מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ברכה על טבילה בתוך ימי טוהר

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
יושב סתר
הודעות: 642
הצטרף: א' נובמבר 20, 2016 8:17 pm

ברכה על טבילה בתוך ימי טוהר

הודעהעל ידי יושב סתר » ד' ינואר 22, 2020 9:53 pm

מדוע הטובלת לראיה בתוך ימי הטוהר מברכת?
לפי מה שאני למד מהאחרונים, החומרה של טומאה בראיה בימי טוהר התקבלה בערך בתקופת הגאונים ומהיכ"ת לברך ע"ז.
[האם זה קשור לסוגיא של ברכה על מנהג, הלל וכו' ?]

לענין
הודעות: 3483
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: ברכה על טבילה בתוך ימי טוהר

הודעהעל ידי לענין » ד' ינואר 22, 2020 10:17 pm

ראה שיעורי שבט הלוי.
ואנא עבדא וכו'

איש קריות
הודעות: 241
הצטרף: ש' נובמבר 16, 2019 11:52 pm
שם מלא: איש כריות

Re: ברכה על טבילה בתוך ימי טוהר

הודעהעל ידי איש קריות » ד' ינואר 22, 2020 11:19 pm

צריך רק להדגיש שהנידון הוא לא על הטבילה הראשונה אחרי הלידה שאז ודאי שטבילתה מדאורייתא אלא על הטבילה השנייה, וכמובן שזה מצוי יותר ביולדת נקבה שימי הטוהר מסתיימים אחר שמונים יום ללידתה.
אם זכרוני אינו מטעני דעת מרן הגר"ע יוסף זצ"ל שתטבול בלא ברכה

קו ירוק
הודעות: 5862
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: ברכה על טבילה בתוך ימי טוהר

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' ינואר 23, 2020 1:13 am

ברכה היא על העלאה מטומאה לטהרה, אם נשארת טמאה, כי הנ"מ היחידה זה לבעלה, איך אפשר לברך?

מעט דבש
הודעות: 4063
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: ברכה על טבילה בתוך ימי טוהר

הודעהעל ידי מעט דבש » ה' ינואר 23, 2020 5:53 am

שבט הלוי ג, קכב (וראה התשובה בשלמותה באשכול דומה כאן):
...ע"פ השערת רבינו הב"י שעם התפשטות תקנה דר' זירא נכלל בכלל התקנה בדרך כל שכן גם איסור דדם טוהר...
ואין כאן חשש של דבר המפורש בתורה שאין כח ביד חכמים לאסור דכבר כתבנו במק"א דגם תקנה דר' זירא לא נשנית דרך תקנת חז"ל אלא בנות ישראל הם החמירו על עצמן והיינו שחז"ל לא רצו בתחילה לאסור כמבואר בש"ס משום דאיכא בזה בטול פ"ו טובא, אבל בנות ישראל שאין מצוות ע"ז הם החמירו על עצמן מנהג איסור הקדוש הזה ונתקבל אח"כ למנהג איסור של כל בית ישראל, וחמור הוא כתקנת חז"ל עצמן, וכאשר כ' הרמב"ם ריש הלכות ממרים שגזרות, תקנות, ומנהגות עובר עליהם בלא תסור וגם בעשה, וכתבתי בשבט הלוי שם אות ב' דהיינו במנהג שהוא לסייג ותקנה לבל יהרסו באיסורים גמורים.
ומה"ט כתבנו שם דאותן מקומות ואותן שנהגו שלא לבעול אדם טוהר כמנהגינו ומחויבות לספור ולטבול והיינו מכח סייג אטו דם גמור ודאי א"ש דמברכים אטבילת מנהג זה, דמנהג כי האי הוא בכלל לא תסור שעליו אמרו בשבת דף כ"ב דמברכין אדרבנן, ונפשט גם שאילת הנו"ב והח"ס לענין ברכה על טבילה בדם הזה, [אעפ"י שלא נתפשט בכל מקום מכ"מ לא גרע מזה מהדלקה דנר יוה"כ שלא נתפשט בכ"מ, מכ"מ כיון שהוא בכלל התקנה איכא בי' לא תסור].
נערך לאחרונה על ידי מעט דבש ב ה' ינואר 23, 2020 6:23 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

מעט דבש
הודעות: 4063
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: ברכה על טבילה בתוך ימי טוהר

הודעהעל ידי מעט דבש » ה' ינואר 23, 2020 6:05 am

ופירוט הדעות בזה ראה באנציקלופדיה תלמודית ערך טבילה, אות ב' קרוב לסופו.
וראה עוד כאן.

מעט דבש
הודעות: 4063
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: ברכה על טבילה בתוך ימי טוהר

הודעהעל ידי מעט דבש » ה' ינואר 23, 2020 6:39 am

קו ירוק כתב:ברכה היא על העלאה מטומאה לטהרה, אם נשארת טמאה, כי הנ"מ היחידה זה לבעלה, איך אפשר לברך?

ראה כאן, שיתכן שבכל טבילת נדה אינה נטהרת אלא לבעלה, ואפ"ה מברכת.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 172 אורחים