מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קושיא בפרשת אחרי השבוע שאין עליה תשובה?!!

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

קושיא בפרשת אחרי השבוע שאין עליה תשובה?!!

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ו' אפריל 15, 2011 4:23 pm

מטרת הכניסה של הכהן גדול ביום הכפורים היא לכפר על טומאת מקדש וקדשיו עיין רמב"ן וברמב"ם שגגות פ"א הל"ט (ודלא כדברי הגמ' יומא מ"ד שבא לכפר על עוון לשון הרע)
וכך כותב רש"י בפרק ט"ז פסוק ט"ו וכפר על הקודש מטומאות בני ישראל וגו' השוכן אתם בתוך טומאותם. וז"ל אף על פי שהם טמאים שכינה ביניהם.
כלומר היות והשכינה לא עזב את המשכן גם כשישראל נטמאו ולכן כשהטמא טימא את המשכן הריהו כביכול פגע בשכינה וכו'.
ונשאלת השאלה אם כן בזמן הזה שאנו בגלות והשכינה עזב אותנו כביכול ואינו שוכן איתנו בתוך טומאותם אם כן אין כל עניין לכאו' בעבודת הכה"ג ביום הכפורים שבא לכפר על טומאת מקדש וקדשיו וכנ"ל. - ולשם מה קבעו לומר במוסף ביום הכפורים את כל סדר עבודת הכה"ג מדין ונשלמה פרים שפתינו כאשר בזמן הזה לא שייך כל פגיעה כביכול בשכינה.
החכימו אותי תלמידי חכמים.

גם זה הבל
הודעות: 344
הצטרף: ג' ינואר 11, 2011 10:42 pm

Re: קושיא בפרשת אחרי השבוע שאין עליה תשובה?!!

הודעהעל ידי גם זה הבל » א' אפריל 17, 2011 1:26 am

מטרת הכניסה

השגיאה היא כאן הכפרה היא לא המטרה הוא מה שיוצא מזה, ודוגמא לדבר הוא הציץ שמרצה [וכן שאר הבגדי כהונה] מדוע לא לובשים את זה דקה אחת ביום ויורידו או ישר אחרי שהתפגל משהו וע"כ כנ"ל.
ועוי"ל בפסוק י"ז כתוב וכיפר בעדו ובעד ביתו ובעד כל קהל ישראל וכי כל הקהל עברו על טומאת המקדש וגם א"כ מדין ערבות ז\ה כבר כתוב בפסוק הקודם ומדוע שנה עליו הכתוב, ומבו' שכיפר גם ע"ז וגע"ז.

תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: קושיא בפרשת אחרי השבוע שאין עליה תשובה?!!

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » א' אפריל 17, 2011 2:46 am

אודה לך אם תפשט לי את התשובה וההסבר שנתת.
בתודה מראש

הור ההר
הודעות: 149
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:03 pm

Re: קושיא בפרשת אחרי השבוע שאין עליה תשובה?!!

הודעהעל ידי הור ההר » א' אפריל 17, 2011 2:50 pm

בלי עיון בספרים, כנראה יש מעט אי דיוק בדבריך:
הגמרא שאומרת שיש כפרה בפנים על לה"ר מדברת על הקטרת
על טומאת מקדש וקדשיו מכפרים השעיר הפנימי והחיצון, ולכהנים הפר הפנימי (ראה באריכות השיטות במשנה ריש שבועות), גם הרמב"ן שהבאת מדבר על דם פר ושעיר. וכן הרמב"ם מקורותיו במשנה שבועות הנ"ל, ומדבר על פר ושעיר.
(הכתוב וכפר .. מטמאות בנ"י, נאמר בשעיר הפנימי)
יש גם כפרה על יתר העברות בשעיר המשתלח.
כך שלפחות חלק מהעבודה: קטרת, שכוללת שתי ביאות לקה"ק, אחת להקטרה ואחת להוצאת כף ומחתה, וכן שעיר המשתלח קשורים גם להיום.

איסתרא בלגינא
הודעות: 441
הצטרף: ו' מאי 07, 2010 11:12 am

Re: קושיא בפרשת אחרי השבוע שאין עליה תשובה?!!

הודעהעל ידי איסתרא בלגינא » א' אפריל 17, 2011 11:42 pm

וכי יש לך פגיעה גדולה מסילוק השכינה לגמרי? כי מאחר וראויה שכינה לשכון בישראל ונסתלקה מרוב טומאותיהם אין לך פגיעה גדולה מזאת.

תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: קושיא בפרשת אחרי השבוע שאין עליה תשובה?!!

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ב' אפריל 18, 2011 12:50 am

להור ההר: על פניו צדקת במה שכתבת - אמנם גם אתה מודינא לי שאין כל עניין בזמן הזה לכפר על טומאת מקדש וקדשיו כאשר אין כל פגיעה בשכינה והתורה צווחת ואומרת "השוכן אתם בתוך טומאתם" שמטעם זה צריך הכה"ג להזאות.
ובנוגע לקטורת ראה באבן עזרא שכתב שעניין הקטורת היה כדי שלא יביט הכה"ג בשכינה ומשמע מדבריו שלא כדברי הגמ' [אם כי יתכן שכוונת האבן עזרא רק בנוגע למעלה עשן ואינו תח"י כעת] – גם כל מפרשי התורה נראה מדבריהם שנקטו שדברי הגמ' הוא דרש. ולא היה זה המטרה של הקטורת. – ובפרט הוצאת כף ומחתה כבר אמרו בגמ' שלא נצטווה עליו, ונכנס להוצאת הכף וכו' רק בכדי שלא להשאיר אותם בקודש הקדשים – כביכול שהיה לו לנקות את הקודש הקדשים אך אין בזה שום עבודה.
מה גם ונניח שצדקת ועדיין אנו צריכים את המוסף של יום הכיפורים בשביל הקטורת ולכן ממילא כבר נמשכו ואמרו לומר את המשך העבודה וכו'. – בכל אופן עדיין קשיא דאפשר בזמן הזה הנכנס למקום המקדש אין עליו חיוב כרת כאשר לא שייך איתנו "השוכן איתם בתוך טומאתם". וצ"ע.
ולאיסתרא בלגינא אני אומר: אכן על חורבן הבית צריך לשוב מידה כנגד מידה ולהרבות באהבת ישראל שעל זה חרבה בית מקדשינו אך אין כניסת הכה"ג מכפר על חורבן הבית – עובדה היא שגם בשנה האחרונה בטרם חרב בית מקדשינו נכנס הכה"ג לפני ולפנים ולא עמד בפרץ. וכפי שעינינו הרואות כי שועלים הילכו בו.

גם זה הבל
הודעות: 344
הצטרף: ג' ינואר 11, 2011 10:42 pm

Re: קושיא בפרשת אחרי השבוע שאין עליה תשובה?!!

הודעהעל ידי גם זה הבל » ב' אפריל 18, 2011 1:30 am

הכפרה היא לא המטרה הוא מה שיוצא מזה

דוגמאות ישנם רבות, אך הרעיון הוא שיש מטרה שלשמה נכנסים והיא לא הכפרה על טומאת המיקדש אלא הקירבה לקב"ה ויש גם כפרה וקורבה זו משיגים ע"י עבודה לפני ולפנים.
ובעד כל קהל ישראל

בפסוק הבא מובא גם כפרה על כל ישראל ומבו' שכיפר גם על טומאת המקדש אך חוץ מזה כיפר גם על עוונותם של ישראל.

תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: קושיא בפרשת אחרי השבוע שאין עליה תשובה?!!

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ב' אפריל 18, 2011 1:39 am

אילו לא משום כפרה יתכן בהחלט שמספיק עליית נשמה או משהו כעין זה להגיע לפני ולפנים - וכפי שעשה רבי ישמעאל כה"ג בנוגע לעשרה הרוגי מלכות.
מה גם לשם מה היו ההזאות - מכל זה מפורש שהיה עליו לטהר את המזבח וכו' מטומאת מקדש וקדשיו והוא פשוט בכל עבודת הכה"ג ביום הכיפורים.

איסתרא בלגינא
הודעות: 441
הצטרף: ו' מאי 07, 2010 11:12 am

Re: קושיא בפרשת אחרי השבוע שאין עליה תשובה?!!

הודעהעל ידי איסתרא בלגינא » ב' אפריל 18, 2011 1:45 am

תולעת ספרים07 כתב:עובדה היא שגם בשנה האחרונה בטרם חרב בית מקדשינו נכנס הכה"ג לפני ולפנים ולא עמד בפרץ. וכפי שעינינו הרואות כי שועלים הילכו בו.

תמה אני על דבריו דמוכיח דאין הקרבנות מכפרים ממה שחרב הבית וזה ודאי אינו דודאי אין הקרבנות מכפרים בלא תשובה הגע עצמך ממ"ש רז"ל דלא לנצה ירושלם בחטא תמיד של שחר מכפר על הלילה ושל בין הערביים על היום א"כ בשל מי הסער הגדול הזה עוד אמרו בהדיא דמ' שנה קודם חורבן הבית לא נתלבן חוט השני הנה מפורש דלא הועילו בעבודת יוה"כ לכפר כמקדם וודאי הטעם לפי שעמדו במרים ולא עשו תשובה כראוי להם.

תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: קושיא בפרשת אחרי השבוע שאין עליה תשובה?!!

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ב' אפריל 18, 2011 1:54 am

למה לך להביא ראיה מכמה וכמה גמרות כאשר הרמב"ם בהלכות תשובה כותב כל זה להדיא שצריך תשובה ווידוי בהבאת הקרבן יתירא מזו כותב שם הרמב"ם שגם כל הנסקלים חייב לשוב ובאם לא אינו הסקילה מכפרת והדברים ארוכים מני ים.
אמנם אצל יום הכיפורים הסתפקתי מאז ומעולם אם גם בזה היו צריכים תשובה וקצת משמע שעבודת הכהן גדול ביום הכיפורים היתה מכפרת גם ללא תשובה - כעין הקטורת שעצר את המגיפה וכדו'.
גם על עצם הרמב"ם שכתב שכל הנסקלים מתוודים בזמנו כתבתי על זה איך יתכן הדבר והרי כתב הרמב"ם שצריך קבלה על העתיד שלא ישוב לזה החטא לעולם - והרי הנסקל אינו ישוב לזה החטא ואם כן מה שייך אצלו תשובה. - ואפשר שכוונת הרמב"ם בזה כי במידה ואינו מתוודה אין בי"ד סוקלים אותו שאין כל טעם לסקול בחינם - וכוונת הרמב"ם היא לא ממש לתשובה אלא כעין מה שאמרו בגמ' שעל בני משפחתו לומר לבי"ד יפה דנתוני וצ"ב.
בכל מקרה נתפסת לדבר שולי ואין זה עיקר העניין.
וגם בלא מה שכתבתי להביא ראיה הדבר פשוט למאוד שעניין הכניסה הייתה כדי לכפר ולא משום קירבת אלוקים לי טוב וכפי שאומר דוד המלך ע"ה.

גם זה הבל
הודעות: 344
הצטרף: ג' ינואר 11, 2011 10:42 pm

Re: קושיא בפרשת אחרי השבוע שאין עליה תשובה?!!

הודעהעל ידי גם זה הבל » ב' אפריל 18, 2011 2:07 am

תולעת ספרים07 כתב:אילו לא משום כפרה יתכן בהחלט שמספיק עליית נשמה או משהו כעין זה להגיע לפני ולפנים - וכפי שעשה רבי ישמעאל כה"ג בנוגע לעשרה הרוגי מלכות.
מה גם לשם מה היו ההזאות - מכל זה מפורש שהיה עליו לטהר את המזבח וכו' מטומאת מקדש וקדשיו והוא פשוט בכל עבודת הכה"ג ביום הכיפורים.

התכוונתי לקירבה של כל עם ישראל על ידי קרבנם שמוזה בפנים.
ולא ענית שבפסוק הבא מבואר להדיא שמכפר על כל קהל עדת ישראל.

תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: קושיא בפרשת אחרי השבוע שאין עליה תשובה?!!

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ב' אפריל 18, 2011 2:17 am

והלא הדברים מפורשים בחז"ל באלף ואחד גמ' שהכה"ג נכנס לפני ולפנים לכפר על לשון הרע והיזה כדי לכפר על טומאת מקדש וקדשיו ותו לא.
מהיכן לקחת לומר שתפקידו היה לקרב בזה את עם ישראל להקב"ה. אתמהה.

איסתרא בלגינא
הודעות: 441
הצטרף: ו' מאי 07, 2010 11:12 am

Re: קושיא בפרשת אחרי השבוע שאין עליה תשובה?!!

הודעהעל ידי איסתרא בלגינא » ד' אפריל 20, 2011 10:54 pm

תולעת ספרים07 כתב:למה לך להביא ראיה מכמה וכמה גמרות כאשר הרמב"ם בהלכות תשובה כותב כל זה להדיא שצריך תשובה ווידוי בהבאת הקרבן יתירא מזו כותב שם הרמב"ם שגם כל הנסקלים חייב לשוב ובאם לא אינו הסקילה מכפרת והדברים ארוכים מני ים.
אמנם אצל יום הכיפורים הסתפקתי מאז ומעולם אם גם בזה היו צריכים תשובה וקצת משמע שעבודת הכהן גדול ביום הכיפורים היתה מכפרת גם ללא תשובה - כעין הקטורת שעצר את המגיפה וכדו'.


ואולם בעבור זאת הראיתיך ראיה מן הגמרא דמ' שנה קודם חורבן הבית לא נתלבן חוט השני והיינו בעבודת יום הכיפורים שלא כיפרה כבראשונה. ומ"מ גם במה שמכפר בלא תשובה ודאי אין הכוונה לגמרי דא"כ לרבי עבודת יוה"כ למה הא עיצומו של יום מכפר בלא תשובה וחוט השני למה לא נתלבן כנ"ל.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 291 אורחים