מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כוונה בתיקון מנא - שיטת המאירי

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15594
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

כוונה בתיקון מנא - שיטת המאירי

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' מאי 28, 2019 11:11 pm

ידועים דברי המ"מ לענין קטימת קיסם וצירוף גחלת, ושורשם רמוז בדברי הרמב"ן, שאין בזה פס"ר ובלא כוונה לעשית כלי אין בתיקונם/צירופם משום מלאכה.
והאחרונים האריכו בחילוקים רבים.

מצאתי עתה דברי רבינו המאירי, ואפשר שגם הוא דורך בשיטה זו.

והוא לענין מה שאמרו בתוספתא ביצה והובא בביצה לד א, שתנור וכירים חדשים אין מפיגים אותם בצונן, משום שבכך מתחסמים, ואם לאפות בהן, מותר.

והראשונים האריכו לבאר למה התירו לחסם התנור כשרוצה לאפות מה שלא התירו במקו"א (לענין רעפים). והמאירי ירד גם הוא ליישב קושיא זו וכתב וז"ל:
ואם צירפו קרוב לחשיכה ועדין חם ביותר ורוצה לאפות בו ביום טוב אחר שחשיכה ומתירא שמא ישרף הפת לרוב חומו ומפיגו בצונן להפיג את חומו מותר הואיל ואין כונתו לחסם
כלומר המאירי מעמיד בציור שמדובר בתנור חדש שהסיקו מערב יו"ט ולא גמר חיסומו בהפגה עד יו"ט, וכעת ביו"ט רוצה לאפות בו פת (קודם שהפיגו), אכן א"א לאפות בו מחמת חומו הגדול, ולכן מבקש להפיגו בצונן. ואע"פ שהפגה זו מחסמת את התנור מ"מ מותר לפי שאינו מכוון לחיסום.


לא מצאתי שעמדו בדברי המאירי ביחס לדברי המ"מ הנזכרים. וישל"ע ברי"ד וריא"ז שם שאפשר שכולהו קיימי בחדא שיטה.

לדעתי לא כ"כ הבחינו בד' המאירי משום שלשונו דומה מאד לד' הרשב"א בחידושים וגם קצת לרש"י שם, וחשבו שהוא הוא. ולא קרב זא"ז.

יעקובי
הודעות: 1096
הצטרף: ו' אוגוסט 01, 2014 12:46 pm

Re: כוונה בתיקון מנא - שיטת המאירי

הודעהעל ידי יעקובי » ד' מאי 29, 2019 1:42 am

צירוף וחיסום היינו הך?
אם כן, דעת המאירי בהרבה מקומות שמצרף מותר בפסי"ר כשאינו מתכוין, משום דהוי פסי"ר בדברי סופרים באיסור שאין לו עיקר מן התורה.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15594
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: כוונה בתיקון מנא - שיטת המאירי

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' מאי 29, 2019 2:11 am

דברי המאירי ידועים, ולכאורה הם ראיה לסתור לדברי, אכן לפי חילוקו הידוע של הלח"מ לק"מ. ואבאר קצת:
בשבת מא א, אמרו על מיחם שפינהו, שמותר ליתן לתוכו מים מרובים מפני שמפשירן, והק' בגמ' והלא בכך מצרף את המיחם, והעמידו כר"ש דדשא"מ מותר.
והקשו הראשונים, והא פס"ר הוא. ותי' בכמה אופנים.
חכמי פרובאנס (השלמה, הרא"ש מלוניל, מאירי, מאורות ועוד) הוציאו משם וע"פ יומא לד, ב שפס"ר בדרבנן בדבר שאין לו עיקר מותר.

והנה בקו' זו עמד גם המ"מ ותי' מה שתי'.
והק' הלח"מ, למה לא תי' המ"מ לפי דרכו שבלא כוונה אין חייבים ואפילו בפס"ר.
ותי', (וכמו שהבינו דבריו אחרונים) שלא אמרו שבלא כוונה אין תיקון אלא בדבר שאינו כלי (קיסם, גחלת ועוד) אבל מיחם שהוא כלי, אפילו בלא כוונה אפשר להתחייב על תיקונו.

ואם כנים אנו שבדברי המאירי בביצה מבואר כמו המ"מ, ואעפ"כ לענין צירוף מיחם הוצרך המאירי לתי' אחר, הרי זה כד' הלח"מ. אכן לא ממש כדבריו שכן תנור מסתמא כמיחם ולא כגחלת וקיסם, אבל עיקר הדבר שיש לחלק בין תיקון פעוט, שם הכוונה מצטרפת למעשה לבין תיקון משמעותי יותר, שהוא ככל המלאכות שאומרים בהם פס"ר.



(וכבר ידוע שהב"י ואחריו הרבה אחרונים הביאו את דברי המ"מ גם לענין מיחם, וחילוקו של הרב לח"מ לא שמיע להם).

יעקובי
הודעות: 1096
הצטרף: ו' אוגוסט 01, 2014 12:46 pm

Re: כוונה בתיקון מנא - שיטת המאירי

הודעהעל ידי יעקובי » ד' מאי 29, 2019 9:11 pm

דברים נכוחים. ייש"כ.

נזכרתי שבשו"ת איש מצליח כבר כתב ששיטת המאירי כדברי המ"מ, ובקשתיהו ול'ו מצאתיהו בחלק ב סי' יז אות ח ד"ה אבל, ושם למד כן מדברי המאירי בביצה בסוגיא דקטימת קיסם.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 218 אורחים