מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קביעת שיעור הונאה בזמנינו

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אריה מרדכי
הודעות: 78
הצטרף: ד' דצמבר 27, 2017 1:22 pm

קביעת שיעור הונאה בזמנינו

הודעהעל ידי אריה מרדכי » ה' ספטמבר 05, 2019 6:26 pm

האם למאן דהו יש הכרעה ברורה כיצד משערים אונאה בחפצים הנמכרים בזמנינו, כשיש באותו מוצר פערים של מחירים באותו האזור, ראיתי בזה ריבוי דעות ושיטות ואני רוצה לדעת הכרעה מי שברור או בירר אצל דיינים.

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: קביעת שיעור הונאה בזמנינו

הודעהעל ידי ביליצר » ה' ספטמבר 05, 2019 6:31 pm

בית דין הישר והטוב 025388380

עושה חדשות
הודעות: 12611
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: קביעת שיעור הונאה בזמנינו

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' ספטמבר 05, 2019 10:43 pm

ענין מקביל -
viewtopic.php?f=17&t=26728&hilit

מלבב
הודעות: 3384
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: קביעת שיעור הונאה בזמנינו

הודעהעל ידי מלבב » ו' ספטמבר 06, 2019 12:39 pm

אריה מרדכי כתב:האם למאן דהו יש הכרעה ברורה כיצד משערים אונאה בחפצים הנמכרים בזמנינו, כשיש באותו מוצר פערים של מחירים באותו האזור, ראיתי בזה ריבוי דעות ושיטות ואני רוצה לדעת הכרעה מי שברור או בירר אצל דיינים.

דעת הערוך השולחן שאם יש מוכר בקביעות באותו מחיר אפילו יש רוב מוכרים ביותר זול אין אונאה, ודעת ההשיב משה ורבי מאיר אריק שהולכים אחר רוב המוכרים.

ונראה לי להכריע ביניהם שזה תלוי, כי לכאורה אם יש מוכר בקביעות ביוקר איך זה יתכן, למה שאנשים יסכימו לקנות ביוקר, אלא מאי בדרך כלל יש איזה סיבה שאנשים מוכנים לשלם מחיר יקר, לכן באופן זה גם החולקים יודו לערוך השולחן, ובאופן שאין ממש סיבה רק שהמוכר יקר מצליח באיזה דרך לנצל את הקונים אולי גם הערוך השולחן יודה שיש אונאה.

אריה מרדכי
הודעות: 78
הצטרף: ד' דצמבר 27, 2017 1:22 pm

Re: קביעת שיעור הונאה בזמנינו

הודעהעל ידי אריה מרדכי » ו' ספטמבר 06, 2019 2:05 pm

ביליצר כתב:בית דין הישר והטוב 025388380

כמנין הדיניים מנין הדעות!

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: קביעת שיעור הונאה בזמנינו

הודעהעל ידי ביליצר » ו' ספטמבר 06, 2019 2:08 pm

אכן, כדברי פותח האשכול שראה בזה הרבה דעות בספרים ,מה לי בכתב מה לי בע"פ .
ואם זה רלונטי אומרים ליהודי "תשאל רב" זאת עשיתי.

חיים סגל
הודעות: 485
הצטרף: ב' ספטמבר 11, 2017 2:12 pm

Re: קביעת שיעור הונאה בזמנינו

הודעהעל ידי חיים סגל » ו' ספטמבר 06, 2019 3:58 pm

שמעתי מדיין בב"ד של הר"נ קרליץ בשם אחד מגדולי הדיינים [או הרב סילמן, או הרב שפרן] שבאמת הונאה כלפי מחירי השוק לא שייכת היום, שהרי פערי המחירים הם אדירים, ומי יכול לקבוע מה המחיר האמיתי. [אא"כ מדובר במוצרים שבפיקוח]
אמנם מה שכן שייך היום זה כשיש לחנות מחירון, והוא רואה לקוח תמים מולו ומעלה לו את המחיר מעל המחירון שלו עצמו - זו הונאה ששייכת היום.

חיים שאול
הודעות: 1145
הצטרף: ג' אוגוסט 13, 2019 8:39 pm

Re: קביעת שיעור הונאה בזמנינו

הודעהעל ידי חיים שאול » ו' ספטמבר 06, 2019 4:29 pm

אם הוא קבע את המחירון אז מה מונע ממנו עכשיו להחליט שהוא מייקר אותו?

מלבב
הודעות: 3384
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: קביעת שיעור הונאה בזמנינו

הודעהעל ידי מלבב » ו' ספטמבר 06, 2019 4:48 pm

חיים סגל כתב:שמעתי מדיין בב"ד של הר"נ קרליץ בשם אחד מגדולי הדיינים [או הרב סילמן, או הרב שפרן] שבאמת הונאה כלפי מחירי השוק לא שייכת היום, שהרי פערי המחירים הם אדירים, ומי יכול לקבוע מה המחיר האמיתי. [אא"כ מדובר במוצרים שבפיקוח]
אמנם מה שכן שייך היום זה כשיש לחנות מחירון, והוא רואה לקוח תמים מולו ומעלה לו את המחיר מעל המחירון שלו עצמו - זו הונאה ששייכת היום.

לענ"ד זה דברים שאין להם שחר, כי אם אין אונאה הוא יכול לשנות המחיר כל רגע, אולי זה שייך למקח טעות כי הקונה קונה על דעת מחיר החנות הקבוע, אבל וודאי לא שייך לאונאה.

וגם היום שייך אונאה לדעת הערוך השולחן הנ"ל אם לוקחים מחיר מופקע שהוא לא מחיר קבוע, ולדעת שאר האחרונים אם זה יותר יקר מרוב הסוחרים.

מלבב
הודעות: 3384
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: קביעת שיעור הונאה בזמנינו

הודעהעל ידי מלבב » ו' ספטמבר 06, 2019 4:49 pm

חיים שאול כתב:אם הוא קבע את המחירון אז מה מונע ממנו עכשיו להחליט שהוא מייקר אותו?

אולי זה נקרא מקח טעות, כי לא מקובל למכור לא לפי המחיר, אבל זה שייך למקל טעות ולא לאונאה, ויש לזה דינים אחרים.

חיים שאול
הודעות: 1145
הצטרף: ג' אוגוסט 13, 2019 8:39 pm

Re: קביעת שיעור הונאה בזמנינו

הודעהעל ידי חיים שאול » ו' ספטמבר 06, 2019 4:52 pm

מלבב כתב:[quote="חיים סגל". וגם היום שייך אונאה לדעת הערוך השולחן הנ"ל אם לוקחים מחיר מופקע שהוא לא מחיר קבוע, ולדעת שאר האחרונים אם זה יותר יקר מרוב הסוחרים.

אז הסוחר הכי יקר תמיד זה אונאה לקונה והסוחר הכי זול זה תמיד הונאה למוכר?

מלבב
הודעות: 3384
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: קביעת שיעור הונאה בזמנינו

הודעהעל ידי מלבב » ו' ספטמבר 06, 2019 4:58 pm

לדעת הערוך השולחן אם הוא מוכר במחיר הזה קבוע אין אונאה.

אריה מרדכי
הודעות: 78
הצטרף: ד' דצמבר 27, 2017 1:22 pm

Re: קביעת שיעור הונאה בזמנינו

הודעהעל ידי אריה מרדכי » ו' ספטמבר 06, 2019 6:08 pm

חיים סגל כתב:שמעתי מדיין בב"ד של הר"נ קרליץ בשם אחד מגדולי הדיינים [או הרב סילמן, או הרב שפרן] שבאמת הונאה כלפי מחירי השוק לא שייכת היום, שהרי פערי המחירים הם אדירים, ומי יכול לקבוע מה המחיר האמיתי. [אא"כ מדובר במוצרים שבפיקוח]
אמנם מה שכן שייך היום זה כשיש לחנות מחירון, והוא רואה לקוח תמים מולו ומעלה לו את המחיר מעל המחירון שלו עצמו - זו הונאה ששייכת היום.

אכן זה דעתו של הרב שפרן שהלכות אונאה לא שייכים כלל בזמנינו ואפילו בפערים משמעותיים, הוא טוען שכל חנות היא מקקומו ושעתו לכשעצמו משום שלכל אחד יש מתח רוחים שונה שיכול לקבוע בכל מוצר איפה הוא מרויח ואיפה פחות, ורק אם באותה החנות הוא מוכרר בשני מחירים נפרדים כגון מחיר לעשירים ומחיר לעמך זה אונאה [ומצויי במעדניית שבת אחת שאני מכיר] .

חיים סגל
הודעות: 485
הצטרף: ב' ספטמבר 11, 2017 2:12 pm

Re: קביעת שיעור הונאה בזמנינו

הודעהעל ידי חיים סגל » א' ספטמבר 08, 2019 1:53 pm

מלבב כתב:
חיים סגל כתב:שמעתי מדיין בב"ד של הר"נ קרליץ בשם אחד מגדולי הדיינים [או הרב סילמן, או הרב שפרן] שבאמת הונאה כלפי מחירי השוק לא שייכת היום, שהרי פערי המחירים הם אדירים, ומי יכול לקבוע מה המחיר האמיתי. [אא"כ מדובר במוצרים שבפיקוח]
אמנם מה שכן שייך היום זה כשיש לחנות מחירון, והוא רואה לקוח תמים מולו ומעלה לו את המחיר מעל המחירון שלו עצמו - זו הונאה ששייכת היום.

לענ"ד זה דברים שאין להם שחר, כי אם אין אונאה הוא יכול לשנות המחיר כל רגע, אולי זה שייך למקח טעות כי הקונה קונה על דעת מחיר החנות הקבוע, אבל וודאי לא שייך לאונאה.

אם הוא אכן מחליט כרגע לשנות את המחירון אתה צודק, אנחנו מדברים כשהוא לא משנה אלא ללוקח זה.
וכאמור, זו דעת הרב שפרן, וזכותך לחשוב אחרת

מלבב
הודעות: 3384
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: קביעת שיעור הונאה בזמנינו

הודעהעל ידי מלבב » א' ספטמבר 08, 2019 4:40 pm

מה הסברא שכל חנות ברחוב יכול לקחת כל מחיר שעולה על דעתו, ובאותו חנות אסור לשנות מחירים? הרי מפורש בפוסקים שלא שייך מנהג בעניין אונאה וגם אם נוהגים לאונות זה מנהג נגד ההלכה ולא מועיל, רק יש מחלוקת אם בדבר שאין מחיר יש אונאה, אבל דעת רוב הפוסקים שגם בזה יש אונאה, ולהשיטות שאין בכהאי גווני אונאה כי זה נקרא שאין מחיר אז גם באותו חנות לא שייך אונאה.

זאנגאלאך
הודעות: 53
הצטרף: ו' ינואר 13, 2017 9:51 am

Re: קביעת שיעור הונאה בזמנינו

הודעהעל ידי זאנגאלאך » א' ספטמבר 08, 2019 6:21 pm

אאל"ט ההיתר הוא מכח דברי הנתיבות (רכ"ז סקי"ט), כדלהלן:
לפענ"ד נראה לחלק בפשיטות דבשלמא בע"מ שאין לך עלי אונאה דנחת אדעת' שיווי המקח רק שהתנה בע"מ והנ"י כתב הטעם כיון דלא ידע ומחיל הוי כמתנה עמש"ב וכוונתו נראה דכיון דהתנאי בטל וממילא המאנה עבר על לאו דלא תונו וחייב בהשבה דהא הלאו ניתק לעשה דהשבה ולפ"ז א"ש דבעה"ב אין בו שום איסור אונאה כלל כיון דלא נחית אדעתא דשיווי כלל ומוכרין ולוקחין על האמת וכן בנו"נ באמונה דהא המוכר א"י שווי כלל דהא באמת נתן בעדו כל כך ולישא וליתן ע"פ האמת לא אסרה תורה כלל אין בו דין השבה ובמכור לי באלו ג"כ יש לומר דמיירי שהמוכר יש לו אומדנא כמה חפץ ושייך בו אונאה כמ"ש רש"י בב"מ דף כ"ו בד"ה כדבעי לה ע"ש אבל בדבר ששניהם א"א להם לידע אפילו ע"פ אומדנא לא שייך אונאה דלא נחת אדעתא דשיווי כלל ואינו רק כמשחק בקוביא ואיידי דבעי לקנות גמר ומקנה כמ"ש הט"ז בסי' ר"ט ע"ש.
בזמננו אין שום קונה שחפץ לקנות לפי שער מסויים, (אולי בקניית דולרים שייך דבר כזה), אלא כל אחד יודע שכל מוכר קבע לו פער מסויים של אחוזי רווח, ולפי זה הוא קובע את מחירי החנות. וזהו גדר "לישא וליתן על האמת לא אסרה תורה". אונאה פירושה שהוא מנצל את אי הידיעה של הקונה, והוא מאנה אותו, משא"כ הכא.

מלבב
הודעות: 3384
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: קביעת שיעור הונאה בזמנינו

הודעהעל ידי מלבב » א' ספטמבר 08, 2019 7:45 pm

דברי הנתיבות מחודשים וקשה להבין, אבל גם לדברי הנתיבות הוא רק כשאומרים בפירוש שמוכרים לא לפי המחיר רק ע"פ משהו אחר, אבל בנידון דידן זה תלוי במחלוקת אם יש אונאה בדבר שאין לו מחיר שווה שרוב הפוסקים סוברים שיש אונאה.

אריה מרדכי
הודעות: 78
הצטרף: ד' דצמבר 27, 2017 1:22 pm

Re: קביעת שיעור הונאה בזמנינו

הודעהעל ידי אריה מרדכי » א' ספטמבר 08, 2019 8:36 pm

מלבב כתב:מה הסברא שכל חנות ברחוב יכול לקחת כל מחיר שעולה על דעתו, ובאותו חנות אסור לשנות מחירים? הרי מפורש בפוסקים שלא שייך מנהג בעניין אונאה וגם אם נוהגים לאונות זה מנהג נגד ההלכה ולא מועיל, רק יש מחלוקת אם בדבר שאין מחיר יש אונאה, אבל דעת רוב הפוסקים שגם בזה יש אונאה, ולהשיטות שאין בכהאי גווני אונאה כי זה נקרא שאין מחיר אז גם באותו חנות לא שייך אונאה.

זה לא ענין של מנהג, אלא מכיון והכלל הבסיסי בהלכות אונאה שהביא הב"י בסימן רכז הוא שאין לך אלא מקומו ושעתו, ומכיון שיש עשרות משתנים שגורמים לשינוי המחירים בין חנות לחנות, הלכך כל חנות הוא מקומו ושעתו לכשעצמו, ולכן אין לבוא בטענה שמצאת בחנות דומה באותו הרחוב במחיר שונה, כי שמא הוא הזמין מעט והוא הרבה, שמא הוא שלם במזומון וחבירו באשראי, שמא חנות זאת משלמת שכירות וחנות זאת לא, שמא חנות זאת מעסיקה עובדים וכו' שמא חנות זו פתוחה שעות מורחובות, שמא על מוצר זה מוזילים ועל האחרים מיקרים ולהפך, ועוד משתנים רבים.
יצןין שבספר עלהו לא יבול חלק ב' עמ' רנט הובא בשם הגרשז"א "כי כיום בדרך כלל סדרי המסחר הם כאלו שיכול לקחת כמה שרוצה ואם כן אין בו אונאה".
והוא שיטת הערוה"ש שהוזכר לעיל.

מלבב
הודעות: 3384
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: קביעת שיעור הונאה בזמנינו

הודעהעל ידי מלבב » א' ספטמבר 08, 2019 8:54 pm

אריה מרדכי כתב:
מלבב כתב:מה הסברא שכל חנות ברחוב יכול לקחת כל מחיר שעולה על דעתו, ובאותו חנות אסור לשנות מחירים? הרי מפורש בפוסקים שלא שייך מנהג בעניין אונאה וגם אם נוהגים לאונות זה מנהג נגד ההלכה ולא מועיל, רק יש מחלוקת אם בדבר שאין מחיר יש אונאה, אבל דעת רוב הפוסקים שגם בזה יש אונאה, ולהשיטות שאין בכהאי גווני אונאה כי זה נקרא שאין מחיר אז גם באותו חנות לא שייך אונאה.

זה לא ענין של מנהג, אלא מכיון והכלל הבסיסי בהלכות אונאה שהביא הב"י בסימן רכז הוא שאין לך אלא מקומו ושעתו, ומכיון שיש עשרות משתנים שגורמים לשינוי המחירים בין חנות לחנות, הלכך כל חנות הוא מקומו ושעתו לכשעצמו, ולכן אין לבוא בטענה שמצאת בחנות דומה באותו הרחוב במחיר שונה, כי שמא הוא הזמין מעט והוא הרבה, שמא הוא שלם במזומון וחבירו באשראי, שמא חנות זאת משלמת שכירות וחנות זאת לא, שמא חנות זאת מעסיקה עובדים וכו' שמא חנות זו פתוחה שעות מורחובות, שמא על מוצר זה מוזילים ועל האחרים מיקרים ולהפך, ועוד משתנים רבים.
יצןין שבספר עלהו לא יבול חלק ב' עמ' רנט הובא בשם הגרשז"א "כי כיום בדרך כלל סדרי המסחר הם כאלו שיכול לקחת כמה שרוצה ואם כן אין בו אונאה".
והוא שיטת הערוה"ש שהוזכר לעיל.

אם כוונתו לשיטת הערוך השולחן ניחא, אבל אז יהיה אונאה גם אם יעלה את המחיר לכולם ביום אחד כיון שאין זה מחיר קבוע, וגם למה לפסוק כהערוך השולחן נגד שאר פוסקים שעד הערוך השולחן לא נמצא מי שיאמר החידוש הזה.

זה שיש לכל חנות סיבה למה הוא עושה מחיר מסויים לא קשור למקומו ושעתו, מקומו ושעתו רק קובע שזה המחיר במקום הזה, וזה לא שייך בחניות באותו עיר ושכונה, ומה זה שונה ממה שכתבו הפוסקים שאם גם כשאין מחיר אחיד רק כל אחד לוקח מחיר שונה גם שייך אונאה?

זאנגאלאך
הודעות: 53
הצטרף: ו' ינואר 13, 2017 9:51 am

Re: קביעת שיעור הונאה בזמנינו

הודעהעל ידי זאנגאלאך » א' ספטמבר 08, 2019 8:59 pm

מלבב כתב:דברי הנתיבות מחודשים וקשה להבין, אבל גם לדברי הנתיבות הוא רק כשאומרים בפירוש שמוכרים לא לפי המחיר רק ע"פ משהו אחר, אבל בנידון דידן זה תלוי במחלוקת אם יש אונאה בדבר שאין לו מחיר שווה שרוב הפוסקים סוברים שיש אונאה.


דברי הנתיבות פשוטים וברורים למבין. אונאה קיימת כאשר ישנו שער מסויים שדעת בני אדם נוטה להניח שעל פיו נקבע המחיר, והמוכר או הקונה מאנה בכך שהוא יוצר מצג שוא כאילו השער הוא שונה. לו היה הקונה או המוכר יודעים שהשער שונה, או אז לא היה מסכים למקח.
אבל כאשר ההסכמה היא שמוכרים ולוקחים על האמת, דהיינו לפי מה שנקבע ביננו ללא שום קשר ותלות בשער שבשוק, איזה אונאה יש כאן?
כל מי אשר רגלו דורכת בחנות בזמננו, יודע שלמחיר אין שום קשר לשער כלשהוא, והוא נקבע בשרירות ליבו של המוכר לטב ולמוטב. המקום היחיד שאני מכיר שקיים עדיין שער מסויים ומקום יש להניח שדעת בני אדם לסחור על פיו, הוא בשער החליפין של המטבעות

מלבב
הודעות: 3384
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: קביעת שיעור הונאה בזמנינו

הודעהעל ידי מלבב » א' ספטמבר 08, 2019 9:52 pm

זאנגאלאך כתב:
מלבב כתב:דברי הנתיבות מחודשים וקשה להבין, אבל גם לדברי הנתיבות הוא רק כשאומרים בפירוש שמוכרים לא לפי המחיר רק ע"פ משהו אחר, אבל בנידון דידן זה תלוי במחלוקת אם יש אונאה בדבר שאין לו מחיר שווה שרוב הפוסקים סוברים שיש אונאה.


דברי הנתיבות פשוטים וברורים למבין. אונאה קיימת כאשר ישנו שער מסויים שדעת בני אדם נוטה להניח שעל פיו נקבע המחיר, והמוכר או הקונה מאנה בכך שהוא יוצר מצג שוא כאילו השער הוא שונה. לו היה הקונה או המוכר יודעים שהשער שונה, או אז לא היה מסכים למקח.
אבל כאשר ההסכמה היא שמוכרים ולוקחים על האמת, דהיינו לפי מה שנקבע ביננו ללא שום קשר ותלות בשער שבשוק, איזה אונאה יש כאן?
כל מי אשר רגלו דורכת בחנות בזמננו, יודע שלמחיר אין שום קשר לשער כלשהוא, והוא נקבע בשרירות ליבו של המוכר לטב ולמוטב. המקום היחיד שאני מכיר שקיים עדיין שער מסויים ומקום יש להניח שדעת בני אדם לסחור על פיו, הוא בשער החליפין של המטבעות

אונאה לא קשור לטעות, כל הטעם שאין אונאה כשהקונה יודע היא רק בגלל שכיון שידע מחל כמו שכתב הנתיבות, וזה דוקא כשיודע בוודאי כמו י שמוכח מהסוגיא של ע"מ שאין לך אונאה, ועל זה הקשה הנתיבות הרי גם שנושא ונותן באמנה אינו יודע בוודאי שיש אונאה, ומה שתירץ לא כ"כ ברור שאם התנה שגם אם יהיה אונאה המקח קיים אז למה זה נקרא שמוכר לפי השוויות.

ולדבריך איך כתבו הפוסקים שגם כשאין מחיר שווה רק כל אחד לוקח מחיר אחר יש אונאה?


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 141 אורחים