חומרות והידורים יותר מהשו"ע ומרבותיו
פורסם: ו' יוני 26, 2020 4:05 pm
חומרות/הידורים. תנו דעתכם.
האם נכון הדבר שמי שפוסק כפוסק מסויים אך במקום מסויים רוצה להחמיר יותר ממה שפסק הפוסק האם נומר שאין לו להחמיר/להדר מאחר וזה נגד דעת רבו ואין זה עשה לך רב (אבות א, ו), ואדרבה הוי כחולק על רבו וכחולק על השכינה (סנהדרין קי.)ומזלזל ברבו, אלא צריך לקבל הדברים אף אם נראה לו שצריך להחמיר, או שמא מאחר ורוצה רק להוסיף ולהחמיר (בכה"ג שיודע שלא יבוא לידי קולא) מאהבת השי"ת ולחוש לפוסקים אחרים קדוש יאמר לו ואדרבה. ואין עליו קפידא שלא עושה כדעת רבו אלא כל כונתו רצויה מאחר ועושה לש"ש ואף דעת רבו תיכון עמו ואדרבה נומר מאי דאיתא (סנהדרין קה:) "דאמר רב יוסי בר חוני בכל אדם מתקנא חוץ מבנו ותלמידו"?
אך שוב נדגיש ונומר שמעוניין רק להחמיר יותר אך לא יעשה פעמים כך ופעמים כך שהרי"ז יהיה בכלל מ"ש (עירובין ו: ראש השנה יד:) "מקולי בית שמאי ומקולי בית הלל - רשע, מחומרי בית שמאי ומחומרי בית הלל - עליו הכתוב אומר הכסיל בחשך הולך".
האם נכון הדבר שמי שפוסק כפוסק מסויים אך במקום מסויים רוצה להחמיר יותר ממה שפסק הפוסק האם נומר שאין לו להחמיר/להדר מאחר וזה נגד דעת רבו ואין זה עשה לך רב (אבות א, ו), ואדרבה הוי כחולק על רבו וכחולק על השכינה (סנהדרין קי.)ומזלזל ברבו, אלא צריך לקבל הדברים אף אם נראה לו שצריך להחמיר, או שמא מאחר ורוצה רק להוסיף ולהחמיר (בכה"ג שיודע שלא יבוא לידי קולא) מאהבת השי"ת ולחוש לפוסקים אחרים קדוש יאמר לו ואדרבה. ואין עליו קפידא שלא עושה כדעת רבו אלא כל כונתו רצויה מאחר ועושה לש"ש ואף דעת רבו תיכון עמו ואדרבה נומר מאי דאיתא (סנהדרין קה:) "דאמר רב יוסי בר חוני בכל אדם מתקנא חוץ מבנו ותלמידו"?
אך שוב נדגיש ונומר שמעוניין רק להחמיר יותר אך לא יעשה פעמים כך ופעמים כך שהרי"ז יהיה בכלל מ"ש (עירובין ו: ראש השנה יד:) "מקולי בית שמאי ומקולי בית הלל - רשע, מחומרי בית שמאי ומחומרי בית הלל - עליו הכתוב אומר הכסיל בחשך הולך".