עזריאל ברגר כתב:אבהיר את שאלת השואל:
ראובן בא לשמעון ואומר "נטמאו טהרותיך".
שמעון שתק.
למחרת בא שמעון ואכל מזה - ב"ד ילקוהו.
מדוע?!
מדוע אנו דנים את שתיקתו כהודאה?
כדכד כתב:לא הבנתי מדוע ילקוהו על שאכל טהרות שנטמאו
עזריאל ברגר כתב:אגדיר במילים "למדניות" את שאלת השואל:
מאי שנא מדיני ממונות שיכול לומר "משטה הייתי בך", "שלא להשביע את עצמי נתכוונתי" וכיו"ב?
ואולי באמת רק כששתק בדרך הודאה והסכמה אז נאמן העד?
בברכה המשולשת כתב:עזריאל ברגר כתב:אגדיר במילים "למדניות" את שאלת השואל:
מאי שנא מדיני ממונות שיכול לומר "משטה הייתי בך", "שלא להשביע את עצמי נתכוונתי" וכיו"ב?
ואולי באמת רק כששתק בדרך הודאה והסכמה אז נאמן העד?
מעין דברי רה"ג לגבי עד שיזימו את עצמם?
(ושוב, לענ"ד נראה שזה גופא החילוק בין ממונות לאיסורים. בשביל להוציא ממון צריך שזה יהיה בדרך שהתורה קבעה לכך, ואילו בשביל להגדיר איסור די בכך שיהודי אומר שזה חפצא של איסור, ומעין הסברא שברש"י לעד אחד נאמן באיסורים רק לאידך גיסא)
עזריאל ברגר כתב:בברכה המשולשת כתב:עזריאל ברגר כתב:אגדיר במילים "למדניות" את שאלת השואל:
מאי שנא מדיני ממונות שיכול לומר "משטה הייתי בך", "שלא להשביע את עצמי נתכוונתי" וכיו"ב?
ואולי באמת רק כששתק בדרך הודאה והסכמה אז נאמן העד?
מעין דברי רה"ג לגבי עד שיזימו את עצמם?
(ושוב, לענ"ד נראה שזה גופא החילוק בין ממונות לאיסורים. בשביל להוציא ממון צריך שזה יהיה בדרך שהתורה קבעה לכך, ואילו בשביל להגדיר איסור די בכך שיהודי אומר שזה חפצא של איסור, ומעין הסברא שברש"י לעד אחד נאמן באיסורים רק לאידך גיסא)
את דברי רה"ג אינני מכיר.
אבל מדבריך נראה שאתה סובר שאם מישהו פוגש אותי ברחוב ואומר לי שמאכל פלוני שבביתי נאסר באכילה - אני חייב להכחיש אותו ואין לי את "זכות השתיקה" נגד קנטרן שכזה.
האם כך אתה סבור?
עזריאל ברגר כתב:הרי אם אמרתי בעצמי דברים - יש לי אפשרות לבטלם ע"י אמתלא.
האם כאן יש דין דומה?
כדכד כתב:בעיקר הדיון איני מבין מה יש כאןם לדון הלא הוא משנה ותלמוד ערוכים ריש פ"ג דכריתות
עושה חדשות כתב:ואולי האי דינא הוא רק כאשר זה נאמר בב"ד,
אבל באמת אין לי חובה להגיב לכל מי שמספר עלי סיפורים באמצע היום ובאמצע הרחוב.
הפשטן כתב:עושה חדשות כתב:ואולי האי דינא הוא רק כאשר זה נאמר בב"ד,
אבל באמת אין לי חובה להגיב לכל מי שמספר עלי סיפורים באמצע היום ובאמצע הרחוב.
אגב, ההשערה שלך מקבילה אל מה שקיים בערכאותיהם, שאצלם קיימת כידוע "זכות השתיקה", אבל היא קיימת דווקא במשטרה - שזכותו של הנחקר לשתוק שם כלפי החשדות המוטחים נגדו ע"י השוטרים החוקרים - ושתיקתו לא תוכל לשמש ראי' נגדו, אבל בבית המשפט - לא יכול הנאשם לשתוק כלפי שאלת השופטים "האם אתה מודה בעובדות המיוחסות לך" - ואם ישתוק אז שתיקתו עלולה לשמש ראי' נגדו.
כן, חייב. היינו דגלי קרא באו הודע שחייבים להכחיש דבריו של העד ואל"ה הוי שתיקה כהודאהעושה חדשות כתב:מישהו בא ואמר לי שהטהרות שלי נטמאו, בהמתי נפסלה להקרבה, או שאני חייב קרבן.
שתקתי ולא עניתי לו, אני חייב לו משהו?
עזריאל ברגר כתב:כדכד כתב:בעיקר הדיון איני מבין מה יש כאןם לדון הלא הוא משנה ותלמוד ערוכים ריש פ"ג דכריתות
השואל שאל אחרי לימוד המשנה והגמרא.
ושאלתו היא האם המשנה והגמרא מדברות דווקא במי ששתק "דרך מאמין לדבריו", או שאפילו אם שתק משום "בולם פיו בשעת מריבה" זה כבר נחשב שתיקה כהודאה.
עושה חדשות כתב:מישהו בא ואמר לי שהטהרות שלי נטמאו, בהמתי נפסלה להקרבה, או שאני חייב קרבן.
שתקתי ולא עניתי לו, אני חייב לו משהו?
אבל בגמ' (קידושין סו. להתוס' ודעימייהו) מבואר ש"שתיקה כהודאה",
ומעתה, טהרותי בחזקת טומאה וכו' כל זאת ע"פ הודאתי.
ואולי האי דינא הוא רק כאשר זה נאמר בב"ד,
אבל באמת אין לי חובה להגיב לכל מי שמספר עלי סיפורים באמצע היום ובאמצע הרחוב.
ההוא דאמר כתב:נציע את ביאור הדברים [שכבר עמדו בו החו"ר לעיל] לפי דרכינו: כאשר מגיע עד אחד ומעיד בבעלים שטהרותיו נטמאו, הרי זה מעשה עדות, שעד אחד נאמן באיסורים, אלא שיש זכות לבעלים להכחישו, וכל שלא הכחישוהו ממילא נאמן העד והטהרות אסורים. [ודנו בגדר נאמנות העד כה"ג התוס' בריש פרק האשה רבה ביבמות, עיי"ש].
ואין זה דומה לדיני ממונות שיכול לומר משטה אני בך, דשם מדובר חוץ לבי"ד ואין לזה שום שייכות לעדות, אולם כאן מדובר בעדות [של איסורין] וכפי שבבי"ד לא אומרים משטה הייתי בך.
כדכד כתב:בשאלה של מלקות צריך עדים והתראה על המעשה שהיה אם אכל זאת אולם אם להגדיר את המאכל כאסור ע"א נאמן באיסורין וה "ה ששתיקה כהודאה
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 181 אורחים