מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קביעת סולם הערכים לפי תוכחות הנביאים

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12625
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

קביעת סולם הערכים לפי תוכחות הנביאים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' יוני 16, 2020 6:17 pm

בעקבות הקריאה בספר תכלית המצוות התעוררתי פעם נוספת להתלבטות ישנה שעדיין אין לי עליה תשובה ברורה.

הנה, מתוך לימוד תוכחות הנביאים עולה התרשמות ברורה, כי עיקר התביעה שלהם מישראל היא סביב עניני באדל"ח. יתירה מזו, הרבה פעמים נוסח התוכחה הוא במה שאין שום תועלת בקרבנות וצומות ועבודת השם, אם עדיין יש גזילות ועושק ומרמה. אשר על כן מדגישים הנביאים, שהחורבן יבוא אם ימשיכו בדרך של עוול ושקר, אבל אם ישובו בתשובה וילכו בדרכי משפט וחסד, אז יזכו לרוב טוב. ואמנם, יש מקומות מעטים בהם הנביא מוכיח על שמירת שבת וזהירות מע"ז ומטומאת נידה וכיו"ב, אבל מדובר במיעוט יחסי לעומת ריבוי התביעות והאזהרות על עניני באדל"ח.

לכאו' יש ללמוד מכאן שעיקר התביעה של התורה מן האדם היא דוקא על עניני באדל"ח. זהו פרי היהדות! זהו עיקר התורה! זוהי נשמת מעלת עם ישראל! ועיקר הדרישה ממנו. ועל ענינים אלו תיחרב ח"ו או תיבנה בעז"ה ירושלים והמקדש וכו'. וכל המצוות שבין אדם למקום הם ענין שני, אולי הקדמה או אולי תוצאה, או אולי נוסח אחר, אבל עכ"פ זהו ענין מישני בחשיבותו, כי עיקר הדרישה מהאיש הישראלי בפרט ומהציבור בכלל, זה ההליכה בדרכי השם להיטיב ולעשות צדקה ומשפט בחסד וברחמים.

אלא שלכאו' ניתן לדחות כ"ז בפשיטות, ולומר "מעשה שהיה כך היה". דהיינו, אין שום הכרח מה יותר ומה פחות, אלא שבדורם של הנביאים כך היה המעשה שחטאו ישראל בגזילה ובעושק אף שעדיין היו זהירים בקרבנות ובשאר חלקי עבודת השם. על כן קראו הנביאים לישראל בשם ה' לשוב בתשובה מהחמס והרוע, והוסיפו עוד שבהיותם שקועים בעבירות אלו כבר אין חפץ לה' בעולות וזבחים וכו'. אבל היה יכול להיות גם אחרת, לו יצוייר שהיה העם בשעתו דבק בחסד ומשפט, אבל בטל מתפילין וסוכה וקרבנות ומילה, או אז היו דברי הנביאים באים לאידך גיסא, ואין לבנות את סולם הערכים וסדר הקדימה בחשיבות הדברים, ע"פ התוכחות שנאמרו על מה שהיה ראוי לומר באותו הזמן.

כמובן שלעצם הנושא, יש הרבה מה להרחיב ביחסיות שבין המצוות שבאדל"מ ובין אלו שבאדל"ח, ויש ע"ז הרבה במדרשי חז"ל וכן בספרי רבותינו, ויש בזה גם עומק יותר אחר הבירור מהי המטרה של מצוות שבאדל"ח וההיתדמות לבורא וכו' וכו'. אבל אני מתעניין כעת לברר רק את הפרט שבכותרת, האם יש ללמוד מדברי הנביאים שעסקו בנושא אחד באופן מודגש יותר, שבאמת זהו הנושא החשוב יותר, או שיש לדחות שבאותו הדור זה מה שהיה ראוי לעורר עליו ביותר.

משל למה"ד, אם יעיין מישהו עוד שנים רבות בשיחותיו של מי ממשפיעי דורינו, וימצא שעיקר תוכחתו הוא על שקיעות בהבלי העוה"ז ומותרותיו, האם עליו ללמוד מכך שזהו סוד נשמתה של היהדות (לפי דעתו של המשפיע) וזהו העיקר שעבודת השם עומדת עליו, או שלא נצרכה אלא למקומה ושעתה. ואמנם דברי הנביאים נכתבו רק מפני שנצרכו לדורות, אבל עדיין אין בזה הכרח ללמוד את כל סולם הערכים ע"פ התוכחות שהיו אז.

יתכן שיש בזה חילוק בין "פשט ל"דרש". והיינו דאע"ג דלפי פשוטו נאמרו הדברים למקומם ולשעתם, וא"כ אין להוכיח מהם, מ"מ ניתנו להידרש לדורות בתורת 'דרש'. ועדיין נצטרך לדון האם זה אחד מדרכי הדרש הנכונים, לספור מה מופיע יותר פעמים ומה פחות, מה ראשון ומה שני, וכיו"ב, או שאין אדם דורש דרשות מעצמו.

וחשבתי קצת להוכיח מדברי הגמ' במכות דכ"ד איך כל נביא בא והעמידן על כמה עיקרים, ולא דחינן "מעשה שהיה כך היה", אבל כמדומני שעדיין אין בזה הכרע על שאלתי, וקשה לפרט בכתב.

אולי תוכלו להמשיך את הדיון ולהעשיר אותו במקורות או בתובנות נכונות.

חרסון
הודעות: 1175
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: קביעת סולם הערכים לפי תוכחות הנביאים

הודעהעל ידי חרסון » ג' יוני 16, 2020 6:21 pm

הערה צדדית: יש לחלק בין 'בא והעמידן', דהיינו שמשמעות הכתוב היא שהנביא העמיד דבר ה' לישראל על עיקר ויסוד, לבין העמידה על יסוד 'ספירה' וסטטיסטיקה, דהיינו כמה פעמים מופיע דרישה פלונית וכו'. שהענין הראשון יש יותר מקום לומר שהוא לדורות מאשר השני.

וגם בלי קשר לסוגיית 'לשעה ולדורות', לא תמיד כמות איזכורים מלמדת בדווקא על מרכזיות. כמו שבתושב"כ גופא חלק מעיקרי האמונה לא מופיעים פעמים רבות מדי, אבל אופי ואופן הופעתם ובעיקר תוכנם נותן להם את מרכזיותם.

ולגוף הדיון של דברי הנביאים לשעה ולדורות. אחז"ל במגילה (יד, א): "הרבה נביאים עמדו להם לישראל כפלים כיוצאי מצרים אלא נבואה שהוצרכה לדורות נכתבה ושלא הוצרכה לא נכתבה". וברש"י: "נבואה שהוצרכה לדורות. ללמוד תשובה או הוראה".
נערך לאחרונה על ידי חרסון ב ג' יוני 16, 2020 7:37 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

בברכה המשולשת
הודעות: 14151
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: קביעת סולם הערכים לפי תוכחות הנביאים

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' יוני 16, 2020 6:55 pm

לעצם העניין, יש מש"ח כדברי הרה"ג עו"ח שליט"א.
אולם, יש להעיר שהנביאים דווקא מוכיחים הרבה מאוד על ע"ז.
ומשמע מתוכחות הנביאים שזו העבירה העיקרית עליה נסוב הכל, ולידה בהחלט יש מקום חשוב מאוד לבאדל"ח.
ויעויין בדוה"ר (על תקופת המקרא) שנקט בפשטות שהוכיחו על מה שהיה בו רפיון.

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: קביעת סולם הערכים לפי תוכחות הנביאים

הודעהעל ידי ישא ברכה » ד' יוני 17, 2020 11:27 pm

הנושא שפתח הרב עו"ח אכן דורש בירור,
אבל צריך להוסיף עוד פן לבירור, והוא ההבדל בין המקרא לבין הנביאים. במקרא אין משקל מאד מרכזי לנושא של בין אדם לחבירו בכלל ושל צדק ומשפט בפרט (מוזכר פעמים בודדות).

סגי נהור
הודעות: 5653
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: קביעת סולם הערכים לפי תוכחות הנביאים

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' יוני 17, 2020 11:35 pm

זה קשור כמובן לדיון סביב פשש"מ - האם אנו אמורים לשאוב 'השקפה' (לא במובן הפוליטי) ישירות מן המקרא ע"פ התרשמותנו האישית מתוכנו.

עושה חדשות
הודעות: 12625
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: קביעת סולם הערכים לפי תוכחות הנביאים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' יולי 23, 2020 2:24 am

ז"ל המש"ח בפרשת בשלח -
בהתבונן בדרכי התורה נראה כי במצות מעשיות כמו עו"ג ועריות יש כרת וסקילה ושאר מיתות ומלקות לא כן בנמוסיות ומדות כמו מחלוקת לשון הרע רכילות גזל אין מלקות דהוי לאו הניתן לתשלומין או דהוי לאו שאין בו מעשה, אולם זה דוקא ביחיד העושה אבל אם הצבור נשחתין בזה מצאנו להיפך בירושלמי דפאה דורו של דוד כולם צדיקים היו וע"י שהיו בהן דילוטורין היו נופלים במלחמה כו' אבל דורו של אחאב עובדי עו"ג היו וע"י שלא היו בהן דילוטורין היו יורדים למלחמה ומנצחין בו שאם הצבור נשחתין בעו"ג ועריות ע"ז נאמר השוכן אתם בתוך טומאותם אבל בנמוסיות ומדות לשון הרע ומחלוקת ע"ז כתוב רומה על השמים כו' כביכול סלק שכינתך מהם. וגדולה מזו אמרו שבמקדש ראשון היו עו"ג עריות כו' ובמקדש שני היו עוסקין בתורה ובמצות כו' מפני שנאת חנם ושם שאלו מי הם גדולים תנו עיניכם בבירה שחזרה לראשונים כו' הרי דאם הצבור נשחתין במדות גרוע יותר מאם נשחתין במצוות ולכן אמר ר' יוחנן חלק דף ק"ח וראה כמה גדול כוחו של חמס שהרי דור המבול עברו על הכל ולא נחתם גזר דינם אלא על שפשטו ידיהם בגזל דכתיב הנני משחיתם כי מלאה הארץ חמס שעל עריות דין צבור יש להם והי' מרחם עליהם אבל על נמוסיות לא יתכן ולכן על חלול שבת בעוה"ר שנתפשט אז יכולים לקוות כי יאחר להם כי הם צבור ואף בעו"ג אמרו בספרי והנפש ונכרתה שאין הצבור נכרתין, אבל כיון שפרצו בנמוסיות הולכים בחרבות וחצים לחמוס ולגזול ונשחתו במדות כי המה כחייתו טרף אז נקום ינקם ד' ולא יאחר, כי איך נחשוב להם אם כיחידים הלא על מצוות הן נכרתין ואם כצבור הלא על נמוסיות הן יתמו, וכן בדור המבול על גזל לבד היה דנן כיחידים אבל כיון שהשחית כל בשר דרכו אם היה דן אותן כל יחיד לעצמו היה נכרת וע"כ דדן אותם בהצטרף כצבור והיו נכרתין עבור הגזל ולכן מצאנו שעל העגל שהי' החטא בעו"ג מחל הקב"ה להם ונתרצה להם אבל על מרגלים שהי' לשון הרע וכפיות טובה לא מחל להם ונגזר במדבר הזה יתמו. ובזה אתי שפיר המדרש שהובא בילקוט והמים להם חומה מלמד שעמד סמאל ואמר רבש"ע לא עבדו עבודה זרה ישראל במצרים ואתה עושה להם נסים, כו' ונתמלא עליהם חמה וביקש לטובען (לכן כתוב חמה חסר וי"ו) היינו דעל הנסים שעשה להם בהוציאם ממצרים לא טען משום דהגם דהיו נשחתין במצוות כמו שעבדו עו"ג והפרו ברית מילה אבל מאושרין היו במדות שלא הי' בהן לשון הרע והיו אוהבין זה את זה יעוי"ש מכילתא בא פ"ה ולכך בצבור הקב"ה עושה להן נסים אבל במים כשנחלקו לד' כתות ויש שאמרו נשוב מצריימה הלשין שצריך לדון אותם כיחידים והן נכרתין על עו"ג והיך אתה עושה להן נסים ודו"ק.


חילוקים כגון דא, ג"כ יכולים להיות סיבה שלא לקבוע את סולם הערכים הפרטי ע"פ תוכחות הנביאים.


ובדא"ג, חשבתי לגבי דברי היעב"ץ המובאים כאן, האם יש דוגמא לעוון כזה בענין של באדל"מ או שזה רק בבאדל"ח?


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 227 אורחים