מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

החת"ס פליג עם שלש עשרה עיקרי הרמב"ם?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

החת"ס פליג עם שלש עשרה עיקרי הרמב"ם?

הודעהעל ידי לענין » ה' אוקטובר 03, 2019 9:00 pm

החתם סופר (יו"ד סי' שנ"ו) נשאל בדבר הנידון אם י"ג עיקרים המה או רק שלשה. ומשיב כי אין נפקא מינה בדבר רק קריאת שם [בשונה מהידוע של הגר"ח על הנעבאך אפיקורס].
ומוסיף החת"ס ואומר, 'אך אי אפשר לי בשום אופן להאמין שיהיה גאולתנו אחד מעיקרי הדת, ושאם יפול היסוד תפול החומה חלילה, וכו' וכו', עכ"פ הגאולה וביאת המשיח איננה עיקר, אבל מי שאינו מודה בו כופר בעיקר של האמנת התורה ודברי נביאים'.
אינני מצליח להבין. האם החת"ס בא לחלוק ביד רמה ולשון תקיפה עם הרמב"ם שמונה בי"ג עיקרים (פי' המשנה סנהדרין פרק י') 'והיסוד השנים עשר ימות המשיח'? או שמא הדברים מתאימים ביחד באיזה אופן?
[בכל מקרה, קונטרסו של הגרמ"מ שולזיננגר, 'אני מאמין בביאת המשיח', אשר הדפיסו וחזר והדפיסו וחזר והדפיסו עד בלי די, מאבד כל משמעות לנוכח דברי החתם סופר המפורשים].


לאחר הכתיבה ראיתי אשכול זה - viewtopic.php?f=17&t=25595&hilit=%D7%90%D7%97%D7%9B%D7%94+%D7%9C%D7%95+%D7%91%D7%9B%D7%9C+%D7%99%D7%95%D7%9D

לצערי אין בי כח לעבור על כולו, אך על שאלתי ניתן להשיב במילה אחת, האם דעת החת"ס שונה היא ממה שכתב הרמב"ם, או שמא ניתן ליישבם יחד?

עתניאל בן קנז
הודעות: 2250
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: החת"ס פליג עם שלש עשרה עיקרי הרמב"ם?

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ה' אוקטובר 03, 2019 9:05 pm

לענין כתב:החתם סופר (יו"ד סי' שנ"ו) נשאל בדבר הנידון אם י"ג עיקרים המה או רק שלשה. ומשיב כי אין נפקא מינה בדבר רק קריאת שם [בשונה מהידוע של הגר"ח על הנעבאך אפיקורס].
ומוסיף החת"ס ואומר, 'אך אי אפשר לי בשום אופן להאמין שיהיה גאולתנו אחד מעיקרי הדת, ושאם יפול היסוד תפול החומה חלילה, וכו' וכו', עכ"פ הגאולה וביאת המשיח איננה עיקר, אבל מי שאינו מודה בו כופר בעיקר של האמנת התורה ודברי נביאים'.
אינני מצליח להבין. האם החת"ס בא לחלוק ביד רמה ולשון תקיפה עם הרמב"ם שמונה בי"ג עיקרים (פי' המשנה סנהדרין פרק י') 'והיסוד השנים עשר ימות המשיח'? או שמא הדברים מתאימים ביחד באיזה אופן?
[בכל מקרה, קונטרסו של הגרמ"מ שולזיננגר, 'אני מאמין בביאת המשיח', אשר הדפיסו וחזר והדפיסו וחזר והדפיסו עד בלי די, מאבד כל משמעות לנוכח דברי החתם סופר המפורשים].


לאחר הכתיבה ראיתי אשכול זה - https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 7%95%D7%9D

לצערי אין בי כח לעבור על כולו, אך על שאלתי ניתן להשיב במילה אחת, האם דעת החת"ס שונה היא ממה שכתב הרמב"ם, או שמא ניתן ליישבם יחד?


לאו דוקא. תלוי מה נחשב כ'עיקר'.
החת"ס מתייחס ל'עיקר' - שבלעדי יסוד זה לא יתקיים הדת היהודית.
ולכן טוען החת"ס, שאף לו יצוייר שעם ישראל ישאר ח"ו בגלות לנצח, והקב"ה לא יחפץ לגאלנו. עדיין כל יסודות היהדות נשארים. [משא"כ שכר ועונש, או מציאות הבורא, תורה מן השמים, הם יסודות היהדות, ופשוט].
ואילו הרמב"ם מתייחס ל'עיקר', לעיקרי דברים שמי שאינו מאמין בהם הוציא את עצמו מן הכלל.

כלומר לאחר שהקב"ה כן הבטיח שיגאלנו. הרי מי שאינו מאמין בזה, אינו רק כממאן בפרט שולי, אלא כעוקר את יסוד היעוד העם היהודי.

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: החת"ס פליג עם שלש עשרה עיקרי הרמב"ם?

הודעהעל ידי לענין » ה' אוקטובר 03, 2019 9:10 pm

תודה על התגובה (מהמרא דשמעתתא דהאשכול שציינתי אליו), אך מלשון החת"ס לא נראה כך כלל, הרי בפירוש הוא כותב שמי שכופר בגאולה הוא כופר בעיקר של האמנת התורה ודברי נביאים. זאת אומרת, החת"ס מדבר, אחרי שזה נאמר בתורה, ואשר על כן הכופר בזה הוא כופר בתורה ובנביאים, ומכל מקום זה לא נקרא שהוא כופר בעיקר. האם הרמב"ם לא אומר בהדיא להיפך?

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: החת"ס פליג עם שלש עשרה עיקרי הרמב"ם?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' אוקטובר 03, 2019 9:19 pm

כיו"ב אפשר לדון גם על ד' הרמב"ן -
אם נסכים בלבנו שפשעינו וחטאת אבותינו אבדו ממנו כל הנחמות, ושיאריך ויתמיד עלינו הגלות מאין קץ וסוף וכו', כל זה לא יזיק בעיקר התורה, כי אנחנו אין תכלית גמולנו ימות המשיח וכו', רק גמולנו ומבטנו העולם הבא והתענג הנפש בתענוג הנקרא גן עדן

איש בער
הודעות: 573
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 11:42 pm

Re: החת"ס פליג עם שלש עשרה עיקרי הרמב"ם?

הודעהעל ידי איש בער » ה' אוקטובר 03, 2019 9:53 pm

עתניאל בן קנז כתב:החת"ס מתייחס ל'עיקר' - שבלעדי יסוד זה לא יתקיים הדת היהודית.
ולכן טוען החת"ס, שאף לו יצוייר שעם ישראל ישאר ח"ו בגלות לנצח, והקב"ה לא יחפץ לגאלנו. עדיין כל יסודות היהדות נשארים. [משא"כ שכר ועונש, או מציאות הבורא, תורה מן השמים, הם יסודות היהדות, ופשוט].

כבר הערתי פעם, שלדברי החת"ס הנ"ל על עיקר הגאולה וכו', לא מובן לי למה שכר ועונש כן נחשב לא' מהעיקרים, ועדיין לא באתי לכלל ישוב בענין זה.

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: החת"ס פליג עם שלש עשרה עיקרי הרמב"ם?

הודעהעל ידי עקביה » ו' אוקטובר 04, 2019 7:43 am

לענין כתב:האם דעת החת"ס שונה היא ממה שכתב הרמב"ם, או שמא ניתן ליישבם יחד?

אם לעניין השקפה, כלומר ההבנה שבבסיסה של אמונת ישראל עומדת האמונה בי"ג עיקרים, הרי במה שציטטת מהחת"ס מבואר להדיא שהוא חולק.
ואם לעניין הלכה, כלומר שמי שאינו מאמין בכל אחד מי"ג עיקרים (מן הסתם למעט שלשה) האם נחשב אפיקורוס, גם כאן ברור מדברי החת"ס שהוא חולק.
ועל הרעיון של 'נעבעך אפיקורוס' גם הרדב"ז (שו"ת ח"ד סי' קפ"ז או אלף רנ"ח) חולק. וגם בלשון הרמב"ם עצמו הדבר לא מוכרח ולא מסתבר.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 279 אורחים