), וכן הוא אומר בעמלק "תמחה את זכר עמלק" (דברים כה,יט).

כמובן, שזה חידוש שדין של ההשלמה חל גם על העמלק.
אז אין עכשיו עם שמוגדר עמלק שאנחנו יכולים להילחם נגדו.
אמנם מה שהרמב"ם דיבר בהלכות מלכים ומלחמות בהקשר של שבעה עממים ה,ד:
מצות עשה להחרים שבעה עממין, שנאמר "החרם תחרימם" (דברים כ,יז); וכל שבא לידו אחד מהן, ולא הרגו--הרי זה עובר בלא תעשה, שנאמר "לא תחייה, כל נשמה" (דברים כ,טז). וכבר אבדו, ואבד זכרם.

זה קאי על מלך. ואף אם נאמר שזה נאמר על יחיד - זה עדיין דווקא אחרי שלא השלימו.

ולפי דעת ספר החינוך המצווה חלה אף על יחידים שלא בשעת הצלחמה.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: כיצד מעוררים שנאה לעמלק?

הודעהעל ידי שייף נפיק » ה' מרץ 07, 2019 9:12 am

יעויין בדוגמאות לביאורי אגדות לר' אלחנן שמבאר שלימוד התורה הוא המלחמה היותר חזקה בעמלק, עיי"ש. ולדבריו נראה שעל ידי לימוד התורה בהתחזקות יבוא לשנאת עמלק.
עמלק איננו רק עם אלא הוא רעיון. והרעיון העמלקי קיים גם קיים בכל הדורות עד ימחה שמו ויהיה הכסא שלם. לימוד התורה הוא ההתנגדות היותר חזקה לעמלק ולרעיון העמלקי. והדברים עתיקים.

איתן
הודעות: 990
הצטרף: ו' יולי 08, 2016 1:37 pm
מיקום: ביתר עילית
שם מלא: איתן קלמנס

Re: כיצד מעוררים שנאה לעמלק?

הודעהעל ידי איתן » ה' מרץ 07, 2019 9:49 am

שייף נפיק כתב:יעויין בדוגמאות לביאורי אגדות לר' אלחנן שמבאר שלימוד התורה הוא המלחמה היותר חזקה בעמלק, עיי"ש. ולדבריו נראה שעל ידי לימוד התורה בהתחזקות יבוא לשנאת עמלק.
עמלק איננו רק עם אלא הוא רעיון. והרעיון העמלקי קיים גם קיים בכל הדורות עד ימחה שמו ויהיה הכסא שלם. לימוד התורה הוא ההתנגדות היותר חזקה לעמלק ולרעיון העמלקי. והדברים עתיקים.

מובא בפוסקים?

הוגה
הודעות: 1336
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: כיצד מעוררים שנאה לעמלק?

הודעהעל ידי הוגה » ה' מרץ 07, 2019 11:01 am

שייף נפיק כתב:עמלק איננו רק עם אלא הוא רעיון. והרעיון העמלקי קיים גם קיים בכל הדורות עד ימחה שמו ויהיה הכסא שלם. לימוד התורה הוא ההתנגדות היותר חזקה לעמלק ולרעיון העמלקי. והדברים עתיקים.

לענ"ד כן הוא הנכון, מפני שמבואר בכתוב עצמו שזהו הטעם שעמלק גרוע יותר מכל אויבינו האחרים 'אשר קרך בדרך', וידוע מ"ש חז"ל ופירש"י שם 'לשון מקרה וכו' משל לאמבטי רותחת וכו' בא בן בליעל אחד קפץ וכו'.

נמצא שכל אויבי ישראל במשך כל הדורות עד היום הם צאצאיו הרעיוניים של עמלק וכל האשמה מוטלת על ראשו, שהוא הראשון שפתח בכפירה סמוך לאחר התגלות הקב"ה ביציאת מצרים ומת"ת. שאם נכניס למשל את הנאצים לדין ונשאל איך העזתם לעולל כך? יאמרו נהגנו ע"פ היסודות שחינכו אותנו שונאי ישראל בדור הקודם, וכשנכניס את הגויים בדור הקודם גם כן יסתמכו על הדור הקודם להם, וכן ע"ז הדרך כל דור ישען על הקודם לו עד עמלק, שהוא לא יהיה לו שום תירוץ מפני שבעיניו ראה השגחת ה' ביציאת מצרים וקריעת הים.

אם כן כיום שלא ידוע לנו עם עמלק, השנאה לעמלק היא לרעיון הכפירה אותו הוא מייצג. וכמש"כ, והדברים עתיקים.

חרסון
הודעות: 1171
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: כיצד מעוררים שנאה לעמלק?

הודעהעל ידי חרסון » ה' מרץ 07, 2019 1:30 pm

יש בשם ר' משה סולובייצ'יק רעיון שלכאורה יונק מאותו מקום (בבוסטון מייחסים אותו לגר"ח. ובבריסק דידן מכחישים), שמצוות מחיית עמלק איננה על האומה הספציפית (בלבד), אלא על כל עם ועם שממלא את הפונקיה ויושב על מקומו של העמלקי ברעיון של לכו ונכחידם מגוי וגו'.

זה גם זה מחודשים מאד להניחם בגדר ההלכתי של המצווה. ונ"ל בפשטות שברוב המצוות לא היו מעיזים להכניס פירושים כה מחודשים במשמעות הפשוטה של המצווה.

-

לכל היותר, זה יכול לבוא בהמשך למ"ש הרב מק"מ. שהמצווה היא לשנוא את העם הקדום. אלא שהדרך לשנוא אותו היא על-ידי התבוננות ברעיון אותו ביטא, וזה ע"י הכרות עם ממשיכיו המוכירם לנו היום מלגו ומלבר.

(וראה אריכות בעניין זה ע"ד החסידות בסה"מ תרס"ה לרבי הרש"ב מליובאוויטש ז"ל, מאמר 'זכור')

יהודי טבעי
הודעות: 352
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 3:03 pm

Re: כיצד מעוררים שנאה לעמלק?

הודעהעל ידי יהודי טבעי » ה' מרץ 07, 2019 1:43 pm

איתן כתב:
שייף נפיק כתב:יעויין בדוגמאות לביאורי אגדות לר' אלחנן שמבאר שלימוד התורה הוא המלחמה היותר חזקה בעמלק, עיי"ש. ולדבריו נראה שעל ידי לימוד התורה בהתחזקות יבוא לשנאת עמלק.
עמלק איננו רק עם אלא הוא רעיון. והרעיון העמלקי קיים גם קיים בכל הדורות עד ימחה שמו ויהיה הכסא שלם. לימוד התורה הוא ההתנגדות היותר חזקה לעמלק ולרעיון העמלקי. והדברים עתיקים.

מובא בפוסקים?

אלו רעיונות, זה טוב לשיחות של משגיחים (מהסוג שהכל בסוף מתחבר להגיע בזמן לתפילה בישיבה, כולל חטא עץ הדעת וחטא העגל), אבל השואלים כאן מבקשים עבודת לב מעשית.

בדרך יותר קרובה אל הלב ואל הפשט נראה להסביר, שעמלק מבטא את הרשע, שתכונותיו אוהבות רוע ורשע, גאוותן ואכזר ששונא חלשים, הנאצים טיפחו מידות אלו, הרחמים היו בעיניהם חולשה אנושית שצריך לעקור מהלב, ניתן לקרוא בסיפורי השואה על ההנאה שהפיקו מהתעללות בחלשים, ילדים וזקנים נכים וחולים היו בעיניהם מושא ללעג, והנאתם הגדולה היתה להתעלל באלו ובסוף לחסלם. האם תיאור כזה אינו מעורר שנאה וזעם לטיפוסים האלו.
כך מבואר בחז"ל בכמה מקורות שהמאפיין של עמלק הוא אכזר, לא מרחם על חלשים, ומתעלם מהכרת הטוב וקירבת משפחה. הוא מרגיש את עצמו חזק כשהוא רע ועושה מה שהוא רוצה. את הטיפוסים האלו ציוותה אותנו התורה לשנוא ולהתעצבן על קיומם.

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: כיצד מעוררים שנאה לעמלק?

הודעהעל ידי דרומי » ה' מרץ 07, 2019 1:55 pm

לא הבנתי, וכי כל מה שכתבת אינו שייך לשיחות של משגיחים?

איתן
הודעות: 990
הצטרף: ו' יולי 08, 2016 1:37 pm
מיקום: ביתר עילית
שם מלא: איתן קלמנס

Re: כיצד מעוררים שנאה לעמלק?

הודעהעל ידי איתן » ה' מרץ 07, 2019 2:03 pm

שאלתי הייתה רטורית גרידא.

הנני מצרף מאמר שכתבתי פעם. מתנצל שהמאמר לא מחולק לפי כותרות, צעיר הייתי לימים. נושא העמלק נמצא בעמ' 5-7.
מאמר חלקי על דרך הדרש ויש לעיין עד כמה יש קשר אמיתי בין תחילת המאמר לסופו, עכ"פ יש בו רעיונות טובים.
קבצים מצורפים
על המקור האנטישמיות ומצוות מחיית עמלק טיוטה נוסח 2.15.pdf
(63.48 KiB) הורד 222 פעמים

יהודי טבעי
הודעות: 352
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 3:03 pm

Re: כיצד מעוררים שנאה לעמלק?

הודעהעל ידי יהודי טבעי » ה' מרץ 07, 2019 2:46 pm

דרומי כתב:לא הבנתי, וכי כל מה שכתבת אינו שייך לשיחות של משגיחים?


האם לא ניתן לשים לב לשום הבדל בין סוגי ההסברים..

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: כיצד מעוררים שנאה לעמלק?

הודעהעל ידי מקדש מלך » ה' מרץ 07, 2019 3:14 pm

מדוע לשנוא את עמלק?
עמלק הוא שונא את הקב"ה ואת עם ישראל.
'כי הנה אויבך יהמוין ומשנאך נשאו ראש, על עמך יערימו סוד ויתיעצו על צפוניך, לכו ונכחידם מגוי ולא ייזכר שם ישראל עוד'.
הנה עם יצא ממצרים, הנה כיסה את עין הארץ. וכל האומות שמעו 'אשר עין נראה אתה ה' ועננך עומד עליה, ובעמוד ענן אתה הולך לפניהם יומם ובעמוד אש לילה'.
האלקים ניעור משתיקתו, בחר לו עם, והעם הזה יבטא את מלכותו בעולם, וכולם אמורים להשתעבד מתחתם (בשלבים. בהתחלה הם ישתלטו על ארץ ישראל, ואח"כ ישתלטו על שאר העולם בכיבוש אחרי כיבוש), ועל ידי כך יבואו כל האומות על תיקונם.
גם להם זה יהיה מצב טוב יותר מכפי שהוא כעת.
כולם יודעים את זה. זה לא סוד. בשביל זה היו מכות ויציאת מצרים, ועמוד אש וענן, וקריעת ים סוף.
אבל הם לא מוכנים לקבל את המצב הזה 'שמעו עמים ירגזון, חיל אחז יושבי פלשת, אז נבהלו אלופי אדום אילי מואב יאחזמו רעד'.
הם לא מוכנים לקבל את מלכות הקב"ה. הם רוצים לפרוק עול, לתאוה יבקש נפרד. הם רוצים לעבוד אלילים, את הבעל והעשתורת, ולשרוף בניהם למלכום לזבוב ולכמוש. הם לא מוכנים להיות משועבדים תחת ידי ישראל, ולא תחת יד הקב"ה.
אבל ה-ם מ-פ-ח-ד-ים
יש אחד שמוכן לחרף את נפשו על מנת להחזיק את הסדר הישן. או כדי להוכיח לכלום שכל הסיפורים הללו אין בהם ממש.
כי הוא שונא את הקב"ה בתכלית השנאה. הוא לא יכול לחלום על מציאות שהוא משתעבד לישראל, מקבל על עצמו שבע מצוות בני נח ומפסיק לעבוד אלילים ולגלות עריות ולרצוח.
וזה מצליח לו, במידה מסוימת.
ואם אנחנו סובלים, סבל גשמי או רוחני, משך כל הדורות, גם הוא יש לו חלק. הוא זה שחירף נפשו בשביל להשאיר את העולם הרוס ומושחת.

זה הפשט. ממש הפשט הפשוט.

וזו גם הסיבה הרציונלית שהביאה אותם למלחמה הזו (נידון באשכול אחר).

ידידיה
הודעות: 1233
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 4:15 pm

Re: כיצד מעוררים שנאה לעמלק?

הודעהעל ידי ידידיה » ה' מרץ 07, 2019 3:28 pm

הוגה כתב:
שייף נפיק כתב:עמלק איננו רק עם אלא הוא רעיון. והרעיון העמלקי קיים גם קיים בכל הדורות עד ימחה שמו ויהיה הכסא שלם. לימוד התורה הוא ההתנגדות היותר חזקה לעמלק ולרעיון העמלקי. והדברים עתיקים.

לענ"ד כן הוא הנכון, מפני שמבואר בכתוב עצמו שזהו הטעם שעמלק גרוע יותר מכל אויבינו האחרים 'אשר קרך בדרך', וידוע מ"ש חז"ל ופירש"י שם 'לשון מקרה וכו' משל לאמבטי רותחת וכו' בא בן בליעל אחד קפץ וכו'.

נמצא שכל אויבי ישראל במשך כל הדורות עד היום הם צאצאיו הרעיוניים של עמלק וכל האשמה מוטלת על ראשו, שהוא הראשון שפתח בכפירה סמוך לאחר התגלות הקב"ה ביציאת מצרים ומת"ת. שאם נכניס למשל את הנאצים לדין ונשאל איך העזתם לעולל כך? יאמרו נהגנו ע"פ היסודות שחינכו אותנו שונאי ישראל בדור הקודם, וכשנכניס את הגויים בדור הקודם גם כן יסתמכו על הדור הקודם להם, וכן ע"ז הדרך כל דור ישען על הקודם לו עד עמלק, שהוא לא יהיה לו שום תירוץ מפני שבעיניו ראה השגחת ה' ביציאת מצרים וקריעת הים.

אם כן כיום שלא ידוע לנו עם עמלק, השנאה לעמלק היא לרעיון הכפירה אותו הוא מייצג. וכמש"כ, והדברים עתיקים.

וכן הכתוב אומר


ראשית גוייים עמלק

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: כיצד מעוררים שנאה לעמלק?

הודעהעל ידי שייף נפיק » ה' מרץ 07, 2019 3:48 pm

תמהני שאנשים כותבים על ר' אלחנן דברי דרוש ומשיגיחים וכו' ולא טורחים להתבונן כלל בפנים!
ר' אלחנן כותב שאין אלה דברי דרוש כלל!!
עיין שם!!
לדבריו לימוד תורה בהתחזקות שייך לקיום המצוה בפועל של מחייה ומלחמה בעמלק!

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: כיצד מעוררים שנאה לעמלק?

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' מרץ 07, 2019 4:08 pm

להבנת פשט המצוה יש לעיין בפוסקים.
להבנת פנימיות המצוה יש לעיין בספרי פנימיות התורה ובמבואר שם בענינו של עמלק ובפירוש שאין שמו שלם וכסאו שלם וכו'.
הגיגים שאינם נובעים לא מפשט המצוה ולא מפנימיות המצוה - ה"ה "למשגיחים".

בן מיכאל
הודעות: 2255
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: כיצד מעוררים שנאה לעמלק?

הודעהעל ידי בן מיכאל » ה' מרץ 07, 2019 7:10 pm

שייף נפיק כתב:תמהני שאנשים כותבים על ר' אלחנן דברי דרוש ומשיגיחים וכו' ולא טורחים להתבונן כלל בפנים!
ר' אלחנן כותב שאין אלה דברי דרוש כלל!!
עיין שם!!
לדבריו לימוד תורה בהתחזקות שייך לקיום המצוה בפועל של מחייה ומלחמה בעמלק!

מן הסתם זה דרך גוזמא שכתב כן, וודאי שלא סבר כי שאול לא היה יוצא ידי חובה אם היה מתחזק בלימוד התורה...

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: כיצד מעוררים שנאה לעמלק?

הודעהעל ידי שייף נפיק » ה' מרץ 07, 2019 7:18 pm

סליחה פשוט שטויות! תעיין שם בפנים! הוא מדגיש שם שזה לא מליצה!
שאול היה לו ציווי מפי נביא.
ובשם הגרי"ז מובא שענין מלחמה זו לא היה מלחמת עמלק דעלמא כי אם על פי נביא. ואכמ"ל.

כדכד
הודעות: 8397
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: כיצד מעוררים שנאה לעמלק?

הודעהעל ידי כדכד » ה' מרץ 07, 2019 7:22 pm

אין מקרא יוצא מידי פשוטו
עמלק היה אדם שנולד לאליפז מתמנע פילגשו וממנו יצא עם שאותו נצטוינו לזכור את שעשה לנו ולמחותו
לשאול היה ציווי מפי נביא לקיים את המצווה דווקא אז אבל ברור שהמצווה לזכור את מעשה עמלק ולמחותו היא מצווה על מלחמה וזכירה על העם הזה של האנשים האלה שנולדו מאותו אדם בשם עמלק
יתכן מאד שהחיזוק בלימוד התורה מוסיף לכך אבל ודאי שלא בא על חשבון זה

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: כיצד מעוררים שנאה לעמלק?

הודעהעל ידי שייף נפיק » ה' מרץ 07, 2019 8:52 pm

האם הרב עיין בר' אלחנן בפנים?

עקביה
הודעות: 5430
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: כיצד מעוררים שנאה לעמלק?

הודעהעל ידי עקביה » ה' מרץ 07, 2019 9:14 pm

מקדש מלך כתב:מנין לך שצריך לשנוא את הזרע הקיים היום (מבחינה מציאותית - מבחינה הלכתית הוא לא קיים)?
צריך לשנוא את העם הקדום ולכעוס עליהם.
אין מישהו שחי היום שצריך לשנוא אותו, כי הולכים אחרי הרוב ואחר רבים להטות.
ואני לא מבין איך אתה אמור לשנוא מישהו שכלל אינך יודע מיהו? הרבה יותר הגיוני ופשוט לשנוא את העם הקדום. כמו שאנו שונאים בהצלחה רבה את הנאצים ימ"ש, על אף שהתפגרו בין לבין.
גם אם היינו מזהים מישהו כעמלקי, לדעת הרבה ראשונים (ואם איני טועה גם הרמב"ם מכללם) אין כל חובה להורגו, כי מחיית עמלק היא מצוות הציבור בדרך מלחמה, לא שפיכת דם אקראית בידי יחידים. וגם דווקא בלא השלימו. אבל אם קבלו מס ושעבוד ושבע מצוות בני נח, אין הורגים אותם.

ילמדנו רבנו, כיצד שנאה לאותו עם קדום תעורר אותנו למחות את זרעם, שאין להם מושג שהם זרעם, לאחר עשרות דורות?

- - -

צודק מר בעניין שיטת הרמב"ם, והערתי על שיטתו כאן
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=35931#p397797

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: כיצד מעוררים שנאה לעמלק?

הודעהעל ידי מקדש מלך » ה' מרץ 07, 2019 9:32 pm

ממה נפשך, היום איננו צריכים למחותם, כי איננו יודעים מי הם. ואם וכאשר תתגלה זהותם ויתלכדו שוב כעם, מן הסתם תתגלה גם מהותם העמלקית מימי קדם, והשנאה ההדדית תהא חוזרת וניעורה.

מה שברור, שעיקר העניין שנשאר לנו ממצוה זו היא פנימיות המצוה שיש להאריך בה. אבל מצד הפשט, אלו הם השיריים הנותרים כנראה.

עקביה
הודעות: 5430
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: כיצד מעוררים שנאה לעמלק?

הודעהעל ידי עקביה » ה' מרץ 07, 2019 9:38 pm

יהודי טבעי כתב:בדרך יותר קרובה אל הלב ואל הפשט נראה להסביר, שעמלק מבטא את הרשע, שתכונותיו אוהבות רוע ורשע, גאוותן ואכזר ששונא חלשים, הנאצים טיפחו מידות אלו, הרחמים היו בעיניהם חולשה אנושית שצריך לעקור מהלב, ניתן לקרוא בסיפורי השואה על ההנאה שהפיקו מהתעללות בחלשים, ילדים וזקנים נכים וחולים היו בעיניהם מושא ללעג, והנאתם הגדולה היתה להתעלל באלו ובסוף לחסלם. האם תיאור כזה אינו מעורר שנאה וזעם לטיפוסים האלו.
כך מבואר בחז"ל בכמה מקורות שהמאפיין של עמלק הוא אכזר, לא מרחם על חלשים, ומתעלם מהכרת הטוב וקירבת משפחה. הוא מרגיש את עצמו חזק כשהוא רע ועושה מה שהוא רוצה. את הטיפוסים האלו ציוותה אותנו התורה לשנוא ולהתעצבן על קיומם.

יישר כח!
אלה דברי טעם פשוטים וטובים (ולא שיחות של משגיחים).

יתכן שכוונת התורה לרמוז לנקודות מעין אלה באומרה: "בַּדֶּרֶךְ בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם", "אֲשֶׁר קָרְךָ בַּדֶּרֶךְ", "וַיְזַנֵּב בְּךָ כָּל הַנֶּחֱשָׁלִים אַחֲרֶיךָ", "וְאַתָּה עָיֵף וְיָגֵעַ".

אבל האם תכונות אלה תורשתיות? האם נכדיהם של הנאצים הם בהכרח ניאו-נאצים?
כלומר, לשנוא את הטיפוסים שתיארת אין שום בעיה, אבל האם כל מי שידוע שהוא צאצא לעם העמלקי דאז הוא בוודאי כזה?
היה פעם משהו שכונה "נוער הכפרה" - בני נוער גרמנים שבאו להתנדב כאן בארץ, כדי לכפר על זוועות אבותיהם.

לדידי הנושא עדיין טעון ביאור.

עקביה
הודעות: 5430
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: כיצד מעוררים שנאה לעמלק?

הודעהעל ידי עקביה » ה' מרץ 07, 2019 9:45 pm

מקדש מלך כתב:ממה נפשך, היום איננו צריכים למחותם, כי איננו יודעים מי הם. ואם וכאשר תתגלה זהותם ויתלכדו שוב כעם, מן הסתם תתגלה גם מהותם העמלקית מימי קדם, והשנאה ההדדית תהא חוזרת וניעורה.

מאין לך שיתלכדו שוב כעם? על כמה עמים נאמר שה' ישיבם למקומם (כמו עמון, מצרים, עילם ועוד), אבל לא על עמלק.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: כיצד מעוררים שנאה לעמלק?

הודעהעל ידי מקדש מלך » ה' מרץ 07, 2019 9:50 pm

אם לא יתגלו ויתלכדו, הרי שהמצווה בטלה.
אנחנו צריכים להשאיר את האיבה בשביל האופציה, או בגלל שהמצוה נשארת גם אם טעמה החיצוני והנגלה בטל.

בן מיכאל
הודעות: 2255
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: כיצד מעוררים שנאה לעמלק?

הודעהעל ידי בן מיכאל » ה' מרץ 07, 2019 10:06 pm

עקביה כתב:
מקדש מלך כתב:ממה נפשך, היום איננו צריכים למחותם, כי איננו יודעים מי הם. ואם וכאשר תתגלה זהותם ויתלכדו שוב כעם, מן הסתם תתגלה גם מהותם העמלקית מימי קדם, והשנאה ההדדית תהא חוזרת וניעורה.

מאין לך שיתלכדו שוב כעם? על כמה עמים נאמר שה' ישיבם למקומם (כמו עמון, מצרים, עילם ועוד), אבל לא על עמלק.

בעיני זו קשה יותר מהכל, ובעיקר על שחז"ל סברו כי המלחמה עוד לא נגמרה.
ואגב אורחיה אעיר, שהדבר תימה לומר שהאגגי בהמן הינו יחוס לאגג מזרע עמלק, ולא כת המאגים הפרסית.
ואני קרוב לומר, שמכאן יפה כוחם של הדרשנים המכנים את הגרמנים עמלקים, על אף שאין לזה שחר מבחינה היסטורית, כי נראה שהבינו חז"ל שכל הקם להשמיד (בשונה מסתם מלחמות והתעללויות ואף פוגרומים שהיו בהסטוריה, כל עוד לא היתה כאן להשמיד ולהרוג..) את היהודים נחשב מעמלק.
ומדברי חז"ל מבני בניו של המן למדו תורה בב"ב, אף שאמרו שנשבע שלא יקבל גרים מזרע עמלק, מוכח כי אין המן מזרע עמלק, אלא מתייחס אחר מעשיו, ועדיין צריך עיון.

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: כיצד מעוררים שנאה לעמלק?

הודעהעל ידי דרומי » ה' מרץ 07, 2019 10:09 pm

ככה בדרך אגב לחדש כל כך הרבה חידושים? כלאחר יד?

בן מיכאל
הודעות: 2255
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: כיצד מעוררים שנאה לעמלק?

הודעהעל ידי בן מיכאל » ה' מרץ 07, 2019 10:12 pm

דרומי כתב:ככה בדרך אגב לחדש כל כך הרבה חידושים?

העליתי זאת בדרך אגב, לגופו של עניין התבוננתי בכך רבות.
אם יהיה לך הסבר טוב יותר, אשמח לשמוע.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: כיצד מעוררים שנאה לעמלק?

הודעהעל ידי מקדש מלך » ה' מרץ 07, 2019 10:16 pm

בן מיכאל כתב:
עקביה כתב:
מקדש מלך כתב:ממה נפשך, היום איננו צריכים למחותם, כי איננו יודעים מי הם. ואם וכאשר תתגלה זהותם ויתלכדו שוב כעם, מן הסתם תתגלה גם מהותם העמלקית מימי קדם, והשנאה ההדדית תהא חוזרת וניעורה.

מאין לך שיתלכדו שוב כעם? על כמה עמים נאמר שה' ישיבם למקומם (כמו עמון, מצרים, עילם ועוד), אבל לא על עמלק.

בעיני זו קשה יותר מהכל, ובעיקר על שחז"ל סברו כי המלחמה עוד לא נגמרה.
ואגב אורחיה אעיר, שהדבר תימה לומר שהאגגי בהמן הינו יחוס לאגג מזרע עמלק, ולא כת המאגים הפרסית.
ואני קרוב לומר, שמכאן יפה כוחם של הדרשנים המכנים את הגרמנים עמלקים, על אף שאין לזה שחר מבחינה היסטורית, כי נראה שהבינו חז"ל שכל הקם להשמיד (בשונה מסתם מלחמות והתעללויות ואף פוגרומים שהיו בהסטוריה, כל עוד לא היתה כאן להשמיד ולהרוג..) את היהודים נחשב מעמלק.
ומדברי חז"ל מבני בניו של המן למדו תורה בב"ב, אף שאמרו שנשבע שלא יקבל גרים מזרע עמלק, מוכח כי אין המן מזרע עמלק, אלא מתייחס אחר מעשיו, ועדיין צריך עיון.

אני לא יודע איפה חז"ל סברו שהמחלמה לא נגמרה. כתוב שעדיין לא נמחה זרעו של עמלק. אין שום דרישה לפעולה מעשית מצידנו.
את הרעיון על 'כת המאגים', פשוט תוציא מהראש. במחילה.
כנראה שכל שונאי היהודים שייכים מבחינה רעיונית לעמלק ובזה הצדק איתך. הלכה למעשה לא נראה שיש להם דין עמלק, ואם היה להם, הרי שגם לא היו מקבלים מהם גרים. אי אפשר לתפוס את החבל בשתי קצוותיו.
את השאלה על בני בניו של המן כבר הקשו המפרשים כמדומני. הם גם הציעו תירוצים טובים יותר (אם איני טועה, זו אחת הראיות שהבבלי סובר שכן מקבלים גרים מעמלק).

בן מיכאל
הודעות: 2255
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: כיצד מעוררים שנאה לעמלק?

הודעהעל ידי בן מיכאל » ה' מרץ 07, 2019 10:23 pm

מקדש מלך כתב:
בן מיכאל כתב:
עקביה כתב:
מקדש מלך כתב:ממה נפשך, היום איננו צריכים למחותם, כי איננו יודעים מי הם. ואם וכאשר תתגלה זהותם ויתלכדו שוב כעם, מן הסתם תתגלה גם מהותם העמלקית מימי קדם, והשנאה ההדדית תהא חוזרת וניעורה.

מאין לך שיתלכדו שוב כעם? על כמה עמים נאמר שה' ישיבם למקומם (כמו עמון, מצרים, עילם ועוד), אבל לא על עמלק.

בעיני זו קשה יותר מהכל, ובעיקר על שחז"ל סברו כי המלחמה עוד לא נגמרה.
ואגב אורחיה אעיר, שהדבר תימה לומר שהאגגי בהמן הינו יחוס לאגג מזרע עמלק, ולא כת המאגים הפרסית.
ואני קרוב לומר, שמכאן יפה כוחם של הדרשנים המכנים את הגרמנים עמלקים, על אף שאין לזה שחר מבחינה היסטורית, כי נראה שהבינו חז"ל שכל הקם להשמיד (בשונה מסתם מלחמות והתעללויות ואף פוגרומים שהיו בהסטוריה, כל עוד לא היתה כאן להשמיד ולהרוג..) את היהודים נחשב מעמלק.
ומדברי חז"ל מבני בניו של המן למדו תורה בב"ב, אף שאמרו שנשבע שלא יקבל גרים מזרע עמלק, מוכח כי אין המן מזרע עמלק, אלא מתייחס אחר מעשיו, ועדיין צריך עיון.

אני לא יודע איפה חז"ל סברו שהמחלמה לא נגמרה. כתוב שעדיין לא נמחה זרעו של עמלק. אין שום דרישה לפעולה מעשית מצידנו. היום אין דרישה, אבל המצוה מונחת על השולחן שעלינו לקיימה יום אחד.
את הרעיון על 'כת המאגים', פשוט תוציא מהראש. במחילה. למה?
כנראה שכל שונאי היהודים שייכים מבחינה רעיונית לעמלק ובזה הצדק איתך. הלכה למעשה לא נראה שיש להם דין עמלק, ואם היה להם, הרי שגם לא היו מקבלים מהם גרים. אי אפשר לתפוס את החבל בשתי קצוותיו. אינני סבור שיש להם הלכתית דין עמלק, וודאי שהינך צודק שאם היה להם היה אסור לקבל גרים, אני הצעתי שדברי הגמרא שהמן הוא עמלק הם 'מבחינה רעיונית'.
את השאלה על בני בניו של המן כבר הקשו המפרשים כמדומני. הם גם הציעו תירוצים טובים יותר (אם איני טועה, זו אחת הראיות שהבבלי סובר שכן מקבלים גרים מעמלק). אכן, יש המציעים שגמרא זו חולקת על אין מקבלין גרים, במקביל יתכן שהגמרא הזו מוכיחה (או עכ"פ חולקת על שאר הדעות) כי המן איננו צאצא ביולוגי של עמלק.

אברם
הודעות: 13
הצטרף: ד' פברואר 13, 2019 7:14 am

Re: כיצד מעוררים שנאה לעמלק?

הודעהעל ידי אברם » ה' מרץ 07, 2019 10:29 pm

הרב בן מיכאל, היש מישהו מימות מגילת אסתר ועד היום שהעלה על דעתו שהמן אינו מזרע עמלק במובן הכי פיזי ופשוט של המילה?
(אם כבר יש לומר שבני בניו של המן הם מבחינה רעיונית הרבה יותר בקלות מלומר כן על המן מזרע עמלק. אבל מה הקושי לומר שבא אחד מבני בניו על בת ישראל?)

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: כיצד מעוררים שנאה לעמלק?

הודעהעל ידי מקדש מלך » ה' מרץ 07, 2019 10:31 pm

מאיפה נופל לך הרעיון של המאגים? זה הרי בכלל לא דומה בהיגוי, ומאיפה הגיע הגמ"ל השניה. ולאן נעלמה המ"ם. ומה העניין להדגיש את זה.
ומה ההכרח למען ה'? הרי כל המגילה רומזת על המלחמה בעמלק! מיהם לדעתך 'מבקשי רעתם' שדווקא אותם הורגים?
מה העוקץ במילים 'ויבז בעיניו לשלוח יד במרכדי לבדו כי הגידו לו עם מרדכי', לבעל הבנת הנקרא פשוטה?
ברור שכל הסיפור כאן הוא השנאה ההדדית והמלחמה בעמלקים. אבל זה לא כתוב בפירוש, כמו הרבה דברים במגילה שלא כתובים בפירוש.
ובכלל, אם יש אגג התנ"ך, והוא מתאים יותר, אז למה שנחפש משהו מתחת האדמה?

שמעת על אותו פרשן מקרא שטוען ש'דניאל' של יחזקאל הוא כנעני המופיע בכתבי אוגרית?
יש דניאל מול העיניים, באותו דור, והתיאור מתאים בדיוק, אבל הוא יחפש את 'דנאל' בכתבי אוגרית הכנעניים. ויתרץ את העובדה שההוא מכתבי אוגרית היה עובד עבודה זרה בק"נ טעמים דחוקים.
נערך לאחרונה על ידי מקדש מלך ב ה' מרץ 07, 2019 10:58 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

בן מיכאל
הודעות: 2255
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: כיצד מעוררים שנאה לעמלק?

הודעהעל ידי בן מיכאל » ה' מרץ 07, 2019 10:44 pm

אברם כתב:הרב בן מיכאל, היש מישהו מימות מגילת אסתר ועד היום שהעלה על דעתו שהמן אינו מזרע עמלק במובן הכי פיזי ופשוט של המילה?

בזמנו חיפשתי על כך מעט, לא זוכר אם העליתי משהו בחכתי.
אם זה טוב לך, אז יש את דע"מ.

עקביה
הודעות: 5430
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: כיצד מעוררים שנאה לעמלק?

הודעהעל ידי עקביה » ה' מרץ 07, 2019 10:48 pm

שייף נפיק כתב:יעויין בדוגמאות לביאורי אגדות לר' אלחנן שמבאר שלימוד התורה הוא המלחמה היותר חזקה בעמלק, עיי"ש. ולדבריו נראה שעל ידי לימוד התורה בהתחזקות יבוא לשנאת עמלק.
עמלק איננו רק עם אלא הוא רעיון. והרעיון העמלקי קיים גם קיים בכל הדורות עד ימחה שמו ויהיה הכסא שלם. לימוד התורה הוא ההתנגדות היותר חזקה לעמלק ולרעיון העמלקי. והדברים עתיקים.

דברי ר"א נמצאים במאמרו 'אומר אני מעשי למלך'. במהדורה החדשה של 'קובץ מאמרים' זה נמצא בח"א עמ' רנ"ט, והרעיון המסוים הזה מופיע באות י', עמ' רס"ד.

עכ"פ חוששני שדבריו אינם נוגעים לשאלתי.
הוא אמנם אומר שאלה אינם דברי דרוש, אבל צריך לשים לב למסגרת הדיון בו הוא עוסק.
הנושא הוא לא עמלק של יצי"מ ומחייתו כיום, אלא הוא מזהה את היבסקציה עם עמלק ושואל כיצד יש להילחם בה, מה שהיה אז צורך מעשי דחוף.
לאחר שהוא מביא בשם הח"ח שדרך המלחמה האידיאלית בהם הייתה כדרך שעשו החשמונאים ביוונים, וכותב שהיא אינה רלוונטית בהעדר הנהגה מתאימה, הוא מראה ע"פ חז"ל שעסק התורה זה מה שיחליש את עמלק. כלומר, זה מה שנשאר לנו לעשות נגד היבסקציה.

מובן שאם נצא ממסגרת זו ונחזור אל עמלק המקורי, כלומר אנשים שאינם מציקים לנו כיום ואין לנו כלום אתם אבל אנו מצווים על השמדתם, אין לעסק התורה, החשוב כשלעצמו, קשר לנושא.
פוק חזי ברמב"ם ובכל מי שעסק בפן ההלכתי של מצווה זו אם הזכירו רעיון כזה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 175 אורחים