עמוד 3 מתוך 3

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ג' נובמבר 05, 2019 6:10 pm
על ידי לייטנר
האמת שזה רק סיפור, וסטטיסטית הוא לא אמור להוכיח כלום.
הסיבה שהבאתי את הסיפור היה דוגמא לדחף (שכנראה בא ממקום חיובי) שתוצאותיו השליליות ניכרות היטב.
כלומר, ריבוי ילדים מעבר לחובה הנצרכת יכול לבוא לעיתים ע"ח חינוך הילדים, והנה דוגמא לכך.

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ה' נובמבר 07, 2019 3:22 pm
על ידי ביקורת תהיה
ביקורת תהיה כתב:בתלמוד משמש המאמר 'אין בן דוד בא עד שיכלו כל נשמות שבגוף' נימוק להקל את חובת העיסוק בפריה ורביה ולא להחמיר.
דברי סכלות!
בודאי מגמת דבריו של רב אסי אינה אלא זירוז למזורזין לזרז את הגאולה, אלא שהתלמוד צידד לומר שמתוך הדברים ניתן ללמוד הקלה מסוימת לנחשלים, שיצאו ידי חובה גם במקרה שהבנים מתו.
למסקנא עלתה דעה זו בתיובתא.

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: א' נובמבר 10, 2019 1:16 pm
על ידי פרדכת
ראיתי בשב''ק את דברי האוהחה''ק בפרשת לך (פ' ט'' ו פ' ג')
וז''ל שבקש אברהם ללכת ערירי ולא יהיו לו בנים שאינם מהוגנים עכ''ל
ועיין בשו''ת מנח''י ח''ו סימן קמ''ד בנד''וד

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ב' נובמבר 11, 2019 10:48 pm
על ידי לענין
סיפר לי מי שהיה אצל רבי שמואל אויערבך, כאשר בא אדם לשפוך לפניו את לבו על ענין הפרנסה, ור' שמואל אמר לו 'אז למה אתה ממשיך להוליד'?
תאמינו או לא, זה מה ששמעתי מאדם נאמן מאד.


בנושא ה'לערב', מצורף - הרב איתם הנקין, המעין תשרי תש"פ.

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ב' נובמבר 11, 2019 11:56 pm
על ידי ביקורת תהיה
לענין כתב:בנושא ה'לערב', מצורף - הרב איתם הנקין, המעין תשרי תש"פ.
רעיון מופרך לחלוטין! ממה נפשך:
אם לדעת הרמב"ם – הרי כתב בפירוש: 'אַף עַל פִּי שֶׁקִּיֵּם אָדָם מִצְוַת פְּרִיָּה וּרְבִיָּה, הֲרֵי הוּא מְצֻוֶּה מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים שֶׁלֹּא יִבָּטֵל מִלִּפְרוֹת וְלִרְבּוֹת כָּל זְמַן שֶׁיֶּשׁ בּוֹ כֹּחַ';
ואם לדעת הרמב"ן – הרי כתב בפירוש: 'מִצְוָה דְרַבָּנָן דְּלָאו תַּקַּנְתָּא הִיא', וממילא אין שייך לומר בה 'כל דתקון רבנן כעין דאורייתא תקון'.
וכבר נזכר למעלה, שלהלכה נקטינן כרמב"ן, שמן המצוות שציוו חכמים בדרך ארץ היא, ומכאן קולתה.

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ג' נובמבר 12, 2019 4:21 am
על ידי אצרן
בספה״ק ישמח משה לפרשת ויצא מביא בפשטות,
שטפשות הוא להתפלל על בנים אם קיים המצוה.

לא מדבר בנושא לערב אל תנח, רק ממבט התפלה.

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ג' נובמבר 12, 2019 5:44 pm
על ידי אצרן
אצרן כתב:בספה״ק ישמח משה לפרשת ויצא מביא בפשטות,
שטפשות הוא להתפלל על בנים אם קיים המצוה.

לא מדבר בנושא לערב אל תנח, רק ממבט התפלה.


BFB0D1C4-672F-4D37-ADE2-A49BEB6AA368.jpeg
זה שכבר קיים - שטות הוא, אולי הוא לרעתו
BFB0D1C4-672F-4D37-ADE2-A49BEB6AA368.jpeg (76.64 KiB) נצפה 7285 פעמים

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ג' נובמבר 12, 2019 6:57 pm
על ידי יאיר
ביקורת תהיה כתב:
ביקורת תהיה כתב:בתלמוד משמש המאמר 'אין בן דוד בא עד שיכלו כל נשמות שבגוף' נימוק להקל את חובת העיסוק בפריה ורביה ולא להחמיר.
דברי סכלות!
בודאי מגמת דבריו של רב אסי אינה אלא זירוז למזורזין לזרז את הגאולה, אלא שהתלמוד צידד לומר שמתוך הדברים ניתן ללמוד הקלה מסוימת לנחשלים, שיצאו ידי חובה גם במקרה שהבנים מתו.
למסקנא עלתה דעה זו בתיובתא.

גברא אגברא קרמית?!

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ו' נובמבר 15, 2019 3:06 am
על ידי ביקורת תהיה
אצרן כתב:בספה״ק ישמח משה לפרשת ויצא מביא, שטפשות הוא להתפלל על בנים אם קיים המצוה.
מלכנו שלמה אומר: לָעֶרֶב אַל תַּנַּח יָדֶךָ, כִּי אֵינְךָ יוֹדֵעַ אֵי זֶה יִכְשַׁר הֲזֶה אוֹ זֶה.
ואדוננו משה אומר: שטות היא להתפלל על בנים, כי אינך יודע הצדיקים יהיו אם רשעים.
הלם.

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ו' נובמבר 15, 2019 9:22 am
על ידי המעיין
אע"פ שליטוואק אנכי חושבני שהסגנון של ההודעה שמעלי חצוף ביותר.

מלבד שהקושיה "העצומה" ניתנת לתירוץ בקלות כמו שכבר הזכיר אצרן שיש לחלק בין עצם עשיית המעשה לבין השתדלות בתפילה נגד הגזירה. ובפרט שבא לבאר דברי יעקב אבינו שחילק בין מי שיש לו בנים למי שאין לו בנים (הלם! אבינו יעקב אמר היפך מלכנו שלמה).

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ו' נובמבר 15, 2019 10:16 am
על ידי דרך ישרה
שיעורו של הרב מנשה ישראל רייזמן השבוע הנוגע בנושא הזה

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ו' נובמבר 15, 2019 10:16 am
על ידי דרך ישרה
ביקורת תהיה כתב:
אצרן כתב:בספה״ק ישמח משה לפרשת ויצא מביא, שטפשות הוא להתפלל על בנים אם קיים המצוה.
מלכנו שלמה אומר: לָעֶרֶב אַל תַּנַּח יָדֶךָ, כִּי אֵינְךָ יוֹדֵעַ אֵי זֶה יִכְשַׁר הֲזֶה אוֹ זֶה.
ואדוננו משה אומר: שטות היא להתפלל על בנים, כי אינך יודע הצדיקים יהיו אם רשעים.
הלם.

הודעה מחוצפת

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ו' נובמבר 15, 2019 11:15 am
על ידי ביקורת תהיה
חַבְרָךְ קַרְיָךְ חֲמָרָא, אֻכָּפָא לְגַבָּךְ מוּשׁ.

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ו' נובמבר 15, 2019 6:24 pm
על ידי שמואל בארג
המעיין כתב:אע"פ שליטוואק אנכי חושבני שהסגנון של ההודעה שמעלי חצוף ביותר.



יתכן שהיש"מ ג"כ הי' מתנגד בעת כתיבת דברים אלו...

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: א' נובמבר 24, 2019 7:02 pm
על ידי ביקורת תהיה
פרדכת כתב:ראיתי בשב''ק את דברי האוהחה''ק בפרשת לך (פ' ט'' ו פ' ג')
וז''ל שבקש אברהם ללכת ערירי ולא יהיו לו בנים שאינם מהוגנים עכ''ל.

הדברים מובאים שם משום רבותינו ז"ל בב"ר, וז"ל שם (נוסח מקוצר מתוך 'ילקוט שמעוני' לך לך אות צו):
אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן: שְׁנֵי בְּנֵי אָדָם אָמְרוּ דָבָר אֶחָד. אַבְרָהָם אָמַר: רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, אִם עָתִיד אֲנִי לְהוֹלִיד בָּנִים לְהַכְעִיסְךָ – מוּטָב לִי 'וְאָנֹכִי הוֹלֵךְ עֲרִירִי'. וְדָוִד אָמַר: 'חָקְרֵנִי אֵל וְדַע לְבָבִי' – דַּע הַפּוֹרְשִׁים מִמֶּנִּי. 'וּרְאֵה אִם דֶּרֶךְ עֹצֶב בִּי וּנְחֵנִי בְּדֶרֶךְ עוֹלָם'. אָמַר לְפָנָיו: רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, אִם עָתִיד אֲנִי לְהוֹלִיד בָּנִים לְהַעֲצִיבְךָ – מוּטָב לִי 'וּנְחֵנִי בְּדֶרֶךְ עוֹלָם'.

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: א' נובמבר 24, 2019 8:01 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
והוא לשיטתו אור החיים על בראשית פרק מ"ו פסוק ל'
"אכן כוונת דברי יעקב הם, כי הגם שנתבשר כי עודנו חי, זה הועיל לדעת שישנו במציאות, אבל עדיין לבו דוי עליו לצד היותו בין הנכרים, שפל עבד מושלים, אם עודנו בצדקותו ולא כהתה עינו ולא נס ליחו, או לצד היותו מובדל ממנו ונתון תוך הקליפות, ובפרט טומאת מצרים, ומה גם לצד מה שעברו מרוה"ק שאמר טרוף טורף יוסף חיה רעה אכלתהו (עי' ב"ר פד יט),ודבר ידוע הוא כי הצדיקים יותר יחפצו בהעדר הבן בהיותו בן מביש, ומה גם יעקב הצדיק, אשר על כן לא היתה שמחתו שלימה מספק זה עד וירא אליו והכיר בו בפניו, כי הכרת הפנים תענה באיש, וכמו כן מצינו לצדיקים שלמים וכן רבים שהכירו ברושם הפנים מעשה אדם, ומכל שכן יעקב אבינו שיכיר, לזה כשהכיר בו אמר אליו אמותה הפעם, פירוש הפעם הזאת בראייתך, ולא מקודם כשנתבשרתי, והטעם אחרי ראותי פניך והכרתי בהם שעודך חי, פירוש צדיק כמקודם ולא נשתנה דיוקנך מכמות שהיה אלא עודך חי כי הצדיקים קרויים חיים (ברכות יח) ונכון"

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: א' נובמבר 24, 2019 8:03 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
לענין כתב:סיפר לי מי שהיה אצל רבי שמואל אויערבך, כאשר בא אדם לשפוך לפניו את לבו על ענין הפרנסה, ור' שמואל אמר לו 'אז למה אתה ממשיך להוליד'?
תאמינו או לא, זה מה ששמעתי מאדם נאמן מאד.


בנושא ה'לערב', מצורף - הרב איתם הנקין, המעין תשרי תש"פ.

איני מאמין שר' שמואל אמר כך כי יש ס' חסידים הפוך ואיני זוכר היכן.
כעת בס"ד מצאתי. עיינו בשתי האותיות

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ב' נובמבר 25, 2019 1:40 am
על ידי ביקורת תהיה
יוסף חיים אוהב ציון כתב:יש ס' חסידים, עיינו בשני הסימנים.
ומסימן לסימן (שעה): אִישׁ אֶחָד אָמַר לְאִישׁ אַחֵר: פְּלוֹנִי, קַח אִשָּׁה פְּלוֹנִית עֲשִׁירָה! אָמַר: כֵּיוָן שֶׁיֶּשׁ לִי מְזוֹנוֹת, אַף עַל פִּי שֶׁבְּצִמְצוּם יֶשׁ לִי, לֹא אֶקָּחֶנָּה, מִפְּנֵי שֶׁאַחֶיהָ רָעִים וְרֹב בָּנִים דּוֹמִים לַאֲחֵי הָאֵם. אָמַר לוֹ: בַּהֲדֵי כַּבְשֵׁי דְרַחֲמָנָא לְמָה לָךְ? אָמַר: לְפִי שֶׁיָּדַע יְשַׁעְיָה שֶׁעֲתִידִים לָצֵאת מִמֶּנּוּ צַדִּיקִים, לְכָךְ אָמַר לְחִזְקִיָּה 'בַּהֲדֵי כַּבְשֵׁי דְרַחֲמָנָא לְמָה לָךְ'; אֲבָל אֲנִי, יִהְיֶה לִי כָּל יָמַי לִדָּאֵג פֶּן יִהְיוּ הַבָּנִים רָעִים. וּמַה שֶּׁאָמְרוּ 'נְחֻת דַּרְגָּא וְסַב אִתְּתָא', וְהוּא שֶׁאַחֶיהָ טוֹבִים.

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ג' נובמבר 26, 2019 7:16 am
על ידי מגופת חבית
[

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ג' נובמבר 26, 2019 7:50 am
על ידי עקביה
יוסף חיים אוהב ציון כתב:
לענין כתב:סיפר לי מי שהיה אצל רבי שמואל אויערבך, כאשר בא אדם לשפוך לפניו את לבו על ענין הפרנסה, ור' שמואל אמר לו 'אז למה אתה ממשיך להוליד'?
תאמינו או לא, זה מה ששמעתי מאדם נאמן מאד.


בנושא ה'לערב', מצורף - הרב איתם הנקין, המעין תשרי תש"פ.

איני מאמין שר' שמואל אמר כך כי יש ס' חסידים הפוך ואיני זוכר היכן.
כעת בס"ד מצאתי. עיינו בשתי האותיות

שמא י"ל שהס"ח מדבר על מציאות בה אין אפשרות כשרה למנוע הריון כי אם ע"י ביטול עונה, ועל כך יש לומר "מאי דמפקדת איבעי לך למעבד", ואילו ר' שמואל דיבר על זמנינו, שאפשר ע"י כדורים.

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ג' ינואר 14, 2020 12:08 am
על ידי עזריאל ברגר
ולגבי עיקר מצוות פרו ורבו - ראו viewtopic.php?f=29&t=48964

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ג' ינואר 14, 2020 3:13 am
על ידי גם זו לטובה
כדכד כתב:
חיימשה כתב:מה באמת הגדר של מצות עונה באופן ששני בני הזוג לא ניחא להו בזה?

לכאורה מצות עונה היא שעבוד של כל אחד מבני הזוג כלפי השני ואם שניהם באמת לא מעוניינים לכאורה אין חיוב (אבל צריך לבדוק היטב שהצד השני באמת לא מעוניין)

הערת אגב, (לא כביקורת על דבריך) שיעבוד האשה הוא גוף קנין האישות של הבעל באשתו, ואילו חייב הבעל הוי כחיוב חיצוני, אשמח למ"מ בעניין זה.

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ג' ינואר 14, 2020 4:06 pm
על ידי כדכד
מנין למר?

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ה' נובמבר 17, 2022 10:19 pm
על ידי לבי במערב

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ב' נובמבר 21, 2022 1:07 pm
על ידי פלוריש
לבי במערב כתב:
חיוב 'לערב אל תנח' גו' ושלילת תכנון המשפחה - שלחן מנחם ח''ו (אה''ע).pdf

דברי הרמב"ם "כל זמן שיש בו כוח", מה הם באים לשלול לפי הרבי מליובאוויטש?

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ב' נובמבר 21, 2022 9:50 pm
על ידי עזריאל ברגר
פלוריש כתב:דברי הרמב"ם "כל זמן שיש בו כוח".....

בפשטות הבנתי את כוונתו לכוח פיזי - דהיינו כל זמן שהוא יכול בפועל לפרות ולרבות.

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ג' נובמבר 22, 2022 1:05 am
על ידי לבי במערב
פלוריש כתב:דברי הרמב"ם "כל זמן שיש בו כוח", מה הם באים לשלול לפי הרבי מליובאוויטש?
ראה ב'לקוטי שיחות' חכ"ה ע' 36 [= במתורגם ללה"ק: ע' 41], ובהערות שם בשוה"ג.

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ג' נובמבר 22, 2022 3:04 pm
על ידי פלוריש
תוכל להעלות את השיחה בלה"ק? האוצר לא זמין לי לעת עתה

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ג' נובמבר 22, 2022 4:53 pm
על ידי לבי במערב

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ד' נובמבר 23, 2022 10:01 am
על ידי פלוריש
לבי במערב כתב:מוסג"פ:
לקוטי שיחות המתורגם חכ''ה - שיחה ג לפרשת נח.pdf
תודה רבה!
הגברים בהירים ומחזקים. אבל להלכה, האם המאמץ שנדרש מהאדם כדי לקיים פו"ר מדאורייתא זהה למאמץ שנדרש כדי לקיים לערב מדברי סופרים, או שיש חילוק ביניהם?
ובהערה 76 ציין הרבי שיש מקרים רפואיים וכיו"ב שבהם יורה מו"צ להמנע מפו"ר, האם יש בזה הבדל אם מדובר בקיום מצוות פו"ר, לערב או שבת?

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ד' נובמבר 23, 2022 12:23 pm
על ידי מלבב
האם זה גם חיוב לנשים? אם לא למה מי שכבר קיים פ"ו צריך שאלת רב למניעה?

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ד' נובמבר 23, 2022 5:09 pm
על ידי לבי במערב
פלוריש כתב: . . ה[ד]ברים בהירים ומחזקים. אבל להלכה, האם המאמץ שנדרש מהאדם כדי לקיים פו"ר מדאורייתא זהה למאמץ שנדרש כדי לקיים לערב מדברי סופרים, או שיש חילוק ביניהם? ובהערה 76 ציין הרבי שיש מקרים רפואיים וכיו"ב שבהם יורה מו"צ להמנע מפו"ר, האם יש בזה הבדל אם מדובר בקיום מצוות פו"ר, לערב או שבת?
יתכן שיש חילוק מסוים, אך הדבר נתון להכרעת רב מורה־הוראה (ולא מסברות הכרס ורגשות הבטן).

מלבב כתב:האם זה גם חיוב לנשים? אם לא למה מי שכבר קיים פ"ו צריך שאלת רב למניעה?
בפו"ר נשים מחויבות?! ושם הרי ברור שנחוץ היתר מרב מורה־הוראה, וה"ה בנדו"ד.

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ד' נובמבר 23, 2022 7:52 pm
על ידי מלבב
לבי במערב כתב:
פלוריש כתב: . . ה[ד]ברים בהירים ומחזקים. אבל להלכה, האם המאמץ שנדרש מהאדם כדי לקיים פו"ר מדאורייתא זהה למאמץ שנדרש כדי לקיים לערב מדברי סופרים, או שיש חילוק ביניהם? ובהערה 76 ציין הרבי שיש מקרים רפואיים וכיו"ב שבהם יורה מו"צ להמנע מפו"ר, האם יש בזה הבדל אם מדובר בקיום מצוות פו"ר, לערב או שבת?
יתכן שיש חילוק מסוים, אך הדבר נתון להכרעת רב מורה־הוראה (ולא מסברות הכרס ורגשות הבטן).

מלבב כתב:האם זה גם חיוב לנשים? אם לא למה מי שכבר קיים פ"ו צריך שאלת רב למניעה?
בפו"ר נשים מחויבות?! ושם הרי ברור שנחוץ היתר מרב מורה־הוראה, וה"ה בנדו"ד.

שם זה חיוב דאורייתא, אז היא מחוייבת מדין ערבות, וגם מחוייבת מדין לשבת יצרה. פה זה הנהגה ראויה, ולא מסתבר שהיא צריכה לסבול בשביל הנהגה ראויה שלו.

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ד' נובמבר 23, 2022 10:37 pm
על ידי לבי במערב
א"כ בטלת כל החיוב, שהרי אא"פ לקיימו אלא ע"י צער הריון [ובכלל, במחילה - הטענה מעיקרה מוזרה].

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ה' נובמבר 24, 2022 8:40 am
על ידי מלבב
לא הבנתי טענתך בכלל, הרי כל אשה רוצה בבנים, אז לא קשה לגבר להשתדל בזה.
ועצם הטענה כתב האגרות משה.

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ה' נובמבר 24, 2022 9:47 am
על ידי דנני
יוסף חיים אוהב ציון כתב:
לענין כתב:סיפר לי מי שהיה אצל רבי שמואל אויערבך, כאשר בא אדם לשפוך לפניו את לבו על ענין הפרנסה, ור' שמואל אמר לו 'אז למה אתה ממשיך להוליד'?
תאמינו או לא, זה מה ששמעתי מאדם נאמן מאד.


בנושא ה'לערב', מצורף - הרב איתם הנקין, המעין תשרי תש"פ.

איני מאמין שר' שמואל אמר כך כי יש ס' חסידים הפוך ואיני זוכר היכן.
כעת בס"ד מצאתי. עיינו בשתי האותיות

פשוט שהסיפור היה שלפני כן אותו פלוני אמר לגר''ש בנוסח כזה "כל ילד שנולד לי מוסיף עול הפרנסה...נמאס לי כבר" (ואת זה לא שמע העומד לצד הגר''ש בשעה זו). ואז הגר"ש בחכמתו אמר לו "נו אז למה אתה ממשיך להוליד" וכוונתו היתה לתת לו חומר למחשבה שבעצם עדיף לי עוד ילדים ודוחק פרנסה גשמית מאשר לא ילדים..
וא"ץ להוציא דברים מהקשרם

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ה' נובמבר 24, 2022 11:59 am
על ידי לבי במערב
מלבב כתב:הרי כל אשה רוצה בבנים, אז לא קשה לגבר להשתדל בזה.
והיינו:
לבי במערב כתב:[ובכלל, במחילה - הטענה מעיקרה מוזרה].


טענתי היתה דסוכ"ס ה"ז קשור בצער האשה (אף שאינה מחויבת בזה. ופשוט שרצונה בבנים אינו 'מוחק' ומאיין את הצער), ועכצ"ל שאינו מעכב בפני חיוב זה.
עד היכן ניתן לחייבה להצטער בשביל חובת בעלה? זו אכן שאלה לרב מורה־הוראה, בדיוק כפי שהוא בחיוב דפו"ר.

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ה' נובמבר 24, 2022 2:02 pm
על ידי תוכן
דרך ישרה כתב:עד שאתה שואל על מקרה הנ"ל של בעל תשובה וכו', מה תאמר על אדם בשנים היותר מאוחרות שגם כך הוא מרוט ומותש מחינוך צאצאיו ולא מתמודד עם גידולם, כיצד זה עוד יגדל ילד בשנות החמישים והשישים וידאג לכל מה שצריך הילד בגשמיות ורוחניות?
ומה תאמר על בתים שהעניות בהם משוועת, ויש שם למעלה מחמשה עשר ילדים החיים בדלות מחפירה, וכמובן שהעניות נותנת את אותותיה בגשמיות וברוחניות, והילדים כולם זקוקים לחינוך מיוחד, ועדיין ידו נטויה...
מהי אכן דעת התורה במקרים כאלו?


הטיעון שהעניות נותנת אותותיה בגשמיות וברוחניות, היא טענה שאין לה בסיס לגבי הציבור החרדי.