והנה טעם מקרא קודש עיין ב"י [סימן] תפ"ז [ד"ה סדר] בשם הרמב"ן ז"ל פרשת אמור [ויקרא כג, ב] דתפלה בחול דרבנן (דלא כהר"מ ז"ל תפילה א, א עיין סימן ק"ו סעיף ב), וביום טוב י"ל תפלה דין תורה להקבץ בית ה' לקדש היום בתפלה "בפרהסיא", יע"ש. משמע דבעינן מן התורה עשרה גדולים י"ג שנה וב' שערות, הענין פרהסיא באה"ע [סימן טז סעיף ב] הבא על עכו"ם, וכן ויקח בועז עשרה אנשים [רות ד, ב], כל פרהסיא עשרה משמע (רבים הוה שלשה), ולפי זה ראוי לחוש לזה ולהדר אחר גדולים שידוע שהביאו ב' שערות. עיין מ"א סימן נ"ה [ס"ק] ז' וסימן קצ"ט [ס"ק] ז' דבדין תורה בעינן בידוע שהביאו ב' שערות. ואי"ה במ"א [אות] ב' יבואר עוד:
אפרקסתא דעניא כתב:הרמב"ן לא מונה במניין המצוות שלו את "ונשמרתם"?
שייף נפיק כתב: . . וכן מצינו שדבריו בפי' עה"ת מובאים להלכה [עי' במ"ב סי' תרפ"ה לגבי זכור]
יהודה בן יעקב כתב:כתב פרי מגדים אורח חיים משבצות זהב סימן תצ ס"ק בוהנה טעם מקרא קודש עיין ב"י [סימן] תפ"ז [ד"ה סדר] בשם הרמב"ן ז"ל פרשת אמור [ויקרא כג, ב] דתפלה בחול דרבנן (דלא כהר"מ ז"ל תפילה א, א עיין סימן ק"ו סעיף ב), וביום טוב י"ל תפלה דין תורה להקבץ בית ה' לקדש היום בתפלה "בפרהסיא", יע"ש. משמע דבעינן מן התורה עשרה גדולים י"ג שנה וב' שערות, הענין פרהסיא באה"ע [סימן טז סעיף ב] הבא על עכו"ם, וכן ויקח בועז עשרה אנשים [רות ד, ב], כל פרהסיא עשרה משמע (רבים הוה שלשה), ולפי זה ראוי לחוש לזה ולהדר אחר גדולים שידוע שהביאו ב' שערות. עיין מ"א סימן נ"ה [ס"ק] ז' וסימן קצ"ט [ס"ק] ז' דבדין תורה בעינן בידוע שהביאו ב' שערות. ואי"ה במ"א [אות] ב' יבואר עוד:
ואין אל עליון חפץ בתחתונים מלבד שידע האדם ויודה לאלהיו שבראו, וכוונת רוממות הקול בתפלות וכוונת בתי הכנסיות וזכות תפלת הרבים, זהו שיהיה לבני אדם מקום יתקבצו ויודו לאל שבראם והמציאם ויפרסמו זה ויאמרו לפניו בריותיך אנחנו, וזו כוונתם במה שאמרו ז"ל (ירושלמי תענית פ"ב ה"א) ויקראו אל אלהים בחזקה (יונה ג ח), מכאן אתה למד שתפלה צריכה קול, חציפא נצח לבישה (עי' ערוך ערך חצף):
גל של אגוזים כתב:יהודה בן יעקב כתב:כתב פרי מגדים אורח חיים משבצות זהב סימן תצ ס"ק בוהנה טעם מקרא קודש עיין ב"י [סימן] תפ"ז [ד"ה סדר] בשם הרמב"ן ז"ל פרשת אמור [ויקרא כג, ב] דתפלה בחול דרבנן (דלא כהר"מ ז"ל תפילה א, א עיין סימן ק"ו סעיף ב), וביום טוב י"ל תפלה דין תורה להקבץ בית ה' לקדש היום בתפלה "בפרהסיא", יע"ש. משמע דבעינן מן התורה עשרה גדולים י"ג שנה וב' שערות, הענין פרהסיא באה"ע [סימן טז סעיף ב] הבא על עכו"ם, וכן ויקח בועז עשרה אנשים [רות ד, ב], כל פרהסיא עשרה משמע (רבים הוה שלשה), ולפי זה ראוי לחוש לזה ולהדר אחר גדולים שידוע שהביאו ב' שערות. עיין מ"א סימן נ"ה [ס"ק] ז' וסימן קצ"ט [ס"ק] ז' דבדין תורה בעינן בידוע שהביאו ב' שערות. ואי"ה במ"א [אות] ב' יבואר עוד:
במה שנקט הפרמ"ג בפשיטות שדברי הרמב"ן אמורים ב'דין תפילה' יש להעיר מלשונו שכתב 'תפילה והלל' וע"כ לכאו' אין כוונתו דביו"ט יש חיוב מה"ת 'להתפלל' בפרהסיא וכו', אלא שהיא דין 'קיבוץ' המתקיים ע"י תפילה והלל בפרהסיא, ודו"ק.
בברכה המשולשת כתב:בפשט לשון הרמב"ן מדובר על המשכן והמקדש, ולא על בית כנסת.
אליהו חיים כתב:בברכה המשולשת כתב:בפשט לשון הרמב"ן מדובר על המשכן והמקדש, ולא על בית כנסת.
בספורנו ...אותם מועדים שתקראו אותם מקראי קודש, פירוש אסיפות עם לעסקי קודש כי אסיפת העם תקרא מקרא...
הרס"ג (קובץ בית אהרן וישראל שנה ל"ג גליון ד') במאמר על תועליות המועדים ' והתועלת השלישית שהוא יתעלה צוה עלינו את המועדים כדי שנעסוק בהם בתפילות ובמצוות ובהתקבצות זה לזה וכדומה...
מבואר בדבריהם על כל התקבצות קודש ולא מוזכר משכן ומקדש [ומסתמא כן בראשונים אחרים) ומשם כנראה יש בכדי ללמוד גם על דברי הרמב"ן.
בברכה המשולשת כתב:אליהו חיים כתב:בברכה המשולשת כתב:בפשט לשון הרמב"ן מדובר על המשכן והמקדש, ולא על בית כנסת.
בספורנו ...אותם מועדים שתקראו אותם מקראי קודש, פירוש אסיפות עם לעסקי קודש כי אסיפת העם תקרא מקרא...
הרס"ג (קובץ בית אהרן וישראל שנה ל"ג גליון ד') במאמר על תועליות המועדים ' והתועלת השלישית שהוא יתעלה צוה עלינו את המועדים כדי שנעסוק בהם בתפילות ובמצוות ובהתקבצות זה לזה וכדומה...
מבואר בדבריהם על כל התקבצות קודש ולא מוזכר משכן ומקדש [ומסתמא כן בראשונים אחרים) ומשם כנראה יש בכדי ללמוד גם על דברי הרמב"ן.
הם כתבו "בית האלקים"?
(ואולי בדיוק לזה, שלא רק כינוס והתקבצות, אלא דווקא במקדש, מרמז הרמב"ן?)
אליהו חיים כתב:גל של אגוזים כתב:יהודה בן יעקב כתב:כתב פרי מגדים אורח חיים משבצות זהב סימן תצ ס"ק בוהנה טעם מקרא קודש עיין ב"י [סימן] תפ"ז [ד"ה סדר] בשם הרמב"ן ז"ל פרשת אמור [ויקרא כג, ב] דתפלה בחול דרבנן (דלא כהר"מ ז"ל תפילה א, א עיין סימן ק"ו סעיף ב), וביום טוב י"ל תפלה דין תורה להקבץ בית ה' לקדש היום בתפלה "בפרהסיא", יע"ש. משמע דבעינן מן התורה עשרה גדולים י"ג שנה וב' שערות, הענין פרהסיא באה"ע [סימן טז סעיף ב] הבא על עכו"ם, וכן ויקח בועז עשרה אנשים [רות ד, ב], כל פרהסיא עשרה משמע (רבים הוה שלשה), ולפי זה ראוי לחוש לזה ולהדר אחר גדולים שידוע שהביאו ב' שערות. עיין מ"א סימן נ"ה [ס"ק] ז' וסימן קצ"ט [ס"ק] ז' דבדין תורה בעינן בידוע שהביאו ב' שערות. ואי"ה במ"א [אות] ב' יבואר עוד:
במה שנקט הפרמ"ג בפשיטות שדברי הרמב"ן אמורים ב'דין תפילה' יש להעיר מלשונו שכתב 'תפילה והלל' וע"כ לכאו' אין כוונתו דביו"ט יש חיוב מה"ת 'להתפלל' בפרהסיא וכו', אלא שהיא דין 'קיבוץ' המתקיים ע"י תפילה והלל בפרהסיא, ודו"ק.
כן משמע קצת ממה שלא הזכיר הרמב"ן תפילה ביו"ט בדבריו בהשגות לס' המצוות מ"ע ה' וגם בשרשים שורש א' אלא תפילה בעת צרה ולא תפילה ברבים ביו"ט, גם לענין הלל בשרשים שם דמפרש שי' בה"ג דהלל דאורייתא לא מחלק בין יחיד לציבור.
הייתי רוצה לדעת האם כל תפילה ותפילה שמתפללים בעת צרה (כמו עכשיו) להרמב"ן יש מ"ע דאורייתא [בימות חול עכ"פ, או אולי אף בשבת ויו"ט?] או רק במייחד תפילה מיוחדת על הצרה הוי חיוב [או קיום] מדאורייתא כעין שתיקנו בציבור בתעניות אבל לא בכל תפלת י"ח. ואולי הפשטות הוא כצד א' וא"כ יוצא להיפוך מהנידון כאן דלהרמב"ן כעת בזמן צרה ג' תפילות ביום חיוב דאורייתא ותפילת 'קיבוץ' ביו"ט אין בזה חיוב דאורייתא.
גל של אגוזים כתב:אליהו חיים כתב:גל של אגוזים כתב:יהודה בן יעקב כתב:כתב פרי מגדים אורח חיים משבצות זהב סימן תצ ס"ק בוהנה טעם מקרא קודש עיין ב"י [סימן] תפ"ז [ד"ה סדר] בשם הרמב"ן ז"ל פרשת אמור [ויקרא כג, ב] דתפלה בחול דרבנן (דלא כהר"מ ז"ל תפילה א, א עיין סימן ק"ו סעיף ב), וביום טוב י"ל תפלה דין תורה להקבץ בית ה' לקדש היום בתפלה "בפרהסיא", יע"ש. משמע דבעינן מן התורה עשרה גדולים י"ג שנה וב' שערות, הענין פרהסיא באה"ע [סימן טז סעיף ב] הבא על עכו"ם, וכן ויקח בועז עשרה אנשים [רות ד, ב], כל פרהסיא עשרה משמע (רבים הוה שלשה), ולפי זה ראוי לחוש לזה ולהדר אחר גדולים שידוע שהביאו ב' שערות. עיין מ"א סימן נ"ה [ס"ק] ז' וסימן קצ"ט [ס"ק] ז' דבדין תורה בעינן בידוע שהביאו ב' שערות. ואי"ה במ"א [אות] ב' יבואר עוד:
במה שנקט הפרמ"ג בפשיטות שדברי הרמב"ן אמורים ב'דין תפילה' יש להעיר מלשונו שכתב 'תפילה והלל' וע"כ לכאו' אין כוונתו דביו"ט יש חיוב מה"ת 'להתפלל' בפרהסיא וכו', אלא שהיא דין 'קיבוץ' המתקיים ע"י תפילה והלל בפרהסיא, ודו"ק.
כן משמע קצת ממה שלא הזכיר הרמב"ן תפילה ביו"ט בדבריו בהשגות לס' המצוות מ"ע ה' וגם בשרשים שורש א' אלא תפילה בעת צרה ולא תפילה ברבים ביו"ט, גם לענין הלל בשרשים שם דמפרש שי' בה"ג דהלל דאורייתא לא מחלק בין יחיד לציבור.
הייתי רוצה לדעת האם כל תפילה ותפילה שמתפללים בעת צרה (כמו עכשיו) להרמב"ן יש מ"ע דאורייתא [בימות חול עכ"פ, או אולי אף בשבת ויו"ט?] או רק במייחד תפילה מיוחדת על הצרה הוי חיוב [או קיום] מדאורייתא כעין שתיקנו בציבור בתעניות אבל לא בכל תפלת י"ח. ואולי הפשטות הוא כצד א' וא"כ יוצא להיפוך מהנידון כאן דלהרמב"ן כעת בזמן צרה ג' תפילות ביום חיוב דאורייתא ותפילת 'קיבוץ' ביו"ט אין בזה חיוב דאורייתא.
לפי דברי הגר"ח [חידושי רבנו חיים הלוי על הרמב"ם הלכות תפלה פ"ד בסוף דבריו] גם בסתם תפלה מודה הרמב"ן שיש מצוה קיומית מה"ת
אליהו חיים כתב:בברכה המשולשת כתב:אליהו חיים כתב:בברכה המשולשת כתב:בפשט לשון הרמב"ן מדובר על המשכן והמקדש, ולא על בית כנסת.
בספורנו ...אותם מועדים שתקראו אותם מקראי קודש, פירוש אסיפות עם לעסקי קודש כי אסיפת העם תקרא מקרא...
הרס"ג (קובץ בית אהרן וישראל שנה ל"ג גליון ד') במאמר על תועליות המועדים ' והתועלת השלישית שהוא יתעלה צוה עלינו את המועדים כדי שנעסוק בהם בתפילות ובמצוות ובהתקבצות זה לזה וכדומה...
מבואר בדבריהם על כל התקבצות קודש ולא מוזכר משכן ומקדש [ומסתמא כן בראשונים אחרים) ומשם כנראה יש בכדי ללמוד גם על דברי הרמב"ן.
הם כתבו "בית האלקים"?
(ואולי בדיוק לזה, שלא רק כינוס והתקבצות, אלא דווקא במקדש, מרמז הרמב"ן?)
הדגש בדברי הרמב"ן על תפילה והלל לא משמע דמיירי דוקא במקדש (אמנם דלרש"י הא דמכין על החליל במקדש בי"ב ימים שגומר היחיד בהם הלל הכוונה בזמן שאומרים הלל במקדש ועי' בגרי"ז בספרו הל' ק"פ אבל לא נראה משאר ראשונים כן) וגם הרמב"ן בשרשים שורש א' דדן לענין הלל דאורייתא להבה"ג לא כתב דהוי כן במקדש אלא בכל מקום, ולא הוזכר שם על הלל במקדש.
ויל"ע עוד במתינות אך כעת זמן חפזון במצוות היום.
בדרך כלל הספורנו והרמב"ן לא חולקים בפרטים ולא מסתבר דיש כאן מחלוקת בזה היכן המקרא קודש עם במקדש או גם בשאר מקומות
בברכה המשולשת כתב:אליהו חיים כתב:בברכה המשולשת כתב:אליהו חיים כתב:בברכה המשולשת כתב:בפשט לשון הרמב"ן מדובר על המשכן והמקדש, ולא על בית כנסת.
בספורנו ...אותם מועדים שתקראו אותם מקראי קודש, פירוש אסיפות עם לעסקי קודש כי אסיפת העם תקרא מקרא...
הרס"ג (קובץ בית אהרן וישראל שנה ל"ג גליון ד') במאמר על תועליות המועדים ' והתועלת השלישית שהוא יתעלה צוה עלינו את המועדים כדי שנעסוק בהם בתפילות ובמצוות ובהתקבצות זה לזה וכדומה...
מבואר בדבריהם על כל התקבצות קודש ולא מוזכר משכן ומקדש [ומסתמא כן בראשונים אחרים) ומשם כנראה יש בכדי ללמוד גם על דברי הרמב"ן.
הם כתבו "בית האלקים"?
(ואולי בדיוק לזה, שלא רק כינוס והתקבצות, אלא דווקא במקדש, מרמז הרמב"ן?)
הדגש בדברי הרמב"ן על תפילה והלל לא משמע דמיירי דוקא במקדש (אמנם דלרש"י הא דמכין על החליל במקדש בי"ב ימים שגומר היחיד בהם הלל הכוונה בזמן שאומרים הלל במקדש ועי' בגרי"ז בספרו הל' ק"פ אבל לא נראה משאר ראשונים כן) וגם הרמב"ן בשרשים שורש א' דדן לענין הלל דאורייתא להבה"ג לא כתב דהוי כן במקדש אלא בכל מקום, ולא הוזכר שם על הלל במקדש.
ויל"ע עוד במתינות אך כעת זמן חפזון במצוות היום.
בדרך כלל הספורנו והרמב"ן לא חולקים בפרטים ולא מסתבר דיש כאן מחלוקת בזה היכן המקרא קודש עם במקדש או גם בשאר מקומות
בעז"ה, עוד נעיין כולנו במתינות, ונזכה לקיים את הדברים בבית המקדש בב"א.
בברכה המשולשת כתב:בברכה המשולשת כתב:אליהו חיים כתב:בברכה המשולשת כתב:אליהו חיים כתב:בברכה המשולשת כתב:בפשט לשון הרמב"ן מדובר על המשכן והמקדש, ולא על בית כנסת.
בעז"ה, עוד נעיין כולנו במתינות, ונזכה לקיים את הדברים בבית המקדש בב"א.
עיינתי שוב במתינות, ועדיין נלענ"ד שכוונת הרמב"ן לבית המקדש דווקא.
משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 167 אורחים