מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ספק בדינים כלליים מן התורה - לחומרא?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

ספק בדינים כלליים מן התורה - לחומרא?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ה' ספטמבר 26, 2019 10:48 pm

צדדי הספק (מבלי להכנס לטעמים):
מה דאמרינן ספק דאורייתא לחומרא, אין זה אלא בספק מצות עשה או ספק מצות לא תעשה, אבל לא בדינים כלליים שמקורם מן התורה, אך אינם מוגדרים כעשה או לא תעשה. או גם בזה אמרינן ספק דאורייתא לחומרא.

כמה דוגמאות:
א. בחצי שיעור שאסור מן התורה - אם יש לפניו ספק דבר איסור או היתר (ספק חמץ ספק מצה), האם יכול לאכול ממנו חצי שיעור?
ב. אם נימא כהראשונים שסוברים שהידור מצוה מצד "זה א-לי ואנווהו" הוא מדאורייתא, האם כשיש ספק אם יקיים דין זה, חייב בו או לא?
ג. אם נימא כהראשונים דס"ל ספיקא דאורייתא מדאורייתא לחומרא (רשב"א), האם כשיש ספק בזה (ספק ספיקא), האם צריך להחמיר מצד ספק בחיוב להחמיר מדאורייתא, או שהיות וזה דין כללי להחמיר בספק דאורייתא, ולא מצד מצוות עשה או לא תעשה (אם כך נבאר), אז אפשר להקל בזה? (ברור שמקילים בס"ס, אך השאלה אם למ"ד דלחומרא מדאורייתא ניתן להקל מצד ספק בזה, או שחייבים לומר מטעם רוב לקולא)

מה שמצאתי בינתיים בענין זה:
מצד א' - ביש"ש ב"ק ט: בענין ספק הגמ' בהידור מצוה, אם שליש מלגיו או מלבר, כתב הרא"ש שאפשר להקל. ושאל עליו היש"ש, והלא ספק בהידור מצוה הרי הוא ספק דאורייתא ולמה הקל בזה? ותירץ וז"ל: "ואפשר שהוא סבר דאין זה דאורייתא, מאחר שאינו מצוה עשה רק מצוה בעלמא להדר במצוה"
ולכאורה באור דבריו, שהכלל של ספק דאורייתא לחומרא, לא נאמר אלא בספק מצות עשה או לא תעשה, ולא בחיוב כללי של התורה (על אף שהוא מן התורה).

מצד ב' - בפמ"ג (סימן תמ"ג בא"א סק"א) כתב שאסור לאכול חצי שיעור ממאכל שהוא ספק חמץ ספק מצה.
וא"נ ש"כל חלב" הוא איסור כללי שלא לעבור איסורים ב"חצי שיעור", הרי לן הוכחה שספק דאורייתא לחומרא נאמר גם בדינים כלליים מן התורה, שאינם בדווקא מצות עשה או לא תעשה.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: ספק בדינים כלליים מן התורה - לחומרא?

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » א' ספטמבר 29, 2019 12:00 am

יש לך מקור לחלוקת שמות הזאת שבין מצוה לדין כללי?

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: ספק בדינים כלליים מן התורה - לחומרא?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » א' ספטמבר 29, 2019 1:14 am

שומע ומשמיע כתב:יש לך מקור לחלוקת שמות הזאת שבין מצוה לדין כללי?

חקירה ידועה באחרונים, לדוגמא בענין חצי שיעור.
האם האיסור כלול בלאו עצמו, אלא שהשיעור נקבע רק לענין מלקות, או שהלאו עצמו נאמר רק בשיעור כזית, ויש עוד דין כללי מצד הלימוד של 'כל חלב' שלא לאכול גם חצי שיעור מאותו מאכל שנאסר בלאו.
והנפק'מ אם עבר על הלאו עצמו כשאכל חצי שיעור או רק על הדין הכללי של 'כל חלב'.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: ספק בדינים כלליים מן התורה - לחומרא?

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » א' ספטמבר 29, 2019 1:46 am

בודאי, אבל השאלה האם יש מקור שזה 'סוג' אחר של דין.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: ספק בדינים כלליים מן התורה - לחומרא?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » א' ספטמבר 29, 2019 9:53 am

שומע ומשמיע כתב:בודאי, אבל השאלה האם יש מקור שזה 'סוג' אחר של דין.

זה מה שרציתי להביא מהיש'ש בב'ק.
היש'ש לא תירץ בפשטות שהרא'ש סובר שספק בהידור מצוה הוא ספק דרבנן. אלא חילק בין ספק דאורייתא במצוה רגילה לבין ספק דאורייתא במצוה בעלמא.
לענ'ד באור דבריו נעוץ בחילוק שבין מצוות עשה ולא תעשה, לבין דינים כללים מן התורה, שהיש'ש קרא להם מצוה בעלמא.
ואם נכנס קצת לטעם החילוק, אפשר לכאו' לומר כי דין כמו חצי שיעור שהוא תוספת למצוות התורה, סוג של חומרא, בזה לא נאמר שיש להחמיר בספיקות.
הו'ה הידור מצוה, שאין על זה ציווי של מצוות עשה, אלא תוספת למצוה שהתורה רצתה שיעשה לכתחילה, בזה גם לא אמרינן להחמיר בספיקות, כי זה רק תוספת ולא מן המצוה עצמה.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: ספק בדינים כלליים מן התורה - לחומרא?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ה' אוקטובר 03, 2019 6:40 pm

עוד מצאתי, גבי הלכה למשה מסיני, שאיסורה כאיסור דאורייתא לכאו', ומ"מ הואיל ואינה כ"לאו" ממש, ספיקה לקולא ולא לחומרא.
בטור יו"ד סי' רצ"ד כתב שאיסור ערלה נוהג בכל מקום, גם בחו"ל, "אלא שבארץ ישראל הוא מן התורה, ובחו"ל - הלכה למשה מסיני. הלכך בארץ ישראל ספיקה אסור, ובחו"ל ספיקה מותר" עכ"ל. (וכבר הב"י במקום דקדק את לשון הטור "הלכך", שמשמע מיניה שבגלל שזו הלמ"מ, לכן ספיקה מותר).
ובחידושי הגר"ח על הרמב'ם מאכ"א פ"י הט"ו חקר אם הלמ'מ לאסור ערלת חו"ל אומרת שבכלל הלאו הכתוב בתורה לאסור ערלה כלול גם איסור על ערלת חו"ל, כלומר שאין זה איסור התלוי בארץ, או שהלאו הכתוב בתורה גבי ערלה הינו איסור התלוי בארץ, והלמ"מ מוסיפה איסור נפרד לערלת חו"ל, שאינו כלול בלאו של ערלה הכתוב בתורה.
ופשט שם את חקירתו, שהיא תלויה במחלוקת הרמב"ם והבה"ג והשאילתות. והוכיח שם שדעת הרמב"ם שהלמ"מ גבי ערלת חו"ל הינה איסור נפרד, שאינו כלול בלאו של ערלה הכתוב בתורה.

והנה, אם נצרף את הדברים ונאמר שגם הטור סובר, שהלמ"מ של איסור ערלת חו"ל אינו כלול באיסור הלאו של ערלה הכתוב בתורה, ומצאנו בטור שספיקו מותר (למרות שאיסורו כ"דאורייתא") בגלל שזה איסור מצד הלמ'מ, א"כ אולי מצאנו עוד מקור, כפי הצד שכתבתי עליו לעייל, שכל ספק בדין דאורייתא במה שאיננו "לא תעשה" או "עשה" - ספיקו לקולא ולא לחומרא.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ספק בדינים כלליים מן התורה - לחומרא?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אוקטובר 03, 2019 7:50 pm

אליהו בן עמרם כתב:עוד מצאתי, גבי הלכה למשה מסיני, שאיסורה כאיסור דאורייתא לכאו', ומ"מ הואיל ואינה כ"לאו" ממש, ספיקה לקולא ולא לחומרא.
בטור יו"ד סי' רצ"ד כתב שאיסור ערלה נוהג בכל מקום, גם בחו"ל, "אלא שבארץ ישראל הוא מן התורה, ובחו"ל - הלכה למשה מסיני. הלכך בארץ ישראל ספיקה אסור, ובחו"ל ספיקה מותר" עכ"ל. (וכבר הב"י במקום דקדק את לשון הטור "הלכך", שמשמע מיניה שבגלל שזו הלמ"מ, לכן ספיקה מותר).
ובחידושי הגר"ח על הרמב'ם מאכ"א פ"י הט"ו חקר אם הלמ'מ לאסור ערלת חו"ל אומרת שבכלל הלאו הכתוב בתורה לאסור ערלה כלול גם איסור על ערלת חו"ל, כלומר שאין זה איסור התלוי בארץ, או שהלאו הכתוב בתורה גבי ערלה הינו איסור התלוי בארץ, והלמ"מ מוסיפה איסור נפרד לערלת חו"ל, שאינו כלול בלאו של ערלה הכתוב בתורה.
ופשט שם את חקירתו, שהיא תלויה במחלוקת הרמב"ם והבה"ג והשאילתות. והוכיח שם שדעת הרמב"ם שהלמ"מ גבי ערלת חו"ל הינה איסור נפרד, שאינו כלול בלאו של ערלה הכתוב בתורה.

והנה, אם נצרף את הדברים ונאמר שגם הטור סובר, שהלמ"מ של איסור ערלת חו"ל אינו כלול באיסור הלאו של ערלה הכתוב בתורה, ומצאנו בטור שספיקו מותר (למרות שאיסורו כ"דאורייתא") בגלל שזה איסור מצד הלמ'מ, א"כ אולי מצאנו עוד מקור, כפי הצד שכתבתי עליו לעייל, שכל ספק בדין דאורייתא במה שאיננו "לא תעשה" או "עשה" - ספיקו לקולא ולא לחומרא.

בגמרא קידושין בסוגיא זו - ממש לא משמע כך!

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: ספק בדינים כלליים מן התורה - לחומרא?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ה' אוקטובר 03, 2019 11:17 pm

עזריאל ברגר כתב:
אליהו בן עמרם כתב:עוד מצאתי, גבי הלכה למשה מסיני, שאיסורה כאיסור דאורייתא לכאו', ומ"מ הואיל ואינה כ"לאו" ממש, ספיקה לקולא ולא לחומרא.
בטור יו"ד סי' רצ"ד כתב שאיסור ערלה נוהג בכל מקום, גם בחו"ל, "אלא שבארץ ישראל הוא מן התורה, ובחו"ל - הלכה למשה מסיני. הלכך בארץ ישראל ספיקה אסור, ובחו"ל ספיקה מותר" עכ"ל. (וכבר הב"י במקום דקדק את לשון הטור "הלכך", שמשמע מיניה שבגלל שזו הלמ"מ, לכן ספיקה מותר).
ובחידושי הגר"ח על הרמב'ם מאכ"א פ"י הט"ו חקר אם הלמ'מ לאסור ערלת חו"ל אומרת שבכלל הלאו הכתוב בתורה לאסור ערלה כלול גם איסור על ערלת חו"ל, כלומר שאין זה איסור התלוי בארץ, או שהלאו הכתוב בתורה גבי ערלה הינו איסור התלוי בארץ, והלמ"מ מוסיפה איסור נפרד לערלת חו"ל, שאינו כלול בלאו של ערלה הכתוב בתורה.
ופשט שם את חקירתו, שהיא תלויה במחלוקת הרמב"ם והבה"ג והשאילתות. והוכיח שם שדעת הרמב"ם שהלמ"מ גבי ערלת חו"ל הינה איסור נפרד, שאינו כלול בלאו של ערלה הכתוב בתורה.

והנה, אם נצרף את הדברים ונאמר שגם הטור סובר, שהלמ"מ של איסור ערלת חו"ל אינו כלול באיסור הלאו של ערלה הכתוב בתורה, ומצאנו בטור שספיקו מותר (למרות שאיסורו כ"דאורייתא") בגלל שזה איסור מצד הלמ'מ, א"כ אולי מצאנו עוד מקור, כפי הצד שכתבתי עליו לעייל, שכל ספק בדין דאורייתא במה שאיננו "לא תעשה" או "עשה" - ספיקו לקולא ולא לחומרא.

בגמרא קידושין בסוגיא זו - ממש לא משמע כך!

ימחל מר לעיין בקושיות הב'י שם בסי' רצ'ד על דברי הטור

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: ספק בדינים כלליים מן התורה - לחומרא?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ו' אוקטובר 04, 2019 11:53 am

אגב, מצאתי ב"תורת השלמים" לרבינו יעקב ריישר בעמח"ס חוק יעקב ושבות יעקב בחלק ה"מחודשים" בקונטרס הספיקות שלו - מחודש ט"ו, וז"ל:
"יש אומרים מה שהוא הלכה למשה מסיני דינא כדרבנן וספיקו להקל, ויש חולקים דדינא דאורייתא וספיקו להחמיר, רק בערלה ספיקו מותר"
ושם בס"ק י"ז תלה הנידון במחלוקת הרמב"ם (שס"ל להקל) והרמב"ן (שס"ל להחמיר) בספר המצוות שורש ב'.
והביא גם מהטור בסי' רצ"ד, שהבאתי לעייל, שס"ל להקל, "ובחינם הגיה שם הב"י". יעוי"ש עוד שיטות שהביא בזה.
ובפמ"ג יו"ד סי' ק"י בשפתי דעת אות ה' בעניין הלמ"מ, הביא בקצרה דברי התורת השלמים הנ"ל, וכתב להלכה להחמיר בספק הלמ'מ, וכן להחמיר בספק בדבר הנלמד מי"ג מידות, גם לדעת הרמב"ם בספר המצוות בשורש ב', וכתב גם להחמיר בספק דבר הנלמד בקל וחומר.

פולסברג
הודעות: 1751
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: ספק בדינים כלליים מן התורה - לחומרא?

הודעהעל ידי פולסברג » ג' נובמבר 10, 2020 12:43 am

כתב בב''י יו''ד ק''ה ד':
בד"א בגדי שמן אבל בכחוש אע"פ שאין בגדי ששים כנגד החלב שבו אינו אסור אלא כדי קליפה וי"א שצריך נטילת מקום והראשון נ"ל עיקר אלא שיש לחוש לדברי המחמירין באיסורין של תורה עכ"ל ומשמע לי שר"ל דבחלב דאורייתא ראוי לחוש לדברי המחמירין אבל בשומן גיד וקנוקנות שבו דאינו אלא דרבנן כיון דנ"ל עיקר דסגי בקליפה א"צ לחוש ולהחמיר. ונראה דמשום דקרומות מספקא לן אי אסירי מדאורייתא או מדרבנן כמ"ש בסימן ס"ד וכיון דאיכא למימר דהוא מדרבנן ואפי' את"ל דהוא דאורייתא כיון דאין לוקין עליהם י"ל שאין חוששין להחמיר בהם כ"כ.

האם אומרים זה בשאר מקומות, שלאו שאין לוקין עליו הוא קל יותר בספק דאורייתא לחומרא?


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 57 אורחים