גימפעל כתב:האם יש יהודי יר"ש שכשיראה גנב פורץ לביתו יתקשר לבי"ד להזמין תור כדי לתבוע את הגנב בדין תורה.
אראל כתב:גימפעל כתב:האם יש יהודי יר"ש שכשיראה גנב פורץ לביתו יתקשר לבי"ד להזמין תור כדי לתבוע את הגנב בדין תורה.
השואל לא שאל על שעת הפריצה, [וגם בזה יל"ע אם מותר לקרוא למשטרה וכדומה, אם ברור שהם יענישו את הגנב בעונש חמור, ביסורי גוף וכדומה, שאינו מגיע לו],
[וכן אם באמת ה'פוגע' הזה הוא איש מסוכן בעתיד, אולי יש לו דין 'רודף'...]
השאלה ששאל אם לאחר המעשה [או חשוד על המעשה] אם מותר למסרו, באופן שיענישו אותו יותר מכפי המגיע לו [אם הבנתי השאלה על נכון]
זאב ערבות כתב: יש תשובה על אשה שזינתה והבית דין פסק להשחית את אפה (האם זה נחשב עונש קשה בעיניך?) למען ילמדו ויראו - איני יודע היכן זה היה ומן הסתם היה רשות באותו מקום לעשות זאת,
דרומי כתב:ראוי לציין כי האיסור למסור תקף גם לגבי יהודים שאינם נחשבים כ'חרדים'.
כלומר, אין הבדל לדינא ביחס בין גנב ממוצא גאליצאיני לבין גנב ממוצא עיראקי.
זאב ערבות כתב:הלכה למעשה: מה לדעתך אמור לעשות בימינו אדם כשרואה את השכן החרדי שלו גונב מביתו בשעת מעשה?
קראקובער כתב:זאב ערבות כתב:הלכה למעשה: מה לדעתך אמור לעשות בימינו אדם כשרואה את השכן החרדי שלו גונב מביתו בשעת מעשה?
יש לדייק, השכן בלבוש חרדי כי אם הוא גונב בהכרח הוא לא חרדי כידוע..
זאב ערבות כתב:אראל כתב:גימפעל כתב:האם יש יהודי יר"ש שכשיראה גנב פורץ לביתו יתקשר לבי"ד להזמין תור כדי לתבוע את הגנב בדין תורה.
השואל לא שאל על שעת הפריצה, [וגם בזה יל"ע אם מותר לקרוא למשטרה וכדומה, אם ברור שהם יענישו את הגנב בעונש חמור, ביסורי גוף וכדומה, שאינו מגיע לו],
[וכן אם באמת ה'פוגע' הזה הוא איש מסוכן בעתיד, אולי יש לו דין 'רודף'...]
ולבסוף לא ענית על שאלתי: נשכח לרגע מהקרבן ומיצר הנקמה שלו שרוצה שהפושע יקבל את עונשו, אך האם על הרופא לאבד את הרשיון שלו כיוון שלא ציית לדינא דמלכותא בגלל שהעבריין יקבל עונש?
שו"ת שבט הלוי חלק ב סימן נח
כבוד ידידנו היקר הה"ג המופלג רבי אפרים גרינבלט שליט"א בארה"ב.
אחדשה"ט וש"ת בכבוד, יקרתו קבלתי ומה שלא השבתי בשנה שעברה לא מרמות רוחא ח"ו אלא שהקדמתי דברים נחוצים ובינתים יצא הדבר מלבי ועל עתה באתי להשיב בקיצור על ג' שאלותיו שאלות חכם.
א) באחד שעובד במשרד המכס וכשהוא רואה מי שרימה את הממשלה צריך למסור אותו בבית המשפט ורצונו לדעת אם הוא בגדר מלשין או דינא דמלכותא דינא.
הנה בעצם דין מכס לית דין ולית דיין שזה נכנס בגדר דינא דמלכותא דינא גם לדעת החולקים בחו"מ סי' שס"ט ס"ח ברמ"א, ועיין בש"ך חו"מ סי' ע"ג ס"ק ל"ט ובלבוש סוסי' שס"ט שם ובתשובת השיב משה סימן צ' בזה.
ולענין למסור למלכות הנה מש"ס ב"מ פ"ג ע"ב בעובדא דר"א בר"ש דהוי מסר גנבא למלכות מוכח דהוא מותר משום הורמנא דמלכא, ואף על גב דאמרו לי' עד מתי אתה מוסר עמו של אלקינו להריגה, היינו משום שנוגע לסכנת נפשות של ישראל וכן מש"כ אלי' זל"ט שם פ"ד ע"א לר' ישמעאל ב"ר יוסי, אבל מעיקר הדין משמע דגם בכזה איכא דין מלכות עיין היטב בריטב"א שבשטמ"ק.
ובבאר הגולה חו"מ סי' שפ"ח, כתב וז"ל וכבר פשט התיקון והמנהג שמנהיגי הקהלות עומדים על המשמר שלא לעשות שקר ועולה לאומות ומכריזים ונותנים רשות לפרסם ולגלות על האנשים אשר לוקחי' בהקפה וכו' יעש"ה וע"ש ברמ"א סי"א, מי שרוצה לברוח ולא לשלם לעכו"ם מה שחייב לו ואחר גילה אין בזה דין מוסר וכו' ואעפ"י שמסיים רמ"א דמ"מ רעה עשה דהוי כמשיב אבדה לעכו"ם היינו משום שמיירי מעכו"ם יחידי אבל מה שנוגע למלכות והוא ממונה על כך אין בזה איסור כנ"ל, אלא דלכתחלה כדאי שלא לקבל משרה כזאת דצריך למסור אפילו בהיתר דלאו משנת חסידים הוא וכדאיתא גם כן בירושלמי סופ"ח דתרומות בכיו"ב, וע"ע בתשובת מהר"ם אלשיך סוסי' ס"ו כ' בכיו"ב דאין בו דין מסור מטעם דינא דמלכותא דינא, ועיין עוד ברמ"א יו"ד סי' קנ"ז סוס"א ובפת"ש שם ס"ק י"ג, ועיין היטב בד"ת שם ס"ק נ"ג בשם הב"ח באיזה אופן מותר למסור לכתחלה. וע"ע בפת"ש יו"ד סי' רנ"א מש"כ בשם חו"י סי' קל"ט ועוד, ופשיטא דאינו דומה לנ"ד דהתם מיירי שיבא לידי סכנה אם ימסרוהו לגוים משא"כ כשמטילים עליו עונש בעלמא ואינו בא לכלל סכנה לעולם.
אראל כתב:המלמד שהכה את בנך עד כדי כך שחבל את עינו, מסתמא הוא שייגעץ גדול, ומגיע לו עונש חמור. אבל אם תמסור אותו למשטרה להעניש או לנקום נקם, יתכן שיש לך דין 'מסור' המבואר דינו בחו"מ סימן שפ"ח.. זה לא פשוט...., ואף שכהיום בעיני דעת בעל הבית נפרץ הדבר כ'היתר' רח"ל, [וכבר שמעתי על כאלה שחושבים בכך שאדרבא הוא 'מצוה' גדולה, ואולי אומרים לפני כן 'לשם יחוד' בהתלהבות ע"ז...] אבל כבר נודע דברי הסמ"ע דעת תורה היפוך דעת בעה"ב...
יהודה בן יעקב כתב:אראל כתב:המלמד שהכה את בנך עד כדי כך שחבל את עינו, מסתמא הוא שייגעץ גדול, ומגיע לו עונש חמור. אבל אם תמסור אותו למשטרה להעניש או לנקום נקם, יתכן שיש לך דין 'מסור' המבואר דינו בחו"מ סימן שפ"ח.. זה לא פשוט...., ואף שכהיום בעיני דעת בעל הבית נפרץ הדבר כ'היתר' רח"ל, [וכבר שמעתי על כאלה שחושבים בכך שאדרבא הוא 'מצוה' גדולה, ואולי אומרים לפני כן 'לשם יחוד' בהתלהבות ע"ז...] אבל כבר נודע דברי הסמ"ע דעת תורה היפוך דעת בעה"ב...
שמעתי ממקור ראשון, כי מרן הגראי"ל שטיינמן זצ"ל הורה להורי תלמיד שהמלמד התעלל בו קשות, לפנות למשטרה, אם יתכן כי הם יתחייסו לענין ברצינות. [אך במקרה נוסף, שהתלמיד נפגע לפני כמה שנים, הורה שלא למסור למשטרה, מאחר והם לא יתייחסו לכך ברצינות].
אראל כתב:אני לא פוסק לענות על שאלות כאלה, אך נראה לי שמתחשק לך לעשות מעשה, ואתה פשוט ממתין על 'היתר'..... [למדתי כן מן התופעה שלאחרונה אתה פותח אשכול אחר אשכול, מדי יום יום, בנידונים כאלה..]
המלמד שהכה את בנך עד כדי כך שחבל את עינו, מסתמא הוא שייגעץ גדול, ומגיע לו עונש חמור. אבל אם תמסור אותו למשטרה להעניש או לנקום נקם, יתכן שיש לך דין 'מסור' המבואר דינו בחו"מ סימן שפ"ח.. זה לא פשוט...., ואף שכהיום בעיני דעת בעל הבית נפרץ הדבר כ'היתר' רח"ל, [וכבר שמעתי על כאלה שחושבים בכך שאדרבא הוא 'מצוה' גדולה, ואולי אומרים לפני כן 'לשם יחוד' בהתלהבות ע"ז...] אבל כבר נודע דברי הסמ"ע דעת תורה היפוך דעת בעה"ב...
ההיתר של 'רודף' לא ניתן להאמר רק אם אין לך דרך אחרת האיך להציל עצמך, כדאיתא בסנהדרין, אם יכול להציל עצמו באחד מאבריו וכו'.
או שהלה הוא מסוכן בעתיד [וגם אז צריך שאלת חכם המוסמך לדון דיני נפשות]
זאב ערבות כתב:אראל כתב:אני לא פוסק לענות על שאלות כאלה, אך נראה לי שמתחשק לך לעשות מעשה, ואתה פשוט ממתין על 'היתר'..... [למדתי כן מן התופעה שלאחרונה אתה פותח אשכול אחר אשכול, מדי יום יום, בנידונים כאלה..]
המלמד שהכה את בנך עד כדי כך שחבל את עינו, מסתמא הוא שייגעץ גדול, ומגיע לו עונש חמור. אבל אם תמסור אותו למשטרה להעניש או לנקום נקם, יתכן שיש לך דין 'מסור' המבואר דינו בחו"מ סימן שפ"ח.. זה לא פשוט...., ואף שכהיום בעיני דעת בעל הבית נפרץ הדבר כ'היתר' רח"ל, [וכבר שמעתי על כאלה שחושבים בכך שאדרבא הוא 'מצוה' גדולה, ואולי אומרים לפני כן 'לשם יחוד' בהתלהבות ע"ז...] אבל כבר נודע דברי הסמ"ע דעת תורה היפוך דעת בעה"ב...
ההיתר של 'רודף' לא ניתן להאמר רק אם אין לך דרך אחרת האיך להציל עצמך, כדאיתא בסנהדרין, אם יכול להציל עצמו באחד מאבריו וכו'.
או שהלה הוא מסוכן בעתיד [וגם אז צריך שאלת חכם המוסמך לדון דיני נפשות]
בקשר לתשובת הראש, ההודעה ההיא נכתבה ע"י הרב בברכה המשולשת.
תשובת שבט הלוי עוסקת במוסר עוברים על המס, לא בעוברים על דיני נפשות כגון מכים רוצחים ואנסים. אם החובל בבן הוא שייגעץ ומגיע לו עונש חמור כדבריך, כיצד אתה מציע להענישו? כיצד אוכל לדעת אם הוא מסוכן לעתיד?
זאב ערבות כתב:שאלתי חכם המוסמך לדון דיני נפשות אך אינו מקובל עליך (מה שנקרא לא מחוגים שלנו) והתיר למסור, אתה תכבד את הפסק שלו? אתה צריך להבין שלא כל כלל ישראל רואים באותם משקפיים שלך ולא צריכים להסכים עם שיטותיך ודעותיך.
זאב ערבות כתב:
בקשר לתשובת הראש, ההודעה ההיא נכתבה ע"י הרב בברכה המשולשת..
אראל כתב:זאב ערבות כתב:אראל כתב:אני לא פוסק לענות על שאלות כאלה, אך נראה לי שמתחשק לך לעשות מעשה, ואתה פשוט ממתין על 'היתר'..... [למדתי כן מן התופעה שלאחרונה אתה פותח אשכול אחר אשכול, מדי יום יום, בנידונים כאלה..]
המלמד שהכה את בנך עד כדי כך שחבל את עינו, מסתמא הוא שייגעץ גדול, ומגיע לו עונש חמור. אבל אם תמסור אותו למשטרה להעניש או לנקום נקם, יתכן שיש לך דין 'מסור' המבואר דינו בחו"מ סימן שפ"ח.. זה לא פשוט...., ואף שכהיום בעיני דעת בעל הבית נפרץ הדבר כ'היתר' רח"ל, [וכבר שמעתי על כאלה שחושבים בכך שאדרבא הוא 'מצוה' גדולה, ואולי אומרים לפני כן 'לשם יחוד' בהתלהבות ע"ז...] אבל כבר נודע דברי הסמ"ע דעת תורה היפוך דעת בעה"ב...
ההיתר של 'רודף' לא ניתן להאמר רק אם אין לך דרך אחרת האיך להציל עצמך, כדאיתא בסנהדרין, אם יכול להציל עצמו באחד מאבריו וכו'.
או שהלה הוא מסוכן בעתיד [וגם אז צריך שאלת חכם המוסמך לדון דיני נפשות]
בקשר לתשובת הראש, ההודעה ההיא נכתבה ע"י הרב בברכה המשולשת.
תשובת שבט הלוי עוסקת במוסר עוברים על המס, לא בעוברים על דיני נפשות כגון מכים רוצחים ואנסים. אם החובל בבן הוא שייגעץ ומגיע לו עונש חמור כדבריך, כיצד אתה מציע להענישו? כיצד אוכל לדעת אם הוא מסוכן לעתיד?
ראה היטב סוף התשובה [המילים שהגדלתי], ומשם תדון לדינך, בדיון של מכלל לאו אתה שומע הן..זאב ערבות כתב:שאלתי חכם המוסמך לדון דיני נפשות אך אינו מקובל עליך (מה שנקרא לא מחוגים שלנו) והתיר למסור, אתה תכבד את הפסק שלו? אתה צריך להבין שלא כל כלל ישראל רואים באותם משקפיים שלך ולא צריכים להסכים עם שיטותיך ודעותיך.
לא אמרתי לך שתמצא חכם שיהא מקובל עלי, ולא כתבתי מעולם שמישהו צריך להסכים עם דעותי ושיטותי,
תפסיק עם הרעטוריק הטפשי שאתה סובב הולך שוב ושוב ושוב ככ. שב על ק.
עתה אני חושב אולי האיש אשר אתה חושב עליו למסרו למלכות, זה אותי?
אקעי, תמתין מעט, עד שאכין מעט צידה לדרך והטו"ת שלי ליקח עמי בכלא.....
[הלא כתבת באשכול הסמוך, שאחד מחמש אחוזים בין אנ"ש הוא בספק, או בחזקת, פוגע...., זאת אומרת שלשיטתך אחד מחמש של הציבור כולו מקומם בכלא]
זאב ערבות כתב: תשאל את הרב בברכה המשולשת היכן התשובה.
זאב ערבות כתב:מצורף שני מאמרים מתחומין כג ותחומין כד בענין מסירה.
בתחומין כג עמ' 369 סימן א. מובא בנדון יהודי הנוהג בדרכים אלימות כלפי אנשים אחרים (ובכללם ילדים) האם יהיה מותר עפ"י ההלכה להסגירו לידי השלטונות? וכותב
שלכל הדעות יש להסגיר אדם כזה למשטרה - בין משום שאיסור מסירה לא תופס במשטרים המבוססים על צדק, ובין משום שיש הכרה הלכתית בצורך לעצור, בכל מחיר אנשים אלימים, כולל הסגרתם לידי השלטון. (ומביא כמקור את הש"ך בחו"מ שפ"ח כ', וכן פתחי חושן כרך ה' ד, ו)
בברכה המשולשת כתב:שו"ת הרא"ש, כלל יח, סימן יג.
רבנו אשר כתב:שאלה. גדול העצה וגבור המליצה אדון השכל והחכמות אשר מעשיו הנעימות לא אוכל לנקוב אותם בשמות עטרת ישראל ראש גולת אריאל רוח השם בקרבו תל שהכל פונים בו הרב הגדול רבי אשר שצ"ו השם יבשרך משמי עילות אתה שלום וביתך שלום כחשקך וחשק אני הבא בחתום דורש טובתך ושלומך במפורש ובסתום המודיע לכבודך שבהיותי בקוקא עכשיו עם דון גואן שצ"ו נודע לי ממקצת יהודים אשר הם שם כי אלמנה אחת נתעברה מגוי אחד וכריסה בין שניה וקלא דלא פסיק נפק עלה ואני חקרתי ושאלתי הענין בכל יכלתי עם היהודים לידע אם יש עדים ברורים על זה כדי לאמת אותו על נכון ולא מצאתי שום יהודי שיעיד עדות ברורה עליה אבל אמרו לי כי כן נודע בעיר בקלא דלא פסיק ושהאלמנה הנזכרת נתנה רוב נכסיה לגוי שהיא חשודה עמו ושאלו ממנה היהודים כשראוה מעוברת ממי נתעברה והודתה בפניהם שמן הגוי שהיתה חשודה עמו ומפני שיראתי שמא תתחלף לא נראה לי לדרוש ולחקור בפרהסיא על זה וגם כן בא תרעומות זה ממני בקוקא בפני דון גואן שצ"ו מהגוי אשר שם והוא השיב להם כי זה הדין אינו שלו מאחר שהיא יהודית אבל אנו שנדין אותה על פי משפטי תורתנו ואח"כ כשהלכנו לקוליאר נודע לי שילדה זכר ונקבה כ"ד לאייר ומת הזכר והמירה הנקבה שלקחוה הגוים על פי הדברים אשר אמרתי שהגוים אומרים כי כן הוא על כן אני מחלה פניך היקרים והנעימים שתנחני בעצתך הנכונה כיצד אדון אותה כדי שלא יהיו משפטי תורתנו קלים ובזויים בעיני העמים שמאת השם היה לתת כזאת בלב דון גואן שצ"ו להעמידנו על דתנו יש לנו להחמיר הדין כפי שתיעצני ולא להקל וכמו שלמדתנו מעשה באחד שרכב על סוס וכו' ומעשה באחד שהטיח באשתו תחת התאנה ושכל הקהלות אשר סביבות קוקא מרננין כי יצא דבר הזונה על כל הגוים להבזות דתנו בעיניהם ולמען תשמענה כל הנשים ולא תעשינה כזמתה ומה שעלה בדעתי מפני שהענין כל כך מפורסם לחתוך חוטמה כדי לשחת תאר פניה שקשטה בפני הבועל ושתפרע לאדוני העיר קצת ממון ועתה אם תרצה בעצתך להחמיר יותר או לישאר בדיני כן אעשה ממנה לא אטה והוצרכתי לשלוח לפניך זה הדין כדי להעמידני על נכון ובחסדך שתאזור כח וחיל לשלוח לי מענה מיד ומאת השם יוסיפו לך מעלה על מעלתך וכבוד על כבודך נאם החותם מ"ד לעמר שנת פ' לפרט יהודה ב"ר יצחק נ"ע ואקר.
תשובה. הנכבד החכם רבי יהודה בן ואקר ש"צ יפה דנת ויחתכו חטמה כדי שתתגנה על מנאפיה ודבר זה יעשו פתאום כדי שלא תצא לתרבות רעה ולפי עושרה לקנסה בממונה ואתה וכל אשר לך שלום כנפש אשר בן ה"ר יחיאל ז"ל.
בברכה המשולשת כתב:זאב ערבות כתב:מצורף שני מאמרים מתחומין כג ותחומין כד בענין מסירה.
בתחומין כג עמ' 369 סימן א. מובא בנדון יהודי הנוהג בדרכים אלימות כלפי אנשים אחרים (ובכללם ילדים) האם יהיה מותר עפ"י ההלכה להסגירו לידי השלטונות? וכותב
שלכל הדעות יש להסגיר אדם כזה למשטרה - בין משום שאיסור מסירה לא תופס במשטרים המבוססים על צדק, ובין משום שיש הכרה הלכתית בצורך לעצור, בכל מחיר אנשים אלימים, כולל הסגרתם לידי השלטון. (ומביא כמקור את הש"ך בחו"מ שפ"ח כ', וכן פתחי חושן כרך ה' ד, ו)
מחבר המאמר בתחומין כ"ג הוא זייפן ידוע, שנתפס מזייף מקורות ושאר שקרים. (כתבתי זאת מגדרי מפרסמים את החנפים)
להבדיל, מחבר המאמר בתחומין כ"ד הוא מחשובי הדיינים שליט"א.
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:המעיין בדברי 'תחומין' מאת הפרופ' יווכח שיש שם כמה טעיות וחסרון ידיעה. זה שארה"ב היא מדינה ניאורה ויש לה חקים הגינים אינה אמת כלל, כמו שיווכח כל מי שנכנס קצת לעניינים. הבתי סהר אינם משרתים את מטרתם אלא מקור הם להתעללות ורדיפות, ואינם עוזרים את החברה במאומה. והאפשרות להגיע לידי הרשעה עולה כפי מדת החפות מפשע שלך. הפרקליטים אינם מוגבלים בכלום, וכמעט ואין שום השלכות להנהגתם הפרועה.
זאב ערבות כתב:בברכה המשולשת כתב:
מחבר המאמר בתחומין כ"ג הוא זייפן ידוע, שנתפס מזייף מקורות ושאר שקרים. (כתבתי זאת מגדרי מפרסמים את החנפים)
להבדיל, מחבר המאמר בתחומין כ"ד הוא מחשובי הדיינים שליט"א.
איני מכיר את הנ"ל ומעודי לא שמעתי עליו, אך אם הדבר ידוע כדבריך מדוע נתנו לו במה לדבריו בתחומין?
זאב ערבות כתב: . . הוא מחפש מקום אידיאלי שם יהודי יכול לחיות בשקט ושלוה, אך למרות מאמציו עדיין לא הצליח למצוא כזה מקום. לכל מקום יש את הבעיות שלו . .
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:ברוב מדינות המערביות, המצב של החק היא הרבה יותר טוב מבארה"ב. אולי לענין דברים אחרים אינו כן, אבל מזוית מבט החק והפלילות, ארה"ב הוא הכי גרוע.
מ"מ אין זה נוגע לענינינו. לפני חמש מאות שנה, לא היה מקום הוגן בעולם לגור, ונכתבו הל' דינא דמלכותא ואיסור מסירה ע"ז. להגיד שהיום בארה"ב נשתנה המצב, הוא טעות מרה.
לבי במערב כתב:הנפנוף בחוקי התורה כאלו "יזעזעו" כל גוי מצוי, אינו נכון כלל.
ראשית, ההשוואה בין קדש לחול, בין רצונו וציוויו של הבורא ית"ש לבין (להבדיל באי"ע) חוקי בו"ד, מעשה אנוש ותחבולותיו, מקומֵם וצורם קמעא.
אך גם בל"ז, ישנו הפרש עצום ביניהם:
כשאדם מתחייב סקילה על חלול ש"ק, פירוש הדבר הוא - שהתרו בו שני עדים, ופרטו בפניו את אב-המלאכה ותולדתה המדויקים(!) עליהם הוא עובר כעת, ובמקביל הודיעו לו את העונש המדויק שיקבל על מעשה זה.
אם אחר כ"ז, לא נרתע אותו אדם מלמלא את תאוותו החולנית - הרי שאדם כזה אינו נותן ל"ישובו של עולם" להתקיים, שכן אין דבר שיעצור אותו מלמלא את תאוותיו (אלו שיהיו וכמה שיהיו), ובמילא חייבים להרגו, לפני שיזיק בדברים קשים יותר (ש"ד וכו').
ובל נשכח, שגם אחרי זאת - סנהדרין ההורגת פעם א' בשבע שנים נקראת 'חובלנית'! זמן ארוך ביותר, ששום מערכת משפט (במדינות שהורגים בהם, כולל בארה"ב), לא תוכל להתפאר בו [הוא לשיטת ת"ק (מכות ז, א); ולשיטת ראב"ע שם, הסתפקו בכוונתו - אם אורח ארעא להרוג אחת לשבעים שנה, או שגם ההורגת אחת לשבעים שנה(!) נקראת חובלנית].
וכ"ז, אחרי חקו"ד כדת של תורה - שקשה מאד לשקר בה אפי' בדיני ממונות, וכ"ש בדיני נפשות.
ואחר כל זאת, אמרו ר"ט ורע"ק - שאלו היו יושבים בסנהדרין, לא הי' נהרג אדם מעולם! (ובפשטות, ראו זאת לעצמם לזכות).
היש השוואה?!
בברכה המשולשת כתב:ואדרבה, העיר בזה רבינו הר"ן לאידך גיסא בדרשה י"א בדרשות הר"ן.
לבי במערב כתב:בברכה המשולשת כתב:ואדרבה, העיר בזה רבינו הר"ן לאידך גיסא בדרשה י"א בדרשות הר"ן.
היוכל מר לציין מ"מ מדויק?
בברכה המשולשת כתב:כל הדרשה עוסקת בשאלה איך אפשר לנהל חברה אם אין ענישה אפקטיבית, לכאורה.
לבי במערב כתב:הנפנוף בחוקי התורה כאלו "יזעזעו" כל גוי מצוי, אינו נכון כלל.
ראשית, ההשוואה בין קדש לחול, בין רצונו וציוויו של הבורא ית"ש לבין (להבדיל באי"ע) חוקי בו"ד, מעשה אנוש ותחבולותיו, מקומֵם וצורם קמעא.
אך גם בל"ז, ישנו הפרש עצום ביניהם:
כשאדם מתחייב סקילה על חלול ש"ק, פירוש הדבר הוא - שהתרו בו שני עדים, ופרטו בפניו את אב-המלאכה ותולדתה המדויקים(!) עליהם הוא עובר כעת, ובמקביל הודיעו לו את העונש המדויק שיקבל על מעשה זה.
אם אחר כ"ז, לא נרתע אותו אדם מלמלא את תאוותו החולנית - הרי שאדם כזה אינו נותן ל"ישובו של עולם" להתקיים, שכן אין דבר שיעצור אותו מלמלא את תאוותיו (אלו שיהיו וכמה שיהיו), ובמילא חייבים להרגו, לפני שיזיק בדברים קשים יותר (ש"ד וכו').
ובל נשכח, שגם אחרי זאת - סנהדרין ההורגת פעם א' בשבע שנים נקראת 'חובלנית'! זמן ארוך ביותר, ששום מערכת משפט (במדינות שהורגים בהם, כולל בארה"ב), לא תוכל להתפאר בו [הוא לשיטת ת"ק (מכות ז, א); ולשיטת ראב"ע שם, הסתפקו בכוונתו - אם אורח ארעא להרוג אחת לשבעים שנה, או שגם ההורגת אחת לשבעים שנה(!) נקראת חובלנית].
וכ"ז, אחרי חקו"ד כדת של תורה - שקשה מאד לשקר בה אפי' בדיני ממונות, וכ"ש בדיני נפשות.
ואחר כל זאת, אמרו ר"ט ורע"ק - שאלו היו יושבים בסנהדרין, לא הי' נהרג אדם מעולם! (ובפשטות, ראו זאת לעצמם לזכות).
היש השוואה?!
משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 197 אורחים