מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם חייבים להסיר הקדירה מעל גבי האש?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עזריאל ברגר
הודעות: 12945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: האם חייבים להסיר הקדירה מעל גבי האש?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' נובמבר 23, 2019 6:26 pm

אולי יבהיר כבודו את רמזיו?
שמא הוא לא עיין כיאות?

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: האם חייבים להסיר הקדירה מעל גבי האש?

הודעהעל ידי ביליצר » ש' נובמבר 23, 2019 6:39 pm

ייתכן ,אך מקופיא מדובר שמתחייב אף אם הזהירו על תנאו ולא בשעת איסורו הלא כן?

עזריאל ברגר
הודעות: 12945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: האם חייבים להסיר הקדירה מעל גבי האש?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' נובמבר 23, 2019 8:51 pm

ע"פ הרמב"ם שבועות ד,טז-יט - בדיוק להיפך!

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: האם חייבים להסיר הקדירה מעל גבי האש?

הודעהעל ידי ביליצר » ש' נובמבר 23, 2019 10:34 pm

י"ז ,אכל את הקטנה והוא זוכר התנאי ויודע שבאכילתה תאסר הגדולה ושכח ואכל את הגדולה וכמדומה לו שעדיין לא נאסרה פטור. אכל שתיהן בשגגה פטור. שתיהן במזיד בין שאכל הגדולה בתחלה או באחרונה חייב:

לחם משנה
אכל שתיהן בשגגה פטור וכו' שתיהן במזיד בין שאכל וכו'. שם שתיהן במזיד אכליה לתנאיה והדר אכליה לאיסוריה מיחייב אכליה לאיסוריה והדר אכליה לתנאיה פלוגתא וכו', ורבינו ז"ל פסק דהתראת ספק שמה התראה ולה"ק דחייב בין שאכל האיסור תחילה או התנאי.


לעניינינו ,אם קיבל אזהרה לאחר שאכל את האיסור לא לאכול את תנאו ,חייב או פטור?

ברוך00
הודעות: 323
הצטרף: ש' אפריל 04, 2015 10:43 pm

Re: האם חייבים להסיר הקדירה מעל גבי האש?

הודעהעל ידי ברוך00 » א' נובמבר 24, 2019 6:55 am

ברוך00 כתב:שאלה שנשאלה ע"י הרב אליעזר קרביץ, היה חולה שמותר לבשל עבורו בשבת, ואחרי שהניחו את התבשיל על האש, עוד לפני שהתחיל להתבשל, או שנעשה בריא וממילא כבר לא צריך את התבשיל, או שהביאו לו אוכל אחר מבושל, כך שיותר אין צורך בבישול .
השאלה היא עד כמה שאין צורך בבישול, האם חייבים להסיר הקדירה מעל גבי האש כדי שלא יתבשל מאכל שאין בו צורך בישול, או עד כמה שהונח על גבי האש בתחילה בהיתר, כבר אין צורך להוריד זאת מהאש, כי הוא כבר לא עושה שום מעשה עתה. ואולי זה דומה למניח בערב שבת מאכל על גבי האש כשאינו מבושל, ומתבשל מאליו בהיתר במשך השבת.



קובץ תשובה ששלח הרב קרביץ על שאלתו
קבצים מצורפים
שאלה בבית המדרש.docx
(17.72 KiB) הורד 186 פעמים

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: האם חייבים להסיר הקדירה מעל גבי האש?

הודעהעל ידי סגי נהור » א' נובמבר 24, 2019 7:07 am

ברוך00 כתב:קובץ תשובה ששלח הרב קרביץ על שאלתו

זאת הרמה?!

עזריאל ברגר
הודעות: 12945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: האם חייבים להסיר הקדירה מעל גבי האש?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' נובמבר 24, 2019 8:57 am

ביליצר כתב:לעניינינו ,אם קיבל אזהרה לאחר שאכל את האיסור לא לאכול את תנאו ,חייב או פטור?

אינני זוכר מקור להביא ראיה לדברי, אבל פשוט לי שאם אכל את האיסור בלא התראה ואת התנאי בעדים והתראה - אינו לוקה מדאורייתא.
לעולם התראה בשעת איסור בעינן.

אבל מאידך ברור לי שלא ראוי לו לאכול את התנאי, כדי לא לגרום לשבועתו הראשונה לצאת לשקר.
וע"ד הנשבע על נכסי ומעשי אחר, שכתב הרמב"ם שראוי לאותו אחר לקיים את שבועת הראשון, אע"פ שאינו חייב.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: האם חייבים להסיר הקדירה מעל גבי האש?

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » א' נובמבר 24, 2019 10:35 am

עזריאל ברגר כתב:ברור שאין ראוי לו לאכול את התנאי, כדי לא לגרום לשבועתו הראשונה לצאת לשקר.
מוזהר הוא מן התורה שלא לאכול את התנאי, ואם אכלו – מתחייב מלקות למפרע על אכילת האיסור, אלא שאינו לוקה בפועל משום שלא התרו בו.

עזריאל ברגר
הודעות: 12945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: האם חייבים להסיר הקדירה מעל גבי האש?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' נובמבר 24, 2019 10:38 am

ביקורת תהיה כתב:
עזריאל ברגר כתב:ברור שאין ראוי לו לאכול את התנאי, כדי לא לגרום לשבועתו הראשונה לצאת לשקר.
מוזהר הוא מן התורה שלא לאכול את התנאי, ואם אכלו – מתחייב מלקות למפרע על אכילת האיסור, אלא שאינו לוקה בפועל משום שלא התרו בו.

אכן הדעת נוטה לדבריך.

עזריאל ברגר
הודעות: 12945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: האם חייבים להסיר הקדירה מעל גבי האש?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' נובמבר 24, 2019 10:41 am

זה כמו המקדש/המגרש את האשה מעכשיו על מנת כך וכך, והלכה ונישאת לאחר, שבוודאי אסור לה לקיים/לבטל את התנאי באופן שיתברר שהיא אשת הראשון למפרע, ואם עברה ועשתה כן (לאחר שנישאת במזיד בלא התראת-ספק) - אינה מביאה חטאת ולא נהרגת בב"ד, כיוון שלא היתה שוגגת ומאידך לא התרו בה.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: האם חייבים להסיר הקדירה מעל גבי האש?

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » א' נובמבר 24, 2019 10:59 am

עזריאל ברגר כתב:אינני זוכר מקור לדבר, שאם אכל את האיסור בלא התראה ואת התנאי בעדים והתראה - אינו לוקה מדאורייתא.
המקור הוא דברי רש"י בפרק אלו הן הלוקין (שצוטטו למעלה) ובפרק שבועות שתים בתרא.
מקור מחלט הוא, שלא עמדו עליו עוררין מעולם.

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: האם חייבים להסיר הקדירה מעל גבי האש?

הודעהעל ידי ביליצר » ב' נובמבר 25, 2019 4:33 am

שני ת"ח הזורקים סיסמאות ,האחד בוטח בדבריו כאילו משנתו סדורה משכבר הימים אך לא זכר מקורו שראה כאן לפני יומיים האחד מתנבא שלא חלקו על דברי רש"י מעולם !
אז הנה דברי הלח"מ בדעת הר"מ סנהדרין פרק י"ז ה ב

והוא דמשמע בשמעתא דכריתות דבעינן התראה בשעה שעובר על האזהרה כמ"ש רש"י ז"ל י"ל דשמעתתא דכריתות מפרשה רבינו אם התרו בשעת האיסור ולא בשעת התנאי ועל זה אמרו בגמ' אכליה לתנאיה והדר אכליה לאיסוריה מחלוקת דר' יוחנן ור"ל כלומר היכא דלא התרו בשעת התנאי אבל אם היו מתרים בו בשעת התנאי ודאי דאפי' לריש לקיש לקי תם הנוטל וכו'

מרכבת המשנה

ולא נפלאת לפרש דברי רבנו פ"ד מהל' שבועות הי"ז דשניהם בזדון היינו דוקא שהתרו בו בשעת אכילת האיסור וחזרו והתרו בו בשעת אכילת התנאי והבוחר יבחר.

ועיין צפנת פענח נדרים [עיין שם במפתחות ש"פ]

עכ"פ דבר אחד אכן ברור דבקדירה לא מצאנו התראה לאחר זמן עשיית האיסור וגם לא סקילה על כל התראה והתראה כמו במטמא למת או בלבישת כלאיים ושונה התראה בשבועה בשעת אכילת התנאי דבשעה זו הרי עבר על האיסור !

ברוך00
הודעות: 323
הצטרף: ש' אפריל 04, 2015 10:43 pm

Re: האם חייבים להסיר הקדירה מעל גבי האש?

הודעהעל ידי ברוך00 » ב' נובמבר 25, 2019 1:40 pm

מקדש מלך כתב:
ברוך00 כתב:
מקדש מלך כתב:השאלה שבפנינו אינה קשורה לנידון הזה לכאורה. כי לית מאן דפליג שאין חיוב לפני הבישול בפועל (בשבת או במוצאי שבת), וכיון שכמעט לכל הדעות שבת רק דחויה מפני פיקוח נפש ולא הותרה, מאיזה סיבה בעולם נתיר לו להתחייב אם הפיקוח נפש כבר עבר מן העולם?


"כמעט לכל הדעות שבת דחויה"
בדעת השו"ע מביאים הרבה ראיות שדעתו ששבת הותרה. וכן פסק הגר"ע יוסף זצ"ל ששבת הותרה.

כתבתי לפום ריהטא על פי זכרוני. וכעת הסתכלתי שכנראה הוא על פי לשון המ"ב בסימן שכח סעיף ד.
היכן פסק הגר"ע יוסף כדעות שהותרה?

בכל מקרה, בלי להיכנס לשאלה מהי הדעה העיקרית, ברור שלסוברים דחויה אין להתיר, ואם ניתן להסתפק, היינו רק לסוברים הותרה.



הפסיקה של הרב עובדיה יוסף נמצאת בחזון עובדיה שבת חלק ג' עמ' שכג

ברוך00
הודעות: 323
הצטרף: ש' אפריל 04, 2015 10:43 pm

Re: האם חייבים להסיר הקדירה מעל גבי האש?

הודעהעל ידי ברוך00 » ב' נובמבר 25, 2019 2:29 pm

ברוך00 כתב:
ברוך00 כתב:שאלה שנשאלה ע"י הרב אליעזר קרביץ, היה חולה שמותר לבשל עבורו בשבת, ואחרי שהניחו את התבשיל על האש, עוד לפני שהתחיל להתבשל, או שנעשה בריא וממילא כבר לא צריך את התבשיל, או שהביאו לו אוכל אחר מבושל, כך שיותר אין צורך בבישול .
השאלה היא עד כמה שאין צורך בבישול, האם חייבים להסיר הקדירה מעל גבי האש כדי שלא יתבשל מאכל שאין בו צורך בישול, או עד כמה שהונח על גבי האש בתחילה בהיתר, כבר אין צורך להוריד זאת מהאש, כי הוא כבר לא עושה שום מעשה עתה. ואולי זה דומה למניח בערב שבת מאכל על גבי האש כשאינו מבושל, ומתבשל מאליו בהיתר במשך השבת.



קובץ תשובה ששלח הרב קרביץ על שאלתו


עוד קובץ שנשלח היום
קבצים מצורפים
חלק ב' בענין נתינת קדירה בשבת לצור חולה והבריא..docx
(18.46 KiB) הורד 150 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12557
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: האם חייבים להסיר הקדירה מעל גבי האש?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' יוני 23, 2020 11:58 pm

סגי נהור כתב:
עושה חדשות כתב:ומה הדין בציור הפוך, דהיינו הניח קדירה על האש בשבת שלא כדין, בשוגג או מזיד, ואח"כ נתחדש ענין של פיקוח נפש קודם שנתבשלה הקדירה. האם צריך לתקן את מעשיו הראשונים, דהיינו להסיר את הקדירה מן האש (ולהשיבה מיד כמובן), או שיכול להניחה כמות שהיא.
אתה מתבדח, כן?
סגי נהור כתב:אבל להדעות שהבאת שחייב אף אם נתבשל במוצש"ק, צריך לומר שהדבר נחשב כאילו הכל נעשה בשבת, וכעין דברי הנמוק"י הידועים בענין אשו משום חציו, שכל מה שנעשה אחר כך מתייחס לרגע הראשון.
ולפי זה נאמר גם בעניננו שמותר להשהות הקדרה לפי שכל הבישול שלאח"ז נעשה בשעת ההיתר.

ולפי דעות אלו, האם בציור ההפוך הנ"ל יהיה הדין להסיר ולהחזיר?

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: האם חייבים להסיר הקדירה מעל גבי האש?

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' יוני 24, 2020 12:31 pm

אגב, מה דין המסיר את הקדירה במוצש"ק קודם שהגיעה לכדי מב"ד והחזירה תכף?

עושה חדשות
הודעות: 12557
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: האם חייבים להסיר הקדירה מעל גבי האש?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' יוני 24, 2020 4:43 pm

סגי נהור כתב:אגב, מה דין המסיר את הקדירה במוצש"ק קודם שהגיעה לכדי מב"ד והחזירה תכף?
לפי אותה שיטה מחודשת שהמשך הבישול במוצ"ש מחייב, ודאי שאם השהה והמשיך פטור. לא כך? (וצ"ע לשיטת הפרישה דתנאי חזרה מהני אף לדאורייתא).

אמנם בפשטות ודאי יש לפטור בכל אופן שהבישול אירע רק במוצ"ש, וכמו שבשאר מלאכות ג"כ פשיטא שאם זרק חץ בכדי לחרוש או לברור והגיע החץ לעשות פעולתו רק במוצ"ש דפטור ע"ז.

ורק מלאכת זורע שאני קצת, שההשרשה תתחיל אחרי שבת ומ"מ יתחייב, כי המלאכה זה עצם נתינת הזרע בקרקע (ע"מ שייקלט שם ולא בהטמנה בעלמא ע"ד להוציא).

ואם משקה את האדמה הוא תולדה דזורע, ובאופן ששופך את המים בשבת ויגיעו לאדמה בשבת אבל לא יחלחלו עד המקום שהזרע שם אלא במוצ"ש, צ"ע.

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: האם חייבים להסיר הקדירה מעל גבי האש?

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' יוני 24, 2020 5:17 pm

עושה חדשות כתב:אמנם בפשטות ודאי יש לפטור בכל אופן שהבישול אירע רק במוצ"ש, וכמו שבשאר מלאכות ג"כ פשיטא שאם זרק חץ בכדי לחרוש או לברור והגיע החץ לעשות פעולתו רק במוצ"ש דפטור ע"ז.

הדמיון לחץ לפענ"ד אינו מוכרח, כי הגדרת המלאכה נקבעת ע"פ חלק האדם בפעולה (שהרי הבישול עצמו נעשה ע"י האש ולא ע"י האדם...), ובזריקת החץ גם חלק האדם בפעולה לא נעשה עד הגעת החץ, משא"כ בבישול י"ל לפי דעה זו שהנחת הקדירה זוהי גמר מלאכתו (של האדם).
והרי זהו הטעם שבזריעה חייב, כי חלק האדם מסתיים לגמרי בנתינת הזרע בקרקע.
אבל כמובן יש לעיין בתוכן דבריהם [מצוין אצלי מלפני הרבה שנים: ראה רש"ש שהשווה זריעה לרדיית הפת, ומ"ש בזה בחי' ר"מ קזיס, אגלי טל אפיקי ים ומנ"ח מלאכת זריעה, מנ"ח מצוה רחצ].

כולל יונגערמאן
הודעות: 584
הצטרף: ו' דצמבר 10, 2010 9:09 pm

Re: האם חייבים להסיר הקדירה מעל גבי האש?

הודעהעל ידי כולל יונגערמאן » ו' יולי 03, 2020 7:00 am

עושה חדשות כתב:
סגי נהור כתב:אגב, מה דין המסיר את הקדירה במוצש"ק קודם שהגיעה לכדי מב"ד והחזירה תכף?


ורק מלאכת זורע שאני קצת, שההשרשה תתחיל אחרי שבת ומ"מ יתחייב, כי המלאכה זה עצם נתינת הזרע בקרקע (ע"מ שייקלט שם ולא בהטמנה בעלמא ע"ד להוציא).



לפי דבריך היה צריך להתחייב אם הניחו על דעת שיקלט ושוב שינה את דעתו - כמו העושה קשר של קיימא בשבת והיינו על דעת שיתקיים לעולם אז אפילו נתחרט תומ"י אחר כך והתירו כבר עבר על מלאכת קושר (וגם על מתיר..)

עזריאל ברגר
הודעות: 12945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: האם חייבים להסיר הקדירה מעל גבי האש?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' יולי 03, 2020 8:17 am

כולל יונגערמאן כתב:
עושה חדשות כתב:
סגי נהור כתב:אגב, מה דין המסיר את הקדירה במוצש"ק קודם שהגיעה לכדי מב"ד והחזירה תכף?


ורק מלאכת זורע שאני קצת, שההשרשה תתחיל אחרי שבת ומ"מ יתחייב, כי המלאכה זה עצם נתינת הזרע בקרקע (ע"מ שייקלט שם ולא בהטמנה בעלמא ע"ד להוציא).



לפי דבריך היה צריך להתחייב אם הניחו על דעת שיקלט ושוב שינה את דעתו - כמו העושה קשר של קיימא בשבת והיינו על דעת שיתקיים לעולם אז אפילו נתחרט תומ"י אחר כך והתירו כבר עבר על מלאכת קושר (וגם על מתיר..)

ואימא הכי נמי?

כולל יונגערמאן
הודעות: 584
הצטרף: ו' דצמבר 10, 2010 9:09 pm

Re: האם חייבים להסיר הקדירה מעל גבי האש?

הודעהעל ידי כולל יונגערמאן » ו' יולי 03, 2020 8:21 am

כמדומני מפורש בגמ' או הראשונים שאם הוציא קודם שנשתרש פטור. אבל יל"ע בפנים

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: האם חייבים להסיר הקדירה מעל גבי האש?

הודעהעל ידי סגי נהור » ו' יולי 03, 2020 9:03 am

כולל יונגערמאן כתב:כמדומני מפורש בגמ' או הראשונים שאם הוציא קודם שנשתרש פטור. אבל יל"ע בפנים

מחלוקת האחרונים כפי שהובא לעיל.

ולדעת הפוטרים לענ"ד אין הנדון דומה, כי הם ג' גדרים: א) הגדרת המלאכה תלויה בדעתו בעת העשיה בלבד, כמו בקש"ק. ב) מעשה המלאכה נשלם בעת העשיה, אבל ע"מ להחשיבו למלאכה יש חלק נוסף שאינו תלוי במעשה האדם, כמו בזורע לדעות אלו. ג) גם מעשה האדם לא נשלם עד גמר המלאכה כמו במבשל.

המנ"ח ודעמיה אינם מחלקים בין א' לב', הרש"ש ודעמיה אינם מחלקים בין ב' לג'.

עושה חדשות
הודעות: 12557
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: האם חייבים להסיר הקדירה מעל גבי האש?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' יולי 03, 2020 5:15 pm

עושה חדשות כתב:
סגי נהור כתב:
עושה חדשות כתב:ומה הדין בציור הפוך, דהיינו הניח קדירה על האש בשבת שלא כדין, בשוגג או מזיד, ואח"כ נתחדש ענין של פיקוח נפש קודם שנתבשלה הקדירה. האם צריך לתקן את מעשיו הראשונים, דהיינו להסיר את הקדירה מן האש (ולהשיבה מיד כמובן), או שיכול להניחה כמות שהיא.
אתה מתבדח, כן?
סגי נהור כתב:אבל להדעות שהבאת שחייב אף אם נתבשל במוצש"ק, צריך לומר שהדבר נחשב כאילו הכל נעשה בשבת, וכעין דברי הנמוק"י הידועים בענין אשו משום חציו, שכל מה שנעשה אחר כך מתייחס לרגע הראשון.
ולפי זה נאמר גם בעניננו שמותר להשהות הקדרה לפי שכל הבישול שלאח"ז נעשה בשעת ההיתר.

ולפי דעות אלו, האם בציור ההפוך הנ"ל יהיה הדין להסיר ולהחזיר?

בפשטות, לפי כל הצדדים לא יהיה דין להסיר ולהחזיר, מספיק מה שהוא 'משאיר' את זה על האש בעבור החולה.
ובפרט לפי הצד (הפשוט יותר) שאם היה חולה מעיקרא ונתרפא צריך להסיר את הקדירה, אז כאשר התחדש חולה, משאיר את הקדירה לצורכו.

אמנם נראה שאם כבר אין לו אפשרות להוריד את הקדירה ולעצור את הבישול, אז לא יועיל מה שהתחדש כאן צורך של פקו"נ. בין אם ה'אונס' הזה היה צפוי מעיקרא ובין אם התחדש אחרי סילוק ידיו מן הקדירה, כך או כך מלאכתו כבר הסתיימה בזדון בשוגג או באונס, והחולה החדש לא יציל אותו מעבירת החילול. - כמובן הנידון הוא לפי ההנחה (הפשוטה יותר) שאם התחדש פקו"נ רק אחרי גמר הבישול, אין בכך כדי להצילו מחילול שבת למפרע.

כעת נדון, אם אירע כה"ג, דהיינו שהניח קדירה על האש, וקודם הבישול נתחדש ענין של פיקו"נ שלכאו' אמור להתיר את האיסור, אבל המצב הוא שאין לו אפשרות להוריד את הקדירה מהאש בלי לעבור על איסור דרבנן, ואמנם קי"ל ד"התירו לו לרדותה קודם שיבוא לידי איסור" (ונניח שכך הדין כלפי כל איסור דרבנן), אבל כאן הוא נזקק לעבור על איסור דרבנן רק בכדי להיות "יכול להוריד את הקדירה" ואז יחול עליו ההיתר להשאיר אותה על האש לצורך החולה.

נשמע מוזר.

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: האם חייבים להסיר הקדירה מעל גבי האש?

הודעהעל ידי סגי נהור » ו' יולי 03, 2020 5:24 pm

איפה התגובה שכתבתי בזמנו לשאלתך, ואני מגלה כעת שנמחקה באורח פלא?!

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: האם חייבים להסיר הקדירה מעל גבי האש?

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' יולי 08, 2020 3:50 pm

באורח מוזר למדי נמחקה הודעה שכתבתי כאן לפני זמן מה במענה לשאלת הרב עו"ח. לבקשתו אנסה לשחזר את תוכנה ואגב כך לנסות לסכם את הנידון.

1. בראשית האשכול עלתה השאלה אם אדם שהניח קדירה על האש בשבת לצורך חולה מחויב להסירה אם נתבטל הצורך.

2. תוך כדי הדיון עלתה הטענה, שלמנ"ח ודעמיה הסוברים שאדם חייב על בישולו אף אם הניח הקדירה בשבת סמוך לחשיכה ונתבשל המאכל רק במוצאי השבת, נמצא שהדבר נחשב כאילו הבישול כולו נעשה בזמן הנחת הקדירה, ולפי זה בענייננו, אפשר שאין חובה להסיר הקדירה מהאש כיון שהבישול כולו היה בזמן ההיתר, כאשר היה בכך צורך משום פקו"נ.

3. על זה שאל הרב עו"ח אם לפי זה נאמר גם להפך, שאם הניח הקדירה קודם שהיה צורך בכך משום פקו"נ ותכף נתחדש מצב של פקו"נ, יש חיוב להסירה ולהעמידה מחדש, כיון שההנחה הראשונה לא היתה בזמן ההיתר, ולפי זה המאכל מתבשל שלא בהיתר.

4. במענה לזה כתבתי, שבאמת יתכן שהטענה הנ"ל (2) אינה נכונה מעיקרה, כי מה שאמרו המנ"ח ודעמיה שהמניח הקדירה בשבת נחשב לו כאילו בישל בשבת, היינו דוקא כשהאיסור וההיתר תלויים בזמן, שזמן השבת גורם האיסור ובצאת השבת האיסור פוקע, שבזה אנו מגדירים את רגע הנחת הקדירה כרגע עשיית המלאכה וממילא קובעים שהמלאכה נעשתה באיסור. אבל כשהאיסור וההיתר תלויים במעשה בעצמותו, כמו במאכל המתבשל לצורך פקו"נ או שלא לצורך, גם לדעת המנ"ח אין שום הכרח שהגדרת המעשה כאיסור או ההיתר תהיה תלויה בזמן הנחת הקדירה בלבד.

5. ולענין אם בא החולה לאחר גמר הבישול - יעויין למודי ה' לימוד רג.

עושה חדשות
הודעות: 12557
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: האם חייבים להסיר הקדירה מעל גבי האש?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' מרץ 21, 2023 11:27 pm

ראה עוד באהלי זרעים גליון 65 עמוד 6 מש"כ בנידון זה.

הבאר ההיא
הודעות: 510
הצטרף: א' אוגוסט 30, 2020 8:57 pm

Re: האם חייבים להסיר הקדירה מעל גבי האש?

הודעהעל ידי הבאר ההיא » ו' מרץ 24, 2023 1:56 am

עושה חדשות כתב:ומה הדין בציור הפוך, דהיינו הניח קדירה על האש בשבת שלא כדין, בשוגג או מזיד, ואח"כ נתחדש ענין של פיקוח נפש קודם שנתבשלה הקדירה. האם צריך לתקן את מעשיו הראשונים, דהיינו להסיר את הקדירה מן האש (ולהשיבה מיד כמובן), או שיכול להניחה כמות שהיא.

אם נניח שחייב להוריד ולהחזיר שוב והיינו שהפיקו"נ שהתחדש לא משפיע על המעשה שעשה קודם לכן, איך יהיה הדין באופן שאם יוריד לא יוכל להחזיר והחולה יסתכן ועלול למות.
אם נאמר שמשום פיקו"נ חייב להשאיר את הקדירה על האש הרי אמרנו שאין זה מתקן את המעשה הראשון וא"כ יתחייב מיתה על המעשה הראשון.

ולכאו' פשוט שמותר לו להוריד את הקדירה (והחולה ימות) כשהקדירה והתבשיל שלו אבל אם זה שייך לחולה אין לו רשות למנוע מהחולה את הצלתו, אך צ"ע בשייך לאדם שלישי אם נאמר שהבעלים מחויב לשמור את הקדירה לטובת החולה ולא לאפשר את הסרת הקדירה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 195 אורחים