מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לצאת בהדלקת בעלה כשעומדים להתגרש

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
הצעיר באלפי
הודעות: 977
הצטרף: ו' יוני 24, 2016 7:35 am

לצאת בהדלקת בעלה כשעומדים להתגרש

הודעהעל ידי הצעיר באלפי » ד' דצמבר 11, 2019 11:28 pm

זוג נשוי שעומדים להתגרש, אך בינתיים דרים בבית אחת משותפת, אך חיים חיים נפרדים, האם האשה יכול לצאת ידי"ח הדלקת נר חנוכה ע"י בעלה ?

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: לצאת בהדלקת בעלה כשעומדים להתגרש

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' דצמבר 12, 2019 10:16 am

לכאורה תלוי עד כמה הם נפרדים.
אם הם ישנים באותו חדר, ואוכלים מאותו המטבח - ברור שהם עדיין משפחה אחת, גם אם אינם מקיימים תשה"מ ובדעתם להתגרש.
אם יש להם חדרים נפרדים, וחשבונות בנק נפרדים, ואינם אוכלים זה ממאכלו של זה וכו' - לכאורה הם חייבים בהדלקה נפרדת, כמו שני בחורים בשני חדרי פנימיה.

ובכל הנ"ל אינני רואה חילוק בין נר חנוכה לנר שבת.

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: לצאת בהדלקת בעלה כשעומדים להתגרש

הודעהעל ידי כדכד » ה' דצמבר 12, 2019 10:22 am

לענ"ד ההלכה של אשתו כגופו היא כל זמן שהיא אשתו מדינא ואין משנה כלל מה שבדעתם להתגרש

אש משמים
הודעות: 2460
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: לצאת בהדלקת בעלה כשעומדים להתגרש

הודעהעל ידי אש משמים » ה' דצמבר 12, 2019 12:45 pm

עזריאל ברגר כתב:לכאורה תלוי עד כמה הם נפרדים.
אם הם ישנים באותו חדר, ואוכלים מאותו המטבח - ברור שהם עדיין משפחה אחת, גם אם אינם מקיימים תשה"מ ובדעתם להתגרש.
אם יש להם חדרים נפרדים, וחשבונות בנק נפרדים, ואינם אוכלים זה ממאכלו של זה וכו' - לכאורה הם חייבים בהדלקה נפרדת, כמו שני בחורים בשני חדרי פנימיה.

ובכל הנ"ל אינני רואה חילוק בין נר חנוכה לנר שבת.

אשתו כגופו (כל עוד היא אשתו הרי היא כגופו)
מנ"ל עניין חשבונות הבנק והאוכל??
(לכו"ע בשני בתים ידליקו כאו"א)

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: לצאת בהדלקת בעלה כשעומדים להתגרש

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' דצמבר 12, 2019 12:45 pm

כדכד כתב:לענ"ד ההלכה של אשתו כגופו היא כל זמן שהיא אשתו מדינא ואין משנה כלל מה שבדעתם להתגרש

אינני זוכר אם יש גדר "אשתו כגופו" לגבי נרות (שבת וחנוכה), או שהגדר הוא לפי הממון המשותף.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4658
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: לצאת בהדלקת בעלה כשעומדים להתגרש

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ה' דצמבר 12, 2019 1:08 pm

כבר חקר בזה החוקר הנודע ר' גמליאל רבינוביץ בעל פרד"י החדש וקיבל עשרות תשובות מכל המוצי"ם וע"ע בשו"ת משנת יוסף הנדמ"ח, ושו"ת אבני דרך,וקובץ יתד המאיר .[כתבתי מזכרוני הקט].

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: לצאת בהדלקת בעלה כשעומדים להתגרש

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' דצמבר 12, 2019 1:42 pm

הר"י זילברשטיין הכריע שהיא יוצאת בהדלקת בעלה, אפילו כשגרים בחדרים נפרדים ומנהלים משקי-בית נפרדים.
(אוי"ל שכל זמן שהם גרים בבית אחד - לפחות חשבון החשמל והמים משותפים ביניהם ומוכיחים שהם עדיין שותפים בממונם, לפחות באופן חלקי).
קבצים מצורפים
פניני חשוקי חמד.pdf
(745.85 KiB) הורד 190 פעמים

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: לצאת בהדלקת בעלה כשעומדים להתגרש

הודעהעל ידי כדכד » ה' דצמבר 12, 2019 5:02 pm

עזריאל ברגר כתב:
כדכד כתב:לענ"ד ההלכה של אשתו כגופו היא כל זמן שהיא אשתו מדינא ואין משנה כלל מה שבדעתם להתגרש

אינני זוכר אם יש גדר "אשתו כגופו" לגבי נרות (שבת וחנוכה), או שהגדר הוא לפי הממון המשותף.

מפורש בפוסקים (משנה ברורה תרע"א ס"ק ט) שהטעם שאשה לא מדליקה למנהג האשכנזים שכל בני הבית מדליקים הוא משום שאשתו כגופו ולכן גם לא נראה לי הסייג שסייג כת"ר את דברי הרב זילברשטיין שהם שותפים בבחשבונות המים והחשמל כי א"צ כלל שיהיו שותפים בממונם (אלא שאם אין גרים באותו בית אז ודאי שצריכה להדליק מדין הבית וכדברי הרב אש משמים)

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: לצאת בהדלקת בעלה כשעומדים להתגרש

הודעהעל ידי ישא ברכה » ה' דצמבר 12, 2019 5:42 pm

המושג של אשתו כגופו אינו מובן בהקשר הזה, ובמקור הוא נאמר לענין קרובים, שקרובי האשה הם כקרובי הבעל, (וכפי היחס הקיים אצל כל בני אדם שבן הזוג מקבל את כל מערכת היחסים המשפחתית). אבל לענין שקיום מצוה של הבעל יחשב כקיום מצוה של האשה? זה דבר שלא יעלה על הדעת. ומשכך צריך לדחוק בכוונת האחרונים שכתבו כך שאשתו כגופו לענין חנוכה, שבעיקרון החיוב להדליק נר חנוכה הוא להדליק נר בבית (שהרי עיקר החיוב הוא נר איש וביתו), וגם המהדרין הפירוש הוא שהוסיפו על נר הבית לכל אחד ואחד מבני הבית, אבל הבעל והאשה הם בעלי הבית, והנר של הבית מתייחס אליהם.

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: לצאת בהדלקת בעלה כשעומדים להתגרש

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' דצמבר 12, 2019 9:31 pm

ישא ברכה כתב:המושג של אשתו כגופו אינו מובן בהקשר הזה, ובמקור הוא נאמר לענין קרובים, שקרובי האשה הם כקרובי הבעל.

לא כי, אלא עיין ברכות כד,א ובכורות לה,ב - אלו הם שני המקומות היחידים שמצאתי בש"ס את הביטוי הזה (מלבד "האוהב את אשתו כגופו" - יבמות סב,ב וסנהדרין עו,ב).

יבנה
הודעות: 3642
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: לצאת בהדלקת בעלה כשעומדים להתגרש

הודעהעל ידי יבנה » ו' דצמבר 13, 2019 3:15 pm

באינציקלופדיה תלמודית בערך אשתו כגופו מופיעים דינים נוספים שאומרים בהם כלל זה.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2517
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: לצאת בהדלקת בעלה כשעומדים להתגרש

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ש' דצמבר 14, 2019 7:20 pm

נראה דפשוט לכם, שהאשה יוצאת י"ח נ"ח בגלל ש"אשתו כגופו", וזה דבר חידוש, שהרי הנשים בלא"ה אינם מדליקות, גם לבני אשכנז שהבנים מדליקים הבנות לא, והרי את הבנות א"א לפטור מטעם אשתו כגופו.

ולפי פשוטו הטעם הוא שהחיוב של נ"ח הוא חיוב על "נר איש וביתו", שהאיש מדליק ומוציא י"ח כל מי שבבית. (ואמנם צ"ב באמת מדוע אצל נשים לא מצינו מהדרין מן המהדרין, כדלהלן)

ואמנם טעם זה של אשתו כגופו מובא במשנ"ב, אבל כמדומני שיש בזה סתירה במשנ"ב.

והאם היה בפורום אולי אשכול לבאר באמת טעם פטור הבנות מהלדקת נ"ח לבני אשכנז דמהדרין מן המהדרין היינו שכאו"א מדליק בפני עצמו?

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: לצאת בהדלקת בעלה כשעומדים להתגרש

הודעהעל ידי ישא ברכה » ש' דצמבר 14, 2019 7:40 pm

דרופתקי דאורייתא כתב:נראה דפשוט לכם, שהאשה יוצאת י"ח נ"ח בגלל ש"אשתו כגופו", וזה דבר חידוש, שהרי הנשים בלא"ה אינם מדליקות, גם לבני אשכנז שהבנים מדליקים הבנות לא, והרי את הבנות א"א לפטור מטעם אשתו כגופו.

ולפי פשוטו הטעם הוא שהחיוב של נ"ח הוא חיוב על "נר איש וביתו", שהאיש מדליק ומוציא י"ח כל מי שבבית. (ואמנם צ"ב באמת מדוע אצל נשים לא מצינו מהדרין מן המהדרין, כדלהלן)

ואמנם טעם זה של אשתו כגופו מובא במשנ"ב, אבל כמדומני שיש בזה סתירה במשנ"ב.

והאם היה בפורום אולי אשכול לבאר באמת טעם פטור הבנות מהלדקת נ"ח לבני אשכנז דמהדרין מן המהדרין היינו שכאו"א מדליק בפני עצמו?


מן הסתם כבר היה אשכול על כך, וידוע מהחת"ס שמשום צניעות לא נהגו הנשים להדליק.
הענין של אשתו כגופו אם אני זוכר נכון מובא לגבי אופן שרק אשתו בבית שיכולה להוציאו יד"ח מטעם שאשתו כגופו. והדברים אכן זרים ומשונים כאשר כתבת.

צורב מתחיל
הודעות: 796
הצטרף: ד' יוני 24, 2015 1:46 pm

Re: לצאת בהדלקת בעלה כשעומדים להתגרש

הודעהעל ידי צורב מתחיל » א' דצמבר 15, 2019 9:33 am

דרופתקי דאורייתא כתב:נראה דפשוט לכם, שהאשה יוצאת י"ח נ"ח בגלל ש"אשתו כגופו", וזה דבר חידוש, שהרי הנשים בלא"ה אינם מדליקות, גם לבני אשכנז שהבנים מדליקים הבנות לא, והרי את הבנות א"א לפטור מטעם אשתו כגופו.

ולפי פשוטו הטעם הוא שהחיוב של נ"ח הוא חיוב על "נר איש וביתו", שהאיש מדליק ומוציא י"ח כל מי שבבית. (ואמנם צ"ב באמת מדוע אצל נשים לא מצינו מהדרין מן המהדרין, כדלהלן)

ואמנם טעם זה של אשתו כגופו מובא במשנ"ב, אבל כמדומני שיש בזה סתירה במשנ"ב.

והאם היה בפורום אולי אשכול לבאר באמת טעם פטור הבנות מהלדקת נ"ח לבני אשכנז דמהדרין מן המהדרין היינו שכאו"א מדליק בפני עצמו?

במשנ"ב מוזכר שיש "מנהג" שנשים לא מדליקות?

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4658
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: לצאת בהדלקת בעלה כשעומדים להתגרש

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' דצמבר 15, 2019 4:42 pm

דרופתקי דאורייתא כתב:נראה דפשוט לכם, שהאשה יוצאת י"ח נ"ח בגלל ש"אשתו כגופו", וזה דבר חידוש, שהרי הנשים בלא"ה אינם מדליקות, גם לבני אשכנז שהבנים מדליקים הבנות לא, והרי את הבנות א"א לפטור מטעם אשתו כגופו.

ולפי פשוטו הטעם הוא שהחיוב של נ"ח הוא חיוב על "נר איש וביתו", שהאיש מדליק ומוציא י"ח כל מי שבבית. (ואמנם צ"ב באמת מדוע אצל נשים לא מצינו מהדרין מן המהדרין, כדלהלן)

ואמנם טעם זה של אשתו כגופו מובא במשנ"ב, אבל כמדומני שיש בזה סתירה במשנ"ב.

והאם היה בפורום אולי אשכול לבאר באמת טעם פטור הבנות מהלדקת נ"ח לבני אשכנז דמהדרין מן המהדרין היינו שכאו"א מדליק בפני עצמו?

viewtopic.php?f=24&t=37828&p=422148&hilit=%D7%9B%D7%9C+%D7%9B%D7%91%D7%95%D7%93%D7%94#p422148

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4658
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: לצאת בהדלקת בעלה כשעומדים להתגרש

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' דצמבר 15, 2019 4:44 pm


כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: לצאת בהדלקת בעלה כשעומדים להתגרש

הודעהעל ידי כדכד » א' דצמבר 15, 2019 5:24 pm

לא פתחתי את כל הקישורים אך כמדומני שהמעירים על סתירה בדברי המשנה ברורה כיוונו למשנה ברורה סי' תרע"ה ס"ק ט שמביא בשם תשובת עולת שמואל שהנשים אינן מדליקות דהויין רק טפלות לאנשים ומשמע שזה הטעם ולא משום כגופו.
אבל אולי אפשר לתרץ שכוונתו לנשים נשואות שטפלות לבעליהן משום דהויין כגופן (כל אשה כגופו של בעלה).
מה שהקשו איך אשה תיפטר ממצווה המוטלת עליה משום שהיא כגופו של בעלה - זה אינו קשה, שהרי אינה נפטרת מעצם חיוב ההדלקה אלא מהמנהג שנהגו המהדרים להדר שכל בני הבית ידליקו וכיוון שהיא כגופו אינה נחשבת כבן בית נפרד ואינה צריכה להדליק בנוסף.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: לצאת בהדלקת בעלה כשעומדים להתגרש

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' דצמבר 15, 2019 10:27 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:כבר חקר בזה החוקר הנודע ר' גמליאל רבינוביץ בעל פרד"י החדש וקיבל עשרות תשובות מכל המוצי"ם וע"ע בשו"ת משנת יוסף הנדמ"ח, ושו"ת אבני דרך,וקובץ יתד המאיר .[כתבתי מזכרוני הקט].

ויש ע"ז המון תשובות בקובץ החדש אהליך יעקב שיצא לאור עתה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 187 אורחים