מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כזית פחות מכדי אכילת פרס, האם חייב בסוכה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מלבב
הודעות: 3403
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

כזית פחות מכדי אכילת פרס, האם חייב בסוכה

הודעהעל ידי מלבב » ב' יוני 15, 2020 6:35 pm

מי שאוכל כביצה פת בסוכה, אבל אוכל כל כזית בזמן יותר מכדי אכילת פרס, האם יכול לברך לישב בסוכה?

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: כזית פחות מכדי אכילת פרס, האם חייב בסוכה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' יוני 15, 2020 7:22 pm

בפשטות - לאו שמה אכילה.
וע"ד צירוף כביצה לנטילת ידיים.

מלבב
הודעות: 3403
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: כזית פחות מכדי אכילת פרס, האם חייב בסוכה

הודעהעל ידי מלבב » ב' יוני 15, 2020 8:29 pm

עזריאל ברגר כתב:בפשטות - לאו שמה אכילה.
וע"ד צירוף כביצה לנטילת ידיים.

הרי טעם שצריך כביצה בגלל שפחות מזה הוא אכילת ארעי, אטו מי שמפסיק בסעודתו הופך סעודתו לסעודת ארעי?

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: כזית פחות מכדי אכילת פרס, האם חייב בסוכה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' יוני 15, 2020 9:37 pm

מלבב כתב:
עזריאל ברגר כתב:בפשטות - לאו שמה אכילה.
וע"ד צירוף כביצה לנטילת ידיים.

הרי טעם שצריך כביצה בגלל שפחות מזה הוא אכילת ארעי, אטו מי שמפסיק בסעודתו הופך סעודתו לסעודת ארעי?

אין כאן סעודה כלל, ואפילו לא עראי.

מלבב
הודעות: 3403
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: כזית פחות מכדי אכילת פרס, האם חייב בסוכה

הודעהעל ידי מלבב » ב' יוני 15, 2020 11:35 pm

עזריאל ברגר כתב:
מלבב כתב:
עזריאל ברגר כתב:בפשטות - לאו שמה אכילה.
וע"ד צירוף כביצה לנטילת ידיים.

הרי טעם שצריך כביצה בגלל שפחות מזה הוא אכילת ארעי, אטו מי שמפסיק בסעודתו הופך סעודתו לסעודת ארעי?

אין כאן סעודה כלל, ואפילו לא עראי.

יש צדק בטענתך שפחות מכזית לא מקרי אכילה, אבל זה לעניין איסורים, זה קצת חידוש לומר כן לעניין שם סעודה, אטו מי שאכל כשיעור שאחרים קובעים סעודה פת הבאה בכיסנין כזית פחות מכדי אכילת פרס לא יתחייב בברכת המזון?

אבל עכ"פ מה הדין להשיטות שצריך בלילה ראשון כבצה בכדי אכילת פרס, האם מי שיאכל כביצה ביותר מכדי אכילת פרס לא מברך? הרי זה וודאי אכילה.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: כזית פחות מכדי אכילת פרס, האם חייב בסוכה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' יוני 15, 2020 11:43 pm

מלבב כתב:
עזריאל ברגר כתב:
מלבב כתב:
עזריאל ברגר כתב:בפשטות - לאו שמה אכילה.
וע"ד צירוף כביצה לנטילת ידיים.

הרי טעם שצריך כביצה בגלל שפחות מזה הוא אכילת ארעי, אטו מי שמפסיק בסעודתו הופך סעודתו לסעודת ארעי?

אין כאן סעודה כלל, ואפילו לא עראי.

יש צדק בטענתך שפחות מכזית לא מקרי אכילה, אבל זה לעניין איסורים, זה קצת חידוש לומר כן לעניין שם סעודה, אטו מי שאכל כשיעור שאחרים קובעים סעודה פת הבאה בכיסנין כזית פחות מכדי אכילת פרס לא יתחייב בברכת המזון?

אבל עכ"פ מה הדין להשיטות שצריך בלילה ראשון כבצה בכדי אכילת פרס, האם מי שיאכל כביצה ביותר מכדי אכילת פרס לא מברך? הרי זה וודאי אכילה.

לגבי פת הבאה בכיסנין - רחמנא אמר "ואכלת ושבעת וברכת", והוא לא אכל!
לגבי מה שכתבת על הלילה הראשון לא ממש הבנתי את דבריך.

אבל מה ששייך לשאול (גם לגבי סוכה וגם לגבי פהב"כ) זה אם אכל את הכזית הראשון בכדי אכילת פרס, ואח"כ המשיך לאכול מעט מעט עד שסיים את השיעור.
שאז אי אפשר לומר ש"הוא לא אכל".
וצ"ע.

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: כזית פחות מכדי אכילת פרס, האם חייב בסוכה

הודעהעל ידי ביליצר » ג' יוני 16, 2020 12:05 am

מלבב כתב:מי שאוכל כביצה פת בסוכה, אבל אוכל כל כזית בזמן יותר מכדי אכילת פרס, האם יכול לברך לישב בסוכה?


למרות שאינו מתחייב על שיעור כזה לשבת בסוכה כמדומני שאם יושב בסוכה וכך קובע סעודתו [כן זה סעודה!] המנהג לברך .

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: כזית פחות מכדי אכילת פרס, האם חייב בסוכה

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ג' יוני 16, 2020 2:33 am

עזריאל ברגר כתב:רחמנא אמר "ואכלת ושבעת וברכת", והוא לא אכל!
אבל מה ששייך לשאול, אם אכל כזית בכדי אכילת פרס, ואח"כ המשיך לאכול מעט מעט עד שסיים את השיעור, שאז אי אפשר לומר ש"הוא לא אכל". וצ"ע.

viewtopic.php?f=17&t=39513&p=461696&hilit=%D7%95%D7%A9%D7%91%D7%A2%D7%AA#p446718
משנה ברורה סימן רי סק"א: כָּתַב הַ'פְּרִי מְגָדִים', דְּכָל זֶה הוּא רַק לְעִנְיַן שִׁעוּר כְּזַיִת, אֲבָל לְעִנְיַן פַּת כְּדֵי שְׂבִיעָה, דְּחִיּוּבוֹ הוּא מִן הַתּוֹרָה, חַיָּב אַף שֶׁאָכַל מְעַט מְעַט, דְּהָא עַל כָּל פָּנִים 'וְשָׂבָעְתָּ' קָרֵינַן בֵּהּ.
ובשער הציון שם: זֶה לָא בְּרִירָא כֻּלֵּי הַאי, דְּאֶפְשָׁר דְּאַף שֶׁיֵּשׁ כְּדֵי שְׂבִיעָה, 'וְאָכַלְתָּ' גַּם כֵּן בָּעֵינַן, וְזֶה לָא מִקְּרֵי אֲכִילָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתַב הַ'מָּגֵן אַבְרָהָם'. וְאֶפְשָׁר דְּמִשּׁוּם זֶה סִיֵּם הַ'פְּרִי מְגָדִים' 'וְצָרִיךְ עִיּוּן'.
אַךְ אִם אָכַל כְּזַיִת אֶחָד מִזֶּה בְּבַת אַחַת, בְּוַדַּאי חַיָּב מִן הַתּוֹרָה מִמָּה נַפְשָׁךְ, וְדוּק.

מלבב
הודעות: 3403
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: כזית פחות מכדי אכילת פרס, האם חייב בסוכה

הודעהעל ידי מלבב » ג' יוני 16, 2020 1:44 pm

עזריאל ברגר כתב:
מלבב כתב:
עזריאל ברגר כתב:
מלבב כתב:
עזריאל ברגר כתב:בפשטות - לאו שמה אכילה.
וע"ד צירוף כביצה לנטילת ידיים.

הרי טעם שצריך כביצה בגלל שפחות מזה הוא אכילת ארעי, אטו מי שמפסיק בסעודתו הופך סעודתו לסעודת ארעי?

אין כאן סעודה כלל, ואפילו לא עראי.

יש צדק בטענתך שפחות מכזית לא מקרי אכילה, אבל זה לעניין איסורים, זה קצת חידוש לומר כן לעניין שם סעודה, אטו מי שאכל כשיעור שאחרים קובעים סעודה פת הבאה בכיסנין כזית פחות מכדי אכילת פרס לא יתחייב בברכת המזון?

אבל עכ"פ מה הדין להשיטות שצריך בלילה ראשון כבצה בכדי אכילת פרס, האם מי שיאכל כביצה ביותר מכדי אכילת פרס לא מברך? הרי זה וודאי אכילה.

לגבי פת הבאה בכיסנין - רחמנא אמר "ואכלת ושבעת וברכת", והוא לא אכל!
לגבי מה שכתבת על הלילה הראשון לא ממש הבנתי את דבריך.

אבל מה ששייך לשאול (גם לגבי סוכה וגם לגבי פהב"כ) זה אם אכל את הכזית הראשון בכדי אכילת פרס, ואח"כ המשיך לאכול מעט מעט עד שסיים את השיעור.
שאז אי אפשר לומר ש"הוא לא אכל".
וצ"ע.

לגבי פ"ת הבאה בכיסנין אני מסכים, אבל מה לא הבנת לגבי לילה הראשון, יש מחלוקת בלילה הראשון להשיטות שצריך כביצה, האם צריך לאכול כל הביצה בכדי אכילת פרס, או שמספיק כל כזית בכדי אכילת פרס, לפי זה שאלתי האם לפי השיטות שצריך כביצה בכדי אכילת פרס לכאורה הוא הדין לעניין שאר הימים לעניין ברכה דמאי שנא, אבל מה הסברא בזה?

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: כזית פחות מכדי אכילת פרס, האם חייב בסוכה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' יוני 16, 2020 2:11 pm

מלבב כתב:יש מחלוקת בלילה הראשון להשיטות שצריך כביצה, האם צריך לאכול כל הביצה בכדי אכילת פרס, או שמספיק כל כזית בכדי אכילת פרס, לפי זה שאלתי האם לפי השיטות שצריך כביצה בכדי אכילת פרס לכאורה הוא הדין לעניין שאר הימים לעניין ברכה דמאי שנא, אבל מה הסברא בזה?

הדעה הזאת - שצריך כביצה בכדי אכילת פרס בלילה הראשון - לא שמיעא לי כלומר לא סבירא לי, ויש לעיין בדבריהם לראות מה מקור הדברים ואולי עפ"ז יתבאר גם טעמם.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 115 אורחים