הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' מאי 01, 2011 8:05 pm
ועוד י"ל שבע"ז לא מצינו אפשרות כזאת של קרבן שלמים שחציו לה' וחציו לכם, וכיון שבימי ההכנה לחג השבועות אנחנו אעתיק הנוגע לענין זה.
בפסחים סח,ב: א"ר אלעזר הכל מודים בעצרת דבעינן נמי לכם, מ"ט יום שניתנה בו תורה לישראל. וצ"ב מה ענין נתינת התורה ל'לכם', הרי לכאורה איפכא מסתברא אם יום נתינת תורה הוא שיהיה היום כולו מוקדש לעסק התורה - כולו לה'.
וביאר בספר דרשות עונג יו"ט (דרוש ב לשבועות ודרוש לאבות), לפי מה דאיתא בזבחים קטז,א שיטת חד דאמר דב"נ לא הקריבו שלמים אלא עולות, ויש לבאר הטעם משום דעולה כולה כליל ואין בה אכילת אדם כלל, משא"כ שלמים הדם לגבוה והבשר להדיוט. ואין ב"נ ראוי למדרגה זו ולא הוכשרו עדיין לאכול משולחן גבוה להצטרף בקרבן אחד אכילת מזבח ואכילת אדם יחד, משא"כ ישראל אחר מתן תורה שעמדו על הר סיני ופסקה זוהמתן, ועוד שקבלו תורה ומצוות, אז נתעלו להתקרב אליו ית' עד כי כח להם להצטרף אכילת אדם משולחן גבוה, ואף האכילה מצוה היא.
ומקבלת תורה ואילך התחילה מצוה זו ונקראת שלמים לפי שמשלים שני הכוחות ביחד, כח החמרי וכח הנפשי. ע"כ אמר ר"א הכל מודים בעצרת דבעינן נמי לכם, היינו הנאת הגוף באכילה ושתיה כי יום שניתנה בו תורה הוא וע"י התורה יכול להשתתף הנאת הגוף בקיום מצוה ביחד, לכן בעינן לכם בהנאת הגוף ועולה לגבוה כמו החציו לה'.