מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כל שעיקרו כך אינו בטל במיעוטו

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12640
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

כל שעיקרו כך אינו בטל במיעוטו

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' נובמבר 21, 2019 12:22 am

ז"ל תש' הרשב"א (ג,ריד) "לא ידעתי להם מקום שיסמכו בו שאם מפני שנתערב החומץ בתוך הדבש ובטל במיעוטו, זה אינו שהרי עקרו כך וכל שעקרו כך אינו בטל במיעוטו כענין ארבעה מיני מדינה וכ"ש באיסור יין נסך".

לכאו' יש כאן כלל חדש; כל עניני "נותן טעם" וטעם כעיקר, זה רק בנפילה אקראית של איסור לתוך היתר, אבל אם זה חלק מה"מתכון" של המאכל, כל שעיקרו כך אינו בטל במיעוטו.

דברי הרשב"א הובאו בב"י סי' קלד, ובשאר פוסקים, ואמנם הנוב"י כבר העיר שאף לפי הרשב"א אין כאן אלא איסור דרבנן. ומ"מ זה לא כ"כ ממעט את גודל הפליאה, שהלכה חדשה נשנית כאן, ובכל אריכות דברי הסוגיות והפוס' בהל' תערובות לא הדגישו ענין זה כלל.

מי חכם ויבאר לי אלה.

ההוא דאמר
הודעות: 1533
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: כל שעיקרו כך אינו בטל במיעוטו

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ה' נובמבר 21, 2019 12:31 pm

לי זו אכן נקודה חדשה.
אמנם ניתן לבאר זאת על פי מה שמבארים את שיטת המרדכי והתורי"ד, שדבר שנולד בתערובת [כגון יבמה שרקקה דם] אין בזה דין ביטול ברוב. [כמדו' שלא נפסק כן להלכה].
ומבארים, דביטול ברוב זהו כאשר יש שני דברים שונים שנתערבו, שבזה כח הרוב יפה לבטל את המיעוט. אמנם דבר שנולד בתערובת ומטבע יצירתו נוצר כן, אם כן אין זה מיעוט ורוב, אלא דבר אחד המורכב משני גורמים, וזהו חלק מהיצירה המורכבת, ושוב אין בזה דין ביטול ברוב, היות ואין זה התנגדות והתנגשות, אלא הרכבה של דבר אחד והשלמתו כיצירה אחת.
ועל דרך זה יש לבאר, שדבר שעיקרו לצורך המאכל, אם כן הרי הוא חלק מהרכבתו, ואין כאן מקום לדון בתור מיעוט ורוב, אלא הוא חלק מהיצירה המורכבת אף מהדבר שעיקרו להתקנת המאכל. וכל שאין התנגשות של דברים שונים, אלא זהו חלק מהוויית הדבר האחד, אין בזה מקום לדון ביטול ברוב.

עושה חדשות
הודעות: 12640
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: כל שעיקרו כך אינו בטל במיעוטו

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' נובמבר 27, 2019 10:50 pm

העירני חכ"א, למה בדיני מזיגת יין לא מצאנו שזה תלוי בגדרי טעם כעיקר? והיינו דאף למ"ד טעם כעיקר לאו דאו' מ"מ יין מזוג במים אינו בטל ברוב והוי יין מן התורה? שמא זה נוגע לדברי הרשב"א הנ"ל.

סגי נהור
הודעות: 5657
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: כל שעיקרו כך אינו בטל במיעוטו

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' נובמבר 27, 2019 11:03 pm

אינני בסוגיא, אבל תעיין גם באו"ח סי' תמב לענין תערובת חמץ. המג"א מביא שם את הרשב"א ויש בזה אריכות בשוע"ר ובקו"א.

עושה חדשות
הודעות: 12640
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: כל שעיקרו כך אינו בטל במיעוטו

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' דצמבר 19, 2019 12:20 am

לגבי יין, מצינו לאידך גיסא שאם הוא מזוג במים רבים בטל ממנו שם יין, ולא אמרי' טעם כעיקר.
כעת ראיתי מה שבאר בזה הרשב"א בתוה"ב, ז"ל -
ואעפ"י שבשאר האיסורין בעינן ששים הכא מתבטל בששה חלקי מים לפי שהיין נפסד ונפגם לגמרי בששה חלקי מים.

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: כל שעיקרו כך אינו בטל במיעוטו

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' דצמבר 19, 2019 10:56 am

עושה חדשות כתב:לגבי יין, מצינו לאידך גיסא שאם הוא מזוג במים רבים בטל ממנו שם יין, ולא אמרי' טעם כעיקר.
כעת ראיתי מה שבאר בזה הרשב"א בתוה"ב, ז"ל -
ואעפ"י שבשאר האיסורין בעינן ששים הכא מתבטל בששה חלקי מים לפי שהיין נפסד ונפגם לגמרי בששה חלקי מים.

כלומר: בדיני ברכת "הגפן" וקריאת שם "יין" - לא שואלים "האם היין מבוטל" אלא "האם דבר זה ראוי להישתות כיין". ואפילו אם היין הוא רוב התערובת - ייתכן שיברכו עליו שהכל (באם עירבו בו דברים הפוגמים את טעמו)!

עושה חדשות
הודעות: 12640
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: כל שעיקרו כך אינו בטל במיעוטו

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אפריל 21, 2020 7:35 am

ע"ע בשו"ע הגר"ז סי' תמב ס"ו
ובמשנ"ב סי' תמז שעה"צ סקי"א
שנקטו כהרשב"א לדינא.

ברלינר
הודעות: 68
הצטרף: ג' ינואר 03, 2017 10:55 pm

Re: כל שעיקרו כך אינו בטל במיעוטו

הודעהעל ידי ברלינר » ב' יולי 04, 2022 11:30 pm

הרא"ש בע"ז כתב סברא זו ג"כ לגבי כותח ושכר המדי בשם הראב"ד
המג"א הביא אותם בהלכות פסח וכתב שהוא דרבנן

עושה חדשות
הודעות: 12640
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: כל שעיקרו כך אינו בטל במיעוטו

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' אפריל 25, 2024 2:33 pm

בכיוון אחר, תרומות י,א "ושאר כל התבשיל בין שלם בין מחותך בנותן טעם רבי יהודה מתיר בצחנה שאינו אלא ליטול את הזוהמא", עי"ש במפרשים, וצ"ע.

יבנה
הודעות: 3688
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: כל שעיקרו כך אינו בטל במיעוטו

הודעהעל ידי יבנה » ה' אפריל 25, 2024 3:35 pm

עושה חדשות כתב:ז"ל תש' הרשב"א (ג,ריד) "לא ידעתי להם מקום שיסמכו בו שאם מפני שנתערב החומץ בתוך הדבש ובטל במיעוטו, זה אינו שהרי עקרו כך וכל שעקרו כך אינו בטל במיעוטו כענין ארבעה מיני מדינה וכ"ש באיסור יין נסך".

לכאו' יש כאן כלל חדש; כל עניני "נותן טעם" וטעם כעיקר, זה רק בנפילה אקראית של איסור לתוך היתר, אבל אם זה חלק מה"מתכון" של המאכל, כל שעיקרו כך אינו בטל במיעוטו.

דברי הרשב"א הובאו בב"י סי' קלד, ובשאר פוסקים, ואמנם הנוב"י כבר העיר שאף לפי הרשב"א אין כאן אלא איסור דרבנן. ומ"מ זה לא כ"כ ממעט את גודל הפליאה, שהלכה חדשה נשנית כאן, ובכל אריכות דברי הסוגיות והפוס' בהל' תערובות לא הדגישו ענין זה כלל.

מי חכם ויבאר לי אלה.

ביאור הענין, בע״ז לה. שמואל פירש טעם איסור גבינת גוים מפני שמעמידים בעור קיבת נבילה. והקשה הר״י מיגש מדתנן בחולין קטז. שהמעמיד בעור הקיבה של כשירה אוסר בנ״ט, וא״כ גם כאן יהיה תלוי בנ״ט ויהיה מותר בטעימת קפילא. עוד הקשה למה אסר משום נבילה ולא משום כשירה.
בראשונים נאמרו כמה תירוצים. הר״י מיגש והנמשכים אחריו חידשו מזה איסור מעמיד ושאינו בטל ושהוא דוקא בדבר שאסור קודם העירוב.
הר״א אב״ד ורז״ה חידשו מזה דבדברים של גוים אין האיסור מתבטל כלל, והיינו טעמא של כמה מאכלי גוים שנאסרו בפ׳ שני של ע״ז, והוא גזירה כדי להתרחק מהגוים. ובכשירה לא חששו מספק, דבב״ח צונן בצונן אסור מדרבנן שספיקו לקולא.
ור״ת ותוס׳ סברו דאורחא דמילתא נקט שעור הקיבה של גוי הוי דנבילה, ויסברו דאה״נ דקפילא מהני.
הרשב״א נמשך אחרי שיטת הר״א אב״ד הזה בכמה מקומות. וזה כוונת הדברים גם בתשובה זו, רק שמפרש שכל האיסור הזה הוא דוקא במה שניתן בכוונה, אבל אם נפל לשם בטעות גם בשל גוים יכול להתבטל.
עי׳ תה״ב בית ג׳ שער ו׳ שהזכיר את זה ב׳ פעמים. ורמב״ן ע״ז לה. ד״ה הא דאמר שמואל מפני שמעמידין.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 332 אורחים