מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עד שיתיר עצמו למיתה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12625
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

עד שיתיר עצמו למיתה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' מרץ 28, 2019 2:35 pm

הוקשה לי ענין זה מכבר, והיום בס"ד ראיתי ב' קטעים חשובים, הנה לפניכם;

שו"ת בעלי התוספות נספח א סעיף 4
בדוכתי סגיאין אמרינן חבר אין צריך התראה הא מי שאינו חבר צריך התראה, וגם צריך שיתיר עצמו למיתה מי שאינו חבר הא חבר אפי' אם לא יתיר עצמו למיתה חייב. ועתה קשה למורי שלי"ו אמאי, הלא כשהתרו למי שאינו חבר, הרי כבר חבר הוא לאותה מיתה; ואפילו הכי אינו חייב עד שיתיר עצמו למיתה. א"כ האי חבר נמי צריך שיתיר עצמו למיתה, ואמאי אמר חבר אין צריך התראה. ותירץ מורי חמי שלי"ו דלא דמי, כשמתרין למי שאינו חבר [אומר] גוזמי קמגזמי לי, על כן אינו חייב עד שיתיר עצמו למיתה, אבל חבר יודע בטוב שיהרגוהו, משום הכי אינו צריך התראה.

שו"ת בעלי התוספות נספח א סעיף 8
כתיב ולנערה לא תעשה דבר פי' משום דאנוסה היא אינה חייבת מיתה, דהאי קרא באנוסה מיירי. תימא, אמאי איצטריך לפוטרה ממיתה, תיפוק ליה דאפילו אם הייתה מזידה מן הדין הויא פטורה, דהא לא היתירה עצמה למיתה. ותירץ מורי שלי"ו דאיצטריך קרא לתחילתה באונס, והתרו בה, והיא אומרת הניחו לו, וכן כדאמ' פר' נערה שנתפתתה ואפילו הכי פטורה, דהא יצר אלבשה הבועל, וקרויה אנוסה.

שני הקטעים הם מאת רבי סעדיה חתנו של המהר"ם מרוטנבורג.
עכ"פ יש כאן ב' ידיעות נחוצות, לתועלת הלומדים.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: עד שיתיר עצמו למיתה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' מרץ 28, 2019 4:38 pm

יישר כח גדול. השני הוקשה גם לי כבר שנים.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: עד שיתיר עצמו למיתה

הודעהעל ידי מקדש מלך » ה' מרץ 28, 2019 4:56 pm

לגבי הנושא הראשון, לדעת רוב הראשונים לדעות שחבר אין צריך התראה, באמת אין דין קבלת התראה גם במי שאינו חבר (ראו אנצ"ת בערכו).

הנושא השני סבוך מאוד ונחלקו בו אחרונים, כי לכאורה גם אם עשתה כן ברצון, הרי היתה שוגגת, כי לא קיבלה עליה התראה, וכעת כשמקבלת התראה הרי היא כבר אנוסה. ומה הועילו חכמים בתקנתם?
אך רוב האחרונים טוענים שכיון שהיא הביאה על עצמה את היצר, אף שהיתה שוגגת, מכל מקום גם כעת כשהיא אנוסה המעשה מיוחס אליה וחייבת מיתה כשמתרים בה ומקבלת על עצמה התראה.
וראה פני יהושע כתובות נא: ד"ה ופליגא, ובאגרות ורשימות קה"י ח"ב, בספר אמרות משה מחתנו הגר"ש ברזם שהביא דעות האחרונים בזה
נערך לאחרונה על ידי מקדש מלך ב ה' מרץ 28, 2019 4:59 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עקביה
הודעות: 5447
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: עד שיתיר עצמו למיתה

הודעהעל ידי עקביה » ה' מרץ 28, 2019 4:57 pm

השני הוקשה גם לי זה מכבר, וכשחיפשתי מצאתי את הנצי"ב שמבאר כך בהעמק דבר על התורה. לא ידעתי שזה נמצא כבר בראשונים.

עושה חדשות
הודעות: 12625
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: עד שיתיר עצמו למיתה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' מרץ 28, 2019 5:30 pm

תודה לכולם, הרי שבאמת מדובר בידיעות נחוצות.

אם הוקשה לכם השנית, הנה נמצא כך בעוד מהקדמונים, וכפי שאצטט.

אבל הידיעה הראשונה גם נחוצה מאד, כי בפשוטו יפלא מהו הענין הזה שאדם צריך למסור עצמו למיתה ולעשות על דעת כן, ומי פתי וכו'. ולדבריו מבואר שגם בזה הענין הוא להכחיש את השגגה ואת התליה בגוזמא וכו', (ואולי גם אי"צ לומר כן בפירוש אלא סגי שיהיה בדרגה של חבר לענין זה).

ר' חיים פלטיאל פרשת כי תצא
א"ת אי אתרו בה בין בעיר בין בשדה חייבת אי לא אתרו בה בין בעיר בין בשדה פטורה, וי"ל דבסוף כי אתרו בה בעיר א"כ תחילה וסוף היו ברצון ובשדה הואיל ותחילתה באונס אף על פי כן שסופה ברצון פטורה דאיכא למימר יצרה אלבשה.

חזקוני דברים פרק כב
ואם תאמר מה חלוק יש בין עיר לשדה שחלק הכתוב ענינם בשתי פרשיות כאן וכאן דינם בסקילה, שיש פתחון לבעל דין לחלוק ולומר שלא צעקה ונתרצית דאי צעקה הוו שמעי לה דהא הוו תמן סהדי דכתיב ומת האיש ואין מיתה בלא עדים והתראה, אלא י"ל שיש חלוק בשדה מבעיר כיצד אם מצאה בעיר לעולם תדון בסקילה אם לא צעקה אבל אם צעקה בשדה אפילו באו עדים באמצע הביאה וראוה שנתרצית לעבירה פטורה היא.

בברכה המשולשת
הודעות: 14151
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: עד שיתיר עצמו למיתה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' מרץ 28, 2019 9:14 pm

על העניין הראשון זכור לי שיש משהו מרב האי גאון

החושב
הודעות: 1296
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: עד שיתיר עצמו למיתה

הודעהעל ידי החושב » ה' מרץ 28, 2019 11:44 pm

לגבי הנושא הראשון
לפי השיטה שחבר אינו צריך התראה (רבי יוסי?) אולי אין בכלל הלכה זו שצריך שיתיר עצמו למיתה (ולפי שיטה זו, גם מי שאינו חבר, אין צריך שיתיר עצמו למיתה). כך מונח לי בראש. בהמשך אבדוק בל"נ.

עושה חדשות
הודעות: 12625
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: עד שיתיר עצמו למיתה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' מרץ 29, 2019 12:57 am

תודה רבה, אשמח להשלמת הפרטים.

יש שאלה נוספת בהא דחבר אי"צ התראה;
הרי במי שאינו חבר צריך להתרות תוכ"ד למעשה העבירה, אבל ביותר מכך אמרי' דלמא אשתליין. וק' למה מי שמתרים בו בסמוך כ"כ (אבל יותר מכדי דיבור) עלול לשכחה יותר מחבר?

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: עד שיתיר עצמו למיתה

הודעהעל ידי סעדיה » ש' מרץ 30, 2019 11:00 pm

עושה חדשות כתב:יש שאלה נוספת בהא דחבר אי"צ התראה;
הרי במי שאינו חבר צריך להתרות תוכ"ד למעשה העבירה, אבל ביותר מכך אמרי' דלמא אשתליין. וק' למה מי שמתרים בו בסמוך כ"כ (אבל יותר מכדי דיבור) עלול לשכחה יותר מחבר?
קבצים מצורפים
שעורי דעת.PDF
(159.41 KiB) הורד 151 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12625
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: עד שיתיר עצמו למיתה

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' מרץ 31, 2019 12:02 am

יש"כ.

בהאי קרא דלנערה לא תעשה דבר, לכאו' הקו' היא יותר, היתכן לומר שהשוגג פטור והאנוס חייב.
ויש בזה דברים בשם הגרחי"ש שליט"א, (אשמח לראותם בלשונו, אם יש).
אבל הראש' הנ"ל לא הקשו מצד זה אלא רק מהאי דינא דצריך להתיר עצמו למיתה.
ועכ"פ לפי תירוצם ג"ז מיושב.

ישנו
הודעות: 633
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2016 9:39 pm

Re: עד שיתיר עצמו למיתה

הודעהעל ידי ישנו » א' מרץ 31, 2019 1:20 am

כאן יש בעניין זה מהגרחי"ש.
קבצים מצורפים
מבי דינא 2.doc
(90.5 KiB) הורד 149 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12625
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: עד שיתיר עצמו למיתה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' אפריל 06, 2019 11:53 pm

תוספות סנהדרין מא.
באשה חבירה - ולא בעי ר' יוסי שיתיר עצמו למיתה אי נמי חבר כאילו התיר עצמו.

עושה חדשות
הודעות: 12625
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: עד שיתיר עצמו למיתה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' אוגוסט 01, 2020 9:36 pm

עוד בענין מתיר עצמו למיתה, דברים יסודיים ב'זכר דבר' להגרד"ל סי' ה.

עושה חדשות
הודעות: 12625
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: עד שיתיר עצמו למיתה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' מרץ 16, 2021 12:26 am

עושה חדשות כתב:בפשוטו יפלא מהו הענין הזה שאדם צריך למסור עצמו למיתה ולעשות על דעת כן, ומי פתי וכו'.
ובפרט ק' להאי מ"ד בסנהד' דע"ב: דרודף נמי אין להורגו עד שיתרו בו ויתיר עצמו למיתה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 245 אורחים