מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם יהושע וכלב נטלו מפירות הארץ?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
יאיר1
הודעות: 1624
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

האם יהושע וכלב נטלו מפירות הארץ?

הודעהעל ידי יאיר1 » ש' יוני 13, 2020 11:31 pm

רציתי לשתף את החברים כאן במה שעלה בידי בסוגיא זו.
'וַיָּבֹאוּ עַד נַחַל אֶשְׁכֹּל וַיִּכְרְתוּ מִשָּׁם זְמוֹרָה וְאֶשְׁכּוֹל עֲנָבִים אֶחָד וַיִּשָּׂאֻהוּ בַמּוֹט בִּשְׁנָיִם וּמִן הָרִמֹּנִים וּמִן הַתְּאֵנִים'. ..... '... וַיַּרְאוּם אֶת פְּרִי הָאָרֶץ. וַיְסַפְּרוּ לוֹ וַיֹּאמְרוּ בָּאנוּ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר שְׁלַחְתָּנוּ וְגַם זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ הִוא וְזֶה פִּרְיָהּ'.
בפשט הכתובים לא מוזכרת כלל טענה במה שהביאו מפרי הארץ. וכיון שנצטוו לבחון האם הארץ שמנה או רזה, הרי נראה שהדבר היה נכון רצוי ואף מצופה.
אמנם רש"י (בפסוק כג) כתב: 'וישאהו במוט בשנים - ממשמע שנאמר וישאוהו במוט איני יודע שהוא בשנים? מה תלמוד לומר בשנים, בשני מוטות. הא כיצד, שמונה נטלו אשכול, אחד נטל תאנה ואחד רמון, יהושע וכלב לא נטלו כלום, לפי שכל עצמם להוציא דבה נתכוונו, כשם שפִּרְיָהּ משונה כך עמה משונה'.
דברי רש"י הללו הם כמובן דברי חז"ל במסכת סוטה (לד.). הגמרא מביאה שתי דעות המבארות מפני מה יהושע וכלב לא נטלו כלום. דעה ראשונה מפני כבודם לא נטלו, ודעה שניה כדברי רש"י .
מתוך מחלוקת זו, מפני מה לא נטלו יהושע וכלב מפרי הארץ, נראה שנחלקו חכמים האם הבאת הפרי היתה לשבח הארץ או לגנותה.
במדרש רבה (טז יד) אמרו: 'לא רצו ליטול מפירות ארץ ישראל, אילולי כלב ששלף את הזיין וירץ לפניהם, ואמר להם: אם אין אתם נוטלים או אתם הורגים אותי או אני הורג אתכם'.
ונראה שיש בזה סתירה, שהגמרא אומרת שכלב לא נטל מפירות הארץ, ובמדרש רבה מבואר שהוא כפה אותם ליטול, וכיצד יתכן שכפה אותם ליטול והוא עצמו לא נטל.
רבנו בחיי (יג) הביא את דברי חז"ל שהביא רש"י. והביא אף את דברי הזוהר, שכלב ויהושע היו אלו שנשאו את אשכול הענבים.
ואמנם ניתן היה ליישב, וכך ראיתי שהביאו בחיבור 'דף אל דף' על מסכת סוטה שם, שכיון שכלב הכריחם ליטול נחשב כאילו הוא נטל, אך באמת הוא בעצמו לא נטל.
אך אינו נראה בדברי הזוהר, שאמר שיהושע וכלב נשאו את אשכול הענבים מפני ששאר המרגלים לא הצליחו לשאת אשכול זה.
[וכיון שבמדרשי אגדה עסקינן, אין תימה כלל מה שיש סתירות בדבריהם, שהרי מדרשי אגדה אין עיקר עניינם לסיפור המעשה, אלא לחכמות הנסתרות הנלמדות מהם, כדברי הרמח"ל בהקדמה למדרש (המודפסים בהקדמות למדרש רבה הוצאת וילנא)].
וראיתי עוד בפירוש עץ יוסף על המדרש רבה, שפירש סתירה זו, שמתחילה כלב חפץ שייטלו מפרי הארץ, ואחר שראה שכוונתם לרעה, הניח ולא נטל.
ולא ניחא לי בתירוצים הללו, מאחר והגמרא בסוטה הנ"ל מביאה שתי דעות, ודעה אחת מפורש שהיתה כוונתם לרעה, ודעה שניה נראה לפרש שהיתה כוונתם לטובה, כפי שביארתי לעיל. זאת ועוד שבזוהר אמרו שהמרגלים לא הצליחו ליטול את האשכול ומשום כך נטלוהו יהושע וכלב, והתירוצים הנ"ל לא מיישבים את דברי הזהר עם דברי הגמרא.
ולכן נראה לבאר שהמדרשות חלוקות.
דברי רש"י כדברי הדעה השניה בגמרא, וכדברי רבינו בחיי, שכוונתם היתה לרעה, וכלב ויהושע לא נטלו כלל.
דברי המדרש רבה, כדברי הזהר שיהושע וכלב נשאו את אשכול הענבים, וכלב היה זה שכפה אותה ליטול מפרי הארץ, והבאת הפירות היתה מכוונה טובה, כפי פשט הכתובים שאמרו 'וְגַם זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ הִוא וְזֶה פִּרְיָהּ'.
והדעה הראשונה בגמרא בסוטה, סברה שיהושע וכלב לא נטלו, אך זה היה רק מפני כבודם, וגם לדעה זו היתה כוונתם לטובה, כפשט הכתובים כאמור.
אמנם יש קצת דוחק בזה, שרש"י הביא את דברי הגמרא בסוטה, ולא ציין שיש מחלוקת בדבר האם כוונתם היתה לטובה או לרעה.
וטרם אתרץ דבר זה, יש לתמוה מאד, כיצד יתכן שכלב ויהושע יחוסו על כבודם, ולא ישתדלו לטרוח להביא מפירות הארץ לכבוד ארץ ישראל. ועוד יותר קשה, לדברי חז"ל שכלב הלך להתפלל על קברי אבות בחברון כדי שיינצל מעצת מרגלים, משמע שכבר הרגיש שכוונתם לרעה, ואם סבור היה שעל ידי פירות אלו יוכל להטות את לב ישראל לאהוב את הארץ, כאשר המרגלים מוציאים דיבתה רעה, היתכן שהיה חס על כבודו?!
וליישב את שתי הקושיות הללו, נראה יותר לומר, שהדעה הראשונה בגמרא היא ממוצעת, היינו שהדעה הראשונה סבורה שכלב ויהושע הסתפקו האם הבאת הפירות נעשית מכוונה טובה או רעה, ולכן נשמטו מלהשתתף בנשיאת הפירות, בבחינת שב ואל תעשה, ואמרו שאינם נוטלים מפני שכביכול חסים הם על כבודם, ובאמת חסו על כבוד ארץ ישראל, וזו היתה רק אמתלה שעל ידה התחמקו מלהשתתף בנשיאת הפירות.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: האם יהושע וכלב נטלן מפירות הארץ?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' יוני 14, 2020 12:12 am

זכור לי שי"א ששנים נשאו תאנה ושנים נשאו רימון, ועפ"ז יהושע וכלב נשאו מהפירות.
ואיני זוכר מקור ברור.

יאיר1
הודעות: 1624
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: האם יהושע וכלב נטלן מפירות הארץ?

הודעהעל ידי יאיר1 » א' יוני 14, 2020 12:15 am

לא זוכר שראיתי דעה כזו.
מה שכן ראיתי מי שהעיר שפשט הכתובים 'מן התאנים ומן הרמונים', משמע שהביאו יותר מרימון ותאנה.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4671
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: האם יהושע וכלב נטלו מפירות הארץ?

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' יוני 14, 2020 1:39 am

זוהר חלק ג דף קס/ב
ויבאו עד נחל אשכול וגו', רבי אבא אמר, כרתו ההוא אשכול, אתו לסלקא ליה, לא יכילו, אתו לנטלא ליה, לא יכילו, אתו כלב ויהושע נטלו ליה וסליקו ליה, ואזדקף על ידייהו, הדא הוא דכתיב, וישאוהו במוט בשנים, בשנים, באינון שנים יחידן

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4671
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: האם יהושע וכלב נטלו מפירות הארץ?

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' יוני 14, 2020 1:44 am


יאיר1
הודעות: 1624
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: האם יהושע וכלב נטלו מפירות הארץ?

הודעהעל ידי יאיר1 » א' יוני 14, 2020 9:25 am

יוסף חיים אוהב ציון כתב:זוהר חלק ג דף קס/ב
ויבאו עד נחל אשכול וגו', רבי אבא אמר, כרתו ההוא אשכול, אתו לסלקא ליה, לא יכילו, אתו לנטלא ליה, לא יכילו, אתו כלב ויהושע נטלו ליה וסליקו ליה, ואזדקף על ידייהו, הדא הוא דכתיב, וישאוהו במוט בשנים, בשנים, באינון שנים יחידן

זה הזוהר שהבאתי בתוך דבריי.

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: האם יהושע וכלב נטלו מפירות הארץ?

הודעהעל ידי סעדיה » א' יוני 14, 2020 9:53 am

להעיר מדברי תדא"ר פכ"ט, דאיתא שם שנטלו ה' תאנים וה' רימונים ואשכול אחד של ענבים. ולכאו' מפרש 'במוט בשנים' כפשטיה, וממילא נשארו י' אנשים וכל אחד נשא תאנה או רימון. הרי מבואר דגם יהושע וכלב נטלו.

ולהעיר גם מדברי הירו' פ"ט דסוטה ד'באנו אל הארץ אשר שלחתנו וגם זבת חלב ודבש היא וזה פריה' הם דברי יהושע.
וע"ע בירו' שם פ"ז, ודו"ק.

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: האם יהושע וכלב נטלו מפירות הארץ?

הודעהעל ידי סעדיה » א' יוני 14, 2020 12:37 pm

יאיר1 כתב:וראיתי עוד בפירוש עץ יוסף על המדרש רבה, שפירש סתירה זו, שמתחילה כלב חפץ שייטלו מפרי הארץ, ואחר שראה שכוונתם לרעה, הניח ולא נטל.

כ"ה בפענח רזא


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 178 אורחים