מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כל זה אכניס בק"ו

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
הפשוט בפשטותו
הודעות: 294
הצטרף: ג' ינואר 10, 2017 9:34 am

כל זה אכניס בק"ו

הודעהעל ידי הפשוט בפשטותו » ד' מרץ 27, 2019 11:26 am

ידועים דברי התוס' [קידושין ה. ב"ק כה.] שאי אפשר לפרוך ק"ו מסברא, מכיון שכל זה מכניסים לק"ו והק"ו מוכיח הא גופא שאין זו סיבה לחומרא, וכגון בשן ורגל אי אפשר לפרוך מה לשן ורגל שכן הזיקן מצוי ולכן משלם ברשות הניזק נזק שלם, שהרי אנו רואים שחומרא זו מסברא לא הועילה לחייבו ברה"ר וע"כ שאין זו סיבה להחמיר, אבל בחומרא שכתובה בפסוק כתבו התוס' שלא שייך לומר כ"ז אכניס, שהרי סוכ"ס מצינו שהתורה החמירה בו.
אני מבין מסברא שמה מצינו אפשר לפרוך מסברא ולא שייך לומר כ"ז אכניס, שהרי אין זה ענין לקל וחמור. אשמח אם מישהו יעלה אחד שדיבר על כך מפורשות, או הוכחה לענין זה או שלא צריך כלל הוכחה..
עוד אשמח להבין, האם בכל פירכא שייך לומר כ"ז אכניס, כלומר שאין שום מקום בש"ס שהפירכא על ק"ו הוא מסברא, ויתירה מזאת שהרי לתוספות היה צד שאומרים כ"ז אכניס גם בחומרא הכתובה, וא"כ לא שייך לפרוך כלל ק"ו, לא מסברא ולא מחומרא. אלא כנראה שלא בכל פירכא זה שייך. אשמח להבהרות או להפניות והעלאות.

אביגדור
הודעות: 419
הצטרף: ה' יוני 18, 2015 2:38 pm

Re: כל זה אכניס בק"ו

הודעהעל ידי אביגדור » ד' מרץ 27, 2019 8:55 pm

לפי המונח בזכרוני כל זה אכניס אומרים רק כאשר הקל והחמור נקבעים בהוכחה מהלכה ולא מסברא שאז לא שייך לפרוך מסברא כי הא חזינן שהתורה החמירה בדין החמור יותר מהקל, וזה הפירוש דכל זה אכניס. ומובן לפי זה בבירור למה לא שייך לומר כן בחומרא הכתובה בפסוק.
אך ההו"א של תוס' היתה שגם בחומרא הכתובה בפסוק אם יש חומרא שיותר שייכת לעניין הק"ו א"א לפרוך על זה מחומרא רחוקה יותר (כמו לעניין מוציא ומכניס דהוצאה וכנסה שייכי בהדדי יותר מפדיון הקדשות), דאמרינן שבעניין זה חזינן שהחמירה התורה יותר.

הפשוט בפשטותו
הודעות: 294
הצטרף: ג' ינואר 10, 2017 9:34 am

Re: כל זה אכניס בק"ו

הודעהעל ידי הפשוט בפשטותו » ה' מרץ 28, 2019 11:35 am

אביגדור כתב:לפי המונח בזכרוני כל זה אכניס אומרים רק כאשר הקל והחמור נקבעים בהוכחה מהלכה ולא מסברא שאז לא שייך לפרוך מסברא כי הא חזינן שהתורה החמירה בדין החמור יותר מהקל, וזה הפירוש דכל זה אכניס. ומובן לפי זה בבירור למה לא שייך לומר כן בחומרא הכתובה בפסוק.
אך ההו"א של תוס' היתה שגם בחומרא הכתובה בפסוק אם יש חומרא שיותר שייכת לעניין הק"ו א"א לפרוך על זה מחומרא רחוקה יותר (כמו לעניין מוציא ומכניס דהוצאה וכנסה שייכי בהדדי יותר מפדיון הקדשות), דאמרינן שבעניין זה חזינן שהחמירה התורה יותר.

תודה.
אשמח אם יש למישהו מאמר שדן בענייני ק"ו ומה מצינו ויעלהו לעולה - רק ללא טרחה

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: כל זה אכניס בק"ו

הודעהעל ידי סעדיה » ה' מרץ 28, 2019 2:42 pm

הפשוט בפשטותו כתב:
אביגדור כתב:לפי המונח בזכרוני כל זה אכניס אומרים רק כאשר הקל והחמור נקבעים בהוכחה מהלכה ולא מסברא שאז לא שייך לפרוך מסברא כי הא חזינן שהתורה החמירה בדין החמור יותר מהקל, וזה הפירוש דכל זה אכניס. ומובן לפי זה בבירור למה לא שייך לומר כן בחומרא הכתובה בפסוק.
אך ההו"א של תוס' היתה שגם בחומרא הכתובה בפסוק אם יש חומרא שיותר שייכת לעניין הק"ו א"א לפרוך על זה מחומרא רחוקה יותר (כמו לעניין מוציא ומכניס דהוצאה וכנסה שייכי בהדדי יותר מפדיון הקדשות), דאמרינן שבעניין זה חזינן שהחמירה התורה יותר.

תודה.
אשמח אם יש למישהו מאמר שדן בענייני ק"ו ומה מצינו ויעלהו לעולה - רק ללא טרחה
קבצים מצורפים
המידות שהתורה נדרשת בהן.PDF
(612.27 KiB) הורד 152 פעמים

הפשוט בפשטותו
הודעות: 294
הצטרף: ג' ינואר 10, 2017 9:34 am

Re: כל זה אכניס בק"ו

הודעהעל ידי הפשוט בפשטותו » ה' מרץ 28, 2019 10:37 pm

סעדיה כתב:
הפשוט בפשטותו כתב:
אביגדור כתב:לפי המונח בזכרוני כל זה אכניס אומרים רק כאשר הקל והחמור נקבעים בהוכחה מהלכה ולא מסברא שאז לא שייך לפרוך מסברא כי הא חזינן שהתורה החמירה בדין החמור יותר מהקל, וזה הפירוש דכל זה אכניס. ומובן לפי זה בבירור למה לא שייך לומר כן בחומרא הכתובה בפסוק.
אך ההו"א של תוס' היתה שגם בחומרא הכתובה בפסוק אם יש חומרא שיותר שייכת לעניין הק"ו א"א לפרוך על זה מחומרא רחוקה יותר (כמו לעניין מוציא ומכניס דהוצאה וכנסה שייכי בהדדי יותר מפדיון הקדשות), דאמרינן שבעניין זה חזינן שהחמירה התורה יותר.

תודה.
אשמח אם יש למישהו מאמר שדן בענייני ק"ו ומה מצינו ויעלהו לעולה - רק ללא טרחה

נפלא ביותר!!!
תודה!


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 274 אורחים