מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הבעל קורא קרא: בַמַרְאֶה אליו אתוודע, במקום בַמַרְאָה, האם יצאו ידי חובה?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

הבעל קורא קרא: בַמַרְאֶה אליו אתוודע, במקום בַמַרְאָה, האם יצאו ידי חובה?

הודעהעל ידי מקדש מלך » ג' יוני 18, 2019 5:26 pm

רב אחד טען שיתכן שכן, כי יש פוסקים שמקילים בדיעבד בחילוק בין זכר לנקבה.
אלא שלכאורה מדובר בשינוי משמעות גמור ולא רק חילוק בין זכר לנקבה.
כי מראה (בקמץ) משמעותה חלום או 'אספקלריא'.

מה דעת החברים?

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הבעל קורא קרא: בַמַרְאֶה אליו אתוודע, במקום בַמַרְאָה, האם יצאו ידי חובה?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' יוני 18, 2019 5:58 pm

מפרשתנו מוכח שיש הבדל:
שאר הנביאים רואים במראָה
ומשה רבם של כל הנביאים רואה במראֶה!

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: הקורא 'בַּמַּרְאֶה אליו אתוודע' - מה דינו?

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ג' יוני 18, 2019 9:48 pm

היינו 'מַרְאֶה' היינו 'מַרְאָה', שניהם משמעם 'מחזה', כמה דאת אמר:
וְאֶרְאֶה אֶת הַמַּרְאֶה הַגָּדֹל הַזֶּה (אצל משה)
וָאֶרְאֶה אֶת הַמַּרְאָה הַגְּדֹלָה הַזֹּאת (אצל דניאל)
וכהנה רבות.
ברם ל'מראה' האמור אצל משה בפרשת בהעלותך ('וּמַרְאֶה וְלֹא בְחִידֹת') משמע אחר: 'ראיה'.
נמצא, כי הקורא 'בַּמַּרְאֶה אליו אתודע' תחת 'בַּמַּרְאָה' - אין בקריאה שינוי משמעות, ואין מחזירין אותו.

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: הבעל קורא קרא: בַמַרְאֶה אליו אתוודע, במקום בַמַרְאָה, האם יצאו ידי חובה?

הודעהעל ידי סעדיה » ג' יוני 18, 2019 10:20 pm

עי' בהכוה"ק

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: הקורא 'בַּמַּרְאֶה אליו אתוודע' - מה דינו?

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ג' יוני 18, 2019 10:22 pm

ביקורת תהיה כתב:היינו 'מַרְאֶה' היינו 'מַרְאָה', שניהם משמעם 'מחזה', כמה דאת אמר:
וְאֶרְאֶה אֶת הַמַּרְאֶה הַגָּדֹל הַזֶּה (אצל משה)
וָאֶרְאֶה אֶת הַמַּרְאָה הַגְּדֹלָה הַזֹּאת (אצל דניאל)
וכהנה רבות.
ברם ל'מראה' האמור אצל משה בפרשת בהעלותך ('וּמַרְאֶה וְלֹא בְחִידֹת') משמע אחר: 'ראיה'.
נמצא, כי הקורא 'בַּמַּרְאֶה אליו אתודע' תחת 'בַּמַּרְאָה' - אין בקריאה שינוי משמעות, ואין מחזירין אותו.

ראה מה שכתבתי כאן אולי תמצא נחת
קבצים מצורפים
מראה לשון זכר.pdf
(525.78 KiB) הורד 199 פעמים

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: הבעל קורא קרא: בַמַרְאֶה אליו אתוודע, במקום בַמַרְאָה, האם יצאו ידי חובה?

הודעהעל ידי מקדש מלך » ג' יוני 18, 2019 10:45 pm

המראה שכתובה אצל דניאל גם היא אינה ראייה ממש, אלא מחזה כעין חלום בהקיץ. לא משנה ההגדרה המדויקת, העיקר שראיה בלשון נקבה באה למעט שאינה ראייה ממש.
מה שאין כן מראה בסגול - לשון זכר.

יקים
הודעות: 484
הצטרף: ה' יולי 02, 2015 9:55 pm

Re: הבעל קורא קרא: בַמַרְאֶה אליו אתוודע, במקום בַמַרְאָה, האם יצאו ידי חובה?

הודעהעל ידי יקים » ג' יוני 18, 2019 11:10 pm

אגב, באותו פסוק טעה הבעל קורא בביהמ"ד בו התפללתי, וקרא את התיבות "אם יהיה נביאכם ה'" בקדמא ואזלא רביעי, במקום פשטא ז"ק רביעי.
וחשבתי ג"כ שזה שינוי המשמעות, כי תיבת ה' נמשכת אל במראה, והוא משך אותה אל נביאכם.
ובמילים פשוטות:
"אם יהיה נביאכם, ה' - במראה אליו אתודע" - נכון.
"אם יהיה נביאכם - ה', במראה אליו אתודע" - מוטעה.

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: הבעל קורא קרא: בַמַרְאֶה אליו אתוודע, במקום בַמַרְאָה, האם יצאו ידי חובה?

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ג' יוני 18, 2019 11:20 pm

יקים כתב:אגב, באותו פסוק טעה הבעל קורא בביהמ"ד בו התפללתי, וקרא את התיבות "אם יהיה נביאכם ה'" בקדמא ואזלא רביעי, במקום פשטא ז"ק רביעי.
וחשבתי ג"כ שזה שינוי המשמעות, כי תיבת ה' נמשכת אל במראה, והוא משך אותה אל נביאכם.
ובמילים פשוטות:
"אם יהיה נביאכם, ה' - במראה אליו אתודע" - נכון.
"אם יהיה נביאכם - ה', במראה אליו אתודע" - מוטעה.

גם אצלנו היה נשמע שקרא בערך כך, וזוהי טעות גמורה (ככה"נ פירש לעצמו "אם יהיה נביאכם נביא ה'" או משהו בדומה לזה), אלא שהטעות לא היתה ברורה כל כך וקשה לתקן בטעמים.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: הבעל קורא קרא: בַמַרְאֶה אליו אתוודע, במקום בַמַרְאָה, האם יצאו ידי חובה?

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ד' יוני 19, 2019 2:26 am

רַבִּי אַבְרָהָם פֵּרֵשׁ, כִּי טַעְמוֹ: אִם יִהְיֶה נְבִיאֲכֶם נְבִיא הַשֵּׁם, כְּמוֹ 'וְהַנְּבוּאָה עֹדֵד הַנָּבִיא', וְיָפֶה אָמַר. וְטַעַם הַכָּתוּב: שֶׁאַף אִם יִהְיֶה נְבִיאֲכֶם נְבִיא הַשֵּׁם – אֵינוֹ מִתְנַבֵּא בִּשְׁמִי הַגָּדוֹל רַק בַּמַּרְאָה אוֹ בְּחִידוֹת. (רמב"ן)



חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 268 אורחים