מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הרואה ערי יהודה בחורבנן- להיכן זה נוגע בימינו?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

הרואה ערי יהודה בחורבנן- להיכן זה נוגע בימינו?

הודעהעל ידי סליחות » ו' אוגוסט 09, 2019 5:39 am

שולחן ערוך סי' תקסא סע' א.
הרואה ערי יהודה בחורבנן אומר: ערי קדשך היו מדבר, וקורע (ואינו חייב לקרוע אלא כשמגיע סמוך להם כמו מן הצופים לירושלים) (ב"י).


לאיזה מקומות זה נוגע בזמנינו למעשה?

אראל
הודעות: 3355
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: הרואה ערי יהודה בחורבנן- להיכן זה נוגע בימינו?

הודעהעל ידי אראל » ו' אוגוסט 09, 2019 6:20 am

עי' אגרות משה ח"ה סי' ל"ז

נחלי אפרסמון

Re: הרואה ערי יהודה בחורבנן- להיכן זה נוגע בימינו?

הודעהעל ידי נחלי אפרסמון » ו' אוגוסט 09, 2019 3:32 pm

עיין בס' בעתה אחישנה להגאון ר' יעקב יוסף זצ"ל.
ובמובן הגר"ש דבילצקי זצ"ל בספרו מחשבת בצלאל.
נערך לאחרונה על ידי נחלי אפרסמון ב ו' אוגוסט 09, 2019 3:44 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

יקר
הודעות: 158
הצטרף: ד' ספטמבר 14, 2016 4:03 pm

Re: הרואה ערי יהודה בחורבנן- להיכן זה נוגע בימינו?

הודעהעל ידי יקר » ו' אוגוסט 09, 2019 3:33 pm

יעויין בספר מציב גבול אלמנה לרב בראלי, מסימן ט' והלאה שעוסק בסוגיה (נמצא באוצר), והביא שם תשובות מכמה ת"ח בעניין זה.

פלוריש
הודעות: 2416
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: הרואה ערי יהודה בחורבנן- להיכן זה נוגע בימינו?

הודעהעל ידי פלוריש » ו' אוגוסט 09, 2019 3:33 pm

אני מצרף מהרשום עמדי:

הב"י (תקסא א), הב"ח, המג"א (סק"א), הט"ז והמשנ"ב (סק"ב) כתבו שכאשר ערי יהודה מיושבות יהודים תחת שלטון גוים, יש לקרוע, כי החורבן הוא אבדן השלטון.
במקרה הפוך, שהעיר חרבה תחת שלטון ישראל, אפשר לומר שצריך לקרוע, כי בפועל חרב, אך נראה שאין לקרוע, כי העיקר הוא השלטון וגם כי החורבן כאן במקרה ולא בעצם (ובערי יהודה, בניגוד לירושלים והמקדש, אין חובה לבנותם שוב).
רש"י זוין (המועדים בהלכה ב עמ' תלב) והחזון עובדיה (אבלות א עמ' רסה) כתבו שלאחר מלחמת ששת הימים אין לקרוע על ערי יהודה, שאינם בחורבנם (ועוד שלעיתים אין מקומן ידוע).
הרב גורן (תורת המדינה עמ' 106) כתב שביו"ש אין לקרוע, אף שרשמית אין שם ריבונות ישראלית, כי השליטה בפועל מגדירה את השלטון בעיר.
לאחר הסכמי אוסלו, בשטחי c אין לקרוע, כי האחריות הביטחונית היא ישראלית, ובשטחי a שהאחריות הביטחונית היא פלסטינאית, כתבו הרב דוב ליאור והרב נבנצאל (נדפס בנחלת יעקב ח"ב) שחובה לקרוע (ובשטחי b שהאחריות האזרחית פלסטינאית והצבאית ישראלית, יש לדון, ונראה שאין לקרוע), אמנם אפשר לומר שגם בשטחי a אין לקרוע, הן מצד שצה"ל נכנס לשם לפי הצורך, והן מצד שהשלטון שם נתפס בעיני האנשים כבידינו, אם נרצה, ולא מופקע ורחוק כמו שטחי א"י שתחת מדינות אחרות (הרב יעקב זיסברג בנחלת יעקב שם, וכן שמעתי מפי הרב חיים גרינשפן ומידידי הרי"מ יעבץ).

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: הרואה ערי יהודה בחורבנן- להיכן זה נוגע בימינו?

הודעהעל ידי דרומי » ו' אוגוסט 09, 2019 3:35 pm

מי שבא למערת המכפלה ורואה את חברון לכאורה צריך לקרוע.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: הרואה ערי יהודה בחורבנן- להיכן זה נוגע בימינו?

הודעהעל ידי לייטנר » ו' אוגוסט 09, 2019 3:49 pm

אם נוסע בדרך הרגילה, בוודאי שלא.

שומר
הודעות: 1174
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 9:23 pm

Re: הרואה ערי יהודה בחורבנן- להיכן זה נוגע בימינו?

הודעהעל ידי שומר » ג' יוני 14, 2022 11:44 am

למה לא


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 166 אורחים

cron