מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

הרמב"ם היה חוזר בו מפני קושיות הראב"ד - האמנם?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
חוות דעת
הודעות: 83
הצטרף: א' אפריל 28, 2019 8:02 am

הרמב"ם היה חוזר בו מפני קושיות הראב"ד - האמנם?

הודעהעל ידי חוות דעת » ה' אוגוסט 01, 2019 3:45 am

נתקלתי בדברי הש"ך דלהלן ולא ידעתי איך לפרשם:
וז"ל בסי' לו ס"ק ד:

ואין ספק דאלו הי' הרמב"ם עצמו קיים היה מודה בכאן לדברי הראב"ד עכ"ל.

ותמוה, דכי משום קושיות של הראב"ד על הרמב"ם, הרמב"ם היה חוזר בו?

תוכן
הודעות: 4822
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: הרמב"ם היה חוזר בו מפני קושיות הראב"ד - האמנם?

הודעהעל ידי תוכן » ה' אוגוסט 01, 2019 11:43 am

חוות דעת כתב:נתקלתי בדברי הש"ך דלהלן ולא ידעתי איך לפרשם:
וז"ל בסי' לו ס"ק ד:

ואין ספק דאלו הי' הרמב"ם עצמו קיים היה מודה בכאן לדברי הראב"ד עכ"ל.

ותמוה, דכי משום קושיות של הראב"ד על הרמב"ם, הרמב"ם היה חוזר בו?


למה זה תמוה?

חלמישצור
הודעות: 1967
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: הרמב"ם היה חוזר בו מפני קושיות הראב"ד - האמנם?

הודעהעל ידי חלמישצור » ה' אוגוסט 01, 2019 12:47 pm

אכן לא תמוה. הרמב"ם כתב במקומות רבים (ראה רשימה באגרותיו, מהד' הרב שילת, עמ' רפו ובהע' שם) שישמח מאוד על כל קושיה נכונה. והרי כך עשה, שתיקן את דבריו גם בענייני הכרעה למעשה פעמים לא מעטות.

כיוון שאנו כאן, אציין שבהקדמת הרב קאפח לפירושו למשנ"ת מצאתי שכתב "אמנם נכון שרבינו הגדול ראה השגות הראב"ד, אך לא התייחס ישירות אליהן" וכו'. האם יש מקור ברור שההשגות הגיעו לעיונו של הרמב"ם?

תוכן
הודעות: 4822
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: הרמב"ם היה חוזר בו מפני קושיות הראב"ד - האמנם?

הודעהעל ידי תוכן » ה' אוגוסט 01, 2019 1:12 pm

חלמישצור כתב:כיוון שאנו כאן, אציין שבהקדמת הרב קאפח לפירושו למשנ"ת מצאתי שכתב "אמנם נכון שרבינו הגדול ראה השגות הראב"ד, אך לא התייחס ישירות אליהן" וכו'. האם יש מקור ברור שההשגות הגיעו לעיונו של הרמב"ם?


יש מאמר מיוחס להרמב"ם 'שלא נצחני אלא זקן אחד', כשהכוונה להראב"ד.

לענין
הודעות: 2398
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: הרמב"ם היה חוזר בו מפני קושיות הראב"ד - האמנם?

הודעהעל ידי לענין » ה' אוגוסט 01, 2019 2:12 pm

מעולם היה מתקשה מורי במה שאין נוטלים ידים לתפילה ביוה"כ ות"ב, והלא רחיצה זו חובה גמורה היא כמבואר לכל מעיין בהלכות תפילה, שמן הדין יש לילך עבורה ד' מילין, והענין סתום.
וזה עתה מצאתי -
בין מה שראוי להשלימו ולדייק בו כאן הוא עניין רחיצת ידיים לקרית שמע ותפלה ביום הכפורים ותשעה באב: פשט [עמ' 8.] דבריהם ז"ל ביחס לאיסור הרחיצה ביומיים אלה, מעורר את הדעה המוטעית לאסור זאת משום דבריהם שאין מותר לטבול במים אפילו אצבע, ומשום דבריהם, בדברי המסורה שלהם, שאחד מהם ז"ל היה ממיר את רחיצת פניו במפה נגובה שמעבירהּ על גבי עיניו.1 ועל - פי פשט זה של ההלכה נוהגים דברי אבא זצ"ל בחבור, ודבריו בהלכות תפלה הם: "ביום הכפורים ותשעה באב שאין שם רחיצה אינו מברך על נטילת ידים ולא המעביר שינה",2 ואני סבור שרחיצת ידיים לקרית שמע ולתפלה מחויבת ביום הכפורים ותשעה באב כחיובה בשאר הימים ולא אסרוה החכמים ז"ל כי אין היא רחיצה שלתענוג אלא רחיצה שלמצוה. והראיה שלי לכך - טבילת בעל קרי קודם שיבטלוה, משום שהיו מחייבים אותה ביום הכפורים כפי שאמרו. ורחיצת ידיים לקרית שמע ולתפלה בזמן הזה, אין חיובה פחות מחיוב טבילת בעלי קרי באותו הזמן; ואין להשוות רחיצת פנים לזה, משום שאינה מחויבת כרחיצת ידיים ומשום כך היה ר' יהושע בן לוי ממיר אותה במפה נגובה. זהו עיון נכון, מדויק, שאין מחלוקת לגביו, אלא אצל מי שאינו מבין אותו או שיש לו פניות, ולוּ שמע אותו אבא מארי זצ"ל, היה מודה בו כפי שציווה: "והוי מודה על האמת", והרי תמיד ראינוהו ז"ל בבירור מסכים אל הקטן שבתלמידיו, לגבי האמת, למרות עושר לימודו שלא עמד בניגוד למופלגות דתו, ו"שגיאות מי יבין".
(המספיק לעובדי השם פרק כה על השלמת הדיבור על חובות התפלה).

מה דעתכם, האם להלכה למעשה יש לזה משמעות, עתה ניתן להורות כן דלא כמ"ש הרמב"ם בעצמו?

חלמישצור
הודעות: 1967
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: הרמב"ם היה חוזר בו מפני קושיות הראב"ד - האמנם?

הודעהעל ידי חלמישצור » ה' אוגוסט 01, 2019 4:17 pm

הרב לעניין, נדמה לי שנקודת המוצא של שאלתך היא שבשונה מן הש"ך שדבריו פותחים את האשכול, לעמדת ר"א בן הרמב"ם יש לייחס משקל רב יותר, באשר הוא הבן והתלמיד המובהק, המכיר את שבילי חשיבת אביו. ובכן למרות שראיתי כמה מאחרוני דורנו שביקשו לבסס היטב בסוגיה את שיטת הרמב"ם לעומת שיטת בנו ראב"ם, לעניות דעתי יש משקל משמעותי לדבריך.

[ויעויין אשכולות זה וזה]

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17497
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: הרמב"ם היה חוזר בו מפני קושיות הראב"ד - האמנם?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' אוגוסט 01, 2019 5:17 pm

יש משהו תמוה בתמיהת השואל. הש"ך נראה לו שקושיות הראב"ד כל כך מוכיחות עד שנראה לו שלא יתכן שיהיה מי יחלוק על זה וזה כוונת דבריו.

ר"א בן הרמב"ם אומר דבר יותר פשוט. הוא אומר סברא. יש לו קושי עם העובדה שזה נגד דברי הרמב"ם אז הוא אומר אני כל כך בטוח בצדקת הסברא שוודאי שהרמב"ם היה מודה לה אילו שמעה.
אין כאן משהו שקשור לתהלוכות נפשו של הרמב"ם מלבד כמובן היותו מודה על האמת ואינו מתעקש על סברתו סתם. אבל את זה גם אנחנו חושבים על הרמב"ם כמובן.

חוות דעת
הודעות: 83
הצטרף: א' אפריל 28, 2019 8:02 am

Re: הרמב"ם היה חוזר בו מפני קושיות הראב"ד - האמנם?

הודעהעל ידי חוות דעת » ה' אוגוסט 01, 2019 10:29 pm

תוכן כתב:
חוות דעת כתב:נתקלתי בדברי הש"ך דלהלן ולא ידעתי איך לפרשם:
וז"ל בסי' לו ס"ק ד:

ואין ספק דאלו הי' הרמב"ם עצמו קיים היה מודה בכאן לדברי הראב"ד עכ"ל.

ותמוה, דכי משום קושיות של הראב"ד על הרמב"ם, הרמב"ם היה חוזר בו?


למה זה תמוה?


וכי על כל קושיות של הראב"ד על הרמב"ם או של איזה אחרון על הרמב"ם, נבוא ונגיד שודאי הרמב"ם היה חוזר בו. ועוד הרי רואים שכל האחרונים טורחים בנפשם ליישב דברי הרמב"ם ולא אומרים שהרמב"ם היה חוזר בו, וכמה וכמה חיבורים נתחברו ליישב דברי הרמב"ם מתמיהות הראב"ד ושאר ראשונים ואחרונים, ולאף א' עלה על דעתו שהרמב"ם חוזר בו, מבלי שראינו באגרותיו במפורש שחזר בו.
חושבני שתמיהתי במקומה עומדת.

לב האבן
הודעות: 283
הצטרף: ג' אוקטובר 29, 2013 3:03 am

Re: הרמב"ם היה חוזר בו מפני קושיות הראב"ד - האמנם?

הודעהעל ידי לב האבן » ו' אוגוסט 02, 2019 8:45 am

ג"א חושב שזה לשון מעניין. הזכיר לי לשונו של הגליא מסכת
g.jpg
g.jpg (198.71 KiB) נצפה 818 פעמים

י. אברהם
הודעות: 1507
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: הרמב"ם היה חוזר בו מפני קושיות הראב"ד - האמנם?

הודעהעל ידי י. אברהם » ו' אוגוסט 02, 2019 9:53 am

חוות דעת כתב:וכי על כל קושיות של הראב"ד על הרמב"ם או של איזה אחרון על הרמב"ם, נבוא ונגיד שודאי הרמב"ם היה חוזר בו.

וכי על כל קושיות הראב"ד כתב הש"ך שהרמב"ם היה חוזר בו, הרי הלשון הש"ך שהבאת הוא: היה מודה בכאן

חוות דעת
הודעות: 83
הצטרף: א' אפריל 28, 2019 8:02 am

Re: הרמב"ם היה חוזר בו מפני קושיות הראב"ד - האמנם?

הודעהעל ידי חוות דעת » ו' אוגוסט 02, 2019 1:23 pm

י. אברהם כתב:
חוות דעת כתב:וכי על כל קושיות של הראב"ד על הרמב"ם או של איזה אחרון על הרמב"ם, נבוא ונגיד שודאי הרמב"ם היה חוזר בו.

וכי על כל קושיות הראב"ד כתב הש"ך שהרמב"ם היה חוזר בו, הרי הלשון הש"ך שהבאת הוא: היה מודה בכאן


אולי תסביר אז למה כאן כן נאמר שהרמב"ם חזר בו ולא בכל מקום?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17497
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: הרמב"ם היה חוזר בו מפני קושיות הראב"ד - האמנם?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' אוגוסט 02, 2019 2:34 pm

הסברתי לך למעלה. כי הש"ך סבור שקושיות אלו חזקות מאד ואין עליהן תשובה.

מה נשתנה
הודעות: 13
הצטרף: ש' אוגוסט 25, 2018 10:54 pm

Re: הרמב"ם היה חוזר בו מפני קושיות הראב"ד - האמנם?

הודעהעל ידי מה נשתנה » ו' אוגוסט 02, 2019 2:50 pm

זה אופייני לש"ך. הש"ך מרבה להסביר שדעתו היא הרווחת והמקובלת בין הראשונים, וכמעט אף אחד לא חשב או היה חושב אחרת. גם אצל החזון איש יש נטיה כזו. גם כאן רוצה לומר שדעת הרמב"ם אין לה זכות קיום.
לגוף הענין, אין שום סיבה לחשוב שרמב"ם היה חוזר בו מקושיית הראב"ד, שהרי הראב"ד רק חלק על סברת וחילוק הרמב"ם, ולא הביא איזה מקור או חשבון שדוחה את דברי הרמב"ם. רמב"ם חידש חילוק וראב"ד תמה על החילוק. אפשר להבין בקלות את הרמב"ם.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17497
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: הרמב"ם היה חוזר בו מפני קושיות הראב"ד - האמנם?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' אוגוסט 02, 2019 3:00 pm

לענ"ד לגוף העניין ראוי לכתוב בדרך כבוד על הש"ך כראוי. ולא לכתוב אין שום סיבה לחשוב. אפשר לומר שאנחנו יכולים לסבור אחרת.

חוות דעת
הודעות: 83
הצטרף: א' אפריל 28, 2019 8:02 am

Re: הרמב"ם היה חוזר בו מפני קושיות הראב"ד - האמנם?

הודעהעל ידי חוות דעת » ו' אוגוסט 02, 2019 5:52 pm

אוצר החכמה כתב:הסברתי לך למעלה. כי הש"ך סבור שקושיות אלו חזקות מאד ואין עליהן תשובה.


גם הראב"ד חשב שאין תשובה על השגותיו

חלמישצור
הודעות: 1967
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: הרמב"ם היה חוזר בו מפני קושיות הראב"ד - האמנם?

הודעהעל ידי חלמישצור » ו' אוגוסט 02, 2019 6:23 pm

תוכן כתב:
חלמישצור כתב:כיוון שאנו כאן, אציין שבהקדמת הרב קאפח לפירושו למשנ"ת מצאתי שכתב "אמנם נכון שרבינו הגדול ראה השגות הראב"ד, אך לא התייחס ישירות אליהן" וכו'. האם יש מקור ברור שההשגות הגיעו לעיונו של הרמב"ם?

יש מאמר מיוחס להרמב"ם 'שלא נצחני אלא זקן אחד', כשהכוונה להראב"ד.

תודה רבה הרב תוכן.

לשון התשב"ץ (א, עא) - "ואומרים כי רבי משה ראה בהשגות שהשיג עליו הראב"ד ז"ל, ובלשון הזה אמר: מימי לא נצחני אלא בעל חכמה [וי"ג מלאכה] אחת" - נידונה אך מעט בעבר באשכול אחד בפורום, היא עצמה זוקקת בירור (האם ראה את כל ההשגות, ומהו בדיוק "נצחני", ומהו החיסרון של "מלאכה אחת"), והתשב"ץ עצמו סייג אותה מיד וכתב "כך שמעתי, אבל לא ראיתי כתוב כן בשום מקום".



---
אגב יוזכרו כאן דברי הרב יצחק שילת בעסקו בתשובות הרמב"ם לחכמי לוניל (אגרות הרמב"ם, מהדורתו, עמ' תצה-תצו):
תופעה מענינת היא, שחלק גדול מן השאלות זהה בתוכנו, ולפעמים אף בלשונו, להשגות הראב"ד במקומות המתאימים. כבר עמד על תופעה זו בעל 'מגדל עוז' על הרמב"ם, וכתב (הל' ציצית ב, ט): "נראה לי שחכמי לוניל העתיקו סתם לשון ההשגות לדעת מה ישיב, וכשהשיב לא נמצא הראב"ד ז"ל, או כבר נעתק הספר (ר"ל: השגות הראב"ד) במקום שלא הגיעה התשובה". ואמנם, לפי הנמסר במקורות אחדים (הרשימה שבכ"י פריס הנ"ל עמ' תע"ד הערה 3, שבט יהודה, ס' יוחסין) נפטר הראב"ד בחנוכה דתתקנ"ט, ואילו תשובות הרמב"ם נכתבו ככל הנראה בשלהי דתתקנ"ט, כנ"ל. ונראה שר' יהונתן לא שאל את השאלות בשם הראב"ד משום שהיה תלמיד-חבר שלו, והקושיות המופיעות גם בהשגות-הוקשו להם ביחד ובמשותף.

בהמשך שם דוחה הרב שילת הצעה לפיה מתייחס הרמב"ם באחת מהאגרות האלה ישירות לראב"ד. בכל מקרה ניתן ללמוד מזה, אליבא שיטת הר"י שילת שהתשובות לחכמי לוניל 'מקוריות הן', שחלק מקושיות הראב"ד עמדו לפני הרמב"ם - ולא חזר בו אלא להפך.

חלמישצור
הודעות: 1967
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: הרמב"ם היה חוזר בו מפני קושיות הראב"ד - האמנם?

הודעהעל ידי חלמישצור » ב' אוגוסט 19, 2019 12:58 am

הרב ויינברג נתן פעם שיעור בישיבת "עץ חיים" במונטרה, פתיחה למסכת בבא קמא. והוא הביא שם איזה רמב"ם, עם קושיא גדולה שמקשה עליו הראב"ד. והוא הביא כיצד הגאון ר' חיים מבריסק זצ"ל מיישב את הרמב"ם, ואז הוא דפק על הסטנדר ואמר: "ברור לי שיש מקום לערער על דברי הגאון, ולמה? כי הוא אומר כל כך טוב פשט ברמב"ם שהוא לכאורה לא משאיר מקום לדברי הראב"ד..." (ר"א וינגורט, זכרונות השרידי אש, עמ' קלא הע' 122).


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: ברוך00 ו־ 21 אורחים