סגי נהור כתב:גם הרמב"ם עצמו במורה הנבוכים (ח"א פנ"ז) מבאר שהקב"ה הוא "מצוי ולא במציאות". ראה שם את ההסבר בארוכה, והן הן הדברים.
אליהו בן עמרם כתב:סגי נהור כתב:גם הרמב"ם עצמו במורה הנבוכים (ח"א פנ"ז) מבאר שהקב"ה הוא "מצוי ולא במציאות". ראה שם את ההסבר בארוכה, והן הן הדברים.
האם מר מתכוון להסבר:
הוא מצוי, והוא "מציאות", אך לא מה שאני יכול להשוות ל"מציאות" אחרת שאני מכיר/יודע/תופס, לדוגמא: מציאות שאני יכול לתפוס באחד מהחושים.
אליהו בן עמרם כתב:הוא מצוי, והוא "מציאות", אך לא מה שאני יכול להשוות ל"מציאות" אחרת שאני מכיר/יודע/תופס, לדוגמא: מציאות שאני יכול לתפוס באחד מהחושים.
אליהו בן עמרם כתב:לא ל'מהות' התכוונתי, אלא לתת דוגמא כדי לנסות לבאר באופן נהיר ופשוט יותר ניסוחים מורכבים.
אליהו בן עמרם כתב:ולעצם הענין: איך יתכן לבאר כך את שלילת ה'יש' של רבינו בחיי כאשר הרמב'ם עצמו מגדיר את זה בהל' יסודי התורה כ'יש'?
ולמרות מה שכתב ב'מורה' ש'לא במציאות'.
כי יש להבחין בין 'יש' לבין 'נמצא' או 'מציאות', כפי שרמזתי/כתבתי לעייל. והמורה רק שולל בחינת 'מציאות' להי'ת כפי שאנו מכירים, אך במפורש מחייב ביסודי התורה להגדירו כ'יש'.
וא'כ דברי רב'ח הקשים לענ'ד עדיין לא נתיישבו.
אליהו בן עמרם כתב:רבינו בחיי בתחילת בראשית:
"ודע והבן כי עלת העלות למעלה מן הכתר, וזהו מאמר ספר יצירה עשר ספירות בלי מה. עשר ולא חשע, עשר ולא אחת עשרה. פירוש.... . עשר ולא אחת עשרה, לפי שאין לחשוב מן הכלל מה למעלה מן הכתר והוא עלת העלות והוא דבר נעלם, אין לומר עליו לא יש ולא אין..."
וברמב"ם ריש הל' יסודי התורה (פ"א הל' א)
"יסוד היסודות ועמוד החכמות לידע שיש שם מצוי ראשון, והוא ממציא כל נמצא, וכל הנמצאים משמים וארץ ומה שביניהם לא נמצאו אלא מאמתת המצאו."
עד שראיתי את דברי רבינו בחיי הנ"ל, הבנתי בעניותי כהרמב"ם, שכל מה שאני יכול לומר על "עילת העילות", שהוא "יש" והוא "מצוי".
ואולם לאחר שראיתיו, לכאורה ולכאורה כבר אין אני יכול לומר עליו "יש"?
ואם אולי ניתן היה להסיק, שאם אין לומר על "עילת העילות" שהוא "יש", אז אולי ניתן לומר ההפך, בא רבינו בחיי וכתב שגם זה אי אפשר, כי לא ניתן לומר עליו "אין".
אז מה כן ניתן לומר? הלא אין משהו (מה שהוא) שלא ניתן לומר עליו כלום, אפילו לא את האמירות הבסיסיות האלה, של "יש" או "אין"?
ואם בכל אופן מחדש רבינו בחיי שאין לומר על "עילת העילות" כלום, איך זה מסתדר עם הרמב"ם?
היא לא נכונה. ועד"מ: לכאו' חושך הוא העדר האור ולא בריאה בפנ"ע, א"כ מהו 'בורא חושך'? אלא שיש משהוא שאינו לא אור ולא חושך. ופעם שמעתי שע"ז אנו מבקשים בהגדש"פ 'קרב יום אשר הוא לא יום ולא לילה', ועי"ז 'רם הודע כי לך היום אף לך לילה'.אליהו בן עמרם כתב: הלא אין משהו (מה שהוא) שלא ניתן לומר עליו כלום, אפילו לא את האמירות הבסיסיות האלה, של "יש" או "אין"?
ביליצר כתב:
הזכרת לי נשכחות ,
ראיתי את הרבינו בחיי הזה לפני הרבה שנים וכמדומני שאף כתבתי עליו ,
כמדומני שפירשתיו אז כפשוטו דלמעלה מן הכתר ואין סוף אם נאמר "יש" הרי הינך מגביל אותו שאינו "אינו יש" וכן להיפך.כך כמדומני חשבתי אז ! השאלה אם הדברים נכונים פילוסופית! לצערי לא הבנתי מהי בדיוק ההגבלה בלומר "יש"
{ד"א גם ברמב"ם לא כתוב על עצמותו שהוא יש !דייק בלשונו ,שיש שם "מצוי" !]לעניות דעתי הרמב"ם אומר שני דברים: "יש" ו"מצוי"
עוד כונה אפשרית שכל דבר שאנו תופסים ומכירים אפשר לדבר עליו על יש או אינו יש אבל אי אפשר לתת שום הגדרה על דבר שאין אנו מכירים או משיגים.
יתן חן כתב:הקביעה הזו:היא לא נכונה. ועד"מ: לכאו' חושך הוא העדר האור ולא בריאה בפנ"ע, א"כ מהו 'בורא חושך'? אלא שיש משהוא שאינו לא אור ולא חושך. ופעם שמעתי שע"ז אנו מבקשים בהגדש"פ 'קרב יום אשר הוא לא יום ולא לילה', ועי"ז 'רם הודע כי לך היום אף לך לילה'.אליהו בן עמרם כתב: הלא אין משהו (מה שהוא) שלא ניתן לומר עליו כלום, אפילו לא את האמירות הבסיסיות האלה, של "יש" או "אין"?
וכך גם הם דברי רבינו בחיי, שבא להודיענו שזה דבר למעלה השגתינו, והוא 'לא יש ולא אין'.
אליהו בן עמרם כתב:יתן חן כתב:הקביעה הזו:היא לא נכונה. ועד"מ: לכאו' חושך הוא העדר האור ולא בריאה בפנ"ע, א"כ מהו 'בורא חושך'? אלא שיש משהוא שאינו לא אור ולא חושך. ופעם שמעתי שע"ז אנו מבקשים בהגדש"פ 'קרב יום אשר הוא לא יום ולא לילה', ועי"ז 'רם הודע כי לך היום אף לך לילה'.אליהו בן עמרם כתב: הלא אין משהו (מה שהוא) שלא ניתן לומר עליו כלום, אפילו לא את האמירות הבסיסיות האלה, של "יש" או "אין"?
וכך גם הם דברי רבינו בחיי, שבא להודיענו שזה דבר למעלה השגתינו, והוא 'לא יש ולא אין'.
ההשוואה של מר לענ"ד לא נכונה.
אני יכול להבין שיש "מה שהוא", שאינני יכול להגדיר את מהותו/תוכנו/טיבו, כי הוא למעלה מתפיסתי/הכרתי/ידיעותי/דימיוני.
אבל אני יודע שהוא קיים (וכל כוונתי במילה "קיים", רק למשמעות הפשוטה והמקובלת בפי אנשים, לדבר שהוא "יש").
וכן לגבי ה"חושך" שהבאת כדוגמא. הוא בוודאי "יש", גם אם אני לא יודע לספר לך מהו בדיוק.
ולכן, גם ביחס ובתפיסה שלי כלפי הי"ת אני חייב לומר עליו - "יש".
ואיך אאמין ב"מה שהוא", שאני לא יכול לומר עליו גם את זה?
משתמשים הגולשים בפורום זה: Majestic-12 [Bot] ו־ 254 אורחים