מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם יש איסור בסגירת מכסה קדירה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

האם יש איסור בסגירת מכסה קדירה

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ש' ספטמבר 28, 2019 11:57 pm

לכאורה הסברא הפשוטה היא שלסגור מכסה של קדירה שלא נתבשלה כ"צ העומדת על האש יש בזה משום מגיס, וכן ראיתי שפשיטא לבעלי הוראה בספרי זמננו [שש"כ, ארחות שבת].
אלא שהוקשה לי שהרי שיטת הרמב"ם שגזירת הטמנה במוסיף הבל מבע"י היא, שמא ירתח ויצטרך לגלות ולחזור ולהטמין. וא"כ למה שלא נחשוש כן בשהיה כל שלא נתבשל כ"צ [בגרו"ק לרבנן ובאינה גרו"ק לחנניה וכן בקדירה חייתא], ובזה הוא חשש דאורייתא גמור שיצטרך לפתוח מכסה הקדירה ולחזור לכסות.

עושה חדשות
הודעות: 12625
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: האם יש איסור בסגירת מכסה קדירה

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' ספטמבר 29, 2019 12:45 am

אם משום מגיס יש לאסור גם בנתבשל כ"צ.
אבל כוונתך מחמת שממהר את הבישול כפשוטו.

ובאמת יש כאן הערה בדבר המצוי, באופן שהטשולנט אינו מבושל כ"צ, (מצוי בשבתות של החורף, כאשר ער"ש קצר מאד), ואחר כניסת השבת מרימים את כיסוי הפלטה ומחזירים שוב, ואם זה גם מעל סיר הטשולנט, הרי יש כאן בישול מדאו' רח"ל.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: האם יש איסור בסגירת מכסה קדירה

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » א' ספטמבר 29, 2019 1:48 am

עושה חדשות כתב:אם משום מגיס יש לאסור גם בנתבשל כ"צ.
דעת רוב הראשונים לא כן
אבל כוונתך מחמת שממהר את הבישול כפשוטו.

ובאמת יש כאן הערה בדבר המצוי, באופן שהטשולנט אינו מבושל כ"צ, (מצוי בשבתות של החורף, כאשר ער"ש קצר מאד), ואחר כניסת השבת מרימים את כיסוי הפלטה ומחזירים שוב, ואם זה גם מעל סיר הטשולנט, הרי יש כאן בישול מדאו' רח"ל.

יש לך תשובה לשאלה ששאלתי?


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 261 אורחים