מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ארור מכה רעהו וכו' ומה עם ברוך אשר

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
הכתב והמכתב
הודעות: 383
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 1:15 am

ארור מכה רעהו וכו' ומה עם ברוך אשר

הודעהעל ידי הכתב והמכתב » ב' ספטמבר 16, 2019 8:41 pm

למה נכתב בתורה רק ארור, כאשר בחז"ל מובא שהיה גם ברוך?

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ארור מכה רעהו וכו' ומה עם ברוך אשר

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' ספטמבר 16, 2019 10:48 pm

י"ל שזה אחד הדברים שמוכיחים על תושבע"פ, שבלעדיה התורה שבכתב נשארת לא מובנת.

הכתב והמכתב
הודעות: 383
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 1:15 am

Re: ארור מכה רעהו וכו' ומה עם ברוך אשר

הודעהעל ידי הכתב והמכתב » ב' ספטמבר 16, 2019 10:50 pm

השאלה היא עדיין למה בתורה מופיע רק הארור ולא הברוך. האם הארור הוא חלק עיקרי יותר בכל המעמד?

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: ארור מכה רעהו וכו' ומה עם ברוך אשר

הודעהעל ידי לייטנר » ב' ספטמבר 16, 2019 11:04 pm

במקרה זה, בוודאי.
האם נראה לך שבח גדול לומר על מישהו: "ברוך שלא שכבת עם חותנתך"?

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: ארור מכה רעהו וכו' ומה עם ברוך אשר

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ג' ספטמבר 17, 2019 1:39 am

אכן נשמע מוזר לברך ברכות בנוסח:
בָּרוּךְ אֲשֶׁר אֵין שֹׁכֵב עִם אֵשֶׁת אָבִיו.
בָּרוּךְ אֲשֶׁר אֵין שֹׁכֵב עִם כָּל בְּהֵמָה.
בָּרוּךְ אֲשֶׁר אֵין שֹׁכֵב עִם אֲחֹתוֹ בַּת אָבִיו אוֹ בַת אִמּוֹ.
בָּרוּךְ אֲשֶׁר אֵין שֹׁכֵב עִם חֹתַנְתּוֹ.
בָּרוּךְ אֲשֶׁר אֵין מַכֶּה רֵעֵהוּ בַּסָּתֶר.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ארור מכה רעהו וכו' ומה עם ברוך אשר

הודעהעל ידי כדכד » ג' ספטמבר 17, 2019 1:01 pm

הכתב והמכתב כתב:למה נכתב בתורה רק ארור, כאשר בחז"ל מובא שהיה גם ברוך?

לא ברור מדוע השאלה מתייחסת לחז"ל בעוד שזה מפורש בתורה

שמואל שלומוביץ
הודעות: 848
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: ארור מכה רעהו וכו' ומה עם ברוך אשר

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ג' ספטמבר 17, 2019 5:16 pm

נראה שכיוון שמדובר בכריתת ברית הרי הברית נכרתת ונקבעת דווקא ע"י קללות, והברכות אינם אלא להשוות המידה אבל לא עיקריות לענין הברית כ"כ, וזה ענין אלות הברית, שמחייבות את קיום הברית וזה התוקף שלה.
ויתכן שלכן פירשה תורה את הקללות יותר מהברכות. וגם האריכה הרבה בקללה יותר מבברכה,
גם המזבח שבנו ישראל נבנה בהר עיבל, וזה מזבח לשמחת כריתת הברית, ולמה יעשה על הר שהוקבע לקלל ולא בהר גריזים, וכנראה שהברית נכרתת עלי זבח, וראויה שתעשה במקום אלות הברית שזה הדבר הכורת. וכענין דם הברית.

הכתב והמכתב
הודעות: 383
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 1:15 am

Re: ארור מכה רעהו וכו' ומה עם ברוך אשר

הודעהעל ידי הכתב והמכתב » ג' ספטמבר 17, 2019 8:22 pm

לייטנר כתב:במקרה זה, בוודאי.
האם נראה לך שבח גדול לומר על מישהו: "ברוך שלא שכבת עם חותנתך"?

אבל הרי כך אמרו בפועל, הלא כן? אז מה הבעיה לכתוב את זה ?

כח עליון
הודעות: 561
הצטרף: ה' דצמבר 08, 2016 8:08 pm

Re: ארור מכה רעהו וכו' ומה עם ברוך אשר

הודעהעל ידי כח עליון » ג' ספטמבר 17, 2019 11:39 pm

אבן עזרא ויקרא כו יד
וריקי מוח אמרו כי הקללו׳‎ רבות מהברכות ולא אמרו אמת רק נאמרו הברכות כלל ונאמרו בקללות פרטים לירא ולהפחיד. השומעי׳‎ והמסתכל היטב יתברר לו דברי:

הכתב והמכתב
הודעות: 383
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 1:15 am

Re: ארור מכה רעהו וכו' ומה עם ברוך אשר

הודעהעל ידי הכתב והמכתב » ד' ספטמבר 18, 2019 9:24 am

שמואל שלומוביץ כתב:נראה שכיוון שמדובר בכריתת ברית הרי הברית נכרתת ונקבעת דווקא ע"י קללות, והברכות אינם אלא להשוות המידה אבל לא עיקריות לענין הברית כ"כ, וזה ענין אלות הברית, שמחייבות את קיום הברית וזה התוקף שלה.
ויתכן שלכן פירשה תורה את הקללות יותר מהברכות. וגם האריכה הרבה בקללה יותר מבברכה,
גם המזבח שבנו ישראל נבנה בהר עיבל, וזה מזבח לשמחת כריתת הברית, ולמה יעשה על הר שהוקבע לקלל ולא בהר גריזים, וכנראה שהברית נכרתת עלי זבח, וראויה שתעשה במקום אלות הברית שזה הדבר הכורת. וכענין דם הברית.

מצאתי שהמהר"ל בגור אריה תי' כמו שכתבת, וברוך שכוונת

שמואל שלומוביץ
הודעות: 848
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: ארור מכה רעהו וכו' ומה עם ברוך אשר

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ד' ספטמבר 18, 2019 10:44 am

תודה רבה!

ולהשלמת הדברים אעתיק לשונו:
גור אריה דברים כז יב
ופתחו בברכה וכו'. דהא ברכה קודם קללה כתיב, אם כן על כרחך פתחו בברכה. ואם תאמר, למה כתב קללה בקרא, אדרבה, הוי למכתב הברכה בקרא. ויראה לומר שהעיקר הוא הקללה, שהיו צריכים לקבל התורה באלה (רש"י פסוק כו), ולפיכך כתב הקללה בקרא:

וציין לדברי רש"י אלו
רש"י דברים כז, כו
אשר לא יקים - כאן כלל את כל התורה כולה וקבלוה עליהם באלה ובשבועה:

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ארור מכה רעהו וכו' ומה עם ברוך אשר

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' ספטמבר 18, 2019 1:14 pm

כדכד כתב:
הכתב והמכתב כתב:למה נכתב בתורה רק ארור, כאשר בחז"ל מובא שהיה גם ברוך?

לא ברור מדוע השאלה מתייחסת לחז"ל בעוד שזה מפורש בתורה

יש פרשנות שונה, ששמעתי פעם בשם א' ממיני הכופרים בתושבע"פ, וחוששני להביאה כאן משום האיסור לעסוק בדברי מינות.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 305 אורחים