מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בין אדם למקום או בין אדם לחבירו - מה קודם?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

בין אדם למקום או בין אדם לחבירו - מה קודם?

הודעהעל ידי תוכן » ו' אוגוסט 16, 2019 10:27 am

אם יש לו לאדם אפשרות להדר או במצוה שבין אדם למקום, כגון תפילין מהודרות, או להדר במצוה שבין אדם לחבירו, כגון להלוות כסף לאדם בשעת צורכו, מה קודם למה? הבאתי את הדוגמאות הנ"ל רק לשם דוגמא, אבל השאלה היא כללית. איזה מצוה יש לה קדימה, בין אדם למקום או בין אדם לחבירו?

דרומי
הודעות: 9071
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: בין אדם למקום או בין אדם לחבירו - מה קודם?

הודעהעל ידי דרומי » ו' אוגוסט 16, 2019 11:34 am

יש סיפורים לעשרות (ואולי יותר) על צדיקים שויתרו על אתרוג מהודר וכדומה כדי לעזור לאיזה עני. מצד שני, מעשים שבכל יום שאדם משקיע באתרוג ובשאר הידור מצוה, אף שהיה יכול בכסף זה לעזור לנצרכים.

[בשולי הדברים: מסופר על החסיד המופלג הצדיק ר' הלל מפאריטש זצ"ל, שפעם ישבו בהתוועדות חסידים ובאמצע הלילה נגמר ה'משקה', וכנהוג אספו כמה מטבעות מהנוכחים כדי לקנות עוד. היה שם איש אחד שאמר: "רגע, אם כבר אספנו כסף לא חבל לבזבז את זה על 'משקה'? הבה וניתן את הכסף לצדקה"! שאלו את הרב ר' הלל על כך, ואמר שאכן יש לעשות כדבריו. שוב עשו 'מגבית' ל'משקה', ולאחר שנאסף הכסף נעמד אותו איש ושוב אמר מה שאמר, ושוב שאלו את הרב והסכים שיעבירו את הכסף לצדקה. עכשיו התעוררה שאלה האם לעשות 'מגבית' ל'משקה' פעם שלישית... שאלו את הרב ר' הלל ואמר שיעשו 'מגבית' שוב, אבל לפני כן שידאגו לשלוח את ה'שוטה' החוצה... - איך לפרש את זה בדיוק איני יודע, אולם רוח הדברים מובנת].

אש משמים
הודעות: 2464
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: בין אדם למקום או בין אדם לחבירו - מה קודם?

הודעהעל ידי אש משמים » ו' אוגוסט 16, 2019 11:53 am

בין אדם לחבירו הוא גם בין אדם למקום אך בין אדם למקום אינו כולל בין אדם לחבירו.
בבין אדם לחבירו יש גם מעלה של עבודת המידות.
בבין אדם לחבירו בדר"כ יש יותר 'לשמה'.

דרומי
הודעות: 9071
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: בין אדם למקום או בין אדם לחבירו - מה קודם?

הודעהעל ידי דרומי » ו' אוגוסט 16, 2019 11:54 am

ויש גם את ההלכה הפסוקה של 'מצוה בשונא, כדי לכוף יצרו הרע'.

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: בין אדם למקום או בין אדם לחבירו - מה קודם?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' אוגוסט 16, 2019 12:01 pm

ויש גם את האמירה שאומר הבורא "אתה והוא חייבים בכבודי".

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: בין אדם למקום או בין אדם לחבירו - מה קודם?

הודעהעל ידי תוכן » ו' אוגוסט 16, 2019 1:09 pm

בינתיים אין ראיות ברורות. אבל לכאורה יש להביא ראיה מגמרא קידושין מ' א': 'וכי יש צדיק טוב, ויש צדיק שאינו טוב. אלא, טוב לשמים ולבריות זהו צדיק טוב, טוב לשמים ורע לבריות זהו צדיק שאינו טוב כו'. וכי יש רשע רע, ויש שאינו רע. אלא, רע לשמים ורע לבריות הוא רשע רע, רע לשמים ואינו רע לבריות זהו רשע שאינו רע'. ומבואר שמי שמקפיד על בין אדם למקום ואינו מקפיד על בין אדם לחבירו חשיב צדיק, ומי שמקפיד על בין אדם לחבירו ואינו מקפיד על בין אדם למקום חשיב רשע. הרי שבין אדם למקום חשוב יותר מבין אדם לחבירו.

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: בין אדם למקום או בין אדם לחבירו - מה קודם?

הודעהעל ידי סעדיה » ו' אוגוסט 16, 2019 1:59 pm

תוכן כתב:בינתיים אין ראיות ברורות. אבל לכאורה יש להביא ראיה מגמרא קידושין מ' א': 'וכי יש צדיק טוב, ויש צדיק שאינו טוב. אלא, טוב לשמים ולבריות זהו צדיק טוב, טוב לשמים ורע לבריות זהו צדיק שאינו טוב כו'. וכי יש רשע רע, ויש שאינו רע. אלא, רע לשמים ורע לבריות הוא רשע רע, רע לשמים ואינו רע לבריות זהו רשע שאינו רע'. ומבואר שמי שמקפיד על בין אדם למקום ואינו מקפיד על בין אדם לחבירו חשיב צדיק, ומי שמקפיד על בין אדם לחבירו ואינו מקפיד על בין אדם למקום חשיב רשע. הרי שבין אדם למקום חשוב יותר מבין אדם לחבירו.
קבצים מצורפים
ראש פאה.PNG
ראש פאה.PNG (36.06 KiB) נצפה 2466 פעמים

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: בין אדם למקום או בין אדם לחבירו - מה קודם?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' אוגוסט 16, 2019 2:01 pm

מסוגיית "העוסק במצוה פטור מן המצוה" נראה לי ברור שאין העדפה לצד אחד מהם:
העוסק בפדיון שבויים (בין אדם לחבירו) פטור מסוכה (בין אדם למקום).
והעוסק בהנחת תפילין (בשעה שמניח ממש) (בין אדם למקום) פטור מנתינת פרוטה לעני (בין אדם לחבירו).
וגם אם אפשר להתווכח על הדוגמאות שנתתי, אבל יש כנגדן דוגמאות רבות ומגוונות, ואכמ"ל.

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: בין אדם למקום או בין אדם לחבירו - מה קודם?

הודעהעל ידי סעדיה » ו' אוגוסט 16, 2019 2:13 pm

תוכן כתב:אם יש לו לאדם אפשרות להדר או במצוה שבין אדם למקום, כגון תפילין מהודרות, או להדר במצוה שבין אדם לחבירו, כגון להלוות כסף לאדם בשעת צורכו, מה קודם למה? הבאתי את הדוגמאות הנ"ל רק לשם דוגמא, אבל השאלה היא כללית. איזה מצוה יש לה קדימה, בין אדם למקום או בין אדם לחבירו?
קבצים מצורפים
בני ראם.PDF
(796.08 KiB) הורד 175 פעמים

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: בין אדם למקום או בין אדם לחבירו - מה קודם?

הודעהעל ידי ביליצר » ו' אוגוסט 16, 2019 2:42 pm

תוכן כתב:בינתיים אין ראיות ברורות. אבל לכאורה יש להביא ראיה מגמרא קידושין מ' א': 'וכי יש צדיק טוב, ויש צדיק שאינו טוב. אלא, טוב לשמים ולבריות זהו צדיק טוב, טוב לשמים ורע לבריות זהו צדיק שאינו טוב כו'. וכי יש רשע רע, ויש שאינו רע. אלא, רע לשמים ורע לבריות הוא רשע רע, רע לשמים ואינו רע לבריות זהו רשע שאינו רע'. ומבואר שמי שמקפיד על בין אדם למקום ואינו מקפיד על בין אדם לחבירו חשיב צדיק, ומי שמקפיד על בין אדם לחבירו ואינו מקפיד על בין אדם למקום חשיב רשע. הרי שבין אדם למקום חשוב יותר מבין אדם לחבירו.


זכור לי בן יהוידע על זה דלא ייתכן כלל לקרוא צדיק למי שרק טוב לשמים ועדיין רע לבריות !

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: בין אדם למקום או בין אדם לחבירו - מה קודם?

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ו' אוגוסט 16, 2019 2:45 pm

אחרי דברי הרא"ש, יש עוד מה להסתפק?
[כל מה שדברו פה היה ראיות מסביב, אבל הרא"ש מדבר בדיוק על זה איזו מצוה יוצר חביבה]

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: בין אדם למקום או בין אדם לחבירו - מה קודם?

הודעהעל ידי תוכן » ש' אוגוסט 17, 2019 9:18 pm

שומע ומשמיע כתב:אחרי דברי הרא"ש, יש עוד מה להסתפק?
[כל מה שדברו פה היה ראיות מסביב, אבל הרא"ש מדבר בדיוק על זה איזו מצוה יוצר חביבה]


הרא"ש כותב שמצות בין אדם למקום חביבה יותר אם יש בה גם בין אדם לחבירו. וזה מילתא דמסתברא. אבל הוא לא דיבר כלל באופן כללי, איזה מהם יותר חשוב, אם בין אדם למקום או בין אדם לחבירו.

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: בין אדם למקום או בין אדם לחבירו - מה קודם?

הודעהעל ידי תוכן » ש' אוגוסט 17, 2019 9:19 pm

עזריאל ברגר כתב:מסוגיית "העוסק במצוה פטור מן המצוה" נראה לי ברור שאין העדפה לצד אחד מהם:
העוסק בפדיון שבויים (בין אדם לחבירו) פטור מסוכה (בין אדם למקום).
והעוסק בהנחת תפילין (בשעה שמניח ממש) (בין אדם למקום) פטור מנתינת פרוטה לעני (בין אדם לחבירו).
וגם אם אפשר להתווכח על הדוגמאות שנתתי, אבל יש כנגדן דוגמאות רבות ומגוונות, ואכמ"ל.


זה בודאי שאינו ראיה, כי עוסק במצוה פוטר אפילו עוסק במצוה קלה פטור ממצוה חמורה.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: בין אדם למקום או בין אדם לחבירו - מה קודם?

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ש' אוגוסט 17, 2019 10:46 pm

תוכן כתב:
שומע ומשמיע כתב:אחרי דברי הרא"ש, יש עוד מה להסתפק?
[כל מה שדברו פה היה ראיות מסביב, אבל הרא"ש מדבר בדיוק על זה איזו מצוה יוצר חביבה]


הרא"ש כותב שמצות בין אדם למקום חביבה יותר אם יש בה גם בין אדם לחבירו. וזה מילתא דמסתברא. אבל הוא לא דיבר כלל באופן כללי, איזה מהם יותר חשוב, אם בין אדם למקום או בין אדם לחבירו.

הוא מדבר על גמילות חסדים צדקה וכו', וכוונתו פשוטה שבכל בין אדם לחבירו מקיים גם רצון קונו.

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: בין אדם למקום או בין אדם לחבירו - מה קודם?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' אוגוסט 17, 2019 10:56 pm

תוכן כתב:
עזריאל ברגר כתב:מסוגיית "העוסק במצוה פטור מן המצוה" נראה לי ברור שאין העדפה לצד אחד מהם ... ואכמ"ל.
זה בודאי שאינו ראיה, כי עוסק במצוה פוטר אפילו עוסק במצוה קלה פטור ממצוה חמורה.

אמת לאמיתה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 285 אורחים

cron