מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ספק בענין העוסק במצוה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מתפעל
הודעות: 3949
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

ספק בענין העוסק במצוה

הודעהעל ידי מתפעל » ג' אפריל 12, 2011 5:01 pm

האם זה רק כשעוסק במצוה גופא או גם כשעוסק במכשירי מצוה?
למשל, אחד עוסק בקצירת חיטים עבור מצת מצוה. ויבוא עני. יהיה פטור או לא?

אשמח לשמוע אם יש לכם ראיות לכאן או לכאן.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: ספק בענין העוסק במצוה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' אפריל 12, 2011 5:05 pm

מוכרי תכלת נקראים עוסקים במצווה

מתפעל
הודעות: 3949
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: ספק בענין העוסק במצוה

הודעהעל ידי מתפעל » ד' אפריל 13, 2011 8:39 am

לענין פרוטה דרב יוסף? איפה הגמרא?

חשבתי אם ניתן להביא ראיה ממה שכתוב ששלוחי מצוה אינם ניזוקים לא בהליכתן ולא בחזרתן. בהליכתן ובחזירתן בודאי לא מקיימים את המצוה עצמה. אבל שם מדובר לענין סגולי שיש להם שמירה. לא לענין פרוטה דרב יוסף.

איסתרא בלגינא
הודעות: 441
הצטרף: ו' מאי 07, 2010 11:12 am

Re: ספק בענין העוסק במצוה

הודעהעל ידי איסתרא בלגינא » ד' אפריל 13, 2011 2:57 pm

סוכה כו. וכל העוסקים במלאכת שמים לאתויי מוכרי תכלת

גם זה הבל
הודעות: 344
הצטרף: ג' ינואר 11, 2011 10:42 pm

Re: ספק בענין העוסק במצוה

הודעהעל ידי גם זה הבל » ד' אפריל 13, 2011 3:29 pm

לענין פרוטה דרב יוסף? איפה הגמרא?

ב"ק נ"ו:

מתפעל
הודעות: 3949
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: ספק בענין העוסק במצוה

הודעהעל ידי מתפעל » ד' אפריל 13, 2011 4:17 pm

יישר כח איסתרא על הגמרא סוכה. היה יכול אוצר להביא ראיה כבר מתחילת הברייתא: כותבי ספרים תפילין ומזוזות, הם ותגריהם פטורים מכל המצוות. למה הלכת אוצר עד התכלת?
בכל אופן, נראה מכאן די חד וחלק שגם מכשירי מצוה פוטרים אדם ממצוה. וקריאת שמע היא מצוה עוברת ואפילו הכי פטורים. הדין הזה נפסק להלכה באו"ח סימן ל"ח סעיף ח'.
שם בביאור הלכה ד"ה 'דכל העוסק' כתב וזה לשונו:
"עיין סוכה כ"ו דשלוחי מצוה כגון שהולך להקביל פני רבו או לפדות שבויים הוא ג"כ בכלל עוסק במצוה ופטור מכל המצוות".

מסתמא התכוון הביאור הלכה למה שכתב רש"י
"שלוחי מצוה אנן. שבאנו לשמוע הדרשה ולהקביל פני ריש גלותא":
רק פלא שדיבר על לפדות שבויים שזה לא מוזכר שם כלל.

אגב, להקביל פני רבו זו מצוה מהתרי"ג או שזה רק "ענין" ?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: ספק בענין העוסק במצוה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' אפריל 13, 2011 4:21 pm

כי בכתיבת ספרים יש לטעון שיש בזה משום מעשה מצווה בעצמותו אבל בתכלת יותר פשוט

איסתרא בלגינא
הודעות: 441
הצטרף: ו' מאי 07, 2010 11:12 am

Re: ספק בענין העוסק במצוה

הודעהעל ידי איסתרא בלגינא » ד' אפריל 13, 2011 4:23 pm

מתפעל כתב:יישר כח איסתרא על הגמרא סוכה. היה יכול אוצר להביא ראיה כבר מתחילת הברייתא: כותבי ספרים תפילין ומזוזות, הם ותגריהם פטורים מכל המצוות. למה הלכת אוצר עד התכלת?


הרב אוצר רבותא קמ"ל דאפי' מוכרי תכלת בכלל. ואם נפשך לומר שאין כאן רבותא דמוכרי תכלת הרי הן ככותבי סת"ם לא ס"ד דא"כ תנא דתנא וכל העוסקים וכו' לאתויי מוכרי תכלת מאי אתא לאשמועינן אמנם יש לבאר מאי רבותא במוכרי תכלת יותר מכותבי סת"ם ואפשר משום שעוסקין בהכשר מצוה ממש לכתוב המזוזה משא"כ מוכרי תכלת שאינן אלא מוכרין תכלת לעשת ע"י ציצת.

ואחר כתבי את ההודעה ראיתי כי הרב אוצר עצמו התיצצב לריב ריבו וכתב מעין מש"כ אמנם לא הביא את הראיה שהבאתי.

גם זה הבל
הודעות: 344
הצטרף: ג' ינואר 11, 2011 10:42 pm

Re: ספק בענין העוסק במצוה

הודעהעל ידי גם זה הבל » ד' אפריל 13, 2011 6:47 pm

מסתמא התכוון הביאור הלכה למה שכתב רש"י
"שלוחי מצוה אנן. שבאנו לשמוע הדרשה ולהקביל פני ריש גלותא":
רק פלא שדיבר על לפדות שבויים שזה לא מוזכר שם כלל.

א' הביאוה"ל התכווין לתוס' בדף כ"ה. ד"ה שלוחי מצוה שמוכיח מדף כ"ו ובתוס' כותב מפורש פדיון שבויים ומוסיף ואפי' בשעת חנייתן [ובזה יש לדון אם כוונתו להוסיף אף באפשר לקיים שניהם ויעויין בתוס' בב"ק נ"ו: שהאריך בזה],
ב' כן ברש"י שם בכ"ה. שחתן פטור מק"ש ואע"פ שלא טרוד בידים רק במחשבה נחשב עוסק במצוה עוד קודם מעשה המצוה.

מתפעל
הודעות: 3949
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: ספק בענין העוסק במצוה

הודעהעל ידי מתפעל » א' מאי 01, 2011 12:28 pm

לאחר עיון נוסף,

באמת ניתן להקשות על הברייתא,

וזה לשון הברייתא:

"תניא א''ר חנניא בן עקביא כותבי ספרים תפילין ומזוזות הן ותגריהן ותגרי תגריהן וכל העוסקין במלאכת שמים לאתויי מוכרי תכלת פטורין מק''ש ומן התפלה ומן התפילין ומכל מצות האמורות בתורה לקיים דברי ר' יוסי הגלילי שהיה רבי יוסי הגלילי אומר העוסק במצוה פטור מן המצוה".

מה באמת החידוש של מוכרי התכלת מעבר למוכרי הסת"ם?

אולי תגרי התפילין או המזוזות מוכרים מצוה שלימה. התכלת היא רק חלק מהמצוה.

מותיב ומפרק
הודעות: 247
הצטרף: ו' דצמבר 31, 2010 8:48 pm

Re: ספק בענין העוסק במצוה

הודעהעל ידי מותיב ומפרק » א' מאי 01, 2011 7:23 pm

בצעירותי הבאתי ראי' דספק עוסק במצוה פטור ממצוה ודאית, ממימרא דרב אבא בר זבדא באלו מציאות. "כל ספק הנוח לכתחלה לא יטול ואם נטל לא יחזיר". ובתוס' שם ביארו דהוי ספק אבידה, והוסיפו דלרב הוי ש"ח ולרב יוסף הוי ש"ש. ובהציעי דברי קמי' דהגר"ח קניבסקי שליט"א העיר ע"ז דליכא ראי' מהא, דאף דהוי ספק אבידה, אך ברגע שהגביהו הוי אבידה ודאית, ויל"ע.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: ספק בענין העוסק במצוה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' מאי 01, 2011 8:07 pm

לכאורה פשוט כדברי הגר"ח שהרי כעת וודאי חייב לטפל באבידה בתורת וודאי ומה צ"ע.

ואולי סברתך שמחמת שנעשה אבידה מחמתו במה שהוא הרים א"כ חל עליו חיוב השבה מכח מה שעשה ואז אין לו פטור מדין העוסק במצווה,כמו שיש לדון בעוסק בפריעת בע"ח מצווה וכ"ש בגזלן העוסק בוהשיב את הגזילה שלא שייך בהו פרוטה דרב יוסף.


מעין זה יש לדון אם היה זקן ואינו לפי כבודו, וסילק את האפשרות שבעל האבידה ימצאנה (לא שהרימה כי אז חייב) ע"י איזה אופן שהסתיר האם אז יש מקום לומר שכיוון שהווה בגרמתו אין כאן פטור של זקן ואינה לפי כבודו.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 220 אורחים