מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אדם שיש לו תרעומת על חבירו מותר לדבר עליו לשון הרע?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

אדם שיש לו תרעומת על חבירו מותר לדבר עליו לשון הרע?

הודעהעל ידי לענין » ג' יולי 30, 2019 8:51 pm

למאן - מי המתרעם. אם לחסיד - קאמר דיש לו תרעומת על המחזיר, מי כופהו לקבל שיתרעם, טוב לו שלא יקבלנה משיקבלנה ויוציא דיבה על חבירו. (רש"י מסכת בבא מציעא דף נב עמוד ב).
ומבואר ברש"י שמי שיש לו תרעומת על חבירו, על שאונה אותו במטבע פגומה (וכבר עבר השיעור שיכול להחזירה שהוא כדי שיראה לשולחני), אז 'יוציא דיבה על חבירו'.

וכבר נשאל בפירוש דברי רש"י אלו בעל ה'ערבי נחל' (בספרו שו"ת כד הקמח סי' ט"ו), והואיל והיה פשוט לו שיש בזה איסור לשון הרע, ואין בעל התרעומת רשאי לספרה לאחרים, לכן מפרש הוא שני פירושים. האחד, שהוצאת הדיבה המדוברת אינה אלא בלבו, והשני הוא 'דכל שמתרעם עליו לא ימלט משידבר איזה דיבה עליו באיזה פעם'.
שני הפירושים קשים. פשטות דיבה היא בדיבור לאחרים דוקא, ולא בלב. וגם לשון רש"י 'יוציא דיבה' משמע שכך יקרה, ולא רק בגדר 'לא ימלט', ובפרט דהא בחסיד עסקינן הכא.
גם הגאון רבי יוסף חיים זוננפלד זללה"ה נוקט בפשיטות שאין בזה שום בעיה. בשו"ת שלמת חיים (סי' נ"ט) נשאל בדבר, והשיב 'פשיטא, במקום דמותר להתרעם אין בו משום לשון הרע'.

וכן הוא למעשה ממש. בשו"ת דרכי חושן (להגר"י סילמן שליט"א, שכירות פועלים סי' א') מביא את דברי רש"י, ומוכיח מכמה מקומות בדברי חז"ל שתרעומת פירושה הוא זכות דיבור. כלפי השאלה מפני מה אין בזה לשון הרע, מיישב הרב סילמן כי יש תועלת בדבר 'לגנות המעשים הרעים בפני הבריות', ומביא מהחפץ חיים (הל' לה"ר כלל י' ס"ד) דסגי בתועלת זו כדי להתיר את הסיפור. ואע"פ שהחפץ חיים מציב עוד כמה כללים בדבר, כותב שם שהחזון איש חולק על חלק מהפרטים, ע"ש, ונראה שם שעיקר מסקנתו להיתר.
ובזה יבואר מה שפעמים רבות מוצאים בש"ס שחכמים אמרו דברים על חבריהם, וכמו רבי שמעון בר רבי שהקפיד על רבי חייא שלא קם מפניו וסיפר זאת לפני רבי (קדושין ל"ג א'), וכבר נשאל בזה בחות יאיר (סי' קנ"ב) העתיקו החפץ חיים בסוף ספרו. ולפי הנ"ל כיון שהיתה לו תרעומת עליו אין בזה שום איסור של לשון הרע, והרבה עניינים ומאמרים יתפרשו על פי זה.

יש בזה גם תועלת אמיתית. היות ולמעשה העולם כן מספר דברים איש לרעהו, וכגון האשה מסיחה את לבה לפני בעלה, במקום להזדקק להיתרים דחוקים שלפעמים לא מחזיקים מים, עדיף לדעת שבמקום שיש תרעומת אין איסור לשון הרע, וכך תספר האשה לבעלה או האיש לחבירו אך ורק את הדברים שבהם הוא מתרעם על מי שעשה לו עוולה, שבזה אין איסור. באם לא משתמשים בהיתר זה, אז מה שקורה הוא שבסוף זה יוצא באיזהו אופן (עם היתר או בלי) ואז כבר מרכלים סתם על כל החבירות בדברי לשון הרע האסורים בודאי מן התורה. כאשר יודעים בודאי מה מותר, לא נכשלים במה שאסור.

(מקורות נוספים, התודה והברכה לתוכנת אוצר החכמה. בווי העמודים להגר"י זילברשטיין, סב עמ' פ', הביא את מחלוקת הכד הקמח ושלמת חיים. הג"ר יעקב יהושע זאקס - ספר הזכרון הצבי והצדק עמ' רכ"ז, פירש שתרעומת זו אינה סיפור דברים בעלמא אלא תביעה לפייסו. גם בשו"ת בני בנים חלק ב' סי' נ' הביא היתר זה ופירש שהתועלת היא להרחיק מעשה הפסד שאדם עושה לחבירו, והוסיף שרק למתרעם עצמו מותר לומר אבל השומעים אסור להם להעביר זה).

אסייג ואומר כי הדברים הם להלכה ולא למעשה,
ומשתי סיבות. הראשונה, כי אולי יש לפרש אחרת את דברי רש"י, אם כדרכו של הכד הקמח ואם באופן אחר. ועוד מפני שזו דעת יחיד, ויל"ע אם לסמוך למעשה באיסור דאורייתא על היתר המתפרש מתוך דברי רש"י, כאשר לא מצאנו שהביאוהו הפוסקים מלבד השלמת חיים והדרכי חושן. אך זאת אעיר, כי מי שבכל זאת מעיק עליה איזה ענין, והיא מספרת לבעלה -מכח ההיתר שהוא משועבד לה או כל כיו"ב- יראה להדגיש לה לספר אך ורק על מי שהיא מתרעמת עליו, שאז קרוב הדבר שלדברי רש"י אין בזה איסור כלל, ולא להגרר בדרך של הואיל ואשתרי אשתרי להיות משתרש בחטא ולפתוח הלשון בדברי גנאי על אחרים, אשר אינם בכלל התרעומת, והסיפור בהם לא הותר כלל.

יוֹסֵפֶר
הודעות: 285
הצטרף: ה' יוני 13, 2019 10:35 pm

Re: אדם שיש לו תרעומת על חבירו מותר לדבר עליו לשון הרע?

הודעהעל ידי יוֹסֵפֶר » ד' יולי 31, 2019 1:03 am

מה שאני יודע זה שההיתר שאם הוא חטא לי אז הותר לי לגנותו אכן כך שיטת רש"י וכדבריו זה ההסבר בגמ' של תרעומת, ושכך הבין בפשטות היעב"ץ בהגהותיו לפיה"מ אבות, (עי' אשכול סמוך של ר' עושה חדשות, איך עושים קישור?) אבל הח"ח לא פסק את רש"י, אכן הגריח"ז כך כתב בפשיטות וכך הבין את הסוגיא בלי להוסיף שזהו רק לדעת רש"י, אבל הח"ח סובר שאין את ההיתר הזה. בל"נ אביא דברי הח"ח

יוֹסֵפֶר
הודעות: 285
הצטרף: ה' יוני 13, 2019 10:35 pm

Re: אדם שיש לו תרעומת על חבירו מותר לדבר עליו לשון הרע?

הודעהעל ידי יוֹסֵפֶר » ד' יולי 31, 2019 11:33 pm

כך כותב הח"ח (פתיחה - לאוין ח-ט בבאר מים חים)
מזה מוכח דאם ציערו צער הגוף (לפנ"כ כתב כגון ששפך עליו דברי בוז) מותר לשום הדברים על לבו ולזכרו, אך לענין לנקום ממנו במה שכתבנו בפנים דהיינו לילך ולגלות גנותו בפני אדם משום זה - צריך לי עיון גדול, ונראה דאסור, כי לו יהי דאיננו עובר על הלאו דספור לשה"ר עכ"פ עובר על הלאו דלא תשיא משום השומע, ועוד איזה איסורים הנזכרים בפתיחה הזו ששייך גם בזה.

וע"ש בהמשך דבריו שמסיק שאף נטירה בלב על צער הגוף הוי פלוגתת הראשונים ומספיקא פוסק לחומרא.

לפו"ר נראה להוסיף א. הצדדים להתיר מתבססים על עוד מקורות מהש"ס ולא רק מדין תרעומת. ב. צריך לזכור שגם לו יהי שמותר לדבר בכה"ג, ודלא כהח"ח, אך יש בזה כמה תנאים, כגון שאכן המסופר חָטָא חֵטְא שמצער באמת כלפי המספר, וכן שהשומע לא יאמין! ושהוא לא אמור גם להאמין כי א"כ יש לפני עוור, אא"כ המסופר חטא גם לשומע, או באופנים שמותר לשומע להאמין כגון בנאמן המספר כבי תרי וכו' (ונ"ב זה לדעת החולקים על הח"ח אבל לח"ח בין כך עובר כי סובר שיש לפנ"ע גם על השמיעה עצמה עוד קודם שקיבל)

אגב, אשמח אם אפשר להעלות כאן את תשובת הגר"י סילמן בשלמותה.

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: אדם שיש לו תרעומת על חבירו מותר לדבר עליו לשון הרע?

הודעהעל ידי לענין » ה' אוגוסט 01, 2019 12:55 am

בשמחה.
אינני יודע מפני מה ההדפסה לפי די אף בגירסה האחרונה של האוצר היא לא מוצלחת בלשון המעטה.

דרכי חושן.PDF
(769.39 KiB) הורד 159 פעמים

פולסברג
הודעות: 1751
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: אדם שיש לו תרעומת על חבירו מותר לדבר עליו לשון הרע?

הודעהעל ידי פולסברג » ב' נובמבר 28, 2022 12:27 am

טור יורה דעה הלכות כבוד אב ואם סימן רמ

כתב הרמ"ה הא דבארנקי של בן מצי לאכלומיה דוקא מקמיה דשדייה לים דאפשר דממנע ולא שדייה ליה אבל בתר דשדייה אסור לאכלומיה דמאי דהוה הוה והשתא כי שתיק כיבוד שאין בו חסרון כיס הוא ומיחייב בגויה ודוקא לאכלומיה אבל למתבעיה כדינא שרי לאתבועיה.

ובשאר כל אדם מותר לביישו?


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 136 אורחים