מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

זמן המאוחר ביותר לתפלת מנחה בדיעבד להגאונים

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אתי שפיר
הודעות: 65
הצטרף: ב' יולי 22, 2019 7:59 pm

זמן המאוחר ביותר לתפלת מנחה בדיעבד להגאונים

הודעהעל ידי אתי שפיר » א' ספטמבר 08, 2019 9:18 pm

הנני להציע לחכמי ורבני הפורום, ולשמוע חוות דעתכם, עד מתי - הכי מאוחר - אפשר בדיעבד להתפלל מנחה לשיטת הגאונים, ובהצטרף כמה נקודות.

רקע השאלה נתעורר בארה"ב שרבים וגם שלמים מחזיקים בשיטת ר"ת ומתפללים מנחה עד כשעה אחר השקיע ואפי' יותר, ומזדמן למי שמחזיק בשיטת הגאונים לפעמים שאין לו מנין להתפלל עד אחר השקיעה.

השאלה היא בשים לב לכמה נקודות:

א. אם נאמר שעדיף להתפלל במנין אחר השקיעה בתוך זמן בין השמשות מלהתפלל ביחידות לפני כן, ושלא כפשטות דברי המשנה ברורה, אלא ככמה מהפוסקים שבאו אחריו והכריעו עדיפות תפלה בציבור בבין השמשות מלהתפלל ביחידות קודם השקיעה.

ב. בשים לב, שהגם שגמר בין השמשות להגאונים הוא שלש רבע מיל אחר השקיעה, ואפי' אם יחשבו המיל בשיעור הכי גדול של 24 דקות, עדיין אין לנו רק 18 דקות לזמן בין השמשות, אבל בכל זאת מעולם לא מצינו לאחד מן הגדולים (שחישב את סיום היום לפי הגאונים) שיתיר למי שהתענית קשה עליו (ורוצה להשלים הצום) שיאכל לפני 29-31 דקות אחר השקיעה, כמבואר בשו"ת אגרות משה, וכפי שהדפיסו בלוח הזמנים, והרי מדובר במי שקשה עליו התענית, והתענית מדרבנן, ובכל זאת לא הקילו לאכול לפני בערך חצי שעה אחרי השקיעה, זאת אומרת שעד אז עדיין אינו לילה גמור, וא"כ לכאורה הוא הדין היינו צריכים להקל בזמן תפלת מנחה, שהוא ענין דרבנן שיוכל להתפלל בדיעבד עד 29-31 דקות אחר השקיעה, אם מפני תפלה בציבור שיזדמן רק אז, או בכל אופן שלא התפלל עדיין יכול להתפלל מנחה בלי להתפלל ב"פ מערבית לתשלימין.

אודה מאוד למי שיענה לי על השאלה, כי לא מצאתי, עד כמה שחפשתי, שידונו על זמן סיום תפילת מנחה בדיעבד להגאונים, ובהצטרף כל הנ"ל.

יוצא פוניבז'
הודעות: 2081
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: זמן המאוחר ביותר לתפלת מנחה בדיעבד להגאונים

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » א' ספטמבר 08, 2019 10:02 pm

א. פשוט שעדיף להתפלל ביחידות לפני השקיעה. (רצוי לעיין במאמר הגרע"מ בירחון האוצר האחרון).
ב. כמו שלא מצינו מי שיקל להחשיב צאה"כ לפני 25-27 דק' (הכוונה למורים כפי הנהוג ולא למחדשים), כך גם לא מצינו מי שיקל להתפלל מנחה אחר 13.5 דק' ועוד בשביל תפילה בציבור (כמדומה בשו"ת אור לציון מיקל להתפלל רק ע"י תנאי, אך כמדומה אינו מתיר להתעכב למנין בשביל כך).
ג. מה שכן כדאי לברר, כמה הם 13.5 דק' במקומו של מר לפי חשבון המעלות. אם יש שם לוח עתים לבינה, הוא מדפיס זאת בסוף הלוח. אך כמובן כ"ז רק בנתאחר, ולא לאחר לכתחילה בשביל תפב"צ, וגם בנתאחר עדיף להתפלל ע"י תנאי.

אתי שפיר
הודעות: 65
הצטרף: ב' יולי 22, 2019 7:59 pm

Re: זמן המאוחר ביותר לתפלת מנחה בדיעבד להגאונים

הודעהעל ידי אתי שפיר » ב' ספטמבר 09, 2019 12:41 am

יוצא פוניבז' כתב:א. פשוט שעדיף להתפלל ביחידות לפני השקיעה. (רצוי לעיין במאמר הגרע"מ בירחון האוצר האחרון).

נכון שכן פסק המשנה ברורה, ושכן ראוי לנהוג עפ"י פסקו, ובנקודה זו לא נכנסתי, רק היות שיש מהפוסקים הסוברים שעדיף להתפלל בציבור אחר השקיעה, וגם אם נקלע מישהו למצב ששכח להתפלל מנחה לפני השקיעה, והוא הולך תמיד כשיטת הגאונים, ברצוני למצות את הזמן הכי מאוחר שעדיין יכול להתפלל מנחה.

יוצא פוניבז' כתב:ב. כמו שלא מצינו מי שיקל להחשיב צאה"כ לפני 25-27 דק' (הכוונה למורים כפי הנהוג ולא למחדשים), כך גם לא מצינו מי שיקל להתפלל מנחה אחר 13.5 דק' ועוד בשביל תפילה בציבור (כמדומה בשו"ת אור לציון מיקל להתפלל רק ע"י תנאי, אך כמדומה אינו מתיר להתעכב למנין בשביל כך).

תודה שנגעת בנקודה זו, זו היתה עיקר השאלה כאן, שלא מצאתי מי שהתייחס לסיום זמן תפלת מנחה מנקודת מבט זו, וברצוני לברר קצת השאלה,
להנוהגים כשיטת רבינו תם לגמרי לגביהם לילה גמור זה רק ב72 דקות אחר השקיעה, ובין השמשות לשיטתם מתחיל ב13 וחצי דקות קודם לכן, ב58 וחצי דקות אחר השקיעה,
וברגע שנגמר להם הבין השמשות, מתחיל לילה גמור, ולכן אם נוקטים שמותר להתפלל מנחה בין השמשות בדיעבד, הרי ברור שהם מתפללים מנחה עד לרגע אחרונה שנהיה ליל ודאי
אך לאלו שנוהגים כגאונים, ולילה בשבילם מתחיל כמו שאמרת 'שלא מצינו מי שיקל להחשיב צאה"כ לפי 25-27 דק' ' הגם שנגמר בין השמשות בשבילם 13 וחצי דקות אחר השקיעה,
יתכן שכמו שגם לעת הצורך לא מצינו שיתחשבו זה שכבר נגמר בין השמשות, ויקילו להחשיבו כלילה, וכמו שציינתי, שלא מצינו מי שמיקל לאכול בתענית דרבנן כבר מ13 וחצי דקות אחר השקיעה, רק לפחות עד לסביבות 30 דקות אחר השקיעה, הרי נולד לנו פער כאן, מאז שנגמר בין השמשות, עד שמחשבים את הזמן ללילה, למה שלא יהא מותר להתפלל מנחה בדיעבד בזמן ההוא שבין ביה"ש לבין הזמן שלא מצינו מי שיקל להחשיב צאה"כ, מר כדאתריה ומר כדאתריה?

יוצא פוניבז'
הודעות: 2081
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: זמן המאוחר ביותר לתפלת מנחה בדיעבד להגאונים

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ב' ספטמבר 09, 2019 1:53 am

יש לנו ספק מתי בדיוק צאה"כ. לפי ראות העין, באמת היה נראה כי צאה"כ הוא כ-25 דק'. ומן הדין היה להתפלל מנחה (בשעה"ד) עד אז. ואכן יש מהספרדים שנהגו כן.
אבל כבר נתקבל להחמיר ג"כ כצאה"כ לפי חשבון 13.5 דק', בפרט לאור העובדה שיתכן שזכי הראות רואים את הכוכבים מוקדם יותר מאדם בינוני.

אתי שפיר
הודעות: 65
הצטרף: ב' יולי 22, 2019 7:59 pm

Re: זמן המאוחר ביותר לתפלת מנחה בדיעבד להגאונים

הודעהעל ידי אתי שפיר » ב' ספטמבר 09, 2019 3:06 am

יישר כחכם על התגובה
הנני לבקש מכבוד מעלתכם אם יש בידכם איזהו מראי מקומות וכדו' שתעלהו לאשכול, כדי שאוכל לבדוק אותם עד כמה הקילו בזה הספרדים, ומאיזה טעם, וכו'

אתי שפיר
הודעות: 65
הצטרף: ב' יולי 22, 2019 7:59 pm

Re: זמן המאוחר ביותר לתפלת מנחה בדיעבד להגאונים

הודעהעל ידי אתי שפיר » ב' ספטמבר 09, 2019 3:08 am

וביותר לא נתברר לי למה לגבי תענית לא מקילים, דכאמור יש כאן רק ספק דרבנן, שהתענית אינו אלא דרבנן, והצורך שמאן דהוא קשה עליו הצום, ולמנחה יחמירו בדיעבד כאילו כבר לילה

מלבב
הודעות: 3403
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: זמן המאוחר ביותר לתפלת מנחה בדיעבד להגאונים

הודעהעל ידי מלבב » ב' ספטמבר 09, 2019 1:02 pm

אתי שפיר כתב:וביותר לא נתברר לי למה לגבי תענית לא מקילים, דכאמור יש כאן רק ספק דרבנן, שהתענית אינו אלא דרבנן, והצורך שמאן דהוא קשה עליו הצום, ולמנחה יחמירו בדיעבד כאילו כבר לילה

כיון שזה ספק חיסרון ידיעה מחמירים לשני הצדדים.
נדמה לי שהירושלמים כן מקילים לעניין תענית משמונה עשרה דקות, ומה שלא מקילים מ13 דקות משום שתרתי קולות לא מקילים, ובפרט שלא רואים כוכבים אז ואין לך בו אלא חידושו.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 140 אורחים