מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בעניין קו התאריך

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מלבב
הודעות: 3365
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

בעניין קו התאריך

הודעהעל ידי מלבב » ו' מאי 31, 2019 5:39 pm

מי הניח תפילין והתפלל שחרית באלסקה בבוקר מוקדם, ונסע במטוס ועבר את קו התאריך לסין והגיע לפני חצות, האם צריך להניח תפילין ולהתפלל שוב?

תוכן
הודעות: 6226
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: בעניין קו התאריך

הודעהעל ידי תוכן » ו' מאי 31, 2019 5:55 pm

אין דין שצריך להניח תפילין כל יום. כך שעיקר השאלה היא רק לגבי תפילה. אלא שבתפילה אמרינן כאילו מעיד עדות שקר.

מלבב
הודעות: 3365
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: בעניין קו התאריך

הודעהעל ידי מלבב » ש' יוני 01, 2019 10:16 pm

מי שהיה אנוס מתפילה פטור מתפילין באותו יום?

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: בעניין קו התאריך

הודעהעל ידי מקדש מלך » ש' יוני 01, 2019 10:27 pm

לעניין האם יש חיוב להניח תפילין בכל יום ראה כאן https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=17&t=34201 ובאשכולות נוספים שלונקקו שם.
ברור שלמעשה מחייבים להניח תפילין בכל יום.

לעיקר שאלת פותח האשכול, האחרונים דנו בזה, וראה ילקוט יוסף דיני תפילין סימן ל (רשום אצלי מהעבר).

כרמי שלי
הודעות: 658
הצטרף: א' אוגוסט 06, 2017 4:38 pm

Re: בעניין קו התאריך

הודעהעל ידי כרמי שלי » ש' יוני 01, 2019 10:48 pm

מלבב כתב:מי הניח תפילין והתפלל שחרית באלסקה בבוקר מוקדם, ונסע במטוס ועבר את קו התאריך לסין והגיע לפני חצות, האם צריך להניח תפילין ולהתפלל שוב?

ראה בס' ישראל והזמנים ח"ב פי"ג ס"ב.

תוכן
הודעות: 6226
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: בעניין קו התאריך

הודעהעל ידי תוכן » א' יוני 02, 2019 12:44 am

מלבב כתב:
תוכן כתב:
מלבב כתב:מי הניח תפילין והתפלל שחרית באלסקה בבוקר מוקדם, ונסע במטוס ועבר את קו התאריך לסין והגיע לפני חצות, האם צריך להניח תפילין ולהתפלל שוב?


אין דין שצריך להניח תפילין כל יום. כך שעיקר השאלה היא רק לגבי תפילה. אלא שבתפילה אמרינן כאילו מעיד עדות שקר.

מי שהיה אנוס מתפילה פטור מתפילין באותו יום?


יש על זה דיון מהגרי"ז, ומן הסתם כבר דיברו על כך בפורום.

עושה חדשות
הודעות: 12560
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: בעניין קו התאריך

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' יוני 02, 2019 12:48 am

בעבר הועלה כאן קונטרס שלם סביב נידונים אלו והמסתעף. הורדה

מלבב
הודעות: 3365
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: בעניין קו התאריך

הודעהעל ידי מלבב » א' יוני 02, 2019 1:11 pm

כרמי שלי כתב:
מלבב כתב:מי הניח תפילין והתפלל שחרית באלסקה בבוקר מוקדם, ונסע במטוס ועבר את קו התאריך לסין והגיע לפני חצות, האם צריך להניח תפילין ולהתפלל שוב?

ראה בס' ישראל והזמנים ח"ב פי"ג ס"ב.

איני יכול לראות רק עד עמוד 40

כרמי שלי
הודעות: 658
הצטרף: א' אוגוסט 06, 2017 4:38 pm

Re: בעניין קו התאריך

הודעהעל ידי כרמי שלי » א' יוני 02, 2019 5:47 pm

ישראל והזמנים.PDF
(456.41 KiB) הורד 346 פעמים

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: בעניין קו התאריך

הודעהעל ידי מקדש מלך » א' יוני 02, 2019 6:25 pm

בקובץ מוריה ע"ו (מצ"ב) תמה הרב שמואל הבלין על דעת האדמו"ר מחב"ד נ"ע הידועה, שהחוצה את קו התאריך ומפסיד יום, חוגג את חג השבועות על פי ספירתו האישית, וטען שהרי לא יתכן לעולם לדלג על יום שלם, ראה שם שהאריך.

אך התשובה לכך על פי הסכמת האחרונים שאין יומו של אדם משתנה עליו באמצע היום, וממילא שייך ושייך להפסיד יום (לא עיינתי בזה כעת אבל כך יצא לי בעבר).
קבצים מצורפים
קושיא על שיטת האדמור מחבד.PDF
(471.46 KiB) הורד 306 פעמים

מלבב
הודעות: 3365
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: בעניין קו התאריך

הודעהעל ידי מלבב » א' יוני 02, 2019 8:25 pm

וכי מי שנוסע במטוס כל הזמן ומסובב את כדור הארץ שבועות וחודשים ולא רואה שקיעה, וכי ניחא שלא צריך להתפלל שחרית ? וכי מה שהשקיע גורם להתחלפות היום זה בנוגע לאדם הרואה את השקיעה, הרי זה בנוגע למקום, אז אם הגיע למקום שכבר היה שם שקיע של יום הבא אז הוא נמצא ביום הבא, מה איכפת לי שהו במקרה לא היה שם בעת השקיעה.

אוהב עמו
הודעות: 859
הצטרף: ג' יוני 05, 2018 9:48 pm

Re: בעניין קו התאריך

הודעהעל ידי אוהב עמו » א' יוני 02, 2019 9:03 pm

ישנה תשובה כמדומני של הרב מרדכי אליהו על אופן שיהיה אסטרונאוט שירצה לקיים ג' תפילות כהלכתם ועוד ממצוות, היאך הוא צריך לנהוג

בן ראובן
הודעות: 954
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: בעניין קו התאריך

הודעהעל ידי בן ראובן » א' יוני 02, 2019 9:06 pm

מלבב כתב:וכי מי שנוסע במטוס כל הזמן ומסובב את כדור הארץ שבועות וחודשים ולא רואה שקיעה, וכי ניחא שלא צריך להתפלל שחרית ? וכי מה שהשקיע גורם להתחלפות היום זה בנוגע לאדם הרואה את השקיעה, הרי זה בנוגע למקום, אז אם הגיע למקום שכבר היה שם שקיע של יום הבא אז הוא נמצא ביום הבא, מה איכפת לי שהו במקרה לא היה שם בעת השקיעה.


ולדידך, מי שהתפלל זה עתה שחרית וחצה את קו התאריך ליום הבא, צריך מיד להתפלל שחרית שוב?

ואם חצה ליום הקודם, הרי הוא פטור מתפילה כל אותו היום לפי שכבר התפלל ביום זה (שהיה אצלו אתמול)?

דומני שאין אף אחד שנוהג או פוסק כך.

מלבב
הודעות: 3365
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: בעניין קו התאריך

הודעהעל ידי מלבב » א' יוני 02, 2019 10:31 pm

בן ראובן כתב:
מלבב כתב:וכי מי שנוסע במטוס כל הזמן ומסובב את כדור הארץ שבועות וחודשים ולא רואה שקיעה, וכי ניחא שלא צריך להתפלל שחרית ? וכי מה שהשקיע גורם להתחלפות היום זה בנוגע לאדם הרואה את השקיעה, הרי זה בנוגע למקום, אז אם הגיע למקום שכבר היה שם שקיע של יום הבא אז הוא נמצא ביום הבא, מה איכפת לי שהו במקרה לא היה שם בעת השקיעה.


ולדידך, מי שהתפלל זה עתה שחרית וחצה את קו התאריך ליום הבא, צריך מיד להתפלל שחרית שוב?
כן
ואם חצה ליום הקודם, הרי הוא פטור מתפילה כל אותו היום לפי שכבר התפלל ביום זה (שהיה אצלו אתמול)?
לא, זה שונה, כי לא החלפת התאריך גורם, סיום היום והתחלת יום חדש, מי שעובר ליום הבא, אצלו כבר הסתיים היום כיון שבמקום שנמצא כבר היה שקיעה של יום הבא אע״פ שהוא לא היה שם בעת השקיעה, אבל מי חזר לתאריך אתמול לא יכול להיחשב כאותו יום של אתמול אע״פ שהתאריך הוא אותו תאריך, כי סוף סוף בשקיעה הסתיים היום והוא עבר את היום הזה והתחיל יום חדש וזה לא נותן לעקור למפרע
דומני שאין אף אחד שנוהג או פוסק כך.

בן ראובן
הודעות: 954
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: בעניין קו התאריך

הודעהעל ידי בן ראובן » א' יוני 02, 2019 10:38 pm

מלבב כתב:
בן ראובן כתב:
מלבב כתב:וכי מי שנוסע במטוס כל הזמן ומסובב את כדור הארץ שבועות וחודשים ולא רואה שקיעה, וכי ניחא שלא צריך להתפלל שחרית ? וכי מה שהשקיע גורם להתחלפות היום זה בנוגע לאדם הרואה את השקיעה, הרי זה בנוגע למקום, אז אם הגיע למקום שכבר היה שם שקיע של יום הבא אז הוא נמצא ביום הבא, מה איכפת לי שהו במקרה לא היה שם בעת השקיעה.


ולדידך, מי שהתפלל זה עתה שחרית וחצה את קו התאריך ליום הבא, צריך מיד להתפלל שחרית שוב?
כן
ואם חצה ליום הקודם, הרי הוא פטור מתפילה כל אותו היום לפי שכבר התפלל ביום זה (שהיה אצלו אתמול)?
לא, זה שונה, כי לא החלפת התאריך גורם, סיום היום והתחלת יום חדש, מי שעובר ליום הבא, אצלו כבר הסתיים היום כיון שבמקום שנמצא כבר היה שקיעה של יום הבא אע״פ שהוא לא היה שם בעת השקיעה, אבל מי חזר לתאריך אתמול לא יכול להיחשב כאותו יום של אתמול אע״פ שהתאריך הוא אותו תאריך, כי סוף סוף בשקיעה הסתיים היום והוא עבר את היום הזה והתחיל יום חדש וזה לא נותן לעקור למפרע
דומני שאין אף אחד שנוהג או פוסק כך.


כלומר, לדידך יכול אדם שיהיו אצלו שני ימים ששניהם ט"ו בחודש, אבל אי אפשר שיהיה לו יום אחד שחציו ט"ו וחציו ט"ז, אלא על כרחך שני ימים הם. וכל זה הוא סברא מוכרחת שאין לחלוק עליה...

ומה יספור בספירת העומר מי שעבר ליום הקודם?

ועוד עולה לדבריך, שהמתפלל שחרית בט"ו בחודש וחצה את הקו למקום שהוא ט"ז חייב להתפלל שוב מאחר שהתחלף יומו. חזר וחצה למקום שהוא ט"ו, פטור. חזר וחצה למקום שהוא ט"ז, שוב התחלף יומו ושוב חייב להתפלל (דמה בכך שכבר התפלל בט"ז, הרי מאז כבר התחלף יומו, ולדבריך אפשר שיהיו שני ימים שתאריכם אחד), וחוזר חלילה.

מלבב
הודעות: 3365
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: בעניין קו התאריך

הודעהעל ידי מלבב » א' יוני 02, 2019 11:28 pm

בן ראובן כתב:
מלבב כתב:
בן ראובן כתב:
מלבב כתב:וכי מי שנוסע במטוס כל הזמן ומסובב את כדור הארץ שבועות וחודשים ולא רואה שקיעה, וכי ניחא שלא צריך להתפלל שחרית ? וכי מה שהשקיע גורם להתחלפות היום זה בנוגע לאדם הרואה את השקיעה, הרי זה בנוגע למקום, אז אם הגיע למקום שכבר היה שם שקיע של יום הבא אז הוא נמצא ביום הבא, מה איכפת לי שהו במקרה לא היה שם בעת השקיעה.


ולדידך, מי שהתפלל זה עתה שחרית וחצה את קו התאריך ליום הבא, צריך מיד להתפלל שחרית שוב?
כן
ואם חצה ליום הקודם, הרי הוא פטור מתפילה כל אותו היום לפי שכבר התפלל ביום זה (שהיה אצלו אתמול)?
לא, זה שונה, כי לא החלפת התאריך גורם, סיום היום והתחלת יום חדש, מי שעובר ליום הבא, אצלו כבר הסתיים היום כיון שבמקום שנמצא כבר היה שקיעה של יום הבא אע״פ שהוא לא היה שם בעת השקיעה, אבל מי חזר לתאריך אתמול לא יכול להיחשב כאותו יום של אתמול אע״פ שהתאריך הוא אותו תאריך, כי סוף סוף בשקיעה הסתיים היום והוא עבר את היום הזה והתחיל יום חדש וזה לא נותן לעקור למפרע
דומני שאין אף אחד שנוהג או פוסק כך.


כלומר, לדידך יכול אדם שיהיו אצלו שני ימים ששניהם ט"ו בחודש, אבל אי אפשר שיהיה לו יום אחד שחציו ט"ו וחציו ט"ז, אלא על כרחך שני ימים הם. וכל זה הוא סברא מוכרחת שאין לחלוק עליה...
לא בגלל שלא יכול להיות רק בגלל הסברא שהסברתי, כך נראה לי, ואפשר לחלוק למי שנראה לו אחרת
ומה יספור בספירת העומר מי שעבר ליום הקודם?
בספירת העומר מסתבר שלא תלוי בימים שעברו עליו בפרטי רק בימים שאוחזים עכשיו באות מקום מיום הבאת העומר
ועוד עולה לדבריך, שהמתפלל שחרית בט"ו בחודש וחצה את הקו למקום שהוא ט"ז חייב להתפלל שוב מאחר שהתחלף יומו. חזר וחצה למקום שהוא ט"ו, פטור. חזר וחצה למקום שהוא ט"ז, שוב התחלף יומו ושוב חייב להתפלל (דמה בכך שכבר התפלל בט"ז, הרי מאז כבר התחלף יומו, ולדבריך אפשר שיהיו שני ימים שתאריכם אחד), וחוזר חלילה.

יום הטו היא המשך של יום הטז כמו שהסברתי, לכן לא יתכן לומר שכשחוזר לאותו יום טז שהתחיל בו היום רק התאריך השתנה, שהיא יום אחר, רק זה אותו יום שהתחיל בו, רק באמצע התאריך השתנה מפני המקום שהיה בו.
נערך לאחרונה על ידי מלבב ב א' יוני 02, 2019 11:56 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

כרמי שלי
הודעות: 658
הצטרף: א' אוגוסט 06, 2017 4:38 pm

Re: בעניין קו התאריך

הודעהעל ידי כרמי שלי » א' יוני 02, 2019 11:36 pm

מלבב כתב:ומה יספור בספירת העומר מי שעבר ליום הקודם?
בספירת העומר מסתבר שלא תלוי בימים שעברו עליו בפרטי רק בימים שאוחזים עכשיו באות מקום מיום הבאת העומר.

נכב"ב.

בן ראובן
הודעות: 954
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: בעניין קו התאריך

הודעהעל ידי בן ראובן » א' יוני 02, 2019 11:41 pm

בן ראובן כתב:
כלומר, לדידך יכול אדם שיהיו אצלו שני ימים ששניהם ט"ו בחודש, אבל אי אפשר שיהיה לו יום אחד שחציו ט"ו וחציו ט"ז, אלא על כרחך שני ימים הם. וכל זה הוא סברא מוכרחת שאין לחלוק עליה...
מלבב כתב:לא בגלל שלא יכול להיות רק בגלל הסברא שהסברתי, כך נראה לי, ואפשר לחלוק למי שנראה לו אחרת


ניסיתי להראות שדבריך אינם סברא אחידה, אלא שתי סברות סותרות.

ובכל אופן, דומני שאין מי שפוסק או נוהג שהעובר את קו התאריך חייב לחזור ולקיים מצות תפלה, ק"ש וכו' בו ביום.

מלבב
הודעות: 3365
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: בעניין קו התאריך

הודעהעל ידי מלבב » א' יוני 02, 2019 11:50 pm

בן ראובן כתב:
בן ראובן כתב:
כלומר, לדידך יכול אדם שיהיו אצלו שני ימים ששניהם ט"ו בחודש, אבל אי אפשר שיהיה לו יום אחד שחציו ט"ו וחציו ט"ז, אלא על כרחך שני ימים הם. וכל זה הוא סברא מוכרחת שאין לחלוק עליה...
מלבב כתב:לא בגלל שלא יכול להיות רק בגלל הסברא שהסברתי, כך נראה לי, ואפשר לחלוק למי שנראה לו אחרת


ניסיתי להראות שדבריך אינם סברא אחידה, אלא שתי סברות סותרות.

ובכל אופן, דומני שאין מי שפוסק או נוהג שהעובר את קו התאריך חייב לחזור ולקיים מצות תפלה, ק"ש וכו' בו ביום.

באמת תמיהה גדול על הפוסקים.

בן ראובן
הודעות: 954
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: בעניין קו התאריך

הודעהעל ידי בן ראובן » ב' יוני 03, 2019 12:02 am

מלבב כתב:
בן ראובן כתב:
בן ראובן כתב:
כלומר, לדידך יכול אדם שיהיו אצלו שני ימים ששניהם ט"ו בחודש, אבל אי אפשר שיהיה לו יום אחד שחציו ט"ו וחציו ט"ז, אלא על כרחך שני ימים הם. וכל זה הוא סברא מוכרחת שאין לחלוק עליה...
מלבב כתב:לא בגלל שלא יכול להיות רק בגלל הסברא שהסברתי, כך נראה לי, ואפשר לחלוק למי שנראה לו אחרת


ניסיתי להראות שדבריך אינם סברא אחידה, אלא שתי סברות סותרות.

ובכל אופן, דומני שאין מי שפוסק או נוהג שהעובר את קו התאריך חייב לחזור ולקיים מצות תפלה, ק"ש וכו' בו ביום.

באמת תמיהה גדול על הפוסקים.


תמיהה גדולה משום שאינם סוברים כסברתך שיכול אדם להתחייב בק"ש ותפלה עשרות פעמים ביום אם ידלג הלוך ושוב מעבר לקו התאריך? וכי זו הסברא הפשוטה שמי שאינו סובר כך תמיהה גדולה עליו?

מלבב
הודעות: 3365
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: בעניין קו התאריך

הודעהעל ידי מלבב » ב' יוני 03, 2019 8:33 am

בן ראובן כתב:
מלבב כתב:
בן ראובן כתב:
בן ראובן כתב:
כלומר, לדידך יכול אדם שיהיו אצלו שני ימים ששניהם ט"ו בחודש, אבל אי אפשר שיהיה לו יום אחד שחציו ט"ו וחציו ט"ז, אלא על כרחך שני ימים הם. וכל זה הוא סברא מוכרחת שאין לחלוק עליה...
מלבב כתב:לא בגלל שלא יכול להיות רק בגלל הסברא שהסברתי, כך נראה לי, ואפשר לחלוק למי שנראה לו אחרת


ניסיתי להראות שדבריך אינם סברא אחידה, אלא שתי סברות סותרות.

ובכל אופן, דומני שאין מי שפוסק או נוהג שהעובר את קו התאריך חייב לחזור ולקיים מצות תפלה, ק"ש וכו' בו ביום.

באמת תמיהה גדול על הפוסקים.


תמיהה גדולה משום שאינם סוברים כסברתך שיכול אדם להתחייב בק"ש ותפלה עשרות פעמים ביום אם ידלג הלוך ושוב מעבר לקו התאריך? וכי זו הסברא הפשוטה שמי שאינו סובר כך תמיהה גדולה עליו?

לא אמרתי שיכול להתחייב עשרות פעמים ביום, רק שתי פעמים כיון שנעשה יום חדש.
משל למה הדבר דומה, אחד שלפני השקיעה טס בחלל למקום שאין השמש מגיעה שם וחזר ונחת בשחרית נמצא שלא היה בעולם בשעת השקיעה, האם נימא שכיון שאצלו לא היה שקיעה זה עדיין אותו יום? או מי שפרחה נשמתו לפני השקיעה וקם לתחייה אחר הנץ האם זה המשך של אותו יום? אלא מאי השקיעה היא לא לגבי האדם אלא לגבי המקום ואם נמצא באותו מקום שכבר נעשה יום חדש גם אצלו זה יום חדש.

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: בעניין קו התאריך

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' יוני 03, 2019 8:37 am

מלבב כתב:או מי שפרחה נשמתו לפני השקיעה וקם לתחייה אחר הנץ האם זה המשך של אותו יום? .


זו כבר חקירה אחרת (זכורני באחרונים, אולי אצל מרן האדר"ת?) שאולי הוא כבריה חדשה ממש לכל דבר

בן ראובן
הודעות: 954
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: בעניין קו התאריך

הודעהעל ידי בן ראובן » ב' יוני 03, 2019 9:22 am

מלבב כתב:לא אמרתי שיכול להתחייב עשרות פעמים ביום, רק שתי פעמים כיון שנעשה יום חדש.


למה לא יתחייב בפעם השניה והשלישית שחוצה את הקו? הרי בכל פעם נעשה יום חדש, לא?

מלבב
הודעות: 3365
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: בעניין קו התאריך

הודעהעל ידי מלבב » ב' יוני 03, 2019 11:08 am

בן ראובן כתב:
מלבב כתב:לא אמרתי שיכול להתחייב עשרות פעמים ביום, רק שתי פעמים כיון שנעשה יום חדש.


למה לא יתחייב בפעם השניה והשלישית שחוצה את הקו? הרי בכל פעם נעשה יום חדש, לא?

למה יום חדש, הסברתי שכשעובר ליום קודם זה לא ים אחר רק המשך של יום שהתחיל בו, אז אם חוזר בחזרה ליום שהתחיל בו וודאי שלא התחלף היום.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: בעניין קו התאריך

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' יוני 03, 2019 11:32 am

מלבב כתב:מי הניח תפילין והתפלל שחרית באלסקה בבוקר מוקדם, ונסע במטוס ועבר את קו התאריך לסין והגיע לפני חצות, האם צריך להניח תפילין ולהתפלל שוב?


לא כל כך הבנתי את הסיפור. הוא היה באלסקה ביום ראשון. הגיע לסין וזה היה יום שני בבוקר. אם הוא לא יניח תפילין אלא יחכה למחרת כלומר יום שלישי ייצא שביום שני לא התפלל ולא הניח תפילין?

מלבב
הודעות: 3365
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: בעניין קו התאריך

הודעהעל ידי מלבב » ב' יוני 03, 2019 11:53 am

אוצר החכמה כתב:
מלבב כתב:מי הניח תפילין והתפלל שחרית באלסקה בבוקר מוקדם, ונסע במטוס ועבר את קו התאריך לסין והגיע לפני חצות, האם צריך להניח תפילין ולהתפלל שוב?


לא כל כך הבנתי את הסיפור. הוא היה באלסקה ביום ראשון. הגיע לסין וזה היה יום שני בבוקר. אם הוא לא יניח תפילין אלא יחכה למחרת כלומר יום שלישי ייצא שביום שני לא התפלל ולא הניח תפילין?

זה מה שאני טוען, אבל החברים פה טוענים שיום שנים ויום ראשון אצלו התמזג ליום אחד ולכן פטור להניח שוב ביום שני.

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: בעניין קו התאריך

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' יוני 03, 2019 11:57 am

אוצר החכמה כתב:
מלבב כתב:מי הניח תפילין והתפלל שחרית באלסקה בבוקר מוקדם, ונסע במטוס ועבר את קו התאריך לסין והגיע לפני חצות, האם צריך להניח תפילין ולהתפלל שוב?


לא כל כך הבנתי את הסיפור. הוא היה באלסקה ביום ראשון. הגיע לסין וזה היה יום שני בבוקר. אם הוא לא יניח תפילין אלא יחכה למחרת כלומר יום שלישי ייצא שביום שני לא התפלל ולא הניח תפילין?

ואם הגיע אחרי חצות יתפלל מנחה פעמיים?

מלבב
הודעות: 3365
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: בעניין קו התאריך

הודעהעל ידי מלבב » ב' יוני 03, 2019 12:08 pm

סגי נהור כתב:
אוצר החכמה כתב:
מלבב כתב:מי הניח תפילין והתפלל שחרית באלסקה בבוקר מוקדם, ונסע במטוס ועבר את קו התאריך לסין והגיע לפני חצות, האם צריך להניח תפילין ולהתפלל שוב?


לא כל כך הבנתי את הסיפור. הוא היה באלסקה ביום ראשון. הגיע לסין וזה היה יום שני בבוקר. אם הוא לא יניח תפילין אלא יחכה למחרת כלומר יום שלישי ייצא שביום שני לא התפלל ולא הניח תפילין?

ואם הגיע אחרי חצות יתפלל מנחה פעמיים?

זה כמו מי שנמצא במקום שאין לילה האם יתפלל שחרית פעמיים?

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: בעניין קו התאריך

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' יוני 03, 2019 2:38 pm

מלבב כתב:
אוצר החכמה כתב:
מלבב כתב:מי הניח תפילין והתפלל שחרית באלסקה בבוקר מוקדם, ונסע במטוס ועבר את קו התאריך לסין והגיע לפני חצות, האם צריך להניח תפילין ולהתפלל שוב?


לא כל כך הבנתי את הסיפור. הוא היה באלסקה ביום ראשון. הגיע לסין וזה היה יום שני בבוקר. אם הוא לא יניח תפילין אלא יחכה למחרת כלומר יום שלישי ייצא שביום שני לא התפלל ולא הניח תפילין?

זה מה שאני טוען, אבל החברים פה טוענים שיום שנים ויום ראשון אצלו התמזג ליום אחד ולכן פטור להניח שוב ביום שני.

רק להעמיד דברים על דיוקם. זו לא טענת החברים, אלא טענת פוסקים חשובים. כפי ציינו והעלו לעיל.
לע"ע קשה לי להתעמק בסברות העניין, ולא לא אוכל להביע את סברתי האישית (לא שהיא חשובה מי יודע מה...).

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: בעניין קו התאריך

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' יוני 03, 2019 2:54 pm

מלבב כתב:
סגי נהור כתב:
אוצר החכמה כתב:
מלבב כתב:מי הניח תפילין והתפלל שחרית באלסקה בבוקר מוקדם, ונסע במטוס ועבר את קו התאריך לסין והגיע לפני חצות, האם צריך להניח תפילין ולהתפלל שוב?


לא כל כך הבנתי את הסיפור. הוא היה באלסקה ביום ראשון. הגיע לסין וזה היה יום שני בבוקר. אם הוא לא יניח תפילין אלא יחכה למחרת כלומר יום שלישי ייצא שביום שני לא התפלל ולא הניח תפילין?

ואם הגיע אחרי חצות יתפלל מנחה פעמיים?

זה כמו מי שנמצא במקום שאין לילה האם יתפלל שחרית פעמיים?

עכ"פ יצטרך להניח תפילין שוב כל שעבר את קו התאריך לפני השקיעה?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: בעניין קו התאריך

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' יוני 03, 2019 3:42 pm

מה ההבדל אם הוא הגיע ליום שלישי (במקרה הזה) או שיום שלישי הגיע אליו (המקרה שקורה לנו יום יום).
יותר קושי הוא המקרה ההפוך שנסע מיום שלישי ליום שני.

מלבב
הודעות: 3365
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: בעניין קו התאריך

הודעהעל ידי מלבב » ב' יוני 03, 2019 4:03 pm

סגי נהור כתב:
מלבב כתב:
סגי נהור כתב:
אוצר החכמה כתב:
מלבב כתב:מי הניח תפילין והתפלל שחרית באלסקה בבוקר מוקדם, ונסע במטוס ועבר את קו התאריך לסין והגיע לפני חצות, האם צריך להניח תפילין ולהתפלל שוב?


לא כל כך הבנתי את הסיפור. הוא היה באלסקה ביום ראשון. הגיע לסין וזה היה יום שני בבוקר. אם הוא לא יניח תפילין אלא יחכה למחרת כלומר יום שלישי ייצא שביום שני לא התפלל ולא הניח תפילין?

ואם הגיע אחרי חצות יתפלל מנחה פעמיים?

זה כמו מי שנמצא במקום שאין לילה האם יתפלל שחרית פעמיים?

עכ"פ יצטרך להניח תפילין שוב כל שעבר את קו התאריך לפני השקיעה?

על זה אנו דנים.

מלבב
הודעות: 3365
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: בעניין קו התאריך

הודעהעל ידי מלבב » ב' יוני 03, 2019 4:04 pm

אוצר החכמה כתב:מה ההבדל אם הוא הגיע ליום שלישי (במקרה הזה) או שיום שלישי הגיע אליו (המקרה שקורה לנו יום יום).
יותר קושי הוא המקרה ההפוך שנסע מיום שלישי ליום שני.

הסברתי לעיל את ההבדל

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: בעניין קו התאריך

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' יוני 03, 2019 4:21 pm

אוצר החכמה כתב:מה ההבדל אם הוא הגיע ליום שלישי (במקרה הזה) או שיום שלישי הגיע אליו (המקרה שקורה לנו יום יום).

אבל אין מצוה להתפלל שחרית בכל יום שלישי, אלא (פעם אחת) בכל יום. ולכן לפי הטענה שיומו (האחד) התחלף שמו משני לשלישי מובן ההבדל.

בן ראובן
הודעות: 954
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: בעניין קו התאריך

הודעהעל ידי בן ראובן » ב' יוני 03, 2019 5:21 pm

מלבב כתב:
בן ראובן כתב:
מלבב כתב:לא אמרתי שיכול להתחייב עשרות פעמים ביום, רק שתי פעמים כיון שנעשה יום חדש.


למה לא יתחייב בפעם השניה והשלישית שחוצה את הקו? הרי בכל פעם נעשה יום חדש, לא?

למה יום חדש, הסברתי שכשעובר ליום קודם זה לא ים אחר רק המשך של יום שהתחיל בו, אז אם חוזר בחזרה ליום שהתחיל בו וודאי שלא התחלף היום.


אז כשעובר ליום הקודם זה לא יום אחר, וכשעובר ליום הבא זה כן יום אחר? מאי פסקא?

מלבב
הודעות: 3365
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: בעניין קו התאריך

הודעהעל ידי מלבב » ב' יוני 03, 2019 5:25 pm

בן ראובן כתב:
מלבב כתב:
בן ראובן כתב:
מלבב כתב:לא אמרתי שיכול להתחייב עשרות פעמים ביום, רק שתי פעמים כיון שנעשה יום חדש.


למה לא יתחייב בפעם השניה והשלישית שחוצה את הקו? הרי בכל פעם נעשה יום חדש, לא?

למה יום חדש, הסברתי שכשעובר ליום קודם זה לא ים אחר רק המשך של יום שהתחיל בו, אז אם חוזר בחזרה ליום שהתחיל בו וודאי שלא התחלף היום.


אז כשעובר ליום הקודם זה לא יום אחר, וכשעובר ליום הבא זה כן יום אחר? מאי פסקא?

פשוט שזה לא יום חדש, השאלה רק אם זה אותו יום או שחוזר חזרה ליום שם אתמול.

בן ראובן
הודעות: 954
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: בעניין קו התאריך

הודעהעל ידי בן ראובן » ב' יוני 03, 2019 5:35 pm

מלבב כתב:
בן ראובן כתב:
מלבב כתב:
בן ראובן כתב:
מלבב כתב:לא אמרתי שיכול להתחייב עשרות פעמים ביום, רק שתי פעמים כיון שנעשה יום חדש.


למה לא יתחייב בפעם השניה והשלישית שחוצה את הקו? הרי בכל פעם נעשה יום חדש, לא?

למה יום חדש, הסברתי שכשעובר ליום קודם זה לא ים אחר רק המשך של יום שהתחיל בו, אז אם חוזר בחזרה ליום שהתחיל בו וודאי שלא התחלף היום.


אז כשעובר ליום הקודם זה לא יום אחר, וכשעובר ליום הבא זה כן יום אחר? מאי פסקא?

פשוט שזה לא יום חדש, השאלה רק אם זה אותו יום או שחוזר חזרה ליום שם אתמול.


אני מתקשה להבין למה כשחוזר חזרה ליום אתמול אתה מצריכו להתפלל שוב אף שכבר היה ביום הזה והתפלל, וכשחוזר חזרה ליום מחר אינך מצריכו להתפלל שוב כיון שכבר היה ביום הזה והתפלל.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: בעניין קו התאריך

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' יוני 03, 2019 5:36 pm

סגי נהור כתב:
אוצר החכמה כתב:מה ההבדל אם הוא הגיע ליום שלישי (במקרה הזה) או שיום שלישי הגיע אליו (המקרה שקורה לנו יום יום).

אבל אין מצוה להתפלל שחרית בכל יום שלישי, אלא (פעם אחת) בכל יום. ולכן לפי הטענה שיומו (האחד) התחלף שמו משני לשלישי מובן ההבדל.

המילה שני ושלישי זה דוגמא לעובדה שהחלף יום.

מלבב
הודעות: 3365
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: בעניין קו התאריך

הודעהעל ידי מלבב » ב' יוני 03, 2019 5:46 pm

בן ראובן כתב:
מלבב כתב:
בן ראובן כתב:
מלבב כתב:
בן ראובן כתב:
למה לא יתחייב בפעם השניה והשלישית שחוצה את הקו? הרי בכל פעם נעשה יום חדש, לא?

למה יום חדש, הסברתי שכשעובר ליום קודם זה לא ים אחר רק המשך של יום שהתחיל בו, אז אם חוזר בחזרה ליום שהתחיל בו וודאי שלא התחלף היום.


אז כשעובר ליום הקודם זה לא יום אחר, וכשעובר ליום הבא זה כן יום אחר? מאי פסקא?

פשוט שזה לא יום חדש, השאלה רק אם זה אותו יום או שחוזר חזרה ליום שם אתמול.


אני מתקשה להבין למה כשחוזר חזרה ליום אתמול אתה מצריכו להתפלל שוב אף שכבר היה ביום הזה והתפלל, וכשחוזר חזרה ליום מחר אינך מצריכו להתפלל שוב כיון שכבר היה ביום הזה והתפלל.

אני אומר שכשמגיע ליום הבא נעשה יום חדש, אבל כשחוזר אחורה אין סיבה שנגיד שהסתיים יום והתחיל יום חדש, לכן נשאר בהמשך אותו יום על אף שהתאריך שונה, אז אם התחיל יום מסויים וסיים באותו יום ממש שהתחיל בו באותו מקום ואותו תאריך, אז איך שייך להגיד שזה שתי ימים נפרדים.

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: בעניין קו התאריך

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' יוני 03, 2019 6:18 pm

אוצר החכמה כתב:
סגי נהור כתב:
אוצר החכמה כתב:מה ההבדל אם הוא הגיע ליום שלישי (במקרה הזה) או שיום שלישי הגיע אליו (המקרה שקורה לנו יום יום).

אבל אין מצוה להתפלל שחרית בכל יום שלישי, אלא (פעם אחת) בכל יום. ולכן לפי הטענה שיומו (האחד) התחלף שמו משני לשלישי מובן ההבדל.

המילה שני ושלישי זה דוגמא לעובדה שהחלף יום.

זאת גם יכולה להיות דוגמא לכך שהתקרבנו ביום לשבת ותו לא.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: הרואה ו־ 220 אורחים