יאיר כתב:ומינה. אם על אותה עבירה ("כאשר זמם") מקבל עונש שונה, ק"ו שיכול להקבר במקום אחר.
בפשטות זה איסור עדות שקר ולא נפ"מ התוכן.
ולא זו בלבד, אלא אם כת א' העידה פעמיים בשתי עדויות על חמישים ובס"ה חייבה אותו ק' זה חמור כפול מכת אחרת שבפעם בודדת העידה וחייבה על ר'.
אוהב עמו כתב:קיבלתי מח"א בפרטי כךבפשטות זה איסור עדות שקר ולא נפ"מ התוכן.
ולא זו בלבד, אלא אם כת א' העידה פעמיים בשתי עדויות על חמישים ובס"ה חייבה אותו ק' זה חמור כפול מכת אחרת שבפעם בודדת העידה וחייבה על ר'.
אך אם כן יש לי מקום עיון, אמאי כת זוממים שהעידו על נסקלין וכת זוממים שהעידו על נהרגין ונחנקין קבורים בבתי קברות שונים, והרי שניהם רשעים באותה מידה?
ואמנם לא מצאתי מקור מפורש ברמב"ם ופוסקים שעדים זוממים גם קבורים בקברות הרוגי בית דין לפי עונש מיתתם, אמנם שתיקת הפוסקים מלחלק חילוק זה בהדיא מורה בפשטות שכך הוא.
עזריאל ברגר כתב:אוהב עמו כתב:קיבלתי מח"א בפרטי כךבפשטות זה איסור עדות שקר ולא נפ"מ התוכן.
ולא זו בלבד, אלא אם כת א' העידה פעמיים בשתי עדויות על חמישים ובס"ה חייבה אותו ק' זה חמור כפול מכת אחרת שבפעם בודדת העידה וחייבה על ר'.
אך אם כן יש לי מקום עיון, אמאי כת זוממים שהעידו על נסקלין וכת זוממים שהעידו על נהרגין ונחנקין קבורים בבתי קברות שונים, והרי שניהם רשעים באותה מידה?
ואמנם לא מצאתי מקור מפורש ברמב"ם ופוסקים שעדים זוממים גם קבורים בקברות הרוגי בית דין לפי עונש מיתתם, אמנם שתיקת הפוסקים מלחלק חילוק זה בהדיא מורה בפשטות שכך הוא.
קרא אמר "ועשיתם לו כאשר זמם", וקנס הוא.
עזריאל ברגר כתב:דרכו של קנס שאיננו שווה בדיוק לחומרת המעשה.
והוא רצה שיקברו את הצדיק בין רשעים חמורים, ולכן ענשו הוא להיקבר בין רשעים חמורים.
ואלת"ה, עדיפא מיניה הוה לך לאקשויי:
יש מי שעבר ב"לא תענה" ופטור לגמרי (עדי רוצח, שבא הרוג ברגליו).
יש מי שעבר ב"לא תענה" ומשלם ממון (עדי ממונות).
יש מי שעבר ב"לא תענה" ולוקה (עדי מלקויות, או הנמנים בריש מכילתין דמכות).
יש מי שעבר ב"לא תענה" וחייב מיתה - כאו"א מד' מיתות.
ויש מי שעבר ב"לא תענה" ונענש בכמה עונשים - מדין "ממון לזה ונפשות לזה".
אלא ודאי שאין חומרת העונש של עד זומם נותנת הוכחה לחומרת חטאו.
עזריאל ברגר כתב:עכשיו הבנתי את שאלתך.
כנראה שעד זומם הוא כזה שאיננו חוששים ל"צדקותו", וקוברים אותו אפילו ליד רשעים גדולים ממנו.
אוהב עמו כתב:עזריאל ברגר כתב:עכשיו הבנתי את שאלתך.
כנראה שעד זומם הוא כזה שאיננו חוששים ל"צדקותו", וקוברים אותו אפילו ליד רשעים גדולים ממנו.
מהיכי תיתי להחמיר עליו מה שלא מצינו בעבירות חמורות נוספות?
הבא על אשת איש דינו בחנק והרוג אצל הקלים... וכהנה רבות
שומע ומשמיע כתב:לפי מה שכתבו בספרים שהלוחות מחולקות לבאל"מ ובאל"ח, 'לא תענה' הוא בין אדם לחבירו.
אוהב עמו כתב:שומע ומשמיע כתב:לפי מה שכתבו בספרים שהלוחות מחולקות לבאל"מ ובאל"ח, 'לא תענה' הוא בין אדם לחבירו.
ועל איזה לאו עובר על עד שמעיד עדות שקר בקידוש החודש? לא על לאו של לא תענה?
שומע ומשמיע כתב:אוהב עמו כתב:שומע ומשמיע כתב:לפי מה שכתבו בספרים שהלוחות מחולקות לבאל"מ ובאל"ח, 'לא תענה' הוא בין אדם לחבירו.
ועל איזה לאו עובר על עד שמעיד עדות שקר בקידוש החודש? לא על לאו של לא תענה?
התקשיתי בזה הרבה, אלו כיון כמשפט כתיב ביה חשיב באין אדם לחבירו, והגדר יתכן שחשיב שמשקר לכלל ישראל.
גילוי כתב:יאיר כתב:ומינה. אם על אותה עבירה ("כאשר זמם") מקבל עונש שונה, ק"ו שיכול להקבר במקום אחר.
יש"כ לעשוי לנחת שהביא מספר זאב יטרף שלא כדברי יאיר
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 119 אורחים