עקביה כתב:נ"ל שמדברי הרמ"א (או"ח סי' רסג ס"א) אפשר ללמוד שאין בעיה לקחת יותר משני לחמים.
אמרי נעם חידושי הגר"א ברכות לט ע"ב
המחוור כפי' רשב"א אכולא שירותא פי' אפי' היה לפניו כמה חלות היה חותך לכולן והשתא פריך ליה שפיר והא מחזי כרעבתנותא כו' וכיוון דהוא בתראה הילכתא כוותיה, ויראה שלא יהיה על השלחן יותר משתי חלות,
עקביה כתב:למה זה לא סט, הרי יש כאן שני לחמים יחד?
עקביה כתב:נ"ל שמדברי הרמ"א (או"ח סי' רסג ס"א) אפשר ללמוד שאין בעיה לקחת יותר משני לחמים.
ברוך00 כתב:עקביה כתב:למה זה לא סט, הרי יש כאן שני לחמים יחד?
יש כאן שלש, ובשלש כבר אין כאן זכר.
עקביה כתב:ברוך00 כתב:עקביה כתב:למה זה לא סט, הרי יש כאן שני לחמים יחד?
יש כאן שלש, ובשלש כבר אין כאן זכר.
בשתיים מתוכם יש זכר. זה בעצם מה שטוען הרמ"א.
ברוך00 כתב:עקביה כתב:ברוך00 כתב:עקביה כתב:למה זה לא סט, הרי יש כאן שני לחמים יחד?
יש כאן שלש, ובשלש כבר אין כאן זכר.
בשתיים מתוכם יש זכר. זה בעצם מה שטוען הרמ"א.
אחדד את דברי. בלחם משנה צריך לעשות זכר לשתיים ובדווקא שתיים. כשיש לי שלש, נכון שבתוך השלש יש שתיים, אבל אין פה זכר לשתיים. משא"כ בנרות שבת צריך לעשות כנגד זכור ושמור, אז ברגע שהדלקתי שתי נרות קיימתי את הזכור ושמור, עכשיו אם אתה רוצה להוסיף עוד תוסיף. זה לא גורע.
רא"ש מסכת ראש השנה פרק ד סימן ג
אבל לענין התוספת שידע לכמה מלכיות יעלו הפסוקים כדי שלא יוסיף על עשרה מלכיות לענין זה לא נחלקו דאין פוחתין מעשרה אבל אם בא להוסיף הרשות בידו ואין לומר כיון שיצא ידי חובתו בעשרה התוספת הוי כמו הפסק באמצע הברכות דהכי איתקין דאם רצה יוסיף והוי הכל בכלל הברכה. ויש שמקשין כיון שמפרש בגמרא כנגד מי הני עשרה פסוקים אלמא דוקא נינהו וכשם שאין פוחתין מהן כך אין מוסיפין עליהן. וכתב ר' אבי"ה ז"ל דאין לחוש לזה דהא שבעה שקורין בשבת וששה ביום הכפורים דמפרש במגילה (כג א) כנגד מה תקנום ואפ"ה תני (שם כא א) אין פוחתין מהן אבל מוסיפין עליהן הכא נמי לא שנא. ואף על גב דהכא לא תנא אבל מוסיפין עליהן כי התם מ"מ חזינן דאין קפידא בתוספת. אף על פי שמפרש בגמרא כנגד מה נתקן וה"ה נמי הכא.
שמואל שלומוביץ כתב:אמרי נעם חידושי הגר"א ברכות לט ע"ב
המחוור כפי' רשב"א אכולא שירותא פי' אפי' היה לפניו כמה חלות היה חותך לכולן והשתא פריך ליה שפיר והא מחזי כרעבתנותא כו' וכיוון דהוא בתראה הילכתא כוותיה, ויראה שלא יהיה על השלחן יותר משתי חלות,
וידועים דברי הגר"א אודות י"ב חלות.
שיטה מקובצת ברכות דף לט ע"ב
חייב אדם לבצוע על שתי ככרות בשבת פירוש ולבצוע משתיהן מאי טעמא לחם משנה כתיב,
ר' זירא בצע אכולה שירותיה פירש רש"י ז"ל פרוסה גדולה שיהא די לו לכל הסעודה והנכון שהיה בוצע על הככרות כולן שהיה בדעתו לאכול באותו סעודה דכיון דבעינן לחם משנה היה מרבה בהן לכבוד שבת והא מיחזי כרעבתנותא פירוש כשיבצע על ככרות הרבה.
מעשה רב הלכות שבת קכג
ובוצע על שתי חלות שלימות דהיינו חותך שתיהן ביחד (וכן כל סעודה וכן ביום טוב) כדעת הרשב"א ז"ל נמצא לכל השבת כולו ששה חלות ומכוון ע"פ הזוהר ופעם אחד היו מונחים לפניו כמה חלות ובצע את כולן:
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 261 אורחים