מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דין פרוטה כדין מאה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12621
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

דין פרוטה כדין מאה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' אפריל 29, 2019 1:50 am

כקטן כגדול תשמעון אמר ריש לקיש שיהא חביב עליך דין של פרוטה כדין של מאה מנה למאי הלכתא אילימא לעיוני ביה ומיפסקיה פשיטא אלא לאקדומיה

מבואר, דהא פשיטא דראוי לעיין בדין פרוטה כמו בדין מאה להוציא הפסק לאמיתו.

אבל האם אין מקום להצריך עיון רב יותר בדין של מאה? האם עוול ועושק של מאה אינו חמור מזה של פרוטה? אולי בכלל זה רק בא לאפוקי שלא יזלזלו בפרוטה? או אולי לאידך שהפרוטה לבדה דורשת את מקסימום העיון האפשרי?

(יש שמועה בשם הגרי"ס בנוגע לזה, אשמח אם יצטטו או יציינו).

שמואל דוד
הודעות: 6490
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: דין פרוטה כדין מאה

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' אפריל 29, 2019 4:48 am

האם הגונב מאה עובר יותר לאוין מהגונב פרוטה?

עושה חדשות
הודעות: 12621
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: דין פרוטה כדין מאה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' יוני 03, 2021 12:39 am

בשבועת מודה במקצת ילפי' מקרא ד'הטענה שתי כסף'. מה הטעם בזה?

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: דין פרוטה כדין מאה

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' יוני 03, 2021 6:26 am

הרי מבואר הוא במפרשים על־אתר: לפי שאין נשבעין אלא על טענה בדבר החשוב.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: דין פרוטה כדין מאה

הודעהעל ידי כדכד » ה' יוני 03, 2021 6:22 pm

עושה חדשות כתב:בשבועת מודה במקצת ילפי' מקרא ד'הטענה שתי כסף'. מה הטעם בזה?

האי לאו סיפיה רישיה
ילפינן מקרא זה הטעם

מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: דין פרוטה כדין מאה

הודעהעל ידי מעיין » ה' יוני 03, 2021 11:06 pm

שמואל דוד כתב:האם הגונב מאה עובר יותר לאוין מהגונב פרוטה?

לכאורה לגבי איסור הבין אדם למקום שייך הכל לפי רוב המעשה, אבל לגבי בין אדם לחבירו ודאי בממון גדול יש איסור חמור יותר, וגם אם נוגע זה לכמה בני אדם
ועיין באשכול זה
viewtopic.php?f=17&t=27230&p=279290#p376988

עושה חדשות
הודעות: 12621
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: דין פרוטה כדין מאה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' יוני 04, 2021 10:24 am

לבי במערב כתב:הרי מבואר הוא במפרשים על־אתר: לפי שאין נשבעין אלא על טענה בדבר החשוב.
הא גופא קשיא, והלא דין פרוטה כדין מאה. וגם דהאי דינא הוא רק בשבועת מודה במקצת ולא בשבועת השומרים ועד אחד. וגם נחלקו רב ושמואל בשבועות שם האם שתי כסף הוא שיעור הכפירה או שיעור הטענה. והענין בכללותו צ"ב.



כדכד כתב:ילפינן מקרא זה הטעם
הבאתי כאן במקו"א דברי הרמב"ן "שדיני ממונות אין לתלותן בגזירות הכתוב אלא דברים שהדעת נוטה לדין הם".



עושה חדשות כתב:האם אין מקום להצריך עיון רב יותר בדין של מאה? האם עוול ועושק של מאה אינו חמור מזה של פרוטה? אולי בכלל זה רק בא לאפוקי שלא יזלזלו בפרוטה? או אולי לאידך שהפרוטה לבדה דורשת את מקסימום העיון האפשרי?
הפנו אותי לעיין כאן - http://www.daat.ac.il/mishpat-ivri/skir ... asp?id=236
ובתוך הדברים הביא שם, שבקהילת קרקא היו שלושה בתי דין שסמכויותיהם נקבעו על פי סכום התביעה: בית הדין התחתון דן בתביעות משווה פרוטה ועד עשרה זהובים; בית הדין השני דן בתביעות מעשרה זהובים ועד מאה זהובים; ובית הדין הגבוה דן ב"כל תביעות ממון שבעולם", בתביעות למעלה ממאה זהובים. בקהילת זולקווא נקבע שמי שיש לו דין בפחות ממאה זהובים פולנים חייב להתדיין בפני דייני הקהילה, ואם סכום התביעה גבוה יותר, רשאי התובע או הנתבע לדרוש שיתקיים הדיון בפני בית הדין הגדול של קהילת לבוב. בקהילות אחרות לא נידונו תביעות בסכומים קטנים בבתי הדין הרגילים. בקהילת בומברג, נהגו ש"משפט שבין איש לרעהו עד ששה ר"ט מחוייבים הצדדים לירד לפני הרב לבד. מן ששה ר"ט ומעלה, רשות בידי בעל דין להושיב אצלו שני הדיינים הקבועים".

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: דין פרוטה כדין מאה

הודעהעל ידי כדכד » א' יוני 06, 2021 6:07 pm

עושה חדשות כתב:[.



כדכד כתב:ילפינן מקרא זה הטעם
הבאתי כאן במקו"א דברי הרמב"ן "שדיני ממונות אין לתלותן בגזירות הכתוב אלא דברים שהדעת נוטה לדין הם".


.

היכן ובאיזה הקשר נאמרו דברי הרמב"ן הללו?

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: דין פרוטה כדין מאה

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' יוני 07, 2021 2:25 am


כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: דין פרוטה כדין מאה

הודעהעל ידי כדכד » ב' יוני 07, 2021 11:45 am

ר' מה שכתבתי בהמשך אותו אשכול, שאיני יודע מדוע הוא סמוך
עכ"פ הדברים אינם מתישבים על לבי
ברור שלא יהיו בדיני מונות דברים נוגדים את ההגיון אבל שכל הפרטים יהיו מובנים לשכל אנושי? לא נהירא לי כלל

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: דין פרוטה כדין מאה

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' יוני 07, 2021 1:09 pm

כדכד כתב:שאיני יודע מדוע הוא סמוך
מפני שמשכנו נקבע בתת־פורום זה, דמתקריא 'בית המדרש'.

עושה חדשות
הודעות: 12621
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: דין פרוטה כדין מאה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' אוגוסט 05, 2022 2:09 pm

ראיתי בעלון היו"ל מתורתו של הגר"ח גרינמן (לפרשת דברים) שדן לגבי לאו דלא תגורו האם גם בפקו"נ וכו', ובתוה"ד כ' "ואפשר לומר דכל שבשלו לא היה חושש לכגון זה ולא היה מוותר על ממונו, הרי הוא חייב לדון, אבל אם בשלו לא היה מסתכן בזה והיה מוותר על ממונו, הרי גם בשל חבירו רשאי שלא להזדקק לזה". אולי זה יכול להועיל גם לעניננו. וצ"ע.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 222 אורחים