מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

נהוג עלמא כרבי אלעאי בראשית הגז

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

נהוג עלמא כרבי אלעאי בראשית הגז

הודעהעל ידי לענין » ב' אפריל 15, 2019 12:01 am

לשיטת הרמב"ם נהגו כרבי אלעאי דוקא בראשית הגז ולא במתנות (זרוע לחיים וקבה), אבל לשיטת רש"י שכתב 'הוא הדין במתנות', חזינן דלגמרי נהגו כרבי אלעאי, בכל דבריו.
והנה הסיקו (בחולין קל"ו א') דלשיטת רבי אלעאי תבואת השותפין פטורה מתרומה.
ויש לעורר דלפ"ז אין לברך על הפרשת תרומה הניקחת מן השוק, כיון שהרבה מן המגדלים אין האדמה שלהם אלא הם שותפין בה, וממילא לר' אלעאי דנהגינן כוותיה הרי הם פטורים מן התרומה.
אשמח לדעת אם יש כאן טעות או שזה נכון.

בברכה המשולשת
הודעות: 14144
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: נהוג עלמא כרבי אלעאי בראשית הגז

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' אפריל 15, 2019 10:18 am

לענין כתב:לשיטת הרמב"ם נהגו כרבי אלעאי דוקא בראשית הגז ולא במתנות (זרוע לחיים וקבה), אבל לשיטת רש"י שכתב 'הוא הדין במתנות', חזינן דלגמרי נהגו כרבי אלעאי, בכל דבריו.
והנה הסיקו (בחולין קל"ו א') דלשיטת רבי אלעאי תבואת השותפין פטורה מתרומה.
ויש לעורר דלפ"ז אין לברך על הפרשת תרומה הניקחת מן השוק, כיון שהרבה מן המגדלים אין האדמה שלהם אלא הם שותפין בה, וממילא לר' אלעאי דנהגינן כוותיה הרי הם פטורים מן התרומה.
אשמח לדעת אם יש כאן טעות או שזה נכון.


דעת רש"י בתשובה (המובאת אצל חלק מרבותינו באשכנז) ותמצית ממנה בשבת י (לפי חלק מעדי הנוסח) שאין הלכה כרבי אלעאי בראשית הגז ובמתנות, אלא שהעם נהגו להקל כמותו בראשית הגז ולא מחו בידם כי יש להם על מי לסמוך, ואח"כ (בזמן הראשונים) התחילו להקל כמותו גם במתנות ולא מיחו בידם מטעם זה. וממילא בשניהם הנותן תע"ב.
ומטעם זה פוסק הרא"ש והטור שבשניהם המפריש והנותן תע"ב.
אם כן, אין הלכה כרבי אלעאי ואין צורך לחשוש לזה בתרומה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 113 אורחים