מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שתיקה כהודאה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12625
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

שתיקה כהודאה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' יולי 30, 2019 2:36 pm

מישהו בא ואמר לי שהטהרות שלי נטמאו, בהמתי נפסלה להקרבה, או שאני חייב קרבן.
שתקתי ולא עניתי לו, אני חייב לו משהו?
אבל בגמ' (קידושין סו. להתוס' ודעימייהו) מבואר ש"שתיקה כהודאה",
ומעתה, טהרותי בחזקת טומאה וכו' כל זאת ע"פ הודאתי.

ואולי האי דינא הוא רק כאשר זה נאמר בב"ד,
אבל באמת אין לי חובה להגיב לכל מי שמספר עלי סיפורים באמצע היום ובאמצע הרחוב.

בברכה המשולשת
הודעות: 14151
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שתיקה כהודאה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' יולי 30, 2019 5:16 pm

לכאורה, הדוגמאות שהביא כתר"ה נוגעות לגדרי איסורים, ולא שייכות לבירור בבית דין.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שתיקה כהודאה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' יולי 30, 2019 6:12 pm

אבהיר את שאלת השואל:
ראובן בא לשמעון ואומר "נטמאו טהרותיך".
שמעון שתק.
למחרת בא שמעון ואכל מזה - ב"ד ילקוהו.
מדוע?!

מדוע אנו דנים את שתיקתו כהודאה?

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: שתיקה כהודאה

הודעהעל ידי כדכד » ג' יולי 30, 2019 6:58 pm

לא הבנתי מדוע ילקוהו על שאכל טהרות שנטמאו

בברכה המשולשת
הודעות: 14151
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שתיקה כהודאה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' יולי 30, 2019 7:06 pm

עזריאל ברגר כתב:אבהיר את שאלת השואל:
ראובן בא לשמעון ואומר "נטמאו טהרותיך".
שמעון שתק.
למחרת בא שמעון ואכל מזה - ב"ד ילקוהו.
מדוע?!

מדוע אנו דנים את שתיקתו כהודאה?


תודה רבה על ההבהרה (גם אני הבנתי כך את שאלת הרה"ג פותח האשכול שליט"א, ואני שמח שגם כתר"ה הבין כך את הדברים)
כוונת דבריי הייתה שמדובר באיסור והיתר, ועד אחד נאמן באיסורים.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שתיקה כהודאה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' יולי 30, 2019 7:27 pm

כדכד כתב:לא הבנתי מדוע ילקוהו על שאכל טהרות שנטמאו

כמובן עסקינן בקדשים וכיו"ב.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שתיקה כהודאה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' יולי 30, 2019 8:01 pm

אגדיר במילים "למדניות" את שאלת השואל:
מאי שנא מדיני ממונות שיכול לומר "משטה הייתי בך", "שלא להשביע את עצמי נתכוונתי" וכיו"ב?

ואולי באמת רק כששתק בדרך הודאה והסכמה אז נאמן העד?

בברכה המשולשת
הודעות: 14151
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שתיקה כהודאה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' יולי 31, 2019 10:09 am

עזריאל ברגר כתב:אגדיר במילים "למדניות" את שאלת השואל:
מאי שנא מדיני ממונות שיכול לומר "משטה הייתי בך", "שלא להשביע את עצמי נתכוונתי" וכיו"ב?

ואולי באמת רק כששתק בדרך הודאה והסכמה אז נאמן העד?


מעין דברי רה"ג לגבי עד שיזימו את עצמם?

(ושוב, לענ"ד נראה שזה גופא החילוק בין ממונות לאיסורים. בשביל להוציא ממון צריך שזה יהיה בדרך שהתורה קבעה לכך, ואילו בשביל להגדיר איסור די בכך שיהודי אומר שזה חפצא של איסור, ומעין הסברא שברש"י לעד אחד נאמן באיסורים רק לאידך גיסא)

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שתיקה כהודאה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' יולי 31, 2019 10:20 am

בברכה המשולשת כתב:
עזריאל ברגר כתב:אגדיר במילים "למדניות" את שאלת השואל:
מאי שנא מדיני ממונות שיכול לומר "משטה הייתי בך", "שלא להשביע את עצמי נתכוונתי" וכיו"ב?

ואולי באמת רק כששתק בדרך הודאה והסכמה אז נאמן העד?


מעין דברי רה"ג לגבי עד שיזימו את עצמם?

(ושוב, לענ"ד נראה שזה גופא החילוק בין ממונות לאיסורים. בשביל להוציא ממון צריך שזה יהיה בדרך שהתורה קבעה לכך, ואילו בשביל להגדיר איסור די בכך שיהודי אומר שזה חפצא של איסור, ומעין הסברא שברש"י לעד אחד נאמן באיסורים רק לאידך גיסא)

את דברי רה"ג אינני מכיר.
אבל מדבריך נראה שאתה סובר שאם מישהו פוגש אותי ברחוב ואומר לי שמאכל פלוני שבביתי נאסר באכילה - אני חייב להכחיש אותו ואין לי את "זכות השתיקה" נגד קנטרן שכזה.
האם כך אתה סבור?

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שתיקה כהודאה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' יולי 31, 2019 10:23 am

הרי אם אמרתי בעצמי דברים - יש לי אפשרות לבטלם ע"י אמתלא.
האם כאן יש דין דומה?

בברכה המשולשת
הודעות: 14151
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שתיקה כהודאה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' יולי 31, 2019 12:45 pm

עזריאל ברגר כתב:
בברכה המשולשת כתב:
עזריאל ברגר כתב:אגדיר במילים "למדניות" את שאלת השואל:
מאי שנא מדיני ממונות שיכול לומר "משטה הייתי בך", "שלא להשביע את עצמי נתכוונתי" וכיו"ב?

ואולי באמת רק כששתק בדרך הודאה והסכמה אז נאמן העד?


מעין דברי רה"ג לגבי עד שיזימו את עצמם?

(ושוב, לענ"ד נראה שזה גופא החילוק בין ממונות לאיסורים. בשביל להוציא ממון צריך שזה יהיה בדרך שהתורה קבעה לכך, ואילו בשביל להגדיר איסור די בכך שיהודי אומר שזה חפצא של איסור, ומעין הסברא שברש"י לעד אחד נאמן באיסורים רק לאידך גיסא)

את דברי רה"ג אינני מכיר.
אבל מדבריך נראה שאתה סובר שאם מישהו פוגש אותי ברחוב ואומר לי שמאכל פלוני שבביתי נאסר באכילה - אני חייב להכחיש אותו ואין לי את "זכות השתיקה" נגד קנטרן שכזה.
האם כך אתה סבור?


כן.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: שתיקה כהודאה

הודעהעל ידי כדכד » ד' יולי 31, 2019 5:22 pm

עזריאל ברגר כתב:הרי אם אמרתי בעצמי דברים - יש לי אפשרות לבטלם ע"י אמתלא.
האם כאן יש דין דומה?

לכאורה למה לא
שתיקה כהודאה אך לא עדיפה מהודאה

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: שתיקה כהודאה

הודעהעל ידי כדכד » ד' יולי 31, 2019 6:34 pm

בעיקר הדיון איני מבין מה יש כאןם לדון הלא הוא משנה ותלמוד ערוכים ריש פ"ג דכריתות

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שתיקה כהודאה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' יולי 31, 2019 7:43 pm

כדכד כתב:בעיקר הדיון איני מבין מה יש כאןם לדון הלא הוא משנה ותלמוד ערוכים ריש פ"ג דכריתות

השואל שאל אחרי לימוד המשנה והגמרא.
ושאלתו היא האם המשנה והגמרא מדברות דווקא במי ששתק "דרך מאמין לדבריו", או שאפילו אם שתק משום "בולם פיו בשעת מריבה" זה כבר נחשב שתיקה כהודאה.

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: שתיקה כהודאה

הודעהעל ידי הפשטן » ד' יולי 31, 2019 9:09 pm

עושה חדשות כתב:ואולי האי דינא הוא רק כאשר זה נאמר בב"ד,
אבל באמת אין לי חובה להגיב לכל מי שמספר עלי סיפורים באמצע היום ובאמצע הרחוב.



אגב, ההשערה שלך מקבילה אל מה שקיים בערכאותיהם, שאצלם קיימת כידוע "זכות השתיקה", אבל היא קיימת דווקא במשטרה - שזכותו של הנחקר לשתוק שם כלפי החשדות המוטחים נגדו ע"י השוטרים החוקרים - ושתיקתו לא תוכל לשמש ראי' נגדו, אבל בבית המשפט - לא יכול הנאשם לשתוק כלפי שאלת השופטים "האם אתה מודה בעובדות המיוחסות לך" - ואם ישתוק אז שתיקתו עלולה לשמש ראי' נגדו.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שתיקה כהודאה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' יולי 31, 2019 9:23 pm

הפשטן כתב:
עושה חדשות כתב:ואולי האי דינא הוא רק כאשר זה נאמר בב"ד,
אבל באמת אין לי חובה להגיב לכל מי שמספר עלי סיפורים באמצע היום ובאמצע הרחוב.



אגב, ההשערה שלך מקבילה אל מה שקיים בערכאותיהם, שאצלם קיימת כידוע "זכות השתיקה", אבל היא קיימת דווקא במשטרה - שזכותו של הנחקר לשתוק שם כלפי החשדות המוטחים נגדו ע"י השוטרים החוקרים - ושתיקתו לא תוכל לשמש ראי' נגדו, אבל בבית המשפט - לא יכול הנאשם לשתוק כלפי שאלת השופטים "האם אתה מודה בעובדות המיוחסות לך" - ואם ישתוק אז שתיקתו עלולה לשמש ראי' נגדו.

הבאתי לעיל שכיו"ב הוא הדין גם ע"פ תורה, אבל לא בפני עדים ודיינים וכיו"ב אלא בשיחה שבין אדם לחבירו, שאם ראובן אומר לשמעון בפני עדים "אתה חייב לי מנה" ושתק שמעון, או אפילו אמר "הן" - יכול אח"כ לחזור בו מהודאתו ולומר "משטה הייתי בך" או "שלא להשביע את עצמי נתכוונתי". אבל אם אמר ראובן לעדים בפני שמעון "אתם עדי ששמעון חייב לי מנה" ושתק שמעון - כבר לא יכול לומר משטה הייתי בך וכיו"ב, כיוון שברור שהדיבור היה "בדרך הודאה" ולא בדרך שחוק והיתול.

יתר10
הודעות: 945
הצטרף: ד' יוני 01, 2011 12:07 am

Re: שתיקה כהודאה

הודעהעל ידי יתר10 » ד' יולי 31, 2019 9:28 pm

עושה חדשות כתב:מישהו בא ואמר לי שהטהרות שלי נטמאו, בהמתי נפסלה להקרבה, או שאני חייב קרבן.
שתקתי ולא עניתי לו, אני חייב לו משהו?
כן, חייב. היינו דגלי קרא באו הודע שחייבים להכחיש דבריו של העד ואל"ה הוי שתיקה כהודאה

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: שתיקה כהודאה

הודעהעל ידי כדכד » ה' אוגוסט 01, 2019 5:49 pm

עזריאל ברגר כתב:
כדכד כתב:בעיקר הדיון איני מבין מה יש כאןם לדון הלא הוא משנה ותלמוד ערוכים ריש פ"ג דכריתות

השואל שאל אחרי לימוד המשנה והגמרא.
ושאלתו היא האם המשנה והגמרא מדברות דווקא במי ששתק "דרך מאמין לדבריו", או שאפילו אם שתק משום "בולם פיו בשעת מריבה" זה כבר נחשב שתיקה כהודאה.

חילוק כזה צריך להיות כתוב ואפילו אם תמצא לומר שיש מקום לחדשו מסברה - אין הדברים מונחים בשאלתו.
אולי במה שכת"ר שאל אם יש מקום לאמתלא בשתיקה יש מקום לכלול אפשרות זו שהאמתלא היא משום בולם פיו בשעת מריבה

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: שתיקה כהודאה

הודעהעל ידי ביליצר » ה' אוגוסט 01, 2019 10:26 pm

עושה חדשות כתב:מישהו בא ואמר לי שהטהרות שלי נטמאו, בהמתי נפסלה להקרבה, או שאני חייב קרבן.
שתקתי ולא עניתי לו, אני חייב לו משהו?
אבל בגמ' (קידושין סו. להתוס' ודעימייהו) מבואר ש"שתיקה כהודאה",
ומעתה, טהרותי בחזקת טומאה וכו' כל זאת ע"פ הודאתי.

ואולי האי דינא הוא רק כאשר זה נאמר בב"ד,
אבל באמת אין לי חובה להגיב לכל מי שמספר עלי סיפורים באמצע היום ובאמצע הרחוב.


ש"מ מרן עוש"ח שכשיהודי מדבר אליך אתה עונה .

בכ"א ברור דהיכי דיש כאן שאלה של מלקות הרי צריך עדים והתראה -(ושוב הינך שותק?)
עכ"פ בכ"מ יש דרישה וחקירה ואומד הדברים והיכי דמי שתיקתו,בפנים זועפות ,שוחקות ,מזלזלות ,
מי היה זה שהודיע לו ,מעמדו וכו, אמתלאות המתקבלים על הדעת וכו,
כך התקיימו הדיונים עד שלקה הלא כן !

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: שתיקה כהודאה

הודעהעל ידי כדכד » א' אוגוסט 04, 2019 7:07 pm

בשאלה של מלקות צריך עדים והתראה על המעשה שהיה אם אכל זאת אולם אם להגדיר את המאכל כאסור ע"א נאמן באיסורין וה "ה ששתיקה כהודאה

ההוא דאמר
הודעות: 1533
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: שתיקה כהודאה

הודעהעל ידי ההוא דאמר » א' אוגוסט 04, 2019 10:35 pm

נציע את ביאור הדברים [שכבר עמדו בו החו"ר לעיל] לפי דרכינו: כאשר מגיע עד אחד ומעיד בבעלים שטהרותיו נטמאו, הרי זה מעשה עדות, שעד אחד נאמן באיסורים, אלא שיש זכות לבעלים להכחישו, וכל שלא הכחישוהו ממילא נאמן העד והטהרות אסורים. [ודנו בגדר נאמנות העד כה"ג התוס' בריש פרק האשה רבה ביבמות, עיי"ש].
ואין זה דומה לדיני ממונות שיכול לומר משטה אני בך, דשם מדובר חוץ לבי"ד ואין לזה שום שייכות לעדות, אולם כאן מדובר בעדות [של איסורין] וכפי שבבי"ד לא אומרים משטה הייתי בך.

עושה חדשות
הודעות: 12625
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שתיקה כהודאה

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אוגוסט 04, 2019 11:20 pm

ההוא דאמר כתב:נציע את ביאור הדברים [שכבר עמדו בו החו"ר לעיל] לפי דרכינו: כאשר מגיע עד אחד ומעיד בבעלים שטהרותיו נטמאו, הרי זה מעשה עדות, שעד אחד נאמן באיסורים, אלא שיש זכות לבעלים להכחישו, וכל שלא הכחישוהו ממילא נאמן העד והטהרות אסורים. [ודנו בגדר נאמנות העד כה"ג התוס' בריש פרק האשה רבה ביבמות, עיי"ש].
ואין זה דומה לדיני ממונות שיכול לומר משטה אני בך, דשם מדובר חוץ לבי"ד ואין לזה שום שייכות לעדות, אולם כאן מדובר בעדות [של איסורין] וכפי שבבי"ד לא אומרים משטה הייתי בך.

לא.

שי' ר"ת ודעימיה, וכך נפסק להלכה בשו"ע יו"ד, שבמקרה כזה אין נאמנות של עד אחד באיסורים, (או משום שזה נגד 'איתחזק' או משום שאינו נאמן 'לאסור'), ולפיכך אם יאמר לו הבעלים 'איני יודע', אין העד נאמן לאסור. לעומת זאת אם שתק שתיקתו כהודאה.

לכן שאלתי מהו בכלל ה'מחייב' לענות תשובה, וכי עומדים כאן בפני ב"ד, ומי שמך לספר לי מה היה וכו', ובפרט שאין לך שום נאמנות לולי שתיקתי-הודאתי. הרי המדובר הוא שעכשיו עומד כאן הבעלים וטוען שהכל שקר, או עכ"פ שאין לו מושג מה היה, (וממילא אין בסמכותו של העד לאסור), ואעפ"כ אנו ננקוט ששתיקתו של אתמול היא הודאה, כי "אם יהודי מדבר אליך אתה עונה".

בהמבו' בגמ' קידושין סו. לפי' הר"ן, אף ינאי המלך נפסל לכהונה משום שאי פעם הטיח בו עד-אחד דברים על פסלות אמו, וינאי או אמו לא השיבו להכחיש את העד. [אבל שי' הר"ן בסוג' שונה במקצת משי' ר"ת הנ"ל, ואליביה השתיקה פועלת כהודאה גם כשידוע לכולם שאין לשותק שום מושג בגופא דעבדא. ואכמ"ל].

דבר נוסף. זה נכון שמועילה 'אמתלא', וכדברי הרא"ש בגיטין "מה ששתק מעיקרא לא בשביל שהודה אלא מתיישב ומחשב בדבר לדעת אם הוא אומר אמת אם לאו הך שתיקה לאו כהודאה דמיא כיון שיש לתלות השתיקה דלא להודות שתק". אבל הא מיהא שאם יטען 'שתקתי משום שלא הרגשתי צורך לעדכן אותך מה אני חושב' זה כנראה לא מתקבל.

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: שתיקה כהודאה

הודעהעל ידי ביליצר » ב' אוגוסט 05, 2019 1:51 am

כדכד כתב:בשאלה של מלקות צריך עדים והתראה על המעשה שהיה אם אכל זאת אולם אם להגדיר את המאכל כאסור ע"א נאמן באיסורין וה "ה ששתיקה כהודאה



הכונה שגם אם ימצא סיבה לזה שלא ענה בשעה שבא העד [נניח שמוכר כאחד מלא חשיבות עצמית שיש סברא טובה לומר שאינו עונה לסתם אדם מן השוק שעוד בא לספר לו בדיות על חפציו ) ומחמת הספק יוקשה בעיני בי"ד לפרש באופן חד משמעי שתיקתו כהודאה הרי בכ"א יוסר הספק אם ישתוק גם בשעה שהתרו בו אנשים חברים חשובים ת"ח ".


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 181 אורחים