מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אשכול שאלות בהלכות קריאת התורה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
לבי במערב
הודעות: 9239
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי לבי במערב » ש' מרץ 13, 2021 11:22 pm

לבי במערב כתב:
במסתרים כתב:והכא שאני קצת ששינה אות ג"כ
טעם זה לבדו אינו פוסל הקריאה.
שו"ר דברי הערוה"ש (סי' קמב ס"ג־ד):
(ג) ונלענ"ד דשניהם אמת. דוודאי אם הטעות בעצם התיבה, כמו 'כבש'־'כשב' 'אם'־'ואם' וכיוצא בהם, אף שאין הענין משתנה – מ"מ, מחזירין אותו; אבל אם טעה בטעמים - אין מחזירין אותו, וזהו כוונת המנהיג . . וכוונת הרמב"ם הוא על שינויי תיבות. וראי' לזה מדברי התה"ד (סי' קפ"א) שכתב: "ראיתי כמה פעמים לפני רבותי ושאר גדולים שטעו הקוראים בדקדוקי טעמים וגם בפתח וקמץ סגול וצירי, ואף על פי שגערו בהם קצת - מכל מקום לא החזירום", עכ"ל. הרי מפורש כמ"ש:
(ד) ודע דשינוי בנקודות אינו אלא במקום שלא נשתנה העניין, כמו 'שמָים' בקמץ 'שמַים' בפתח או 'אָרֶץ' בקמץ או 'אֶרֶץ' בשני סגולין וכיוצא בהם. אבל במקום שהעניין נשתנה, כמו 'חָלב' בקמץ ו'חֵלב' בצירי וכיוצא בזה – וודאי מחזירין אותו, וזהו שכתב רבינו הרמ"א: "ודווקא בשינוי שמשתנה ע"י זה העניין אבל אם טעה בנגינת הטעם או בניקוד אין מחזירין אותו אבל גוערין בו", עכ"ל, ונ"ל דה"פ דאין כוונתו על שינוי התיבה - דבשינוי תיבה אף במקום שלא נשתנה העניין, כמו כבש־כשב, מחזירין אותו; וכוונתו על נקודות כשמשתנה העניין, כמו 'חָלב'־'חֵלב', דמחזירין אותו. אבל במקום שלא נשתנה העניין אין מחזירין אותו (עמג"א וב"י וב"ח ודו"ק).
אך לפו"ר יחידאה הוא, ולא מצאנו לו חבר.

במסתרים
הודעות: 1781
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי במסתרים » ו' מרץ 19, 2021 9:37 am

לבי במערב כתב:
במסתרים כתב:ז"ל מג"א סימן קמג סק"ד "וכ"כ מהר"ל מפראג בספר נר ישראל דף ס"ו דתיבה אחד שאין לו משמעות כלל אא"כ נצרף אותו לתיבה אחרת מותר לאומר' בע"פ".
א. תיבת 'כליו' אין היא, לכאו', נחשבת כ"אין לו משמעות כלל אא"כ נצרף אותו לתיבה אחרת".
ב. התם מיירי בס"ת פסול, ורק מחזר להתיר לו לסיים הפסוק.

א. עיין במקורו בתפארת ישראל פס"ז, וכמדומה תראה שלא כהבנתך.
דא"ג אם תיבה אחת דווקא או גם יותר, יל"ע מחצה"ש על המג"א סקמ"ג סק"ד הנ"ל, ופסקי דינים שבשו"ת צמח צדק [אין ברור מי הכותב כמש"ש בהערה 1].
ובדיעבד עיין ברכי יוסף סימן מט סוסק"ב.

(לכאורה מוכח מקריאת כהן גדול על פה שאפשר להוציא את הרבים?)

ב. איני יודע אם יש לחלק בזה, ועכ"פ עיין ברכ"י הנ"ל.

לבי במערב כתב:
במסתרים כתב:והכא שאני קצת ששינה אות ג"כ
טעם זה לבדו אינו פוסל הקריאה.
שו"ר דברי הערוה"ש סי' קמב ס"ג־ד... אך לפו"ר יחידאה הוא, ולא מצאנו לו חבר.

לא אמרתי שטעם זה לבדו פוסל אלא שאין הנידון דומה לגמרי לשם.
את הערה"ש הבאת מכבר באשכול שציינתי לעיל, ושם דנו בדבריו.
נערך לאחרונה על ידי במסתרים ב ג' מרץ 23, 2021 1:32 am, נערך 3 פעמים בסך הכל.

לבי במערב
הודעות: 9239
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי לבי במערב » ו' מרץ 19, 2021 10:32 am

במסתרים כתב:א. עיין במקורו . .
א. לא הצלחתי לראות שם ראי' לצד כלשהו בנדון שלפנינו, אך שמא עיני הטעוני.
ב. כנראה צ"ל סק"ב. עיקר הנדון גבי הכשר השמטת תיבה א' הוא דוקא בשנמצא פסול, ולפו"ר קשה מאד להתירו בכה"ג.
ג. אכן, ונזכרתי בו שנית. אמנם באמת צ"ע מהו הגדר המדויק בכ"ז.

במסתרים כתב:נ.ב. נבקש מהמנהלים להעביר את ההודעות בענין זה לשאלות בהל' קרה"ת.
גא"מ, כמובן.

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול שאלות בהלכות קריאת התורה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' מרץ 21, 2021 1:43 pm

אם יש אנשים רבים שלא שמעו קריאת התורה אתמול - שבת פרשת ויקרא, וכנראה ישתחררו מהבידוד רק לקראת שבת הבאה.
ובשבת הבאה בבוקר - זהו לא זמן מתאים להשלמת קרה"ת מפני הזמן הדחוק לביעור חמץ.

האם יש אפשרות לעשות את השלמת פרשת ויקרא במנחה וכיו"ב?

לבי במערב
הודעות: 9239
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: אשכול שאלות בהלכות קריאת התורה

הודעהעל ידי לבי במערב » א' מרץ 21, 2021 9:03 pm

ניתן לדחות את קרה"ת (ואף מוסף, דבלאה"כ מסתמא לא יאכלו יותר מכביצה פת) לאחר זמן הביעור (קודם חצות, עכ"פ לכתחילה).

אחרי שכבר קראו בפ' צו - לא ניתן לשוב ולשנותה עם זו שלפני'.

במסתרים
הודעות: 1781
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: אשכול שאלות בהלכות קריאת התורה

הודעהעל ידי במסתרים » ג' מרץ 23, 2021 1:37 am

לבי במערב כתב:ואף מוסף, דבלאה"כ מסתמא לא יאכלו יותר מכביצה פת...
אחרי שכבר קראו בפ' צו - לא ניתן לשוב ולשנותה עם זו שלפני'.


ש"ע הרב סימן עדר ס"ו: וכיון שאכל יתר מעט מכביצה יצא ידי חובתו אבל כביצה בלבד נקראת אכילת עראי ואינו יוצא בה ויש אומרים שבכזית בלבד יוצא ידי חובתו

בקיץ העבר כשחזרו ונפתחו שערי בהכנ"ס היו שמצאו היתר להשלים הפרשיות שחיסרו וקראו עד פרשת אותה שבת

לבי במערב
הודעות: 9239
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: אשכול שאלות בהלכות קריאת התורה

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' מרץ 23, 2021 3:33 am

במסתרים כתב:ש"ע הרב סימן עדר ס"ו: וכיון שאכל יתר מעט מכביצה יצא ידי חובתו אבל כביצה בלבד נקראת אכילת עראי ואינו יוצא בה ויש אומרים שבכזית בלבד יוצא ידי חובתו
ראה דבריו בר"ס רצא, ובהערת המו"ל שבמהדו"ח.
עכ"פ, כוונתי (כמובן) לאיסור אכילה קודם מוסף, שבפשטות - אין הכוונה בזה ל'ביצה' בצמצום ממש (דבידי אדם אא"פ לצמצם) אלא אף מעט יותר מכביצה מותר (ומבחינה פרקטית - בשבת זו יאכלו, מן הסתם, רק כשיעור המצומצם ממש).

במסתרים כתב:בקיץ העבר כשחזרו ונפתחו שערי בהכנ"ס היו שמצאו היתר להשלים הפרשיות שחיסרו וקראו עד פרשת אותה שבת
בקריאת שחרית (או במנחה, אם לא שמעו כלל את של שחר), והחילוק פשוט.

פולסברג
הודעות: 1751
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: אשכול שאלות בהלכות קריאת התורה

הודעהעל ידי פולסברג » ו' יוני 11, 2021 1:32 am

הנה כשקראו לישראל במקום כהן ואח''כ לפני שהספיק להתחיל הברכה בא הכהן, הדין הוא שהישראל עומד שם ואז יקבל שלישי, כדי שלא יתבייש.

ולא ברור לי, האם זהו דין שצריך לעשות, או רק זכות שיש לו לקבל העלייה, אבל אם מוחל הויא מחילה [אבל בחשש פגם ודאי דאינו רשאי]

עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: אשכול שאלות בהלכות קריאת התורה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' ספטמבר 07, 2023 1:07 am

עושה חדשות כתב:
לבנון כתב:מובא בתוקני זוהר ובזוהר חדש כמה פעמים, שיש ג"ן פרשיות בתורה. ורבים התקשו הלא לפי המנין שלפנינו יש נ"ד פרשיות. ולא ראיתי מישהו שתירץ שתזריע ומצורע הם פרשה אחת. (יעויין חומת אנך לחיד"א ריש תצוה).
הגר"א בביאורו לתקונים (לו ע"ב במהדורת וילנא עם ביאורו) תירץ שאלה זו, שנצבים וילך הם באמת פרשה אחת, אלא שמחלקים אותם בשביל ב"ג ר"ה (שיש שבת נוספת בין יוה"כ לסוכות). ובאמת בכה"ג אין שום אפשרות אחרת, כי צריך לקרוא נצבים קודם ר"ה בשביל תכלה שנה וקללותיה, והאזינו בשבת לאחר יוה"כ.
ומדבריו נראה שמלבד זה אין שום חלוקה של פרשה אחת לשנים.
עוד נראה לי, שכאשר נצבים וילך מחוברים, אפשר לקרוא ארבעה עולים בנצבים ושלשה בוילך (לאלו שלא מקפידים על החלוקה שבחומשים). כי כל מה שאמרו לחלק את העליות חצים לפרשה זו וחצים לזו, והרביעי יקרא בין שתיהם, הוא רק כשמחברים שתי פרשיות, אבל כאשר היא פרשה אחת, אפשר לחלק בה את העליות בכל דרך שהיא.

ראה במצורף מסידור רס"ג
בהבנת הענין ראה מש"כ הרב בצלאל לנדאו במצו"ב עמ' 4, וראה גם בעמ' 3 עוד נפק"מ בזה לכאו'.
- בסוד עבדיך פרשת נצבים וילך.pdf
(458.77 KiB) הורד 78 פעמים


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 246 אורחים