מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

"ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ביקורת תהיה
הודעות: 1424
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' נובמבר 07, 2019 3:22 pm

ביקורת תהיה כתב:בתלמוד משמש המאמר 'אין בן דוד בא עד שיכלו כל נשמות שבגוף' נימוק להקל את חובת העיסוק בפריה ורביה ולא להחמיר.
דברי סכלות!
בודאי מגמת דבריו של רב אסי אינה אלא זירוז למזורזין לזרז את הגאולה, אלא שהתלמוד צידד לומר שמתוך הדברים ניתן ללמוד הקלה מסוימת לנחשלים, שיצאו ידי חובה גם במקרה שהבנים מתו.
למסקנא עלתה דעה זו בתיובתא.

פרדכת
הודעות: 11
הצטרף: ג' מרץ 13, 2018 10:09 pm

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי פרדכת » א' נובמבר 10, 2019 1:16 pm

ראיתי בשב''ק את דברי האוהחה''ק בפרשת לך (פ' ט'' ו פ' ג')
וז''ל שבקש אברהם ללכת ערירי ולא יהיו לו בנים שאינם מהוגנים עכ''ל
ועיין בשו''ת מנח''י ח''ו סימן קמ''ד בנד''וד

לענין
הודעות: 2484
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי לענין » ב' נובמבר 11, 2019 10:48 pm

סיפר לי מי שהיה אצל רבי שמואל אויערבך, כאשר בא אדם לשפוך לפניו את לבו על ענין הפרנסה, ור' שמואל אמר לו 'אז למה אתה ממשיך להוליד'?
תאמינו או לא, זה מה ששמעתי מאדם נאמן מאד.


בנושא ה'לערב', מצורף - הרב איתם הנקין, המעין תשרי תש"פ.
קבצים מצורפים
מצות לערב - איתם הנקין המעין תשרי תש''פ.pdf
(2.04 MiB) הורד 50 פעמים

ביקורת תהיה
הודעות: 1424
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ב' נובמבר 11, 2019 11:56 pm

לענין כתב:בנושא ה'לערב', מצורף - הרב איתם הנקין, המעין תשרי תש"פ.
רעיון מופרך לחלוטין! ממה נפשך:
אם לדעת הרמב"ם – הרי כתב בפירוש: 'אַף עַל פִּי שֶׁקִּיֵּם אָדָם מִצְוַת פְּרִיָּה וּרְבִיָּה, הֲרֵי הוּא מְצֻוֶּה מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים שֶׁלֹּא יִבָּטֵל מִלִּפְרוֹת וְלִרְבּוֹת כָּל זְמַן שֶׁיֶּשׁ בּוֹ כֹּחַ';
ואם לדעת הרמב"ן – הרי כתב בפירוש: 'מִצְוָה דְרַבָּנָן דְּלָאו תַּקַּנְתָּא הִיא', וממילא אין שייך לומר בה 'כל דתקון רבנן כעין דאורייתא תקון'.
וכבר נזכר למעלה, שלהלכה נקטינן כרמב"ן, שמן המצוות שציוו חכמים בדרך ארץ היא, ומכאן קולתה.

אצרן
הודעות: 32
הצטרף: א' יולי 14, 2019 5:58 am

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי אצרן » ג' נובמבר 12, 2019 4:21 am

בספה״ק ישמח משה לפרשת ויצא מביא בפשטות,
שטפשות הוא להתפלל על בנים אם קיים המצוה.

לא מדבר בנושא לערב אל תנח, רק ממבט התפלה.

אצרן
הודעות: 32
הצטרף: א' יולי 14, 2019 5:58 am

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי אצרן » ג' נובמבר 12, 2019 5:44 pm

אצרן כתב:בספה״ק ישמח משה לפרשת ויצא מביא בפשטות,
שטפשות הוא להתפלל על בנים אם קיים המצוה.

לא מדבר בנושא לערב אל תנח, רק ממבט התפלה.


BFB0D1C4-672F-4D37-ADE2-A49BEB6AA368.jpeg
זה שכבר קיים - שטות הוא, אולי הוא לרעתו
BFB0D1C4-672F-4D37-ADE2-A49BEB6AA368.jpeg (76.64 KiB) נצפה 589 פעמים

יאיר
הודעות: 10162
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי יאיר » ג' נובמבר 12, 2019 6:57 pm

ביקורת תהיה כתב:
ביקורת תהיה כתב:בתלמוד משמש המאמר 'אין בן דוד בא עד שיכלו כל נשמות שבגוף' נימוק להקל את חובת העיסוק בפריה ורביה ולא להחמיר.
דברי סכלות!
בודאי מגמת דבריו של רב אסי אינה אלא זירוז למזורזין לזרז את הגאולה, אלא שהתלמוד צידד לומר שמתוך הדברים ניתן ללמוד הקלה מסוימת לנחשלים, שיצאו ידי חובה גם במקרה שהבנים מתו.
למסקנא עלתה דעה זו בתיובתא.

גברא אגברא קרמית?!

ביקורת תהיה
הודעות: 1424
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ו' נובמבר 15, 2019 3:06 am

אצרן כתב:בספה״ק ישמח משה לפרשת ויצא מביא, שטפשות הוא להתפלל על בנים אם קיים המצוה.
מלכנו שלמה אומר: לָעֶרֶב אַל תַּנַּח יָדֶךָ, כִּי אֵינְךָ יוֹדֵעַ אֵי זֶה יִכְשַׁר הֲזֶה אוֹ זֶה.
ואדוננו משה אומר: שטות היא להתפלל על בנים, כי אינך יודע הצדיקים יהיו אם רשעים.
הלם.

המעיין
הודעות: 1219
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי המעיין » ו' נובמבר 15, 2019 9:22 am

אע"פ שליטוואק אנכי חושבני שהסגנון של ההודעה שמעלי חצוף ביותר.

מלבד שהקושיה "העצומה" ניתנת לתירוץ בקלות כמו שכבר הזכיר אצרן שיש לחלק בין עצם עשיית המעשה לבין השתדלות בתפילה נגד הגזירה. ובפרט שבא לבאר דברי יעקב אבינו שחילק בין מי שיש לו בנים למי שאין לו בנים (הלם! אבינו יעקב אמר היפך מלכנו שלמה).

דרך ישרה
הודעות: 161
הצטרף: א' מאי 07, 2017 1:31 pm

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי דרך ישרה » ו' נובמבר 15, 2019 10:16 am

שיעורו של הרב מנשה ישראל רייזמן השבוע הנוגע בנושא הזה
קבצים מצורפים
פרשת וירא תש''פ 476 (1).pdf
(232.65 KiB) הורד 34 פעמים

דרך ישרה
הודעות: 161
הצטרף: א' מאי 07, 2017 1:31 pm

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי דרך ישרה » ו' נובמבר 15, 2019 10:16 am

ביקורת תהיה כתב:
אצרן כתב:בספה״ק ישמח משה לפרשת ויצא מביא, שטפשות הוא להתפלל על בנים אם קיים המצוה.
מלכנו שלמה אומר: לָעֶרֶב אַל תַּנַּח יָדֶךָ, כִּי אֵינְךָ יוֹדֵעַ אֵי זֶה יִכְשַׁר הֲזֶה אוֹ זֶה.
ואדוננו משה אומר: שטות היא להתפלל על בנים, כי אינך יודע הצדיקים יהיו אם רשעים.
הלם.

הודעה מחוצפת

ביקורת תהיה
הודעות: 1424
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ו' נובמבר 15, 2019 11:15 am

חַבְרָךְ קַרְיָךְ חֲמָרָא, אֻכָּפָא לְגַבָּךְ מוּשׁ.

שמואל בארג
הודעות: 72
הצטרף: ב' פברואר 15, 2016 10:32 pm

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי שמואל בארג » ו' נובמבר 15, 2019 6:24 pm

המעיין כתב:אע"פ שליטוואק אנכי חושבני שהסגנון של ההודעה שמעלי חצוף ביותר.



יתכן שהיש"מ ג"כ הי' מתנגד בעת כתיבת דברים אלו...

ביקורת תהיה
הודעות: 1424
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » א' נובמבר 24, 2019 7:02 pm

פרדכת כתב:ראיתי בשב''ק את דברי האוהחה''ק בפרשת לך (פ' ט'' ו פ' ג')
וז''ל שבקש אברהם ללכת ערירי ולא יהיו לו בנים שאינם מהוגנים עכ''ל.

הדברים מובאים שם משום רבותינו ז"ל בב"ר, וז"ל שם (נוסח מקוצר מתוך 'ילקוט שמעוני' לך לך אות צו):
אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן: שְׁנֵי בְּנֵי אָדָם אָמְרוּ דָבָר אֶחָד. אַבְרָהָם אָמַר: רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, אִם עָתִיד אֲנִי לְהוֹלִיד בָּנִים לְהַכְעִיסְךָ – מוּטָב לִי 'וְאָנֹכִי הוֹלֵךְ עֲרִירִי'. וְדָוִד אָמַר: 'חָקְרֵנִי אֵל וְדַע לְבָבִי' – דַּע הַפּוֹרְשִׁים מִמֶּנִּי. 'וּרְאֵה אִם דֶּרֶךְ עֹצֶב בִּי וּנְחֵנִי בְּדֶרֶךְ עוֹלָם'. אָמַר לְפָנָיו: רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, אִם עָתִיד אֲנִי לְהוֹלִיד בָּנִים לְהַעֲצִיבְךָ – מוּטָב לִי 'וּנְחֵנִי בְּדֶרֶךְ עוֹלָם'.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 346
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
שם מלא: יוסף חיים

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' נובמבר 24, 2019 8:01 pm

והוא לשיטתו אור החיים על בראשית פרק מ"ו פסוק ל'
"אכן כוונת דברי יעקב הם, כי הגם שנתבשר כי עודנו חי, זה הועיל לדעת שישנו במציאות, אבל עדיין לבו דוי עליו לצד היותו בין הנכרים, שפל עבד מושלים, אם עודנו בצדקותו ולא כהתה עינו ולא נס ליחו, או לצד היותו מובדל ממנו ונתון תוך הקליפות, ובפרט טומאת מצרים, ומה גם לצד מה שעברו מרוה"ק שאמר טרוף טורף יוסף חיה רעה אכלתהו (עי' ב"ר פד יט),ודבר ידוע הוא כי הצדיקים יותר יחפצו בהעדר הבן בהיותו בן מביש, ומה גם יעקב הצדיק, אשר על כן לא היתה שמחתו שלימה מספק זה עד וירא אליו והכיר בו בפניו, כי הכרת הפנים תענה באיש, וכמו כן מצינו לצדיקים שלמים וכן רבים שהכירו ברושם הפנים מעשה אדם, ומכל שכן יעקב אבינו שיכיר, לזה כשהכיר בו אמר אליו אמותה הפעם, פירוש הפעם הזאת בראייתך, ולא מקודם כשנתבשרתי, והטעם אחרי ראותי פניך והכרתי בהם שעודך חי, פירוש צדיק כמקודם ולא נשתנה דיוקנך מכמות שהיה אלא עודך חי כי הצדיקים קרויים חיים (ברכות יח) ונכון"
נערך לאחרונה על ידי יוסף חיים אוהב ציון ב א' נובמבר 24, 2019 8:36 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 346
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
שם מלא: יוסף חיים

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' נובמבר 24, 2019 8:03 pm

לענין כתב:סיפר לי מי שהיה אצל רבי שמואל אויערבך, כאשר בא אדם לשפוך לפניו את לבו על ענין הפרנסה, ור' שמואל אמר לו 'אז למה אתה ממשיך להוליד'?
תאמינו או לא, זה מה ששמעתי מאדם נאמן מאד.


בנושא ה'לערב', מצורף - הרב איתם הנקין, המעין תשרי תש"פ.

איני מאמין שר' שמואל אמר כך כי יש ס' חסידים הפוך ואיני זוכר היכן.
כעת בס"ד מצאתי. עיינו בשתי האותיות
קבצים מצורפים
ס' חסידים.PDF
(153.02 KiB) הורד 20 פעמים
נערך לאחרונה על ידי יוסף חיים אוהב ציון ב א' נובמבר 24, 2019 8:49 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ביקורת תהיה
הודעות: 1424
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ב' נובמבר 25, 2019 1:40 am

יוסף חיים אוהב ציון כתב:יש ס' חסידים, עיינו בשני הסימנים.
ומסימן לסימן (שעה): אִישׁ אֶחָד אָמַר לְאִישׁ אַחֵר: פְּלוֹנִי, קַח אִשָּׁה פְּלוֹנִית עֲשִׁירָה! אָמַר: כֵּיוָן שֶׁיֶּשׁ לִי מְזוֹנוֹת, אַף עַל פִּי שֶׁבְּצִמְצוּם יֶשׁ לִי, לֹא אֶקָּחֶנָּה, מִפְּנֵי שֶׁאַחֶיהָ רָעִים וְרֹב בָּנִים דּוֹמִים לַאֲחֵי הָאֵם. אָמַר לוֹ: בַּהֲדֵי כַּבְשֵׁי דְרַחֲמָנָא לְמָה לָךְ? אָמַר: לְפִי שֶׁיָּדַע יְשַׁעְיָה שֶׁעֲתִידִים לָצֵאת מִמֶּנּוּ צַדִּיקִים, לְכָךְ אָמַר לְחִזְקִיָּה 'בַּהֲדֵי כַּבְשֵׁי דְרַחֲמָנָא לְמָה לָךְ'; אֲבָל אֲנִי, יִהְיֶה לִי כָּל יָמַי לִדָּאֵג פֶּן יִהְיוּ הַבָּנִים רָעִים. וּמַה שֶּׁאָמְרוּ 'נְחֻת דַּרְגָּא וְסַב אִתְּתָא', וְהוּא שֶׁאַחֶיהָ טוֹבִים.

מגופת חבית
הודעות: 52
הצטרף: ד' אוגוסט 07, 2019 9:58 am

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי מגופת חבית » ג' נובמבר 26, 2019 7:16 am

[

עקביה
הודעות: 3051
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

הודעהעל ידי עקביה » ג' נובמבר 26, 2019 7:50 am

יוסף חיים אוהב ציון כתב:
לענין כתב:סיפר לי מי שהיה אצל רבי שמואל אויערבך, כאשר בא אדם לשפוך לפניו את לבו על ענין הפרנסה, ור' שמואל אמר לו 'אז למה אתה ממשיך להוליד'?
תאמינו או לא, זה מה ששמעתי מאדם נאמן מאד.


בנושא ה'לערב', מצורף - הרב איתם הנקין, המעין תשרי תש"פ.

איני מאמין שר' שמואל אמר כך כי יש ס' חסידים הפוך ואיני זוכר היכן.
כעת בס"ד מצאתי. עיינו בשתי האותיות

שמא י"ל שהס"ח מדבר על מציאות בה אין אפשרות כשרה למנוע הריון כי אם ע"י ביטול עונה, ועל כך יש לומר "מאי דמפקדת איבעי לך למעבד", ואילו ר' שמואל דיבר על זמנינו, שאפשר ע"י כדורים.


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 34 אורחים