יושב ירושלים כתב:אוצר החכמה כתב:לא קראתי את הקונטרס אבל יסוד עניין הקהילות השונות בעיר אחת הוא על בסיס העיקרון של שני בתי דינים בעיר אחת המבואר בגמרא גבי לא תתגודדו.
מה שכתוב שם בגמ' שבב' ב"ד בעיר אחת אין איסור "לא תתגודדו", אבל איפה כתוב שאסור לתלמיד בי"ד אחד לנהוג כהבי"ד השני?
אוצר החכמה כתב:וכמובן אינו דבר חדש בערים כמו אמסטרדם היא כבר לפני מאות שנים קיהלות אשכנזיות וסרדיות לפי מקום המוצא.
ועל טענה זו כתב בעל המאמר
[בחלק שצוטט לעיל] שבקהילות אלו אכן היתה חלוקה גמורה בכל המוסדות הציבוריים, ולכן יש סברא להחשיבם כעיר בפני עצמה, משא"כ בספרדים ואשכנזים בזמנינו.
א. הקפדתי לכתוב שהוא על בסיס העקרון המוזכר בחז"ל ולא שזה מה שכתוב שם בגמרא.
אבל הטענה כמו שהצגת אותה אין לה מקום אי אפשר לשאול מדוע אין יכול לנהוג כמו הבית דין השני זה פירושו לטעון שאין מושג של מנהג מחייב.
השאלה היא אולי זה לעניין לא תתגודדו אבל לעניין מנהגים הכל תלוי בעיר ולא בבתי דינים בעיר אחת.
אבל בכל אופן יש לבסס את זה על העיקרון הנ"ל משתי סיבות.
א. כי מנהגים בעיקרם הם תוצאות של פסיקות. וההנחה המובלעת בדברי הגמרא הזאת היא שתלמידי בית שמאי עושים כבית שמאי אפילו אם אין זו דעתם האישית. שזה פחות או יותר בסיס המנהגים ההלכתיים.
ב. יש דמיון מסויים שם בגמרא בין ערים שונות לבתי דינים שונים כך שסביר שזה גם לעניין המנהגים.
ועל טענה זו כתב בעל המאמר [בחלק שצוטט לעיל] שבקהילות אלו אכן היתה חלוקה גמורה בכל המוסדות הציבוריים, ולכן יש סברא להחשיבם כעיר בפני עצמה, משא"כ בספרדים ואשכנזים בזמנינו.
ב. אני התייחסתי לדברי פרי יהושע.